Yksilapsiset perheet yleensä suurituloisia tai muulla tavoin varakkaita. Mistä johtuu?

• Viestiketjun aloittaja "Äiti neljälle"
  • Ensimmäinen viesti
Mä en voi taaskaan kuin ihmetellä, miten teillä on noin HUONO luetunymmärtäminen?!

Mekin olemme korkeakoulutettuja ja suurituloisia ja meillä on kolme lasta. Voi luoja mulla kiehuu nyt oikeasti tuo osan tyhmyys niin yli.

Ei tässä nyt missään vaiheessa sanottu, että varakkailla ja koulutetuilla ei missään nimessä voi olla kuin yksi lapsi ja jokainen varakas hankkii vain yhden lapsen. Vai sanottiinko???
Kyllä suurituloisilla, muutoin varakkailla tai koulutetuilla VOI OLLA AIVAN YHTÄ HYVIN myös kymmenen lasta. Hedän lapsilukunsa voi olla mitä vain 0-20 väliltä. Ei missään kohtaa sanottukaan muuta.

Tottakai on olemassa myös yksilapsisia perheitä, joissa eletään täysin sosiaaliavustusten varassa.

Mutta minä myös muistan lukeneeni paljonkin artikkeleita siitä, miten ne perheet joissa on vain yksi lapsi ovat yleensä keskimäärin koulutetumpia ja varakkaampia perheitä.

Miten tämän nyt voisi tiivistää niin, että plussalaisetkin ymmärtää?
No esim siksi, että kyllä mä ainakin tiiän useita kolmilapsisia perheitä joissa hyvät tulot! Meilläkin kaksi lasta eikä olla köyhii joten ei pidä paikkaansa! Nuoriakin ollaan ja mä meen hei yliopistoon, mutta eihän se oo mahdollista kun on kaks lasta niinkö?! Tiiän kans yhen yksilapsisen köyhän yh-äidin! Kumottu tilasto siis.

Näin. :D

Jokaisella on oikeus päättää lapsilukunsa itse. On aivan yhtä ok olla yksilapsinen perhe, kuin kymmenlapsinen perhe.

Mä en voi kuitenkaan olla mainitsemassa myös tätä: Miksi toinen/useampi lapsi pitää tehdä siitä syystä, että sisarukselle on seuraa? Äiti haluaa päästä helpolla? Ei tarvitse leikkiä sen isosiskon kanssa, kun sille tehdää kaveriksi pikkusisarus ja aina voi patistaa lapset muualle keskenään leikkimään?

Tai se uusi vauva olis NIIIN ihq ja söde. Naapurin pikku-Pekkakin on niiin söpö ja voi vitska ku oli ihq potkarit just myynnissä hennesillä.

Tai onpa tylsää, kun meillä on vain tyttöjä. Tehdään nyt yksi poikakin. Tai toisinpäin.

Älkää ymmärtäkö väärin. En todellakaan tarkoita, että nuo yllä mainitsemani asiat olisivat kaikilla syy hankkia useampi lapsi. Niitä syitä on varmasti monilla ihan järkeviäkin ja silloin hieno asia, että perhe kasvaa.

Edelleenkään ei ole olemassa sitä oikeaa lapsilukua.

"ookoo"
Halu panostaa laatuun, ei määrään. Elämänsisältöä on niin paljon muutakin lapsen lisäksi, vaikka lapsi se tärkein ja ihanin asia onkin elämässä. Biologinen kello tulee vastaan, ei uskalla ottaa riskejä jotka väistämättä kasvavat kun naiselle tulee ikää lisää.

Tavallinen äiti
Minulla on kolme lasta, joista nämä kuopukset ovat kaksosia.

Mä ymmärrän nykyään erittäin hyvin yksilapsisuutta. Nykyään ei enää mene niin, että kyllä jokainen paikkansa löytää ja elämä talloo itse itsensä oikeille poluille. Vielä ehkä niillä, jotka nyt lähentelevät täysi-ikäisyyttä, voi näin ollakin.

Ajokortti kallistuu ja kaikkeen tarvitaan nykyään yhä enemän omaa pääomaa. Ilman hyviä lähtökohtia moni putoaa kelkasta. Enää ei riitä oma yrittäminen, vaan jos aiot pärjätä niin kyllä on oltava lähtökohdat kunnossa tai sitten mieletön tuuri.
Koulutusta arvostetaan yhä enemmän ja vaaditaan, että toisen asteen jälkeen on kouluja käytävä. Samalla kaikki kallistuu, kouluihin on vaikeampi päästä, opintuki pieni, pian varmaan pahamtaa lukukausimaksut yms.

En tarkoita, että nämä asiat olisivat poissuljettuja monilapsisilta perheiltä, mutta todennäköisemmin ja helpommin nuo asiat ovat hyvällä tolalla ainokaisilla.

Kurjenkello harmaana
Muistan lukeneeni joskus jonkun tutkimuksen, jossa tätä asiaa oli pohdittu. Tottakai suurituloisilla ja koulutetuilla on myös useampi lapsia, eikä tässä nyt puhuttu siitä, että rikkailla tai suurituloisilla on aina vain ja ainaostaan yksi lapsi. Ei. Rikkailla, suurituloisilla ja koulutetuilla voi ihan yhtä hyvin olla kahdeksan lasta. Kyse on enemmänkin siitä, että ne perheet, joissa on yksi lapsi ovat sosioekonomiselta asemaltaan yleensä ylempänä, kuin monilapsiset perheet.

Rikkaat tai/ja suurituloiset yleensä harrastavat enemmän. Tuon muistan olleen siinä tutkimuksessa yksi selitys. Urheiluharrastus oli ainakin yksi, joka vei keskimäärin enemmän aikaa. Panostus harrastuksiin ja vapaa-aikaan oli tärkeämpi. Onhan sitä helpompi matkustaa yhden kanssa ja jäähän sitä helpommin aikaa omille menoille, kun lapsia on vain yksi.
No kaipa ne jakautuu sitten miten kuten. itse tunnen monia yksilapsisia perheitä, eikä niissä tuota näy, on toki joku korkeakoulutettukin joukossa, vaan tasainen jakauma sekä duunareihin että korkeammin koulutettuihin, rikkaampiin ja köyhempiin.

Samoin muutoin harrastusten kanssa, oli lapsia tai ei, en omassa ympäristössäni ole huomannut eroja.

Me nyt ei olla rikkaita, tullaan hyvin toimeen kyllä, lapsia neljä, minä korkeasti koulutettu, mies duunari. Harrastetaan paljon, eikä kaikki ihan halpojakaan ole, mm miehen moottoripyöräharrastus. Tallissa seisoo ajokelejä odottamassa kaksi tonnista moottoripyörää, toinen katukäyttöön, toinen radalle. Mukavan hintaisia, mukavat vakuutukset, mukavat ratamaksut plus muut kulut! Omat harrastukset vähän edullisempia, vaan bjj, kuntosali ja lenkkeily nekin vievät omansa, ja kun tyttökin harrastaa bjj:tä, kisamielessä, niin saadaan tuohonkin kaikkine kuluineen melkoisesti menemään. Pojat vasta tänään aloittavat ensimmäisen kodin ulkopuolisen harrastuksensa, jalkapallo kutsuu. No, täyttävät kohta vasta 6 v. Mutta kaiketi tulevana kesänä aloitetaan noiden kanssa mopoharrastus, sellaisilla pienillä, ja kun poikia on kaksi... Niin, siis, ja me emme ole ainoa tällä tulotasolla paljon harrastava perhe.

Voihan tuo silti olla keskimäärin totta, vaan omalta kohdaltani kokemukset jotain muuta.

[QUOTE="Äiti neljälle";28288470]Tunnen paljon yksilapsisia perheitä. Nämä ovat joko omien lapsieni kautta tuttuja, omien ystävieni kautta tuttuja ja sitten osa tuttuja opiskeluajoiltani tai omilta kouluajoiltani.
Onko tämä sitten vain omalla kohdalla sattunut, mutta KAIKKI ne perheet, joissa on vain yksi lapsi, ovat yleensä aika korkealle kouluttautuneita (vähintään amk-tutkinto vanhemmilla) ja tulot hyvät tai sitten on muutoin varallisuutta.

Ymmärrän, että lapsiluku tulee jostain ihan muualta yleensä, kuin tilin saldosta. Itse halusin neljä lasta siitä huolimatta mitä tienaamme. Mutta mä joskus vaan ihmettelen, että ne ihmiset, joilla olisi eniten varaa ja parhaat lähtökohdat useammalle lapselle, jättää lapsiluvun yhteen?[/QUOTE]

Kuinka suuri otos sinulla on ollut tässä tutkimuksessasi? Eli kuinka suuresta tuttavapiiristä olet tehnyt havaintoja? Jos kaikki yksilapsiset ovat olleet koulutettuja ja varakkaita, niin ovatko sitten jo kaksilapsiset olleet kouluttamattomia ja huonotuloisia?

Ja siis se, että on ammattikorkeakoulututkinto ja hyvät tulot ei vielä tarkoita, että on "parhaat lähtökohdat lapselle". Ei se toki viittaa siihenkään, että lähtökohdat olisivat huonot, mutta kyllä ne hyvät lähtökohdat tulevat aika monesta muustakin asiasta - ja mahdollistuvat monissa muissakin perheissä kuin noissa, jotka mainitsit.

(En ehtinyt lukaista koko ketjua, joten sori jos tuli nyt toistettua muiden kirjoituksia - luin vain aloitustekstin ensin.)

Yhteistyössä