yksinhuoltaja / yövuoro ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoto

Vieras
siis teen pelkkää yövuoroa 22-06. Asun vielä kesään asti miehen kanssa ja teemme nyt niin että mies vie töihin mennessään lapsen hoitoon ja minä haen kolmelta, eli nukun siis yöunet siinä heti töiden jälkeen. Mutta mitäs sitten ku mies muuttaa pois ? Lähellä on vuoropäiväkoti, mut mites ihmeessa mie sitte ikinä nukun ? Miunhan on vietävä lapsi sinne hoitoon illalla yhdeksältä ja haen sitte iltapäivällä ? eihän se voi toimia ja ottaako ne edes sillei hoitoon ? Hitto se on vaihdettava vissii työpaikkaa ??!
ja ei, mies ei voi silloin enää auttaa, muuttaa 600 kilometrin päähän, ja miun suku ja ystävät asuu tästä 300 kilometrin päässä...

1. Annat lapsen isän mukaan erossa
2. tosiaan vietäväiltayheksään, ja haet heti herättyäsi. Viedäksesi iltayheksään.
3. päivätyö

Kannatan päivätyötä tai isää päähuoltajaksi.

joo isä ei muksua ota, hyvä jos haluaa jouluna sitä tulla katsomaan tai muistaa synttäreitä, enkä suurin surminkaan antais sitä sille hulttiolle...onneks on aikaa ni taidan etsiä kyllä päivätöitä, kyllä kai noita luulis löytyvän, koska onhan se nyt 7-17 pitkä hoitopäivä, mut saapahan nukkua kotona ja samaan aikaan ku äiti !!
On tuo kyllä perseestä.

täällä myös yötyöta tekevä, meillä ei ole mitään ongelmaa asian suhteen. Lapset 2kpl ovat vuorohoidossa, vien iltapalalle 20.00 josta itse 21.00 töihin..aamulla menen töistä suoraan nukkumaan ja haen lapset herättyäni 14-15.00 välillä. sitten kotiin ihan normi kuviot syödään, leikitään, käydään kaupoilla jos tarvis ym...teen 5 yövuoroa putkeen ja sitten on pitkät vapaat. Meillä on toiminut todella hyvin, päiväkodissa on paljon lapsia joilla tehdään vaan esim yövuoroa tai sitten sekaisin yö-ilta-aamuvuoroa. Toinen on eskari ja hän käy ihan samalla tavalla eskaria kuin muutkin lapset, omilla pitkillä vapailla hän menee eskari ajaksi pk niin että pidämme kuitenkin 1-2vp hänelle myös.

No ei se nyt niin ankealta kuullosta, että lapsi olisi hoidossa illasta lounasaikaan. Minusta olisi ihan mielekästä viettää lapsen kanssa joka päivä vapaa-aikaa esim. klo 13-21, se on kuitenkin paljon enemmän hereilläoloaikaa kuin mitä päivätyötä tekevät yleensä ehtivät lastensa kanssa viettää. :) Jos lapsi vaan viihtyy vuorotarhassa, en näkisi asiassa mitään ongelmaa.

Vanhemmalla on ihan lain mukaan 8h nukkumisaika työvuoron päälle eli jos sun työvuoro päätty vaikka klo 6 aamulla niin lapsi pitää hakea hoidosta viimeistään klo 14 jne. Monethan tuota pakon edessä tekevät.
Jokuaika sitten oli jossain vauvalehdessä juttua äidistä jonka työt menevät välillä niin että yövuoron jälkeen on heti iltavuoro eli lapsi menee hoitoon klo 20 ja äiti menee töihin, äiti nukkuu päivän, lähtee töihin, pääsee töistä vasta klo 23 eli lapsi on hoidossa aamuun asti eli 2 yötä putkeen... Eli kaikenlaisia hoitoratkaisuja voidaan järjestää.

No kyllä vuoropäiväkodissa saa olla sen yön lisäksi vielä nukkumisajan, eli meillä pitää hakea klo 17 mennessä.
Minulla oli työkaveri joka oli yh ja teki pelkkää yötä, lapsi oli 19-17 hoidossa 3 - 4 kertaa viikossa

Viet lapsen ennen töihin menoa hoitoon eli ennen klo. 21 ja kun pääset töistä menet nukkumaan ja haet herättyäsi 12-13 aikoihin. Itse nukun yövuoron jälkeen n. 12-13 asti. Hakisin sitten.

Jos tekee useamman yön putkeen, ei noin lyhyt uni riitä. Moni parin yön tekijä hämmästelee, nukutko NIIN myöhään, jos sanon herääväni klo 14-15. Mutta siinähän ei tule unta kuin 6, 5-7, 5 tuntia 10 tunnin työvuoron päälle. Nukkuuhan moni öisinkin enemmän. Mä teen aina 5 yötä putkeen, vapaata on öiden jälkeen 2-3.

[QUOTE="vieras";27800909]Jos tekee useamman yön putkeen, ei noin lyhyt uni riitä. Moni parin yön tekijä hämmästelee, nukutko NIIN myöhään, jos sanon herääväni klo 14-15. Mutta siinähän ei tule unta kuin 6, 5-7, 5 tuntia 10 tunnin työvuoron päälle. Nukkuuhan moni öisinkin enemmän. Mä teen aina 5 yötä putkeen, vapaata on öiden jälkeen 2-3.[/QUOTE]

No kyllä mulle 7,5h yöunet olisi aika pitkät. Teen ihan päivätöitä, ja nukun yleensä noin 00-05:30.

[QUOTE="vieras";27800909]Jos tekee useamman yön putkeen, ei noin lyhyt uni riitä. Moni parin yön tekijä hämmästelee, nukutko NIIN myöhään, jos sanon herääväni klo 14-15. Mutta siinähän ei tule unta kuin 6, 5-7, 5 tuntia 10 tunnin työvuoron päälle. Nukkuuhan moni öisinkin enemmän. Mä teen aina 5 yötä putkeen, vapaata on öiden jälkeen 2-3.[/QUOTE]
minulla yövuoro 12h, ja joskus niin kiire että eväätkin olisi hyvä olla vaikka juotavan jogurtin muodossa...
9 ehdin nukkumaan ja pyrin nukkumaan 16 saakka

Alkuperäinen kirjoittaja vähäuninenko;27800950:
No kyllä mulle 7,5h yöunet olisi aika pitkät. Teen ihan päivätöitä, ja nukun yleensä noin 00-05:30.

No sulle ne olisi pitkät. Jollekin toiselle ei. Ja kyllähän yötyö rasittaa elimistöä ihan eri tavalla kuin päivätyö.

Säännöt on eri päiväkodeissa erilaiset, mutta omassa työpaikassani yövuoroon menevien lapset täytyy tuoda hoitoon klo 20 mennessä, jolloin käydään unille. Osa lapsista syö iltapalan kotona ja tulee hoitoon kahdeksaksi, talvella jo yöpuku valmiina haalarin alla, osa tulee 19.30 ja syö iltapalan päiväkodilla. Yövuoron jälkeen lapset haetaan yleensä välipalan jälkeen klo 14.30, tästä sovitaan jokaisen vanhemman kanssa erikseen.