Yksin lähteminen aamulla kouluun?

Miten teillä hoidetaan kyseinen operaatio? Onko kello soimassa, soittaako isä tai äiti kännykällä koululaiselle vai kuinka?
Meillä syksyllä kouluun lähtevä poika ja olen miettinyt töihin lähtöä....vaan taitaa töihin paluu siirtyä vasta sitten tuonne ekan luokan päättymisen tienoolle..... =)
 
Meillä tehtiin niin, että pojalla soi oma vekkari ja myös minä soitin kun piti nousta ja toisen kerran kun piti kouluun ruveta pukemaan. Hyvin on sujunut. Nyt kun on jo tokan kevät,niin soitan herätyksen ja kouluun lähtee sitten ittekseen.
 
Meillä ei ole kuin 8 ja 9 aamuja, joten olen herättänyt puoli 8 kun olen itse lähdössä töihin ja sitten vekari soimaan + jompi kumpi meistä on vielä soittanut lähdöstä.

Tuolla isommassa koulussa vanhemmat saivat valita myös niin että koulu on joka päivä 8-12 (puolet luokasta tulee aina 8 ja toinen puoli 9 tai 10)
 

No, meillä on kello (tai puhelin lähinnä) soimassa herätyksen ja sitte toisen kerran ku pitää lähtee.

Meillä lähtee eskarilainen ja nelosluokkalainen bussipysäkille odottamaan bussia.Kolmena päivänä menevät samaan aikaan ja kahtena menee nelonen tuntia aiemmin.

Ite syövät aamupalansa ja laittavat ittensä menokuntoon..... ei oo kertaakaa bussi jättäny aina ovat ehtineet.Yhdessä ja erikseen....
 
Tiiuliinu
Meillä tuli koulusta MLL:n esitteitä heti alkajaisiksi repussa kotiin... ja siellä oli sellainen "moniste"/ruudukko, johon voi merkitä tekemisen nimen, kellon ajan numeroin ja kellon ajan kellon kuvalla viisarein... eli vaikkapa herääminen ja vessassa käyminen klo 7, aamupalan syöminen klo 7.10, päivävaatteiden pukeminen klo 7.30 jne.
Etenkin ne viisareiden kuvat ovat hyvin havainnollisia. Ei tarvitse välttämättä täysin sitä kelloakaan vielä hallita.

Lapsi voi vielä itse sen tekemisen eteen piirtää kuvan esittämään sitä tapahtumaa, mitä pitää silloisen kellon osoittaman ajan jälkeen alkaa tekemään.

Meillä äiti (tai isä) herättää ennen töihin lähtöä, eli usein klo 7 (sopii onneksi kouluaamujen kuvioihin). Kaksi herätyskelloa ruokapöydällä, toinen ilmaisee vaikkapa päivävaatteiden pukemisen ajankohdan ja toinen sen ulkovaatteiden pukemisen ajankohdan ja bussille lähdön "aikamerkin".

Eipä ole lapsukainen kertaakaan myöhästynyt bussista, muutamia kertoja on soittanut, että millaisia vaatteita hän ulkovaatetukseksi pukisi...

Vaatteet ovat aina iltaisin jo valmiiksi penkillä katsottuna valmiiksi sekä reppukin pakattuna.

En tiedä, millä muulla systeemillä olisin saanut aamut näin toimiviksi, koska en aina pääse töistä soittamaan ja varmistamaan niinä tärkeinä hetkinä (esim. bussille lähtö) jos ei tätä ruudukkosysteemiä/herätyskello -blankettia olisi kotiin tullut :whistle:
 
anni33
meillä jakotunnit luokassa ja toivoin opelta et poikamme pääsee ns. aamuryhmään eli lähes aina pvä alkaa 8.00 jolloin olen vielä kotona. tein ekan vuoden lyhennettyä työvkoa (6h/pvä) jotta sain olla aamut kotona. suosittelen!
 
vierestä
Menee vähän asian vierestä. mutta.

Kelahan maksaa hiukan siitä, että eka-tokaluokkalaisen ja alle 3-vuotiaan lapsen vanhempi tekee osa-aikatyötä max 30 h / vko mikä tulee tuolla 6-tunnin päivällä.
Olisiko hoitolisän nimellä.En muista.

mutta kun illalla katsotte aamun vaatteet, valitsetteko te vanhemmat itse ne vaatteet eli päätättekö te itse, mitä ja miten paljon lapsi pukee vai saako lapsi itse valita tai jopa ottaa kaapista: haluan tämän puseron. ???

Neuvotteletteko onko vaate sopiva , lämmin, kuuma, säähän ja vuoden aikaan nähden siis.

Noudattaako lapsi vaateohjettanne vai pukeeko sittenkin itse ne mieleisensä.

ja onko ketään -käsi ylös :wave: joka ei anna lapsen ollenkaan päättää mitä vaatetta laittaa aamulla kouluiun vaan valinta on yksin äidin tai vanhemman??
 
anni33
ilmoitan lapselleni sääennustuksen ja tse päättää mitä pukee päällensä.neuvon esim. ottaako sateenvarjo mukaan jne. ei ole ongelmaa,nti hyvin fiksu pukeutuja eikä onneksi muotiluomusten (napapaidat) perään ole.ja koulussamme onneksi "tiukat" pukeutumissäännöt,esim. ulkohousut tulee olla tietyillä säillä ja tiettyinä vuodenaikoina,hattuja ei sisällä sallitta,napapaidat ym paljastavat vaatteet kiellettyä jne.
 
Tiiuliinu
Niin... tarkennan omassa viestissäni kirjoittaamaani kohtaa:

"vaatteet aina valmiiksi katsottuna penkille"... eli ite koululainen edellisenä iltana ne siihen katsoo valmiiksi (ja repunkin pakkaa)...

ja ulkovaatteissa on vaihtoehtoina "sadekelikamppeet" ja "poutasään kamppeet" tai vaihtoehtona sateenvarjo mukaan... jos on pikku kuuroja luvassa.

Saattaapi koululainen tässä kohtaa... todella harvoin kyllä... soittaa äidille ja kysyä neuvoa ulkovaatetuksessa...

Toki meilläkin annetaan valinnanmahdollisuuksia :whistle: :D
 
Meillä on helppo kun minä olen kotona pienempien kanssa niin voin herättää ja lähettää kouluun noi. Mutta toki osaavat itsekkin lähteä, kun ollaan harjoiteltu, ja eihän me pienempien kanssa aina olla tässä aamulla. =)
 
Epa-emo
Tämä on meillä ens syksynä ajankohtaista ja myönnän..jännittää! Vuorotyöläisinä voimme varmaan jotenkin sumplia aina iltapäiviä niin, ettei lapsen tarvitsisi olla tunteja yksin. Aamut ovatkin sitten jännempiä, kun koulukas lähtee yhdeksäksi ja me muut olemme menneet kuudeksi ja seitsemäksi :\|

Jokatapauksessa, jos vaikka olisimme yövuoron jäljiltä kotona: jo illalla tarkastetaan läksyt, pakataan reppu, liikuntavaatteet tarvittaessa, katsotaan yhdessä uutisista sää ja laitetaan päälle puettavat vaatteet yhdessä tuolille valmiiksi. Myös kotiin vaihdettavat vaatteet katsotaan lapsen kanssa valmiiksi (eli missä kohdassa ne ovat), hiusharja etsitään valmiiksi näkyville (pitkät hiukset) -aamiaisen teen valmiiksi jääkaappiin. Ovi täytyy aamulla jättää niin, että saa sen helposti auki (oven avaamista täytyy opetella vielä kesällä)

Nyt ollaan jo harjoiteltu aamuheräämisiä niin, että reippaasti ylös, pissille, pukemaan ja sitten aamupalalle. Miehellä on inhottava tapa laittaa piirretyt ja tyttö jumittaa katsomaan niitä. Ukko ei käsitä mitä tekee -ei varmaan sittenkään kun tulen kotiin aamuvuorosta, ukko nukkuu yövuoroaan pois ja lapsi kököttää edelleen samassa asennossa sohvalla kuin aamullakin katsoen piirrettyjä :( Anteeksi antipatiani, näin ei ehkä käy kuin peloissani kärjistettynä niissäkin. Todennäköisesti kaikki sujuu hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Epa-emo:
Tämä on meillä ens syksynä ajankohtaista ja myönnän..jännittää! Vuorotyöläisinä voimme varmaan jotenkin sumplia aina iltapäiviä niin, ettei lapsen tarvitsisi olla tunteja yksin. Aamut ovatkin sitten jännempiä, kun koulukas lähtee yhdeksäksi ja me muut olemme menneet kuudeksi ja seitsemäksi :\|

Jokatapauksessa, jos vaikka olisimme yövuoron jäljiltä kotona: jo illalla tarkastetaan läksyt, pakataan reppu, liikuntavaatteet tarvittaessa, katsotaan yhdessä uutisista sää ja laitetaan päälle puettavat vaatteet yhdessä tuolille valmiiksi. Myös kotiin vaihdettavat vaatteet katsotaan lapsen kanssa valmiiksi (eli missä kohdassa ne ovat), hiusharja etsitään valmiiksi näkyville (pitkät hiukset) -aamiaisen teen valmiiksi jääkaappiin. Ovi täytyy aamulla jättää niin, että saa sen helposti auki (oven avaamista täytyy opetella vielä kesällä)

Nyt ollaan jo harjoiteltu aamuheräämisiä niin, että reippaasti ylös, pissille, pukemaan ja sitten aamupalalle. Miehellä on inhottava tapa laittaa piirretyt ja tyttö jumittaa katsomaan niitä. Ukko ei käsitä mitä tekee -ei varmaan sittenkään kun tulen kotiin aamuvuorosta, ukko nukkuu yövuoroaan pois ja lapsi kököttää edelleen samassa asennossa sohvalla kuin aamullakin katsoen piirrettyjä :( Anteeksi antipatiani, näin ei ehkä käy kuin peloissani kärjistettynä niissäkin. Todennäköisesti kaikki sujuu hyvin.
Meillä on tilanne onneksi nyt sellainen, että luultavasti mie pääsen päivätöihin. Ennen olen ollut kolmivuorossa, mies samoin, ja se on mielestäni huono yhtälö kouluunlähtevälle lapselle. Tai miten senkin nyt ottaa...onhan siinä se hyvä puoli, että voipi olla jompikumpi aamulla laittamassa koululaista .... Kuitenkin, me kanssa aiotaan harjoitella tiukasti jo kesällä sitä, että itse sitten herätään, otetaan aamupala ja puetaan ennalta valitut vaatteet päälle. Aamupala meillä kanssa tehdään jo illalla jääkaappiin ja se sieltä helposti löytyy.
Koulumatkaa on pari km, sen saa mennä vanhempien luvalla pyörällä, mutta koska mie olen vielä syksyn kotona, niin vien varmaan autolla jonkun verran. Pyörälläkin kulkeminen opetellaan kesäaikaan. Tammikuussa kun näillä näkymillä lähden töihin, huonoina keleinä sitten varmaan isovanhemmat jeesaa kuljetuksen kanssa.....
Mie kanssa vähän pelkään tuota, että poika jumittuu piirrettyjen ääreen aamuisin, kun meilläkin isänsä ne aina laittaa päälle aamulla. Tästä on siis opeteltava "pois".
Voi, ehkä tässä äitiä jännittää enemmän kuin poikaa....

=)
 
Meillä poika on oikein varsinainen professori, hajamielinen sellainen. Halusi ekalla ja vielä tokallakin herätä aina ennen kun lähden/isä lähtee töihin. Eli herätys oli aina silloin kun jompi kumpi oli kotona. En olisi uskaltanut jättää herätystä kellon tai kännykän varaan kun tiedän että poika nukkuu vaikka pommi rähjähtäisi vieressä. Aamutoimet kuitenkin poika hoiti itsenäisesti, mutta vasta tokalla luokalla alkoi olla kello sen verran sisäistetty asia että osasi lähteä kouluun oma-aloitteisesti. Ekalla vielä oli sillä tasolla että varmistin soitolla että kouluun lähdetään ajoissa. Ja pelkäsin myös että lastenohjelmat sotkevat kuvion, mutta kuinka ollakaan, ohjelmista huolimatta poika huolehtii ajoissa itsensä matkaan. Useasti jopa soittaa että ehtiikö katsella vielä yhden hirviöallergian tms. Kyllä niille vastuuntuntoa kummasti kehittyy kun on pakko selvitä.
 

Yhteistyössä