Yksi kysymys häistä

Kyllä, valitettavasti. :/
Lähettääkö joku tosissaan tuollaisia kutsuja?

Toisaalta - tuli vielä mieleen - voihan tuollaisen kutsun takana olla juhlapaikan rajallisuus tai esteellisyyskin. Kannattaa ehkä varmistaa kutsujalta mitä mahtavat tarkoittaa. <br><br>
 
Mä toisaalta ymmärrän tommoset kutsut missä lapset kielletään,sillä olin kerran sellaisissa kutsuissa joissa lapset olisi pitänyt kieltää..Oli aika rennot juhlat ja ihmiset joi paljon ja puhui törkeitä ja saunoi alastomana,juoksi uimaan alastomana.Paikalla oli alle 7-vuotiaita lapsia ja myös ala-asteikäisiä..Järkyttyivät varmasti,sillä minäkin olin tosi kauhuissani kun juhlista lähdin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:26 mimmali kirjoitti:
Mä toisaalta ymmärrän tommoset kutsut missä lapset kielletään,sillä olin kerran sellaisissa kutsuissa joissa lapset olisi pitänyt kieltää..Oli aika rennot juhlat ja ihmiset joi paljon ja puhui törkeitä ja saunoi alastomana,juoksi uimaan alastomana.Paikalla oli alle 7-vuotiaita lapsia ja myös ala-asteikäisiä..Järkyttyivät varmasti,sillä minäkin olin tosi kauhuissani kun juhlista lähdin.
Voishan sitä juhlia hillitysti tiettyyn kellonlyömään asti, sitte lapset nukkumaan ja aikuisten pippalot alkaa. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:26 mimmali kirjoitti:
Mä toisaalta ymmärrän tommoset kutsut missä lapset kielletään,sillä olin kerran sellaisissa kutsuissa joissa lapset olisi pitänyt kieltää..Oli aika rennot juhlat ja ihmiset joi paljon ja puhui törkeitä ja saunoi alastomana,juoksi uimaan alastomana.Paikalla oli alle 7-vuotiaita lapsia ja myös ala-asteikäisiä..Järkyttyivät varmasti,sillä minäkin olin tosi kauhuissani kun juhlista lähdin.

No näistä häistä tuskin sellaiset örmykörmy juhlat tulevat, mutta hääpari haluaa 'lapsivapaat häät' jostakin kumman syystä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:27 PienenTalonEmäntä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:26 mimmali kirjoitti:
Mä toisaalta ymmärrän tommoset kutsut missä lapset kielletään,sillä olin kerran sellaisissa kutsuissa joissa lapset olisi pitänyt kieltää..Oli aika rennot juhlat ja ihmiset joi paljon ja puhui törkeitä ja saunoi alastomana,juoksi uimaan alastomana.Paikalla oli alle 7-vuotiaita lapsia ja myös ala-asteikäisiä..Järkyttyivät varmasti,sillä minäkin olin tosi kauhuissani kun juhlista lähdin.
Voishan sitä juhlia hillitysti tiettyyn kellonlyömään asti, sitte lapset nukkumaan ja aikuisten pippalot alkaa. ;)
no meillä tulee juuri noin mutta ymmärrän hyvin ettei kaikkien elämä pyöri lasten ympärillä ja makuja on niin monia häiden vieton suhteen että hyvä ettei kaikkiin juhliin kutsuta lapsia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:27 PienenTalonEmäntä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:26 mimmali kirjoitti:
Mä toisaalta ymmärrän tommoset kutsut missä lapset kielletään,sillä olin kerran sellaisissa kutsuissa joissa lapset olisi pitänyt kieltää..Oli aika rennot juhlat ja ihmiset joi paljon ja puhui törkeitä ja saunoi alastomana,juoksi uimaan alastomana.Paikalla oli alle 7-vuotiaita lapsia ja myös ala-asteikäisiä..Järkyttyivät varmasti,sillä minäkin olin tosi kauhuissani kun juhlista lähdin.
Voishan sitä juhlia hillitysti tiettyyn kellonlyömään asti, sitte lapset nukkumaan ja aikuisten pippalot alkaa. ;)
No justiinsa näin. Mielestäni lasten ei pitäisi saada käsitystä, että häät ovat kokonaan "aikuisten juhlia". Häät ovat nimenomaan perhejuhlia ja kutsuunhan voi aina laittaa, milloin aikuisten bileet alkavat, joten jokainen voi tykönään miettiä tuleeko lasten kanssa vai ei. Minä ainakin vähän loukkaantuisin, jos joitain perheenjäseniäni ei kelpuutettaisi häihin.

Ehkä ajattelen näin, koska meillä on vain yksi lapsi. Varmasti ajattelisin erilailla, jos esimerkiksi tuttavaperheissä kaikissa olisi todella monia lapsia ja niiden perusteella ei voisi yhtään sanoa lopullisesta vierasmäärästä ja tilatarpeestakaan mitään varmaa.

Tällaisen pohdinnan tuloksena siis voi päätellä, että kaikkeen taitaa olla syynsä.
 
ihan oikeasti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:24 PienenTalonEmäntä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:23 Mimoska kirjoitti:
Kyllä, valitettavasti. :/
Lähettääkö joku tosissaan tuollaisia kutsuja?
Miunkin mielestä häät on perhejuhla.
Tosin jokainenhan tekee ja pitää semmoset juhlat kun itte tykkää.

Kertokaapas rakkaat äidit, kun yleensä teilaatte kaiken alkoholin käytön lasten silmien edessä niin tehokkaasti, niin miksi ihmeessä häitä, joissa alkoholi yleensä virtaa iltaa kohti hyvinkin railakkaasti, pidetään PERHEjuhlana?

Sitä paitsi. Oikeesti päivittäkää itsenne jo tälle vuosituhannelle. Häät hyvin harvoin enää on sellaisia kuin ennen (joihin kutsuttiin koko suku ja rahaakin oli käytössä enemmän), vaan yhä useampi hääpari maksaa lystinsä täysin itse, jolloin rahaa ei ole niin paljon käytössä. Näin ollen on PAKKO valita pienemmät sijainnit ja varmasti silloin, kun hääpari joutuu valitsemaan keitä juhliinsa haluaa, mielekkäämpää seuraa on aikuiset kuin lapset (hyvin yleisesti nykyisin vieläpä kaveripiiri, pelkkä sukulaisuussuhdekaan ei takaa enää hääkutsua, kuten ennen ;) )

Joten oikeesti. Älkää teilatko noin yksiselitteisen kapeakatseisesti vaan ajatelkaa sitä hääpariakin. Niillä on varmasti ollut ihan hyvä perustelut siellä päätöstenä takana (ja vaikka ei oiskaan, kai ne saa itse päättää, mihin ja keihin rahansa tuhlaa).
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:35 Mimoska kirjoitti:
No justiinsa näin. Mielestäni lasten ei pitäisi saada käsitystä, että häät ovat kokonaan "aikuisten juhlia". Häät ovat nimenomaan perhejuhlia ja kutsuunhan voi aina laittaa, milloin aikuisten bileet alkavat, joten jokainen voi tykönään miettiä tuleeko lasten kanssa vai ei. Minä ainakin vähän loukkaantuisin, jos joitain perheenjäseniäni ei kelpuutettaisi häihin.

Ehkä ajattelen näin, koska meillä on vain yksi lapsi. Varmasti ajattelisin erilailla, jos esimerkiksi tuttavaperheissä kaikissa olisi todella monia lapsia ja niiden perusteella ei voisi yhtään sanoa lopullisesta vierasmäärästä ja tilatarpeestakaan mitään varmaa.

Tällaisen pohdinnan tuloksena siis voi päätellä, että kaikkeen taitaa olla syynsä.
Mun mielestäni taas on järkevämpää jättää lapset kutsumatta kuin kutsua, jos häissä ei ole mitään ohjelmaa lapsille. Lapsille on yleensä jo ihan riittävän tylsää istua kirkossa hiljaa paikoillaan ja jos juhlapaikallakaan ei ole lapsille mitän tekemistä, niin ei ole vanhemmillekaan kivaa koittaa pitää lapsensa tylsistymättä.

Mä en kuitenkaan voi enkä edes halua odottaa, että jos mun lasteni pitäisi päästä häihin, jonkun muun pitäisi heille näitä elämyksiä järjestää. Häät ovat hääparin eikä suinkaan mun perheeni juhla .
 
kesän morsian
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:35 Mimoska kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:27 PienenTalonEmäntä kirjoitti:
Minä ainakin vähän loukkaantuisin, jos joitain perheenjäseniäni ei kelpuutettaisi häihin.
Meille on tulossa lapsettomat häät ja siltä varalta, että kuulut meidän kutsupiiriin (mitä en usko), voin kertoa, että minuapa ei morsiamena vois vähempää kiinnostaa loukkaannutko vai et.

Jos et osaa yksinkertaisesti olla iloinen meidän (hääparin) puolesta vaan tunnet, että oikeutesi on sanella minkäänlaisia ehtoja sille, kuinka me voimme/saamme/pitäisi päiväämme juhlistaa, niin pistä se herne sitten nenuusi vaan ja jää kotiin. Parempi silloin, kun et juhlatunnelmaamme tule myrkyttämäänkään mahdollisilla kotkotuksilla siitä, kuinka lapsenne ei saanut juhliimme tulla. Me maksajina kun varaamme täydet oikeudet sanella, keiden kulut maksamme ja keiden emme. =)
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:51 Jätkä kirjoitti:
Niin että lasketaanko tuo jo nyt 14 -vuotias 'vaaveli', joka on jo äitiään pidempi lapseksi sitten vuoden päästä vai ei?

:saint:
Lasketaan, koska se ei ole aikuinenkaan. Voit tietysti halutessasi tarkistaa asian kutsujalta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:48 Keittiönoita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:35 Mimoska kirjoitti:
No justiinsa näin. Mielestäni lasten ei pitäisi saada käsitystä, että häät ovat kokonaan "aikuisten juhlia". Häät ovat nimenomaan perhejuhlia ja kutsuunhan voi aina laittaa, milloin aikuisten bileet alkavat, joten jokainen voi tykönään miettiä tuleeko lasten kanssa vai ei. Minä ainakin vähän loukkaantuisin, jos joitain perheenjäseniäni ei kelpuutettaisi häihin.

Ehkä ajattelen näin, koska meillä on vain yksi lapsi. Varmasti ajattelisin erilailla, jos esimerkiksi tuttavaperheissä kaikissa olisi todella monia lapsia ja niiden perusteella ei voisi yhtään sanoa lopullisesta vierasmäärästä ja tilatarpeestakaan mitään varmaa.

Tällaisen pohdinnan tuloksena siis voi päätellä, että kaikkeen taitaa olla syynsä.
Mun mielestäni taas on järkevämpää jättää lapset kutsumatta kuin kutsua, jos häissä ei ole mitään ohjelmaa lapsille. Lapsille on yleensä jo ihan riittävän tylsää istua kirkossa hiljaa paikoillaan ja jos juhlapaikallakaan ei ole lapsille mitän tekemistä, niin ei ole vanhemmillekaan kivaa koittaa pitää lapsensa tylsistymättä.

Mä en kuitenkaan voi enkä edes halua odottaa, että jos mun lasteni pitäisi päästä häihin, jonkun muun pitäisi heille näitä elämyksiä järjestää. Häät ovat hääparin eikä suinkaan mun perheeni juhla .
Minusta taas lapsena oli maailman ihaninta katsoa maailman kauneinta morsianta ja koko häähumu oli maailman kiehtovinta, eikä minulla aika tullut pitkäksi - päinvastoin! Muistan ne kokemukset vieläkin.

Vaan kukin tyylillään. En minä ole mitään häätoimintamalleja määräämässä, jokainen tekee kuten tahtoo ja parhaaksi näkee - niin kutsujan, kuin kutsuttavankin puolella. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:44 ihan oikeasti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:24 PienenTalonEmäntä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:23 Mimoska kirjoitti:
Kyllä, valitettavasti. :/
Lähettääkö joku tosissaan tuollaisia kutsuja?
Miunkin mielestä häät on perhejuhla.
Tosin jokainenhan tekee ja pitää semmoset juhlat kun itte tykkää.

Kertokaapas rakkaat äidit, kun yleensä teilaatte kaiken alkoholin käytön lasten silmien edessä niin tehokkaasti, niin miksi ihmeessä häitä, joissa alkoholi yleensä virtaa iltaa kohti hyvinkin railakkaasti, pidetään PERHEjuhlana?

Sitä paitsi. Oikeesti päivittäkää itsenne jo tälle vuosituhannelle. Häät hyvin harvoin enää on sellaisia kuin ennen (joihin kutsuttiin koko suku ja rahaakin oli käytössä enemmän), vaan yhä useampi hääpari maksaa lystinsä täysin itse, jolloin rahaa ei ole niin paljon käytössä. Näin ollen on PAKKO valita pienemmät sijainnit ja varmasti silloin, kun hääpari joutuu valitsemaan keitä juhliinsa haluaa, mielekkäämpää seuraa on aikuiset kuin lapset (hyvin yleisesti nykyisin vieläpä kaveripiiri, pelkkä sukulaisuussuhdekaan ei takaa enää hääkutsua, kuten ennen ;) )

Joten oikeesti. Älkää teilatko noin yksiselitteisen kapeakatseisesti vaan ajatelkaa sitä hääpariakin. Niillä on varmasti ollut ihan hyvä perustelut siellä päätöstenä takana (ja vaikka ei oiskaan, kai ne saa itse päättää, mihin ja keihin rahansa tuhlaa).
Olen samaa mieltä. Eiköhän se ole sen juhlakalun/-kalujen asia ketä he juhliinsa pyytävät oli kyseessä häät, ristiäiset, synttärit tai hautajaiset. Jos joku ei halua häihinsä lapsia niin ei halua. Ja en mie tiedä tarviiko heidän sen kummemmin perustella miksi ei haluta lapsia. Eikös niiden juhlien tule olla järjestäjien näköiset ei vieraiden....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:52 Keittiönoita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:51 Jätkä kirjoitti:
Niin että lasketaanko tuo jo nyt 14 -vuotias 'vaaveli', joka on jo äitiään pidempi lapseksi sitten vuoden päästä vai ei?

:saint:
Lasketaan, koska se ei ole aikuinenkaan. Voit tietysti halutessasi tarkistaa asian kutsujalta.

Käännyn siis morsiammen puoleen, hän kun näistä juhlista sanoo sen viimeisen sanasensa. =)
 
Mun käsittääkseni lapsiksi lasketaan kaikki kutsuttujen lapset, eli kutsu oletettavasti koskee vain perheen vanhempia. Ei siis edes perheen täysi-ikäisiä lapsia.

Selkeintä olisi, jos kutsu olisi lähetetty nimellä, eli jos kuoressa lukee Liisa ja Matti Virtanen, koskee kutsu vain Liisaa ja Mattia. Jos taas Liisa ja Matti Virtanen perheineen/lapsineen, niin silloin lapset mukaan.
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:52 Mimoska kirjoitti:
Minusta taas lapsena oli maailman ihaninta katsoa maailman kauneinta morsianta ja koko häähumu oli maailman kiehtovinta, eikä minulla aika tullut pitkäksi - päinvastoin! Muistan ne kokemukset vieläkin.

Vaan kukin tyylillään. En minä ole mitään häätoimintamalleja määräämässä, jokainen tekee kuten tahtoo ja parhaaksi näkee - niin kutsujan, kuin kutsuttavankin puolella. :flower:
Kaikki lapset eivät ole samanlaisia eikä kaikkia lapsia riitä pelkkä morsiamen katseleminen viihdyttämään tuntikausia ja häissä ei aina ole häähumua. Jos lapsia kutsutaan, silloin sitä tekemistä tai lapsia kiinnostavaa katsottavaa pitäisi olla ainakin jollain tasolla järjestetty. Ja eiköhän lapsen elämässä ole kuitenkin ainakin yhdet häät, joihin on myös lapset kutsuttu =)
 
vinkki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:54 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:52 Keittiönoita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 20:51 Jätkä kirjoitti:
Niin että lasketaanko tuo jo nyt 14 -vuotias 'vaaveli', joka on jo äitiään pidempi lapseksi sitten vuoden päästä vai ei?

:saint:
Lasketaan, koska se ei ole aikuinenkaan. Voit tietysti halutessasi tarkistaa asian kutsujalta.

Käännyn siis morsiammen puoleen, hän kun näistä juhlista sanoo sen viimeisen sanasensa. =)
Oliko kutsussa vaan sinun ja miehesi nimet? Jos oli, se jo tarkoittaa sitä, että vain sinut ja miehesi on kutsuttu.

Jos hääkutsussa lukee ei lapsia, se yleensä tarkoittaa kyllä vain sen perheen vanhempia, ei jälkikasvua, olivat he minkä ikäisiä tahansa.

Ja sen teidän morsmaikun puolesta täytyy sanoa, että kyllä mua ainakin jo ärsyttää kiukuksi asti, kun ihmiset ei tunnu tuota tajuavan. Siis oikeesti et usko, kuinka monet pitää oikeutenaan kutsua itse kutsumattomiakin häihin siis juuri sillä tyylillä, että no kutsussa ei lukenut, mutta kai ne saa silti tulla? :xmas:

Mitä siihen voi sanoa. Ensin alkuun jäin vaan, että :eek: ja hämmentyneenä koitin selittää, että kutsussa luki niiden nimet, jotka on kutsuttu. Mutta kun ei silti tunnu menevän perille.... :whistle:

Eli jos/kun kysyt, muotoile jooko asia ees fiksusti. ;) ;)
 
kyl se on jokaisen oma valinta kenet häihinsä haluaa. mellä oli semmonen pitopaikka missä lapsi maksoi ihan saman verran kuin aikuinen, vaikka oli omat ruuat mukana. ateria oli 36e nuppi oli vauva taikka vaari. meidän häihin tosin oli lapsetkin tervetulleita ihan vain omienki seuraksi =)
 
\Oliko kutsussa vaan sinun ja miehesi nimet? Jos oli, se jo tarkoittaa sitä, että vain sinut ja miehesi on kutsuttu.

Jos hääkutsussa lukee ei lapsia, se yleensä tarkoittaa kyllä vain sen perheen vanhempia, ei jälkikasvua, olivat he minkä ikäisiä tahansa.

Ja sen teidän morsmaikun puolesta täytyy sanoa, että kyllä mua ainakin jo ärsyttää kiukuksi asti, kun ihmiset ei tunnu tuota tajuavan. Siis oikeesti et usko, kuinka monet pitää oikeutenaan kutsua itse kutsumattomiakin häihin siis juuri sillä tyylillä, että no kutsussa ei lukenut, mutta kai ne saa silti tulla? :xmas:

Mitä siihen voi sanoa. Ensin alkuun jäin vaan, että :eek: ja hämmentyneenä koitin selittää, että kutsussa luki niiden nimet, jotka on kutsuttu. Mutta kun ei silti tunnu menevän perille.... :whistle:

Eli jos/kun kysyt, muotoile jooko asia ees fiksusti. ;) ;)

[/quote]

Tuota kun,, kutsu tulee vasta ensi keväänä,, :ashamed:

Kyselin vain, kun kuulin heidän suunnitelmistaan jo ennakkoon. :whistle:
 

Yhteistyössä