Yksinhuoltaja opiskelemassa

Onkohan rahallisesti ihan mahdoton yhtälö..kokemuksia? Saakohan liitolta mitään rahoja? Mulla on vakituinen työ. Haluaisin opiskella röntgenhoitajaksi. Kukas tällä palstalla opiskeli(?) samaa, Anatolia?? Mut joku kuitenkin, tuli vaan mieleen.

Voishan sitä edes kokeilumielessä ens vuonna koittaa hakea eikä vielä jossitella.. Nyt ainakaan tällä alueella ei näyttäs olevan aikuiskoulutuksena moista niin opiskelu olisi mun pääsääntönen juttu. Sairaanhoitajaksi vois kyllä opiskella aikuispuolellakin, mutta haluan röntgenhoitajaksi.
 
Anatolia on opiskellu röntgenhoitajaksi.

En tiä tuosta liiton rahoilla opiskelusta, mutta tuloista riippuen voi saada yleistä asumistukia. Jos opintotuella pitää opiskella, niin sitte ainaki saa sen asumistuen. Sitte opintolaina.
 
2 lapsen yh olin aikoinaan kun aloitin opiskelun sairaanhoitajaksi, sain yleistä asumistukea, opintorahaa ja nostin opintolainaa (+minimielarit, lapsilisä ja vammaistuki). <pärjäsin, mutta olin vähään tottunutkin, ja päivähoitomaksut tais noilla tuloilla olla 0e
 
..
No minä en varsinaisesti yh ollut, mutta kuitenkin eronnut kahden lapsen äiti. Opiskelin lähihoitajaksi ja pärjättiin oikein hyvin. En hakenut edes sossusta mitään. Lapsilisät, asumistuki, opintotuki, opintolaina, elarit.. Tietty mitä vaan ei voinut ostaa, mutta kuka opiskelija nyt voiskaan? Kyllä sinä pärjäät! Kaikki ylimääräiset kulut vaan minimiin.
 
yh
Ei oo mahdotonta, suosittelen lämpimästi! Opintotuen lisäksi saa tosiaan asumislisän, itse nostin lisäksi opintolainaa kun en halunnut/jaksanut käydä opiskelujen ohessa töissä muuten kuin loma-aikoina.
 
"molla"
Onnistuu ihan hyvin. Lainalla ja opintorahalla pärjää ihan hyvin.

Nykyään kun olen töissä niin tuntuu, että miten sitä ikinä tuli toimeen niin pienellä, mutta silloin rahaa oli ihan riittävästi.
 
Liiton rahoilla voi opiskella myös omaehtoisena opiskeluna, jolloin kuukausitulot ovat selkeästi opintotukea suuremmat. En tosin tiedä miten tuo vaikuttaa asiaan, että sulla on vakityöpaikka. Ainakin työmarkkinatuella opiskellessa omaehtoisessa opiskelussa piti olla työttömänä työnhakijana, en tiedä miten liiton rahoituksen kanssa on. Kannattaa googlailla :)
 
Keittiönoita
Röntgenhoitajaksi opiskellessa uskaltaisin hyvin nostaa opintolainankin. Työpaikka nimittäin tulee olemaan melko varma. Vielä menee vuosia (luultavasti vähintään 10 vuotta), ennenkuin laitteet kuvaavat potilaita ilman röntgenhoitajaa. Töitä siis pitäisi riittää.
 
Kiitti vastauksista. Ehkä siis uskallan hakea :) Ja sitten jos kävisi sellainen tuuri että pääsisin kouluun niin sitten todella miettimään!

Itekin olen tottunut vähällä rahalla tulemaan toimeen aiemmin. Ja siis ei me nytkään herroiksi elellä. Vuokra on isompi ja asunto parempi kuin silloin aiemmin kun olin äitiyslomalla tai opiskelin jne.

Jos pääsisin opiskelemaan siis tarkottaisi varmaankin muuttoa toiselle paikkakunnalle. Mutta se on sitten sen ajan murhe. Yrittänyttä ei laiteta :D
 
Criminal Mind harmaana
Sain ansiosidonnaista, asumistukea ja lapsilisät. Kun ansari loppu ja tipuin työttömyyspäivärahalle (silläkin voi opiskella) niin sain sit toimeentulotukea välillä. Mene ja opiskele!!
 
Mitä tästä oon nyt läheisille (perheelle) maininnut niin hyvin tuntuu olevan negatiivista suhtautumista. Sh-eno sanoi että monen kymmenen tuhannen opintovelat tulee ja kannattaako opiskella kun palkkakaan ei paljoa parempi olis.

Ärh, eikö ne tajua että siitä palkasta nyt ei oo niin väliä. Koska ALA kiinnostaa ja haluaisin oppia. Tuohon sanovat että ei se työ kuitenkaan iänpäivää kiinnosta ja työ on paskaa kun sitä tekee tarpeeks kauan ja mikä nykysessä työssä on vikana.

No ei mikään, ei se siitä oo kiinni :D Mut ei siinä, teen kuitenkin niin miten ite katon parhaaksi :)
 

Yhteistyössä