Yksinhuoltajuus ja tuet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Littledeath
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Littledeath

Aktiivinen jäsen
20.07.2010
7 122
2
36
Pohjois-Pohjanmaa
On alkanut ihmetyttää, kun niin monet luulee että yksinhuoltajat saa hulluna jotain rahallista tukea. Kun joku kysyy meidän vuokran määrää, niin lähes aina summan sanottuani kuulen että no mähän saan asumistukea. Saan vai? En todellakaan. Kuka saa, siis jos on työssäkäyvä?

Muutenkin monet sanoo että eihän rahallisesti voi olla tiukkaa kun tulee niitä kaikkia tukia. Mitä tukia? Joo, lapsilisän yh-korotus ja elatusmaksut. Mun kohdalla ne tekee yhteensä n. 200e/kk. Hoitomaksuun menee se 130 euroa.

Ydinperheessä on kaksi jotka tienaavat. Jotkut ydinperheessä asuvat ovat olleet kateellisia näistä mahtavista tuista jotka saan. Miksi, heillähän on puoliso joka tuo myös rahaa kotiin?

En ole katkera enkä ole vaatimassakaan mitään tukea. Me pärjätään ihan hyvin näin :) Mutta ihmetyttää että mistä tuo luulo että kaikki saa yhteiskunnan avustuksia tosi paljon.

Toinen asia joka ärsyttää on se, jos mua kritisoidaan kun oon laittanut pienen päiväkotiin. Helppohan se on sanoa jos taloudessa on se toinen joka tuo leivän pöytään, mutta yksin ei ole kovin helppoa tulla noin 300 eurolla kuukaudessa toimeen mitä jäi kotihoidontuella ollessa käteen vuokran jälkeen..

Vaikka olisi ydinperhe niin aina ei välttämättä molemmat tuo rahaa talouteen jos esim toinen työtön niin ei välttämättä saa mitään tukia.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";27002417]Vaikka olisi ydinperhe niin aina ei välttämättä molemmat tuo rahaa talouteen jos esim toinen työtön niin ei välttämättä saa mitään tukia.[/QUOTE]

Juu en mä niin oletakaan. Mutta yleensä ainakin jompikumpi tuo. Entä jos se yh olisi työtön? Tässä nyt kuitenkin oli jutun pointtina se että yh:t ei todellakaan saa valtiolta mitään hirveitä summia rahaa tosta noin vaan.

Joo mäkin ihmettelen, että mitä ne suuret tuet on. Mä saan kyllä asumistukea, opintotukea, lapsilisän ja elarit, mutta yhteensä nuo on n.1200€ josta maksan siis aivan kaiken. Tuosta menee jo pelkästään vuokraan, sähköön ja veteen n. puolet.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";27002451]En mä ainakaan tunne yhtään kuka kadehtisi ja luulisi että yh.t saa paljon tukia ehkä
luulet vaan niin.[/QUOTE]

Otantani on toki pieni koska siihen kuuluu vain oma tuttavapiirini. Minulla on myös paljon yh-tuttavia joidet tutut kans luulee että saavat paljon tukia. Miksi minulle sitten melkein aina sanotaan että mähän saan asumistukea. Tänään viimeksi. Mistä ihmeestä sellanen oletus tulee. Saisin toki jos en kävisi töissä, mutta minkä takia työssäkäyvä asumistukea saisi.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
Joo mäkin ihmettelen, että mitä ne suuret tuet on. Mä saan kyllä asumistukea, opintotukea, lapsilisän ja elarit, mutta yhteensä nuo on n.1200€ josta maksan siis aivan kaiken. Tuosta menee jo pelkästään vuokraan, sähköön ja veteen n. puolet.

Joo ja sitten kun menet töihin niin lähtee asumistuki ja opintotuki ja ihmiset puhuu että sähän saat NIITÄ TUKIA. Ois tosiaan kiva tietää mitä ne tuet on jolla valtio elättää KAIKKI yksinhuoltajat ja niiden penskat :D

Niin tosiaan, tästä aiheesta äitini kanssa aloimme puhumaan, koska hänen ystävänsä olivat hänelle puhuneet että minähän saan niitä tukia. Äiti on itsekin ollut yh, ja korjaa onneksi kaikille että ei mitään asumistukea saa eikä mitään yhteiskunnan automaattista "yksinhuoltajatukea" :D Mutta joo, onhan lapsilisässä yh-korotus. Paljoko se nyt on, jotain 50 euroa/kk.

Otantani on toki pieni koska siihen kuuluu vain oma tuttavapiirini. Minulla on myös paljon yh-tuttavia joidet tutut kans luulee että saavat paljon tukia. Miksi minulle sitten melkein aina sanotaan että mähän saan asumistukea. Tänään viimeksi. Mistä ihmeestä sellanen oletus tulee. Saisin toki jos en kävisi töissä, mutta minkä takia työssäkäyvä asumistukea saisi.

Mulla on ihan samanlainen kokemus. Yh:na ollessani maksoin jopa täydet päivähoitomaksut, ainoat tuet jotka sain oli lapsilisän yh-korotus ja isän maksama elari. Eli kelasta (valtiolta) sain se muutaman kympin ja se oli siinä. Lisäksi esim. kaupungin vuokra-asuntoon mulla ei olis ollut mitään toivoakaan, liian hyvät tulot.

Missä päivähoitomaksu on vaan 130€? Eikö siinä ole jotain alennusta? Meidän kunnassa juuri nousi, on nyt yli 260 joten tuplasti enemmän. Toisaalta oikeastihan sen päivähoidon hinta olisi yli 1000€/kk joten kukaan ei maksa täyttä hintaa, oli tulot mitä vaan.

Tuossa laskeskelin (tuleva yh), että kun olen kotihoidontuella, ja saan täydet asumistuet, niin varmaan me ihan hyvin pärjätään. Mutta jos pääsen johonkin matalapalkkatyöhön, niin miten me sitten pärjätään? Jos menee ne asumistuetkin????

Tuossa laskeskelin (tuleva yh), että kun olen kotihoidontuella, ja saan täydet asumistuet, niin varmaan me ihan hyvin pärjätään. Mutta jos pääsen johonkin matalapalkkatyöhön, niin miten me sitten pärjätään? Jos menee ne asumistuetkin????

Ei se välttämättä kokonaan lopu, mutta kyllähän tulot vaikuttaa tuen määrään eli jos saat palkkaa, tuki vähenee. On siihen toki mahdollisuus työssäkäyvälläkin, noin periaatteessa, jos tulot on tarpeeksi pienet.

[QUOTE="mamma";27002738]Missä päivähoitomaksu on vaan 130€? Eikö siinä ole jotain alennusta? Meidän kunnassa juuri nousi, on nyt yli 260 joten tuplasti enemmän. Toisaalta oikeastihan sen päivähoidon hinta olisi yli 1000€/kk joten kukaan ei maksa täyttä hintaa, oli tulot mitä vaan.[/QUOTE]

Luulisi olevan tiedossa, että hoitomaksu määräytyy tulojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;27002797:
Luulisi olevan tiedossa, että hoitomaksu määräytyy tulojen mukaan.

Niinpä.

Olen lähihoitaja eli perusduunari eli palkka ei päätä huimaa. Lapsi on vuoropäivähoidossa.

Itelleni jäi tosiaan se n. 300 euroa vuokran jälkeen kun olin kotihoidontuella. En muista tarkkaan ja nyt en jaksa laskea, mutta nyt tulot on huomattavasti paremmat eli mun tapauksessa työnteko kannattaa :) Toki tilanteita voi olla ja onkin erilaisia.

Yhteistyössä