Yksinhuoltaja äiti kyselee lapsen isän oikeuksista!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä81

Vieras
Joo eli sain viimekesänä vauvan ja olen siis ollut yksinhuoltaja ihan alusta lähtien. Nyt exäni on alkanut vinkumaan, että hän haluaa nähdä lapsensa, vaikkei lapsi ole tähänkään päivään mennessä kiinnostanut häntä tuon taivaallista, eikä hän auta lapsen elatuksessa millään lailla. Joten kysymykseni on että onko mun pakko antaa hänen nähdä lastaan? Mä en haluaisi olla sen miehen kanssa missään tekemisissä.:( Mutta onko laki hänen puolellaan, vaikkei ole tehty isyystestiä eikä hän ole myöntänyt isyyttään missään vaiheessa??? Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Ei ole pakko antaa. Virallisesti tämä mies ei ole isä. Hän saa tavata lasta sitten, kun hän on itse ottanut yhteyttä lastenvalvojaan, vaatinut isyystutkimukset ja tuomittu isäksi. Sitten hän on myös velvollinen maksamaan elatusmaksut.

Onko joku syy ettet halua isää lapsen elämään?

http://www.asianajotoimisto.com/pkon+asiakasomistajasivut/pko+sisaan/asiakasomistaja/tervetuloa+asiakasomistajapalveluun/ehtojen+hyvaksyminen/asiakasomistajakirjasto/perheoikeus/isyyden+tunnustaminen/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi olla kuitenkin, että isä ei saa tapaamisoikeuksia huoltajuudesta puhumattakaan. Elatusta silti hän joutuu maksamaan, jos sinä näin haluat.

Kyllä isä tapaamisoikeuden saa, mutta jos on syytä epäillä isän käytöstä niin tapaamiset voi vaatia valvottuina.

Voihan olla, että isä ei haluakaan virallista isyyttä, vaan haluaa illa "ilmaiseksi" isä.

Tuokin mahdollista. Ap:n kannattaa sanoa ex:lle, että jos isyys virallistetaan niin tulet vaatimaan lapselle kuuluvan elatuksen. Itse kyllä kannatan sitä, että lapsella on molemmat vanhemmat. Onko joku oikea syy siihen ettei ap halua isää lapsen elämään eli onko elämäntapa jotenkin huono vai ihan muutenko vain katkeruutta?

Alkuperäinen kirjoittaja Pajukko:
Itse kyllä kannatan sitä, että lapsella on molemmat vanhemmat. Onko joku oikea syy siihen ettei ap halua isää lapsen elämään eli onko elämäntapa jotenkin huono vai ihan muutenko vain katkeruutta?
Minustakin pitää olla oikea syy. Ei esim. se, että mies on pettänyt ja jättänyt ym. Tosin kyllä sekin jotakin kertoo, jos vuosi mennyt ja miehestä ei ole kuulunut mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä81:
No voiko exäni pakottaa teettämään isyystestin? Mä en haluaisi häntä lapseni elämään, en ollenkaan.:(

Kyllä, kun lain mukaan lapsella on oikeus isään.

isä EI voi pakottaaa isyystestiin.. sun ei ole mikään pakko suostua. sitä isyystestiä ei silloin tehdä jos sinä et sitä halua!

Alkuperäinen kirjoittaja a:
No voiko exäni pakottaa teettämään isyystestin? Mä en haluaisi häntä lapseni elämään, en ollenkaan.:(

isä EI voi pakottaaa isyystestiin.. sun ei ole mikään pakko suostua. sitä isyystestiä ei silloin tehdä jos sinä et sitä halua!
Älä hulluja puhu.

Älä hulluja puhu.

no totta se on. näin sanoi lastenvalvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja aa:

Älä hulluja puhu.

no totta se on. näin sanoi lastenvalvoja.
Taisit nähdä lastenvalvojan unessasi.

Höh! Vaikka kuinka sitä lapsen isää vihaa, niin ne tunteet on vain laitettava sivuun. Jos se lapsen isä nyt haluaa nähdä lapsensa, niin anna nähdä! Vaikka se isä kävisi vain kerran vuodessa tai harvemmin, niin sillä lapsella on ihan kiva tietää millainen sen isä on, oli isä sitten ihan kamala tai mitä tahansa. Ainakin lapsi saa tietää, eikä tule vaihetta, että asia joskus vaivaisi. On se aika iso kynnys sitten vanhempana sille lapsellesi ottaa isäänsä yhteyttä, vaikka tekisi mieli. Saattaa jopa jättää asian sikseen, mutta jollain tasolla asia tulee aina ihan hitusen edes mietityttämään. Ei pidä olla liian jääräpää.

Alkuperäinen kirjoittaja hwr:
Höh! Vaikka kuinka sitä lapsen isää vihaa, niin ne tunteet on vain laitettava sivuun. Jos se lapsen isä nyt haluaa nähdä lapsensa, niin anna nähdä! Vaikka se isä kävisi vain kerran vuodessa tai harvemmin, niin sillä lapsella on ihan kiva tietää millainen sen isä on, oli isä sitten ihan kamala tai mitä tahansa. Ainakin lapsi saa tietää, eikä tule vaihetta, että asia joskus vaivaisi. On se aika iso kynnys sitten vanhempana sille lapsellesi ottaa isäänsä yhteyttä, vaikka tekisi mieli. Saattaa jopa jättää asian sikseen, mutta jollain tasolla asia tulee aina ihan hitusen edes mietityttämään. Ei pidä olla liian jääräpää.

En kyllä ymärrä kannanottoasi, luitko aloittajan tekstin kunnolla? Siis isä ei ole halunnut tunnustaa isyyttä eikä olla missään tekemisissä lapsen kanssa?? Ja haluaa alkaa leikkimään isää silloin kun itse haluaa vailla mm. elatusvelvollisuutta?? Siis haluaa ns. syödä pullasta vain rusinat :laugh:

Isä ei siis todellakaan saa isyyttään vahvistettua DNA-testeillä, ellei äiti tähän suostu. Äitiä ei siis voi tähän pakottaa. Eduskunta ottaa käsiteltäväkseen uuden ehdotusken lakialoitteeksi ko. asiasta, mutta tällä hetkellä avioliiton ulkoupuolella syntyneen lapsen isyyden vahvistamiseen tarvitaan äidin suostumus. Eli isä ei sitä voi pakolla saada.

[QUOTE="Lakimies";27961331]Isä ei siis todellakaan saa isyyttään vahvistettua DNA-testeillä, ellei äiti tähän suostu. Äitiä ei siis voi tähän pakottaa. Eduskunta ottaa käsiteltäväkseen uuden ehdotusken lakialoitteeksi ko. asiasta, mutta tällä hetkellä avioliiton ulkoupuolella syntyneen lapsen isyyden vahvistamiseen tarvitaan äidin suostumus. Eli isä ei sitä voi pakolla saada.[/QUOTE]

...oikeuden kautta voi. =)

Yhteistyössä