Yksin synnyttämään,ei hoitajaa esikolle

Onko muilla ollut sellaista tilannetta,ettei hoitoapua saatavilla esikoiselle kun pikkukakkonen on syntynyt?Miten olette ratkaisseet tilanteen?
Jos synnytys käynnistyy aamulla/päivällä niin varmaankin selvitään eli ystävä voi hakea hoitoon,mutta yöllä en tohtisi alkaa kenellekään soittelemaan,vaan mieluummin menen synnyttämään yksin ja mies on esikoisen kanssa.Joka tapauksessa JOS synnytys alkaa yöllä,on myös esikoinen (3,5v) herätettävä isän kanssa kyyditsemään äiti sairaalaan.

Meillä täysin sama tilanne!! Asutaan kaukana kaikista sukulaisista ja ystävistä joten kun synnytys alkaa niin joudun menemään yksin. Mies käy varmaan esikoisen 1v8kk kanssa viemässä sairaalaan mutta siinäpä se sitten onkin. Toivon että olisi yhtä nopea synnytys kuin ensimmäinen (6h koko homma) ettei olisi aivan surkeeta olla ja kärsiä yksin siellä. Silloin olin kyllä niin tokkurassa etten edes tajunnut miehen olevan läsnä joten siinä mielessä en tarvi sinne ketään tueksi. Täytyy vain toivoa että synnytys käynnistyisi silloin kun ei olla esikoisen kanssa kaksistaan kotona!!!

Tiril 36+6

Kun meidän toinen lapsi syntyi, mieheni oli esikoisen kanssa sairaalan odotushuoneessa odottamassa kun synnytin. Asuimme silloin sen verran kaukana lastemme mummuista ja papoista, että heille ei olisi keretty viemään esikoista hoitoon. Koko synnytys kesti 2,5h että kovin kauaa en yksin joutunut synnyttään.

RPM
Meillä on toden näköisesti tällainen tilanne edessä...vähän jännittää jo nyt mutta minkäs teet :)
Molempien vanhemmilta menis vähintään 5 tuntia päästä tänne, mutta katsotaan nyt jos vaikka äiti tulee tänne jo etukäteen, vähän jutteli sellaista.
Mutta eipä sinne kuole jos yksin menee, toisaalta ekassa synnytyksessä mua monesti vaan otti niin hermoon mun mies, siihen riitti puhe tai suklaa patukan paperin rapistelu!!!!!
Pikkasen olin hermona, kaikkia ne ukot joutuu kestämään :)

meillä myös

Meillä kans sellanen tilanne.. Mun äiti sanoi että voi tulla kattomaan esikoista, mutta matkaan menee vähintään 6h +reagointiaika, eli käytännössä jos tulee käynnistys tai sektio niin saadaan vahti, kun ei äitikään pysty kuukautta meillä olemaan. Oon vähän apeilla mielin tästä asiasta kun miehen perhe asuu lähistöllä, mutta eivät halua meitä edes nähdä, joten eihän siinä mikään auta. Eihän siihen yksinoloon kuole kuitenkaan. :)

Yksi kokemus: mulla oli sellanen tilanne, että mies ja esikoinen (n. 3 vuotta) lähtivät "käyttämään" mua yöllä näytillä sairaalassa, kun en enää uskaltanut jäädä odottelemaan kotiin (oli supistellut koko päivän vaihtelevasti ja alkoi tulla vertakin).

Siis esikoinen nostettiin nukkuvana autoon ja jatkoi unia rattaissa sitten sairaalalla. No olinkin jo lähes 10 cm auki, eikä siinä mitään hoitajia tms. olisi ehtinyt järkätä. Mies kuitenkin halusi tulla mukaan. Siispä esikoinen jatkoi uniaan autuaan tietämättömänä tapahtumista viereisessä huoneessa kun pikkusisko syntyi n. varttitunnissa. Kätilöt kurkkivat välillä esikoisen perään. Esikoinen siis nukkui koko reissun ajan ja aamulla iskä kertoi että yöllä on sisko syntynyt...Hyvät unenlahjat oli siihen aikaan pojalla! :)

Mulla kuopuksesta alkoi edellisenä päivänä jonkin asteisia supistuksia ja soitin samantien äidille,et esikko tulee tänään varmuuden vuoksi yökylään jos lähtö tulee. No sehän sit tuli seuraavana aamuna 6jälkeen. Eli onneksi vein...

Minä ainakin kysyin rohkeasti muutamalta ystävältä/naapurilta, että saako teille soittaa yöllä ja tuoda esikko hoitoon, isovanhemmat hakevat aamulla, kun pääsevät parintunnin matkan päästä tänne.

Ja näin myös kävi: poika vietiin vauhdissa naapuriin vähän puolen yön jälkeen ja isovanhemmat hälytettiin aamulla hakemaan poika sieltä.

hyvin pärjää
Itselläni kaksi synnytystä takana ja kolmannen voisin kyllä jo synnyttää ilman miestäkin. Ainahan lapset on synnytetty maailmaan ilman miestä, paitsi tietysti nämä viimeset 30 v. on poikkeus. Hyvin siellä pärjää kätilon kanssakin, jos muuta vaihtoehtoa ei ole.

Kiitoksia vastauksista.Itse asiassa en kokenut ensimmäisessäkään synnytyksessä että miehestä nyt varsinaisesti hyötyä olisi..tokihan oli kiva että mies pääsi silloin mukaan.Eli omasta pärjäämisestäni en ole niinkään huolissani vaan tuosta jos joutuu yöllä lähtemään synnyttämään,miten matka sujuu,miten tytär (3v) reagoi jne jne..
Mutta ei kai pidä etukäteen miettiä ja stressata,menee niinkuin menee..

Yhteistyössä