Yksin kotona?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suvianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suvianna

Vieras
Minkä ikäisen lapsen jätät/jättäisit yöllä yksin kotiin muutamaksi tunniksi? Siis niin, että menisi itse nukkumaan heti, kun olet lähtenyt ja tulisit kotiin muutaman tunnin kuluttua...

Entä minkäikäisen jätät/jättäisit päivällä muutamaksi tunniksi yksin?

Vaikuttaako asiaan mitenkään se, että on esim. koira kaverina?

Kiitos vastauksista! :)

Riippuu lapsesta, itse en uskaltanut kouluunmennessä olla kauppareissun aikaa kotona.Yöaikana en jättäisi aivan helpolla lasta yksin vaikka koira olisi turvana.Tuollainen alaluokkalainen voi kenties olla yksin muutaman tunnin joskus.Siis päiväsaikaan.

Tämä on aihe, jossa mielipiteet varmasti jakaantuu. Sanoisin, että jokainen tuntee omat lapsensa, niin että kukaan ulkopuolinen ei voi kertoa sinulle, mikä toimii teillä. Meidän lapset , 5- ja 7-vuotiaat, ovat kotona päivällä kahdestaan puolesta tunnista tuntiin (vaikkakin harvoin), koska itse niin toivovat ja haluavat koetella siipiään. Molemmat ovat rauhallisia luonteeltaan, ja luotan heihin. Illalla olen käynyt pari kertaa nopean happihyppelyn virkistämässä aivojani (muutaman korttelin ympäri) unisadun ja suukottelujen jälkeen, lapset nukahtivat omiin sänkyihinsä ja tiesivät, että käväisen ulkona pikaisesti, oli heidän mielestään ok ja nukkuivat levollisesti kun palasin.

Meillä tyttö oli ekoja kertoja yksin kotona päivällä muutaman tunnin ekaa luokkaa edeltävänä kesänä. Silloin harjoiteltiin koulu aamuja varten koska tytöllä ei ollut aamupäivähoitoa ennen koulua.
Tyttö on nyt tokalla ja vielä ei ole tullut mielen jättää yksin kotiin yöllä. En tosin usko, että aikoihin vielä uskaltaisikaan vaikka ehdottaisinkin. Tarkemmin ajateltun en tiedä mikä ero vuorokaudenajalla on siihen milloin lapsen jättää jos on jo muutenkin ollut yksin, mutta luulen ettei meidän tyttö saisi unta yksin kotona ja jos sattuisi heräämään yksin olisi aika paniikissa.Tietty koira varmaan tuo turvallisuuden tunnetta.
Lain mukaanhan alle 12-vuotiasta ei saisi yksin jättää, mutta se on jo käytännössä yleensä mahdotonta.
Riippuu varmaan hirmusesti lapsesta itsestään ja mitä asiasta ajattelee. Luulen silti, että meillä ollaan varmaan yli kymmenen ennenkuin yksin jätän kotiin yö aikaan hetkeksikään.

Arvelinkin, että saan täältä hiukan erilaisia vastauksia kuin tuolta toiselta osastolta, jossa taitaa enemmän olla pienten lasten äitejä... :whistle:

No, kiitos mieleipiteistä ja lisääkin vastaan otan mieluusti. Juteltiin tästä kaveriporukassa ja mielipiteet todella jakautuivat, siksi kyselen. Itse olen myös sitä mieltä, että jokainen tuntee lapsensa parhaiten, mutta moni tuntuu tuomitsevan heti, jos jättää ylipäänsä alle 15vuotiaan yksin, vaikka käytännössä monet 7vuotiaatkin ovat yksin kotona ainakin toisinaan.

Joutuvathan monet kouluikäiset lapset olla tuntejakin yksinään kotona. On sinänsä hullua, että monet äidit tuomitsevat esim. jos 5-6-vuotias on hetken kotona yksin, vaikka 15 - 30 minuuttia omasta halusta, kun äiti käy kaupassa tai vaikka lenkillä, mutta vuoden päästä kun lapsi on koulussa, lapsen voikin sitten jättää tuntikausiksi... ja kaikki lapset ovat joiden kin mielestä samanlaisia...

Tarkoitan, että jos lapsella perusturvallisuus kunnossa, on rauhallinen ja osaava, ja itse haluaa jäädä, niin mun mielestä on ihan ok että lapsi jää jo ennen kouluikää pieniksi ajoiksi.

Vaan taisi mennä asian vierestä...

Päivällä yksin kotona voi olla esim ekaluokkalainen 7-v tunnin pari.

Yöksi jättäisin yksin kotiin vasta joskus 12-13 vuotiaan. Mutta riippuu hyvin paljon lapsesta koska on valmis jäämään.

Meillä esikoinen oli n. 6v ensimmäisiä kertoja yksin päivällä, esim.lyhyitä kauppareissuja. Eka luokan aloittaessa oli iltapäiväkerhossa mutta meniköhän kuukauttakaan kun kerran menin töiden jälkeen käymään kotona ennenkuin läksin hakemaan hoidosta, niin tyttö katseli kotona telkkaria! Silloin juteltiin ja päätettiin yhdessä että kun kerran halua on olla kotonakin niin käy vaan kerhossa 2-3 pv/viikko. Nykyisin (9v) sitä ei meinaa saada minnekään mukaan, huitelee vaan kavereiden kanssa.Yöksi yksin jättämisestä en osaa sanoa, tuntuu vaan jotenkin että ei ehkes ala-aste ikäistä vielä. Mutta se on niin lapsesta kiinni.

Miellä on pojat jääny kotiin kaksistaan siinä 5 ja 8 vanhoina..sis vanhempi täytti jo 9v mut oli kesällä vielä 8v..

Juu, on useinki käyty jossain hakemassa tai viemässä kutta niin että pojat on tienny et jos herää ni voi olla ettei oo ketään kotona...

Jos esim isäm (joka joutuu peri kertaa vuodesa käymään) tulee ulkomailta kovin myöhään yöllä ni en oo herättny poikia sitä varten et meen hakemaan jne...

Olen jättänyt seitsemän vuotiaan poikani niin ,että kun tulee taxilla koulusta hän kerkeää olemaan koton noin vartin ennen kun tulen kotiin.
Olen myös siksi aikaa jättänyt kun käyn kioskilla tai koiraa ulkoiluttamassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 12:42 ulkosuomalainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2005 klo 17:47 äiskä kirjoitti:
Lain mukaanhan alle 12-vuotiasta ei saisi yksin jättää
Suomessako tästä tosiaan olemassa joku lakipykälä, joka näin määrää?

enpäs ole minäkään moista lakia nähnyt? Miten se toteutetaan??? Entäs kun vanhemmat on töissä, minne lapsi iltapäivällä? Päivähoito-oikeus kun ei kata tuonikäistä enää. Tahtoo nähdä sen lakipykälän niin tietää mitä vastaan rikkoo!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.10.2005 klo 18:09 joku vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 12:42 ulkosuomalainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2005 klo 17:47 äiskä kirjoitti:
Lain mukaanhan alle 12-vuotiasta ei saisi yksin jättää
Suomessako tästä tosiaan olemassa joku lakipykälä, joka näin määrää?

enpäs ole minäkään moista lakia nähnyt? Miten se toteutetaan??? Entäs kun vanhemmat on töissä, minne lapsi iltapäivällä? Päivähoito-oikeus kun ei kata tuonikäistä enää. Tahtoo nähdä sen lakipykälän niin tietää mitä vastaan rikkoo!!

Ei Suomessa sellaista lakia ole olemassakaan, missä tarkka ikäraja määritettäisiin. Monissa muissa maissahan on.

Yhteistyössä