Yksiön sisustus: sohvapöytä vai ruokapöytä jne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksiössä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yksiössä

Vieras
Asun 26-neliöisessä yksiössä. Olen pistämässä sisustusta uusiksi. Tällä hetkellä huonekaluina on iso parisänky, sohva ja hyllykkö, jonka päällä tv. Ei siis mitään muuta. Paitsi 1 jakkara. Syön sängyllä tai lattialla.

Olen nyt hankkiutumassa eroon sohvasta. Tilalle olen hankkimassa yhden nojatuolin ja pari muhkeaa lattiatyynyä/rahia. Minulla on kokoleveä parisänky, joka vie niin paljon tilaa, että asuntoon ei oikein mahdu sekä ruokapöytää ja tuoleja että sohvapöytää. Kaikkea ei ole varaa laittaa uusiksi, joten lähdetään siitä, että 185 leveä sänky jää. En ole vaihtamassa myöskään parveen. Sänky on laadukas, maksanut uutena kaiketi yli 800 euroa ja ostin sen itse käytettynä 70 e.

Mutta asiaan. Kumpi minun kannattaisi hankkia, sohvapöytä vai ruokapöytä? Jos hankin ruokapöydän, tuleva nojatuoli jää melko yksinäiseksi, kun en voi tehdä olonurkkausta, jossa olisi nojatuoli, lattiatyynyt/rahit, ehkäpä jalkalamppu ja sohvapöytä. Valinnassa pitäisi ottaa huomioon vieraiden viihtyisyys, läppärillä työskentelymahdollisuus ja ruokailumahdollisuus.

Pyörittelen erilaisia vaihtoehtoja päässäni, mutta en tunnu pääsevän mihinkään lopputulokseen.

Mä satsaisin sohvapöytään ja ostaisin jonnekin seinän viereen klaffipöydän jonka voi aukaista kun vieraita tulee enemmän. Ja lisukkeeksi muutaman jakkaran jotka voi säilöä pinossa.

Ilman pohjapiirrosta on vaikee vastata.
Mä ny lähtisin siitä, että ruokapöytä olis tärkeysjärjestyksessä sohvapöydän edellä.

Näin mäkin tekisin. Tarkkaan ottaen mulla ei ole ikinä edes ollut sohvapöytää.

Vieraat viihtyvät aina keittiön pöydän ääressä ja siksi se on jatkettavissa jopa kymmenelle sopivaksi.

Mutta aapeen muut kalustevalinnat viittaavat siihen että vieraiden kanssa viihdyttäisiin enemmän teeveen kuin ruokapöydän äärellä.

Klaffipöytä voisikin olla hyvä ratkaisu. Haaveilin seinään kiinnitettävästä klaffipöydästä, mutta koska asun vuokralla, pitäisi kysyä vuokranantajalta, saako porailla.

Kaiken kaikkiaan tämä on nyt aika ankea mesta, kun ei ole edes seinillä mitään. Mietin taulujen kiinnitystä sellaisilla paksuilla kaksipuolisilla teipeillä, ettei taas tule tuo porauskysymys vastaan.

Telkkaria en oikeastaan katso ikinä, joten siitä voisin luopua. Samalla luopuisin mielellääni tuosta telkkarin alla olevasta hyllyköstä. Hyllykössä olevat kirjat ja lautapelit mahtuvat eteisen liukuovikaappeihin, kunhan raivaan turhat vaatteet pois.

Hanki joku tämäntapainen sohvapöytä
laua_mehhanism.jpg

tai

be367c70a68e1ef7e8660e749409041b_f11012.jpg

tai hankit pieneen tilaan menevän ruokapöydän

norberg-seinaan-kiinnitettava-klaffipoyta-valkoinen__0472589_PE614174_S4.JPG

tai
P5192607-copy-1536.jpg

Tuon viimeisenkin saa nostettua seinälle

Vastaavia löytyy monenlaisia niin sohvapöydistä, mitä saa kokonaan tai osin ruokapöydäksi ja noita erilaisia taittomalleja, osa niistä seisoo jopa omilla jaloilla.

Näin mäkin tekisin. Tarkkaan ottaen mulla ei ole ikinä edes ollut sohvapöytää.

Vieraat viihtyvät aina keittiön pöydän ääressä ja siksi se on jatkettavissa jopa kymmenelle sopivaksi.

Mutta aapeen muut kalustevalinnat viittaavat siihen että vieraiden kanssa viihdyttäisiin enemmän teeveen kuin ruokapöydän äärellä.
Jepulis. Mut moniin asioihin löytyy ratkaisu kun hetken malttaa funtsia ja jos on rahaa toteutukseen.

Nukkumaluukkuni on samankokoinen kuin kysyjällä. Ei tänne paljoa kalusteita tosiaankaan mahdu. Mut neliöt sitä ei sinänsä kerro vaan se pohjapiirros.
Ymmärrän täysin, että kysyjä ei tahdo luopua parisängystä. En luopuisi minäkään jos mulla sellainen olisi.

Täs on tommoinen sinkkusängyn mentävä makuualkovi johon parisänky ei sopis mitenkään päin. Jos mä parisängyn laittaisin, niin ainoa paikka olis täs ikkunan alla mis mulla nyt on ruokapöytä. Ruokapöytä tuoleineen sit lentäis tohon makuualkoviin. Vois näyttää oudolta, mutta mahtuis, eikä mun tarttis koskea sohvan tai telkkarin sijaintiin.

Kuulostaa oudolta, että telkkari olis niin lähellä tuolia, että niiden väliin ei mahtuis sohvapöytää? Silloin ei o myöskään tarvetta kaukosäätimelle mitä sillä sohvapöydällä pitäisi?
Mut jos näin on, niin sohvapöytää ei tartte propata lattiaan. Äitimuorilla on sohvapöytänä pyörällinen "tarjoiluvaunu". Semmoisen voi näppärästi rullata keittonurkkaukseen apupöydäksi ja sit se tarvittaessa palvelee sohvapöydän virkaa.

Ihan hyviä ehdotuksia :) Vuokranantaja on yksityinen, melko tiukka nainen, jonka en usko ilahtuvan porailuista, eli luulen itse asiassa nyt tarkemmin ajateltuna, että seiniin poraaminen ei ole mahdollista. Muistui mieleen eräs keskustelu vuokraemännän kanssa, kun muutin tänne ja sen perusteella olen lähes varma, ettei poraaminen tule kuuloonkaan.

Ottaisin ruokapöydän. Sen ääressä voi tehdä koneella juttuja, syödä ja mitä milloinkin. Sohvapöydällä harvoin on muuta funktiota kun lehtihyllynä ja kaukosäätimen paikkana toimiminen.

Laittaisn sängyn sohvan paikalle jalat parvekkeen suuntaan. Voisi olla seinässä kiinni, jolloin kulkuväylä jäisi leveäksi. Sillioin oleskelutila olisi ikkunan, parvekken ja keittiön lähellä. Tilaa olisi sohvalle tai sen korvaajille, sohvapöydälle ja ruokapöydälle.

Mun mielestä joka kodissa pitää olla ehdottamasti normaalikorkuinen pöytä, mutta sen ei tarvitse olla iso.

No niin, piirtelin :) http://aijaa.com/2Ly8As

Tila on siis melkeinpä suorakaide 2,95 m x 5,70 m. Ikkunoita on vain tuolla lyhyellä sivulla.
Helppo nakki.
Annat sängyn olla siin missä se nyt on. (Kandee miettiä kääntämistä pääty ikkunaan päin, niin jäis viistoista senttiä leveämpi väylä keittokomerolle ja partsille.)

Ne tulevat istuimesi (tai pienempi sohva) (jopa vuodesohva) telkkaria vastapäiselle seinälle, eli just paikkaan jonka olet merkannut nuolella.

Ruokapöytä tuoleineen tuohon missä sinulla nyt on sohva.

Telkkarin ja oleskeluistuintesi (pikkusohvan) väliin mahtuu ihan mainiosti sohvapöytä.

Ei kestä kiittää.

Tuolla ylempänä taisit mainita että parisängyn pidät. Voisiko ajatella, etyä sänky olisi siellä toisella, pimeällä seinustalla. Näin oleskelualue jäisi valoisammalle puolelle sekä käynti keittiöön helpottuisi. Jos keittokometossa on ovi, niin nostaisen sen verkkokomeroon säilytykseen. Sellainen taittopöytä olisi kätevä esim. ikeasta. Puolikas omassa arkikäytössä ja vieraita varten avataan kokonaan. Lisätuoleja esim taittotuoleista vieraita varten. Sohva/yöpöytänä kevyt ja liikuteltava tarjotinpöytä esim Ikea PS. Pienessä asunnossa monitoimihuonekalut on hyviä.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70290223/
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40217795/
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70263998/

Viimeksi muokattu:
Mä kanssa siirtäisin sängyn sohvan kohdalle. Saattaisin jopa laittaa tilanjakajannsängyn eteen niin ulko-ovesta tullessa ei suoraan näkyis sänky. Parvekeen eteen tekisin oleskelu/ruokailu alueen kun suoraan kk:n edessä. Nyt sänky on ottanut vallan koko kämpästä...se on kaiken keskipiste. Haluutko niin ap?

Jättäisin sängyn tuohon missä nyt on, kääntäisin vaan. Päät partsin suuntaan. Itseasiassa toteuttaisin Asiankannattajan ehdotuksen, mutta hommaisin pirttikaluston, siinä on penkit, jolloin ei ole pieneen asuntoon hankalia yksittäisiä tuoleja :) lisäksi toista penkkiä voi tarvittaessa käyttää simppelinä sohvapöytänä :LOL:

Kiinnitysvaihtoehtoja miettiessä
- Onko seinät maalattu vai tapetoitu?
- Onko kattolistoja?
- löytyykö vuokrasopimuksessa maininta seinien saattamisesta alkuperäiseen kuntoon vuokrasopimuksen päättyessä?

Yhteistyössä