Yksi nuttu voi pelastaa vauvan elämän! NYT PALSTALAISET NUTUNTEKOON HOPIHOPI!!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Novitan wool on kuulema hyvä tohon nuttuun. Se ei kutia niin paljoo kuten nalle ja 7 veikka saattaa tehdä. Ja muutenkin kutiamaton villalanka. 7 veljestä muutenkin taitaa olla liian paksu kyseiselle ohjeelle jos en ihan väärin muista.

Tuo on aika helppo tehä. Minul on eka jo siin vaihees et ny rupeen tekeen olkapäitä, eli keskelt päätellää silmut.
Meinasin pari tehä ainakii. Langast en tiijä mitä tää on, iso kirjava kerä. Sain nää joku aika sit ilman mitää vyötteitä tai muita tietoja. Pehmeeltä tuntuu eikä tunnu kutisevalta. Oikee semmost mist on hyvä neuloa.

äippä
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Mä haluaisin tehdä noita ja aioinkin jo, mutta sitten tajusin että se yhteyshenkilö on lähetystyöntekijä. Miksei vois vaan lähettää niitä nuttuja, pakkoko siellä on olla joku satuja kertomassa?
Tuon jutun lopussahan oli suora osote minne niitä voi Etiopiaan postittaa =)
Mutta kun mä tutustuin siihen feissarisivuun niin siellä osoitteessa on se lähetystyöntekijä :|
no herran jestas sentään, oikein lähetystyöntekijä, tiesitkö että he on ihmisiä siinä missä sinä ja minäkin? mä en nyt ihan ymmärrä sun suhtautumistasi. rasistista

puddighinu
Alkuperäinen kirjoittaja Näkymätön Ninni:
voisin kokeilla, en vaan tajua kuinka saan ton 24s luotua kerralla mut kokeilen... sammaten kyl ongelma tuo kerralla päättäminen siististi mutta tarttee koittaa opetella..
mä teen pyöröpuikoilla, ei tarvii ommella mitään, eikä luoda niitä silmukoitakaan. täältä löytyy ohje: http://langanpaat.blogspot.com/2009/03/haaste-vastaanotettu-ja-jatketaan.html

...
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Alkuperäinen kirjoittaja amatööri:
Siis tehdäänkö tossa kaksi tommosta samanlaista osaa ja sitten yditetään ne? Vai siis miten?? Mun mielestä toi ohje on ihan erinäköinen kuin se kuva siinä...
.Luodaan 70 silmukkaa.
.Kudotaan kaksi oikein kaksi nurin yhteensä 22 cm.
.Sen jälkeen kudotaan aina oikein neulosta 24 silmukalla, kaksi oikein kaksi nurin 22 silmukalla ja aina oikein 24 silmukalla yht. 3 cm
.Kolmen sentin jälkeen päätetään keskimmäiset 22 silmukkaa ja kudotaan kumpikin olka erikseen aina oikein neuletta, noin kolme senttiä etukappaletta + kolme senttiä takakappaletta.
.Seuraavalla kerroksella 24 s oikein ja sen jälkeen luodaan 22 uutta silmukkaa keskelle ja taas kudotaan 24 s oikein.
.Seuraavilla kerroksilla 24 silmukkaa aina oikein, 22 silmukkaa kaksi oikein kaksi nurin ja 24 silmukkaa aina oikein, yhteensä 3 cm.
.Sitten siirrytään kokonaan takaisin kaksi oikein kaksi nurin neuleeseen, jota tehdään taas 22 cm.
.Tuloksena on siis pitkä pätkä, jossa nelikulmainen pääaukko keskellä.
.Viimeksi ommellaan sivusaumat yhteen. Käsille jätetään aukot.

Kiitos tästä. Tuossa lehtijutussa on aika vaillinainen tuo ohje, en mä tajunnu siitä yhtään miten se pitää tehdä. Pitääkö siinä ite hoksata että luodaan taas lisää silmukoita vai mitä?

ja hyvä tuo pyöröpuikko-ohje tuolla myöhemmin :)

maissihiiri
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Eka Nuttu Valmis!
ja toista tässä jo alottelen..

Onpas suloinen! Mulla on eka vasta tulossa. Tuossa neuloessani mietin että tuota ohjetta kun vähän pienentäis niin sais nukellekin tehtyä helppoja nuttuja :)

kotiäiti kolmelle
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mikähän tossa ohjeessa on neuletiheys?
Minä en usko, että sillä on mitään merkitystä. Silmukkamäärät ja sentit on annettu ja sen mukaan sitten tulee minkä kokoista tulee, riippuen käsialasta ja langanvahvuudesta jne.

Non compos mentis
Meillä puuhataan pienten lasten kirurgiselle osastolle kaikkein pienimmille kintaita. Sellaisia, mistä saa sormet esiin, jos tarvii, mutteivat saa revittyä tippoja yms. irti.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti kolmelle:
Minä en usko, että sillä on mitään merkitystä. Silmukkamäärät ja sentit on annettu ja sen mukaan sitten tulee minkä kokoista tulee, riippuen käsialasta ja langanvahvuudesta jne.
No musta taas sillä on aika oleellinen merkitys. Vaatteesta voi tulla joko pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä ihan käsialasta riippuen.

Logis
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Meillä puuhataan pienten lasten kirurgiselle osastolle kaikkein pienimmille kintaita. Sellaisia, mistä saa sormet esiin, jos tarvii, mutteivat saa revittyä tippoja yms. irti.
mä tässä kudoin kerran ajankulukseni LKS:n synnärille pieniä villalapasia, ilman peukkua. En vaan tiiä että tuliko ne ikinä käyttöön mutta tulipa hyvä mieli :)

Lähetystyöntekijä-Pirkko
Oikein lämpöiset kiitokset teille kaikille nututuksesta innostuneet Kaks Plussalaiset.
Me lähetystyöntekijät ollaan ihan tavallisia Etiopian luterilaisen kirkon työntekijöitä. Itse olen koulutukseltani sairaanhoitaja,diakonissa, terveydenhoitaja
Olen Etiopiassa työskennellyt käsityönopena kirkon koulussa, Airan sairaalassa sairaanhoitajana, nälkäleirillä ja nyt viime vuodet lähetyksemme hallinnollisissa hommissa sekä vesiprojektin hygieniakouluttajana.
Olen erittäin iloinen yhteityökumppanistamme Etiopian Black Lion yliopistollisesta keskussairaalasta ja sen synnytysosastosta. Ehkä nuttu on alku pienelle äitiyspakkaukselle, jonka avulla äidit tulevat synnyttämään turvallisiiin sairaalaoloihin. Näinhän Suomessakin äidit aikanaan saatiin neuvoloihin. Vain 6 % äideistä synnyttää koulutetun hoitajan avustuksella. Ollaan rohkeasti kannustamassa etiopialaisia äitejä turvalliseen ksynnytykseen.
Kiitos kaikille nututtajille! Pirkko

nuttuilija
Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
Novitan wool on kuulema hyvä tohon nuttuun. Se ei kutia niin paljoo kuten nalle ja 7 veikka saattaa tehdä. Ja muutenkin kutiamaton villalanka. 7 veljestä muutenkin taitaa olla liian paksu kyseiselle ohjeelle jos en ihan väärin muista.
Novitan Woolilla aloitin nutun neulonnan. Se on sopivan pehmoinen. Ei kannata tehdä karkeast villalangasta. Alle 100 g riittää hyvin.

nuttuilija
Ei kai haitanne jos nuttuja on erikokoisia, onhan vauvatkin erikokoisia. Koska valitsin Woolin langaksi ja totesin että 3,5 puikotkin ovat niin turhauttavan pienet, otin käyttöön 4,5 puikot ja vähensin ohjeesta 10 silmukkaa. Tämä on nyt koeversio, katsotaan mitä tulee :)

Yhteistyössä