Yksi vai kaksi kätilöä?

Onko normaalissa synnytyksessä yksi vai kaksi kätilöä paikalla? Olen niin monesta paikasta lukenut, kuinka kätilö on käskenyt miehen auttamaan jalan pitämisessä tms. Eikö siellä ole aina kaksi kätilöä paikalla? En halua ketään tuttua paikalle, joten mun synnytyksessä mitään apulaista ei ole paikalla.

ka-issa
Ekassa synnytyksessä oli porukkaa kuin pipoo, kun oli ennenaikainen. Tokassa synnytyksessä oli yksi kätilö, joka sitten kävi kyselemässä vanhemmilta kätilöiltä jos oli tarvis.
Varmaan riippuu tilanteesta kuinka monta kätilöä on. Paljonko on synnyttäjiä samaan aikaan ja eteneekö synnytys normaalisti.

Mullakin ollut yksi kätilö paikalla. Tosin aina ponnistusvaiheessa on hälytetty paikalle toinen, muttei koskaan ole ehtinyt paikalle kun syntynyt niin nopsaan, mutta auttanut sitten sen syntymisen jälkeen.

yksi normaalisti, toinen sekä lastenhoitaja tulee ponnistusvaiheessa

jalasta voi toki itsekin kiinni pitää, eikä se pakollista ole, että joku kannattelee niskaa (jos olet puoli-istuvassa asennossa siis) - mutta mielestäni ainakin mukavaa. Kätilöllä siihen ei ole aikaa, vaan on tarpeeksi hommaa siellä alapäässä.

huoh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 23:30 odesssa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 22:17 Ninniliina kirjoitti:
Ei kai se lastenhoitaja yritä katsella pimppiä? Kai se pysyttelee sivummalla?
Kukaan ei varmasti tule synnytykseesi "katselemaan pimppiäsi". Eiköhän lastenhoitajalla siinä ole vähän tärkeämpikin rooli.

kätilö
Normaalissa synnytyksessä ponistusvaiheen lopussa paikalle tulee toinen, ns. avustava kätilö.
Tarvitaan antamaan tarvikkeita hoitavalle kätilölle, jolla on puhtaat hanskat käsissään. Lisäksi kirjaa lapsen syntyneeksi ja huolehtii napaverestä otettavat verinäytteet eteenpäin. Tarvittaessa pyydetään aiemminkin paikalle, jos tarvitaan jalkatueksi tai tsemppausavuksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 11:08 kätilö kirjoitti:
Normaalissa synnytyksessä ponistusvaiheen lopussa paikalle tulee toinen, ns. avustava kätilö.
Tarvitaan antamaan tarvikkeita hoitavalle kätilölle, jolla on puhtaat hanskat käsissään. Lisäksi kirjaa lapsen syntyneeksi ja huolehtii napaverestä otettavat verinäytteet eteenpäin. Tarvittaessa pyydetään aiemminkin paikalle, jos tarvitaan jalkatueksi tai tsemppausavuksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 11:08 kätilö kirjoitti:
näin meni meillä ainakin KYSissä 13 päivää sitten =)

meillä oli ekassa synnytyksessä pari vuotta sitten väkeä hätätilanteen vuoksi ihan julmetusti paikalla, mutta toisessa synnytyksessä yksi kätilö hoiti homman siihen asti kunnes aloin ponnistamaan, silloin tuli toinen kätilö paikalle kaveriksi, ja kolmas tuli vielä hoitamaan vauvan. synnytin molemmilla kerroilla Kysissä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 23:57 huoh kirjoitti:
\
\
Kukaan ei varmasti tule synnytykseesi "katselemaan pimppiäsi". Eiköhän lastenhoitajalla siinä ole vähän tärkeämpikin rooli.
Eihän sillä siinä synnytyksessä ole mitään muuta roolia. Vasta sitten, kun lapsi on syntynyt. Sitä ennen se on pelkkä tirkistelijä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 19:17 Lilli kirjoitti:
\
\
\
Eihän sillä siinä synnytyksessä ole mitään muuta roolia. Vasta sitten, kun lapsi on syntynyt. Sitä ennen se on pelkkä tirkistelijä.

No kyllä se siellä apuna on jos tarvetta eikä mikään tirkistelijä.
Poika syntyi imukupilla ja tuolla jalkopäässä oli lääkäri ja kätilö,niskaa tukemassa ja jaloista pitämässä oli kätilöharjoittelija ja lastenhoitaja.
Ja kaikki olivat tarpeen,sen verran laittoi poika "hanttiin".<br><br>

heh heh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 19:17 Lilli kirjoitti:
\
\
\
Sitä paitsi ei lastenhoitaja voi odottaa oven takana että' koskakohan syntyy. Jos syntyy huonokuntoinen vauva, se on se lastenhoitaja joka soittaa lääkärin jo huoneesta (jos ododoettavissa jo ennen syntymää siis) ja hän sen vauvan sitten vie nopeasti virvoitteluun ja hoitaa sen lääkärin kanssa ja monesti alkuun yksin. Ei ole mikään turha henkilö tai tirkistelijä. Ammattilaiset ovat nähneet niin paljon alapäitä ettei kukaan tule rikseen sinun alapäätäsi tirkistelemään :LOL:

Normaalisti yksi.
Mulla oli huone täys alan ammattilaisia kun synnytys meni vaikeeks eikä ollut enää luokiteltavissa "normaaliksi".
Mies joutu todella pitään reidestä kii ja mä toisesta. Kätilö ei tehny elettäkään auttaakseen ku hillu vaan siel alapäässä. Ponnistin 1h45min ja itkin etten jaksa edes pitää reidestäni kii enää. Onneks oli mies et ees toisesta joku muu piti kii.

Anteeksi nyt extra tyhmä kysymys, mutta esikoista odotan ja mietin tuossa tuota synnytystä.. Eli Kun monilla lukee piti kiini jalasta, siis ymmärränkö oikein että siinä tuetaan ponnistusta? Kun omana ongelmana on lonkat jotka tämän raskauden myötä ovat löystyneet, kuten selkä ja lantiokin. Eli mulla saattaa lähteä lonkat sijoiltaan ja se ei ole kivaa... (olkapään vielä tempasee ite paikoilleen mut noi lonkat on jo aika kipeet) Huomioiko kätilöt tuon vai pitääkö itse muistaa kokoajan varoittaa asiasta? Ja kuinka niitä pystyy varomaan?

Jamin äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 20:21 ka-issa kirjoitti:
Ekassa synnytyksessä oli porukkaa kuin pipoo, kun oli ennenaikainen. Tokassa synnytyksessä oli yksi kätilö, joka sitten kävi kyselemässä vanhemmilta kätilöiltä jos oli tarvis.
Varmaan riippuu tilanteesta kuinka monta kätilöä on. Paljonko on synnyttäjiä samaan aikaan ja eteneekö synnytys normaalisti.

Poika kun synty niin oli kans porukkaa huoneessa vähän liianki kanssa.Poika synty 6vk ennen LA.Ponnistusvaiheessa tuli lääkäri ja litania olisko ollu kandeja..Kätilöopiskelia ja kätilö oli ainoat jotka teki jotain mun lisäks. Muut vaan toljotti siinä
:headwall: ..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2007 klo 09:41 Laura80 kirjoitti:
Anteeksi nyt extra tyhmä kysymys, mutta esikoista odotan ja mietin tuossa tuota synnytystä.. Eli Kun monilla lukee piti kiini jalasta, siis ymmärränkö oikein että siinä tuetaan ponnistusta? Kun omana ongelmana on lonkat jotka tämän raskauden myötä ovat löystyneet, kuten selkä ja lantiokin. Eli mulla saattaa lähteä lonkat sijoiltaan ja se ei ole kivaa... (olkapään vielä tempasee ite paikoilleen mut noi lonkat on jo aika kipeet) Huomioiko kätilöt tuon vai pitääkö itse muistaa kokoajan varoittaa asiasta? Ja kuinka niitä pystyy varomaan?
Mä esim olin ns puoli-istuvassa sängyssä ja kätilö pyysi laittaan jalat koukkuun ja ottaan niistä pitkistä synnytyssukista kii ja vetään kinttuja ns mahaa kohti eli koukkuun ja ylemmäs itteenä päin et saa paikat auki ja hyvän ponnistuksen. Olin ihan kuitti enkä ois jaksanu enää mutta pakko oli, pidin ite toisesta sukasta ja mies kisko toista ylös....
Tollaset asiat kannattaa ottaa esille neuvolassa ja laittaa sairaalan esitietolomakkeeseen, joka täytetään toisella kolmanneksella niin siihen toiveisiin että huomioivat sen ja toki salissa kannattaa viel sanoo ja kysyä onko muita vaihtoehtoja. :hug:

Yhteistyössä