Yksinhuoltajien ja lasten joulumenut? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on tällainen joulu tällä erää.. Eli minä ja kolme lasta. Tykkään laitella joulua, tulee vain mieleen, että onko liikaa sitten pöydässä, kun ei kuitenkaan sitä miestä oo tyhjentämässä apuna ruokavuokia? :D

Perinteisillä ainakin toistaiseksi mennään;
Lounaaksi riisipuuroa, itsetehty joululimppu, rusinakiisseli

Päivällispöytään:
Savusiikaa, kylmäsavulohta
Kinkkua, kalkkunaa, kastikkeet ja sinappi tietysti
Perunoita jossain muodossa
Herneitä, luumuja
Lanttu-, porkkana- ja maksalaatikkoa (meilläpäin perinne :) )
Rosollia
Hunajalanttuja
Rieskaa, itsetehdyt karjalanpiirakat
Hyviä juustoja

jälkkärinä lapsille pipareita, glögiä, suklaata, hedelmäsalaattia - en tiedä teenkö erikseen jälkiruokaa

Tuntuu hieman ankealta, mutta kovin paljon ei tosiaan viitsi tehdä, ettei mene sitten hukkaan..

Ei kuulosta minun korviini köyhältä, vaikka meillä syödäänkin neljän sukupolven kanssa samassa pöydässä, seassa vegaani ja pari allergikkoa, ja yritetään että kaikille olis jotakin. Pöytä suorastaan notkuu, mutta eipä sitä itse ainakaan tule läheskään joka kipolla käytyä. Teillä vissiin lapsillekin maistuu kinkku ja laatikot? Monillahan (esim. meillä) on joulupöydässä jotain takuuvarmasti lapsiinkin uppoavaa. Meillä se on ''nakkilalainen'' eli makaronilaatikko ilman lihaa, sekä lihapullat. On muuten sellaisia ruokia, jotka voi helposti tehdä pakkaseen jo nyt ja sulattaa sopiva määrä joulupöytään.

Sitten kerjäisin ilmeisesti hyväksi havaittua ohjetta hunajalanttuihin, kuulostavat herkullisilta! :)

[QUOTE="vieras";24928461]Ei kuulosta minun korviini köyhältä, vaikka meillä syödäänkin neljän sukupolven kanssa samassa pöydässä, seassa vegaani ja pari allergikkoa, ja yritetään että kaikille olis jotakin. Pöytä suorastaan notkuu, mutta eipä sitä itse ainakaan tule läheskään joka kipolla käytyä. Teillä vissiin lapsillekin maistuu kinkku ja laatikot? Monillahan (esim. meillä) on joulupöydässä jotain takuuvarmasti lapsiinkin uppoavaa. Meillä se on ''nakkilalainen'' eli makaronilaatikko ilman lihaa, sekä lihapullat. On muuten sellaisia ruokia, jotka voi helposti tehdä pakkaseen jo nyt ja sulattaa sopiva määrä joulupöytään.

Sitten kerjäisin ilmeisesti hyväksi havaittua ohjetta hunajalanttuihin, kuulostavat herkullisilta! :)[/QUOTE]

Juu, lapset rakastavat jouluruokia :D Itse en syö kinkkua, joten kalkkuna tulee minulle.

Teen lantut niin, että kuutioin ne pieneksi, laitan ne uunivuokaan kerman, voinokareiden, hunajan, suolan ja pippurin kera, hauduttelen parisen tuntia uunissa.. Hyvää on! :)

Alkuperäinen kirjoittaja yksin myös;24928456:
Hyvältä kuulostaa menusi.

Me syödään jouluruuat mummoloissa, joten kotiin en paljonkaan laita. Kun ei tuo lapsi niitä kuitenkaan syö.

samoin, mitä järkeä ruveta kotona vääntämmän pöperöitä, kun mummot odottaa lapsenlapsia syötettäviks?

helppo ja hyvä jälkkäri on: luumuhilloa purkki,siihen pikkanen purkki rahkaa ja kermavaahtoa.net sekasin ja päälle mantelirouhetta ja kanelia. avot. on herkkua. :) tai päälle voi musertaa piparia.

jouluvalmisteluita minun ja yhdenlapsen perheessä taitaa olla seuraavasti:

Askartelen pojan kanssa ikkunoihin ja seinille tonttuja ja poroja. Teemme kuuseen koristeita,
kuusi saadaan lapsen papalta, jouluvaloja laitellaan ja lyhtyihin kynttilät.
käydään hautausmaalla viemässä yleiselle ristille muualla haudatuille kynttilät.
Katsellaan joulunajan ohjelmia,syödään hyvin ja varaa joulupukkiin ei ole. 50€ on iso raha pukista, joka piipahtaa alle 10 min. sillä rahalla saa jouluruoat tai lahjat.
Olen jo lapselle kertonut,että JOS joulupukkia ei tule (ellei lapsen pappa tule 500km päästä en oo tieteskää tätä kertonu mut)
jos ei siis joulupukki ehdi tulemaan meille, niin se vie sinne köyhien maiden lapsille joululahjoja.
Silloin tonttu käy yöllä ennen joulua, tuomassa kuusen alle lahjat. sitä varten me jätetään pipari kuusen alle. ja siitä huomaa,että tonttu on käynyt jos se on puraissut piparista. :)

No aika saman tyyppisellä menyillä varmaan mennään, vaikka meillä on koko perhe syömässä, eli sisko perheineen ja meidän vanhemmat. Joskus äiti aina laittoi sen seitsemäätoista sorttia, mutta puolet sai laittaa roskiin, joten ollaan kanssa opeteltu pysymään "järkevissä" rajoissa ja tehdään sellasia ruokia, mitkä oikeesti tekee kauppansa sekä lapsille, että aikuisille. Mulle henk. koht riittäs vaikka vaan perunat, kinkku, lanttulaatikko, rosolli ja savulohi jossain muodossa. Mä en kaipaa muuta. Mutta tuohon listaan varmaan meillä tulee vielä mm. lihapullat ja italiansalaatti.

Yhteistyössä