yksin synnyttäminen ja käynnistys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hui!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hui!

Vieras
Koska perheelläni ei ole tukiverkkoa laisinkaan (toisiin isovanhempiin turvallisuussyistä välit poikki, toiset taas 24/7 juoppoja), meillä ei ole ketään joka voisi hoitaa vanhempia lapsia synnytyksen aikana eli joudun yksin synnyttämään. Myöskään kummeja tai sisaruksia tms ei asu lähellä vaan joudun asumaan juuri em. turvallisuussyistä satojen kilometrien päässä kotipaikkakunnaltani jossa muu suku asuu.
MLL hoitajia ei saa "juoksusta" (pitäisi tietää tarkka kellonaika 3 vrk etukäteen) ja ajatust jostain doulasta ei oikein tunnu hyvältä. Yksin synnyttäminen pelottaa kovasti, mutta toisaalta ymmärrän sen että pienet lapset tarvitsevat kotona miestäni heitä hoitamassa enemmän kuin minä aikuinen synnytyssalissa.

Varsinainen kysymys kuuluu että miten käynnistetty synnytys eroaa ns. tavallisesta? Miten pitää varautua ja mitä pitää ottaa huomioon kun olen silloin synnyttämässä yksin? Onko jotenkin rajumpi, nopeampi vai mahdollisesti taas tuskaisen hidas jos käynnistys ei heti onnistukaan? Onko suurempi riski sektioon tms aputoimenpiteeseen?

Kaikki kokemukset otetaan kiitollisena vastaan!

Mulla kaikki 5 synnytystä käynnistetty ja pisin( viides rv 35+3 kesti 20h; valmisteltiin jo sektioon, kunnes pikkuinen päättikin yks kaks syntyä kaikkien yllätykseksi )
eka kesti 7,5h, toka 2h40min, kolmas 1h40min,neljäs 1h25min.Minusta helppoja synnytyksiä.Viides kesti kauan,koska mun kohtu väsähti eikä jakanut enää supistella.Eka, toka ja neljäs käynnistettiin rv 38+ risat ja kolmas rv 40.Yksin olen ollut joka kerta ja minulle se oli ihan ok ja osittain pakkokin, koska meilläkään ei ollut tukiverkkoa.

Viimeksi muokattu:
no eikö sulla oo yhtään kaveriakaan?

valitettavasti ei ketään sellaista joka voisi hoitaa lapsia. Kaveri- ja sukulaisverkosto on valitettevasti enimmäkseen jäänyt sinne lapsuudenkotipaikkakunnalle. Aikuisiällä vieraassa kaupungissa on todella vaikea saada ystäviä ja luoda verkostoja - kokeiltu on kaikki keinot mutta tukiverkostoa en ole yrityksistä huolimatta saanut aikaiseksi.

Tätä asiaa ei oikein sellaiset tunnu ymmärtävän joilla verkosto on. Valitettavasti se verkoston puuttuminen ei ole aina omasta tahdosta, asenteesta tai muusta kiinni vaan joskus se on vain olosuhteiden sanelema pakko, niinkuin omassa tapauksessani. Joudun valitettavasti omani ja perheeni turvallisuuden takia asumaan mahdollisimman kaukana isästäni.

niin vielä yksi lisäkysymys: onkä käynnistetty nopea synnytys silloin, jos kalvot puhkaistaan ja hidas synnytys silloin, jos pitää tehdä tablettikäynnistys kohdunsuulle?

luulen,ettei sitä aikaa pysty ennustamaan : / kuten missään synnytyksessä...
ootko puhunu neuvolassa tästä asiasta? ehkä sieltä löytys joku ratkaisu pulmaasi.
ite oon kyl synnyttäny ilman miestä/tukihenkilöö,eikä se niin maata kaatava juttu ollu. kätilö oli koko ajan mun seurana huonees (ei siis ollu kiirettä sillon synnäril)

niin vielä yksi lisäkysymys: onkä käynnistetty nopea synnytys silloin, jos kalvot puhkaistaan ja hidas synnytys silloin, jos pitää tehdä tablettikäynnistys kohdunsuulle?

Tablettikäynnistyksestä mulla on kokemus vain siitä kun rv 20 ( runsas vuosi sitten )jouduin synnyttämään pikkuisen poikamme,joka oli menehtynyt kohtuun.Synnytykset, joista aiemmin mainitsin, on kaikki käynnistetty kalvojen puhkaisulla ja lisänä on ollut oksitosiinitippa.

Ota yhteyttä MLL:n ja tilaa sieltä hoitaja vaikka tästä päivästä se 3 vrk eteenpäin vaikket sitä tarvitsekaan juuri nyt. Sitten otat tämän hoitajan yhteystiedot ylös ja kysyt suoraan tältä hoitajalta pääseekö hoitamaan. Meillä oli aikoinaan useiden tyttöjen numeroita ylhäällä, joille soitimme suoraan kun tarvitsimme hoitajaa ilman, että täytyi aina erikseen kysyä liitolta kuka tulisi. :)

Minä olen synnyttänyt seitsemästä lapsesta kolme yksin. Kyllä siitä selviää.

Jos synnytys käynnistetään tableteilla, se tapahtuu yleensä osastolla. Sinne jotain viihdykettä mukaan, lukemista, läppäri jne. Ainakin Naistenklinikalla laitettiin vain 3 Cytotec-murusta päivässä, joten se voi kestää muutamankin päivän, että käynnistyy. Sieltä osastolta sai lähteä ulos kävelemään, joten aika kului ihan mukavasti. Mulla meni kaksi päivää, kunnes starttasi, mutta en niitä supistuksia kovin paljon kivuliaammaksi tuntenut kuin itsekseen alkaneessa.

Jos tilanne alapäässä on suotuisa, että käynnistys voidaan tehdä kalvot puhkaisemalla, niin uudelleen synnyttäjällä se synnytys on yleensä melko nopea. Olihan ne kovemmat supistukset heti alusta lähtien, mutta myös nopeasti ohi. Ja kun on sairaalassa valmiina, niin kipulääkityskin on lähellä.

Mulla kaksi käynnistettyä synnytystä. Eka käynnistettiin lääkkeillä ja 9 tuntia käveltiin miehen kanssa siellä käytävillä. Sitten siihen päälle vielä 7 tuntia salissa oksitosiinin kanssa käynnistelyä. Toisessa supisteli kotona, mutta missään vaiheessa niihin ei tullut säännöllisyyttä. Otettiin kuitenkin saliin heti, koska olin niin kipeä. Salissa puhkaistiin kalvot, eikä sillä ollu mitään vaikutusta. Synnytys oli pysähtynyt 4 senttiin kivuista huolimatta. Sitten kun laitettiin oksitosiini niin lapsi oli 4 sentistä syntynyt puolen tunnin aikana.

Aika vaikea kyllä tosiaan arvailla kuinka tulee menemään. Meilläkin ne käynnistelee kolmella murulla / päivä ja jos ei tule tulosta niin lähellä asuvat laitetaan kotiin yöksi ja jatketaan seuraavana päivänä.

Kaikkein eniten tarvitsin tukihenkilöä ekassa synnytyksessä juuri sen takia että se oli aika tylsää se kävely. Mutta eiköhän siitä yksisteenkin selviä :)

Yhteistyössä