Yksinhuoltajaäidit elävät köyhyyysloukussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedoksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiedoksi

Vieras
Yksinhuoltajaäidit elävät köyhyyysloukussa
julkaistu tänään klo 09:09, päivitetty tänään klo 11:00

Yksinhuoltajaäitien köyhyysriski on korkea, ja heidän työllisyysasteensa on jäänyt muita alemmaksi, kertoo Väestöliiton tuore julkaisu. Yli kolmannes yksinhuoltajista kuuluu suomalaisten alimpaan tuloviidennekseen.

Yksinhuoltajuus Suomessa -teoksen mukaan yksinhuoltajien köyhyys juontaa osaltaan juurensa edellisestä lamasta. Se koetteli erityisesti lapsiperheitä, ja köyhyys kolminkertaistui kymmenessä vuodessa.

Kahden huoltajan perheiden tilanne on tällä hetkellä palautunut lähes samankaltaiseksi kuin ennen lamaa. Yksinhuoltajien köyhyys on sen sijaan paitsi yleistynyt myös syventynyt, teoksessa todetaan

Tällä hetkellä köyhyys koettelee pahimmin pienten lasten yksinhuoltajaäitejä.

- Lasta jäädään hoitamaan kotiin suurin piirtein yhtä usein yhden kuin kahden vanhemman perheissä, mutta yksinhuoltajilta puuttuu muita äitejä useammin työsuhde, joka turvaisi paluun työhön. Osittain tämän takia yksinhuoltajaäidit jäävät pitkäaikaistyöttömiksi muita useammin, toteaa toinen kirjan kirjoittajista dosentti Anita Haataja.

Pienten lasten yksinhuoltajaäitien työllisyysaste alentui yli kolmanneksella vuodesta 1990 vuoteen 2000.

YLE Uutiset

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Mites se on mahdollista? Elää köyhyysrajalla mutta ei todellakaan olla köyhiä? Itse kanssa köyhyysrajan alla ja todellakin köyhiä!

Mun mielestä se köyhyysraja ei mikään kovin pieni ole. Hyvin me elellään, lainat maksellaan, mistään ei tingitä ja säästöön jää.

Ihan mieletön juttu, että joku on vuosikausia asiaa tutkinut ja sitten tulos julkaistaan näin näyttävästi. Kyllä on taas kerran varsinainen hauki on kala-tulos.

Alkuperäinen kirjoittaja vi:
Mites se on mahdollista? Elää köyhyysrajalla mutta ei todellakaan olla köyhiä? Itse kanssa köyhyysrajan alla ja todellakin köyhiä!

Mun mielestä se köyhyysraja ei mikään kovin pieni ole. Hyvin me elellään, lainat maksellaan, mistään ei tingitä ja säästöön jää.

Löysinpä vielä aiempaa keskustelua

HS Kuukausiliitteen (marraskuu) mukaan EU:n Suomelle määrittämät köyhyysrajat oli näin:

Pariskunta 1500 e/kk
Alle 14v lapsi nostaa rajaa 300 e/kk
Yli 14v lapsi nostaa rajaa 500 e/kk

Eli meillä 2100 ja n. 2000 jää käteen enkä todellakaan ajattele meidän olevan köyhiä.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Ihan mieletön juttu, että joku on vuosikausia asiaa tutkinut ja sitten tulos julkaistaan näin näyttävästi. Kyllä on taas kerran varsinainen hauki on kala-tulos.

Täytyyhän akateemisille ihmisille keksiä koulutusta vastaavaa puuhailua.

Löysinpä vielä aiempaa keskustelua

HS Kuukausiliitteen (marraskuu) mukaan EU:n Suomelle määrittämät köyhyysrajat oli näin:

Pariskunta 1500 e/kk
Alle 14v lapsi nostaa rajaa 300 e/kk
Yli 14v lapsi nostaa rajaa 500 e/kk

Eli meillä 2100 ja n. 2000 jää käteen enkä todellakaan ajattele meidän olevan köyhiä.

Eli suomalainen 2 lapsinen perhe on köyhä jos vain toinen vanhemmista on töissä.

Hallelujaa.

Varmaan on kyse myöskin asenteista. Monet yh-äidit ovat valinneet tietoisesti yksinhuoltajuuden ja eivät halua mennä myöskään töihin. Tällainen asenne oli 90-luvulla vielä paljon vähäisempää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmaan on kyse myöskin asenteista. Monet yh-äidit ovat valinneet tietoisesti yksinhuoltajuuden ja eivät halua mennä myöskään töihin. Tällainen asenne oli 90-luvulla vielä paljon vähäisempää.

Peesi. Vastikkeettomat tuet on poistettava.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Totta. Suomalainen yhteiskunta tarjoaa ilmaisen terveydenhoidon, koulutuksen yliopiston maisteritasolle asti ja asumis-, kotihoidon- sekä toimeentulotuen kelan tukien lisäksi. Mitä vielä voi vaatia veronmaksajalta - Keski-Euroopassa ei yksikän mies suostuisi maksamaan veroina yh-äitien Suomessa nauttimia tukia (mm. adhd-lapsen terapiaa). Joten olemme onnellisia ja kiitollisia.

Yhteistyössä