YKSITYISET PERHEPÄIVÄHOITAJAT!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Olen itse ajatellut ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, ja haluisin muutamaan kysymykseen vastauksia..

Eli miten palkka määräytyy? Onko niin että mitä enemmän lapsia, sen parempi palkka? Vaikuttaako oma lapsi (mulla yksi) mitenkään siihen? Miten tää yksityinen käytännössä eroaa kunnallisesta perhepäivähoitajasta, vai eroaako mitenkään? Entäs saako kulukorvauksia, esim. ruuasta, tai kun pitää ostaa esim. askarteluvälineitä yms. ja mahdollisesti jonkunlaiset kaksostenrattaat? Maneekö ne kaikki omasta pussista?

Iso kiitos jos viitsii vastata!!! T. Tietämätön

No ensinnäkin sun pitäs käydä varmaan jonkin näkönen ammattitutkinto esim.perhepäivähoitajan, lähihoitajan, lastentarhaopettajan ym.. Jotkut kunnat nimittäin vaatii yksityisiltäkin! Kunnallisena hoitajana ainakin pakollinen nykyään.Voit oman lapses lisäksi ottaa enintään kolme täyspäiväistä, eli palkka tulee kolmesta lapsesta.Ja kaikki maksetaan omasta pussista.Kunnallisena saa korvauksia ja mm. tarvikkeet kunnalta(kaksostenrattaat,syöttötuolit..)
Ja on käytävä vaan yksityisyrittäjäksi.
Onnea vaan matkaan.Hoitajista kova pula!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 13:13 katri kirjoitti:
No ensinnäkin sun pitäs käydä varmaan jonkin näkönen ammattitutkinto esim.perhepäivähoitajan, lähihoitajan, lastentarhaopettajan ym.. Jotkut kunnat nimittäin vaatii yksityisiltäkin! Kunnallisena hoitajana ainakin pakollinen nykyään.Voit oman lapses lisäksi ottaa enintään kolme täyspäiväistä, eli palkka tulee kolmesta lapsesta.Ja kaikki maksetaan omasta pussista.Kunnallisena saa korvauksia ja mm. tarvikkeet kunnalta(kaksostenrattaat,syöttötuolit..)
Ja on käytävä vaan yksityisyrittäjäksi.
Onnea vaan matkaan.Hoitajista kova pula!

Vielä nostan.. siis tarkotin et meneekö omasta pussista juuri nämä rattaat, syöttötuolit jne..Luulisi että jotain korvausta saa! Jos näin on, tienaako paremmin kunnallisena hoitajana??

Meidän kaupungissa kunta tukee yksityisiä hoitajia. Eli vanhemmat maksaa kaupungille palvelurahan lunastusmaksua. On sama summa kuin kunnallisessa hoidossa olevillakin. Hoitaja saa sitten kaupungilta palvelurahaa (sivistyslautakunta päättää suuruuden). On noin 500e lapsi. Siihen saa sitten keliakia tms korvaukset päälle. Itse maksat verot ym tilitykset. Saa periä vanhemmilta myös lisämaksua jos haluaa.
Eli näin ollen vanhempien ei tarvitse hakea kelalta yksityisen hoidon tukea lainkaan. Mun mielestä ihan hyvä systeemi.

Yhteistyössä