Alkuperäinen kirjoittaja Mamusia09:
Tottakai kysyä saa, ei siinä ja toisinaan mukava jutellakkin aiheesta. Mutta jos kysyjä on tunkeileva, ja tyrkyttää omia "neuvojaan", en minä pidä siitä. Usein on tullut tunne, että kysyjällä itsellään on hankalaa kahden taikka kolmen lapsen kanssa ja hän haluaisi, että minäkin kokisin sen ja jakaisen hänen kokemuksensa (en tiedä, voihan olla että kuvittelen kaiken). Esimerkkinä todella huono, mutta että mä pussaan sua ja sä et tiedä että mulla on flunssa, mutta sinäkin sen saat. Ja sama virsi aina: Kyllä sä sen synnytyksen unohdat ajan kanssa ja vauva-aika on pieni osa sinun elämääsi. Näitä minä en jaksa alkaa selittelemään kerta toisensa jälkeen.
Herkkähipiäinen saatan olla, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että liika on aina liikaa...
Juu, liika on tietysti liikaa joka lajista. Omien neuvojen tyrkyttäminen voi olla tosi ärsyttävää. Ja toisaalta, toisille ei voi sanoa paljonkaan mitään, kun jo kokevat sen omien neuvojen tyrkyttämiseksi. Toisen rajaa kun voi olla vaikeaa tietää.
Toi flunssa esimerkkisi oli kutkuttavan hauska
On siinä varmasti totuuden siemen siinä mielessä, että useamman lapsen vanhemmilla riittää uutta juttua keskenään enemmän kuin useamman lapsen vanhemmilla yhden lapsen vanhempien kanssa. Lisää lapsia -> lisää keskustelun aiheita, niitä haasteita. En olisi uskonut sanovani näin.
Mä luin uudelleen ketjun aloituksesi ja samaistun tosi hyvin tilanteeseesi. Vielä juuri ennen kuopuksen syntymää mä mietin, että mitä ihmettä olen mennyt tekemään ja miten ikinä pystyn rakastamaan toista lasta yhtä paljon kuin ihmeellisen ihanaa esikoistani. Niin vaan sitä rakkautta riittää. Kyse on kakun kasvattamisesta, ei siitä, miten olemassa oleva jaetaan. Ennemmän rakkautta ja isommasti elämää.
Nyt on rankkaa, mutta uskon, että pian helpottaa. Pian lapset jo nauttivat toistensa seurasta ja leikkivät mieluummin keskenään samanlaisen mielikuvituksensa vuoksi. Toki vanhemmatkin ovat varmaan tervetulleita mukaan leikkeihin aina kun aikaa riittää, mutta aina on kaverikin omasta takaa. Mä ajattelin lastani, että vaikka kuinka väsynyt olisin, en halua jättää esikoistani ilman sisarusta. Mulle sisarus on ollut rikkaus.
Flunssa esimerkkiäsi jatkaakseni: Sairastettu flunssa lisää vastustukykyä ja tekee siten vahvemman seuraavia viruksia vastaan.
Niitä pitkiä yöunia odotellessa, mä myönnän, että mukavuudenhalua on tämäkin
Ja kysyjille vastaan, että ei, meille ei tule enempää lapsiä. Kun kahdesti saimme täydellisen, ne riittää!
Toivottavasti ei mennyt ihan vielä omien neuvojen tyrkyttämisen puolelle