Yksityisen perhepäivähoidon maksut ja muuta hoitoasiaa

Olen yrittänyt tutustua näihin maksu ja tuki asioihin, enkä kaikkea tajua. Tuleeko yksityinen perhepäivähoito kalliimmaksi kuin viedä lapset kunnalliseen hoitoon? Onko yksityisellä puolella sisarusalennusta?

Hiukan toisesta aiheesta: Jos vien lapset puolipäivähoitoon niin voiko lapset hakea päiväkodista yms. jo yhdeltä. Olen käsittänyt, että yleensä silloin lapset nukkuu. Mikä on siis esim. päiväkodin kannalta mahdollinen aika hakea aikasintaan lapset pois? En haluaisi pitkiä päiviä.

Jos joku alan ammattilainen voisi vielä kertoa, että onko lapselle päivän pituudella merkitystä. Onko se vaan huono asia, että liian pieni lapsi viedään hoitoon vai vaikuttakoo se onko hoitoaika esim. 6,5 vai 9 tuntia?

Miten näitä lapsia ikinä raaskii viedä hoitoon?!!! :/
 
pph
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2006 klo 16:23 Popia kirjoitti:
Olen yrittänyt tutustua näihin maksu ja tuki asioihin, enkä kaikkea tajua. Tuleeko yksityinen perhepäivähoito kalliimmaksi kuin viedä lapset kunnalliseen hoitoon? Onko yksityisellä puolella sisarusalennusta?

Hiukan toisesta aiheesta: Jos vien lapset puolipäivähoitoon niin voiko lapset hakea päiväkodista yms. jo yhdeltä. Olen käsittänyt, että yleensä silloin lapset nukkuu. Mikä on siis esim. päiväkodin kannalta mahdollinen aika hakea aikasintaan lapset pois? En haluaisi pitkiä päiviä.

Jos joku alan ammattilainen voisi vielä kertoa, että onko lapselle päivän pituudella merkitystä. Onko se vaan huono asia, että liian pieni lapsi viedään hoitoon vai vaikuttakoo se onko hoitoaika esim. 6,5 vai 9 tuntia?

Miten näitä lapsia ikinä raaskii viedä hoitoon?!!! :/
Ensinnäkin hinnoittelusta. Jokainen yksityinen päivähoitaja päättää itse millä hintaa lapsia hoitaa. Hoitomaksuun voi vaikuttaa myös mahd. kuntalisät, onhan selvää, että kunnassa jossa saa reiluhkon kuntalisän voi periä myös suuremman hoitomaksun... Lisäksi hoitomaksuun vaikuttaa hoitopäivien pituus ja määrä. Hoitomaksusuositukset löytyy netistä päivähoitajat ry:n sivuilta.
Kela maksaa yksityisessä päivähoidossa oleville yksityisen hoidon tukea ja tuloista riippuvaa hoitolisää. Lisäksi joissain kunnissa saa vielä kuntalisää. Vanhemmille jää maksettavaksi hoitomaksun ja tukien erotus.
Sisaralennusta ei suositella koska hoitajalla samat kulut kahdesta lapsesta oli ne sitten samaa tai eri perhettä. Mutta nämä ovat hyvinkin neuvoteltavissa olevia asioita.
Joissakin tapauksissa yksityinen hoito voi tulla jopa edullisemmaksi kuin kunnallinen, koska hinnoittelu on joustavampaa! Ainakaan itse en edes kehtaa ottaa samaa maksua niiltä jotka ovat hoidossa vain 12 pvä kuin täysaikaisilta. Kunnassa molemmilta menisi täysi hoitomaksu.

Tottahan hoidosta saa hakea (ainakin minun hoidosta) milloin sopii, kunhan sovituista hoitoajoista pidetään kiinni. Toisaalta kannattaa miettiä lapsen parasta, onkohan ihan viisasta herättää kesken unien vai antaa nukkua ja hakea sitten kotiin... Mutta siitäkin voi varmasti sopia hoitajan kanssa. Hoidossa päivärytmi on yleensä kuta kuinkin tällainen: 8 aamupala, 9-11 ulkoilua, 11-11.30 lounas, 12 päiväunet, 14 välipala ja loppupäivä ohjattua toimintaa ja ulkoilua.

Tottakai päivän pituudella on lapselle merkitystä, ihan niinkuin meille aikuisillekin. Onhan ihan eri asia olla töissä 6 tuntia tai 9 tuntia. Mitä lyhyempi hoitopäivä sitä enemmän aikaa olla kotona tms. Sillä taas ei niinkään ole merkitystä minkä ikäisenä lapsen vie hoitoon, se on ihan perhekohtaista. Ei kaikille äideille kotiäitiys sovi. Joskus on lapsen kannalta parempikin mennä hoitoon jos äiti ei jaksa tai on kovin ahdistunut kotona. Jokainen tehköön niin kuin parhaalta tuntuu.

Ja vielä vastaus viimeiseen kysymykseen: itse en raaskinutkaan viedä lapsia hoitoon ja siksi aloitin pph työt. Ja sillä tiellä ollaan edelleen!
 
pph
Tarkennetaan vielä tuota vastausta päivähoidon aloittamisiän suhteen: Eli tottakai koti on paras paikka lapselle mitä pienemmästä on kysymys, jos vaan äiti/isä jaksaa ja tykkää olla "vain" kotona. Mutta jos näin ei ole, ei lapsi pilalle mene vaikka hoitoon menisikin. Kunhan vanhemmat ovat onnellisia on lapsellakin asiat hyvin, kävi sitten hoidossa tai ei.
 
No mulle ainakin tulee yksityinen pph halvemmaksi kuin kunnallinen, itse asiassa en joudu itse maksamaan sentin senttiä hoidosta. Olemme pienituloisia: mies opiskelee ja itse työskentelen 30t/vko. Vaikka ei oltaiskaan pienituloisia, jäis sittenkin vain 12e itse maksettavaksi.
Meidän kunnassa tuetaan yksityistä hoitoa ilmeisen hyvin kunnan puolesta ja lisäksi meidän pph:lla on aika pieni hoitomaksu: 400e/kk.
Eli vastoin omaakin luuloani: kunnallinen hoito olis paljon kalliimpaa ainakin meidän tapauksessa. Ei toki aina eli riippuu just em. asioista.
Teen yleensä 6 tunnin päivää, jolloin lapsen hoitopäivän pituudeksi tulee alle 7 tuntia. Ihan sopiva meille molemmille. Mun työt alkaa eri päivinä eri aikoihin ja mä vien ja haen lapsen sen mukaan. Ilmoitan toki hoitajalle etukäteen tulevien päivien työaikani. Pystyn aika hvyin miettimään itse työaikani eli olen ajoittanut työstäpääsyn joko ennen tai jälkeen päiväunien.
Meidän hoitopaikassa on vain meidän 2-vuotias ja toinen 3-vuotias, jotka nukkuvat päiväunia ja he menevät käsittääkseni päiväunille 12.30-13 aikaan, heräävät 14-14.30.
Lapsi on viihtynyt tosi hyvin, oli tasan 2-vuotias kuukausi sitten hoidon aloittaessaan.
Riippuu tietysti lapsesta, miltä hoidon aloittaminen tuntuu, mutta meidän reippaan likan kohdalla en epäillyt lainkaan, etteikö viihtyisi hoidossa.
Tsemppiä!
 

Yhteistyössä