Yksi hieman arkaluontoinen juttu hämmästyttää ja kummastuttaa kovin. Ystävän pojan seksielämä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämminkiä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaahas";27726011]eli lähtökohtainen ajatus on, että harrastaa seksiä sellaisen kanssa josta ei oikeasti välitä...kun oikeen tyytyväinen olet sitten jos sattuiskin harrastamaan sellaisen kanssa josta välittää.[/QUOTE]
Optimistinen elämänasenne: luotetaan siihen, että elämä sujuu hyvin - ja sitten osataan olla tyytyväisiä siihen, kun tämä toteutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja hämminkiä...;27725770:
Ystäni ensinnäkin on tietoinen 17v poikansa harrastaneen seksiä jonkun tytön kanssa ja kaikenlisäksi tuntui olevan iloinen (jopa ylpeä?) asiasta kertoessaan siitä minulle...

Mä olen hämmästynyt. Onko ystäväni poikkeus vai onko tuollainen normaalia ajattelutapaa? Itse ainakin ajattelisin (ei tosin ole isoja lapsia vielä) haluavani suojella niin tyttöjäni kuin poikianikin seksiltä mahdollisimman pitkään ja tuossa tilanteessa miettisin asiaa myös sen tytön kannalta enkä vain poikani joka "sai" seksiä viehättävältä tytöltä, johon on ollut ihastunut pitkään... Myös ehkäisy ym mietityttäisi...

Mitäs tuumaatte te tästä?

Seksihän on ihanaa ja kaunista, miksi ihmeessä siltä pitäisi suojella? Oletko pelle proovosta?

Alkuperäinen kirjoittaja hämminkiä...;27725797:
Nussitkoon, mutta äitinsä reaktio hämmästyttää. Ensinnäkin se että tietää asiasta ja se että on miettinyt asiaa sen pidemmälle (hyi) ja että tuntui olevan vielä iloinen asiasta ja kertoi siitä mullekin =/
Aivan kuin poikansa olisi saavuttanut jonkun hienonkin meriitin. =(

No nussimiselta toki pitää suojella, ei rakastelulta.

Alkuperäinen kirjoittaja hämminkiä;27725893:
No ei tosiaan ole trolli. Miten niin et halua suojella häntä teiniseksiltä? Mun mielestä kuuluisi suojella.
Ja sullekin kysymys: Olisiko asenne eri jos lapsesi olisi tyttö, tekisi silloin enemmän mieli suojella? Vai?

Ja hyi että. Mä en käsitä miten se edes tiesi poikansa seksielämästä... Varmaan poika oli sille uskoutunut? Mutta jotenkin... käääk!

Teinien kanssahan se seksi just on parasta. Ei ole vielä sitä ylimääräistä niin paljoa. Ja naisen tuoksukin on vasta kehittymässä.

Mun mielestä on jollakin tavalla "sööttiä", että oma lapsi on ihan hyvässä iässä tuonkin "saavuttanut", siis yksi tämmöinen kehitysaskel muiden joukossa. Vähän niinkuin 1-vuotias oppii kävelemään tai koululainen menee ensimmäistä kertaa yökylään kaverille. Mä en näe mitään ongelmaa siinä, että yli 16-vuotiaat harrastavat seksiä, kunhan on järki päässä, ehkäisy kunnossa ja mieluiten vielä tunteita mukana. En minä 14-15 vuotiaastakaan kauheasti shokeeraantuisi, mutta ehkä se 16v on aika sopiva ikäraja jos jokin pitäisi päättää. Veikkaan, että useimmat ovat siinä iässä ihan valmiita. Mulla on itselläni oikein lämpimiä ja mukavia muistoja ja kokemuksia 16-17 vuotiaana harrastetusta seksistä.

Mä tulin raskaaksi 18-vuotiaana, menin naimisiin ja sain esikoiseni 19-vuotiaana. Vähän hupsu ajatus, että 17-vuotiaana en muka olisi ollut valmis harrastamaan seksiä... :D Nyt olen 24-vuotias, yhä onnellisesti naimisissa, nykyään kahden lapsen äiti ja maisterinopinnot ovat alkamassa. Puoliso ehti jo valmistua ja ostimme juuri ensimmäistä kertaa asunnon. Elämäni ei siis ole romahtanut vaikka olen jo 17-vuotiaana harrastanut seksiä! :xmas: (Itseasiassa olin 15-vuotias kun ekaa kertaa olin... Ja muutama kumppanikin ehti olla ennen tätä nykyistä, ooh, kamalaa ;) )

[QUOTE="vieras";27725920]Aika sairasta. Ja tosiaankin haluaisin suojella lapsiani seksielämän liian aikaisin aloittamiselta. Ensinnäkin teininä ei välttämättä sellaiset "pikkuasiat" kuin ehkäisy ja taudit hetkauta, eikä sitä kumppaniakaan niin huolella valita usein. Ja kyllä miettisin tosiaankin pojan tyttöystävää myös, en toivoisi kenenkään tyttärenkään harrastavan seksiä ihan teininä. Mielestäni seksin tulisi kuulua aikuisille. Joten parempi, mitä pidempään odottaisi.[/QUOTE]

Mielestäni olet täysin hakoteillä. Seksi tulisi aloittaa mahdollisimman varhain, ja mielellään luotettavan aikuisen kanssa.

[QUOTE="vieras";27726096]Tarkennatko vähän??? Minkä ikäisenä on mahdollisimman varhainen? Minkä ikäinen on luotettava aikuinen???[/QUOTE]

Riippuu henkilöistä, tietenkin. Eihän ihmiset ole samanlaisia.

Mulla on tytöt 14v ja 12v ja en kyllä pitäisi meriittinä...
Vanhempaa tuntuu (jo nyt) seksiasiat alkavan kiinnostaa ja mielestäni se on valitettavasti. Sydänsuruja varmaan tiedossa kunhan ajatukset muuttuu teoiksi :(
Sen sijaan se, että äidille on kertonut, on musta ok. Meilläkin läheiset välit lasten kanssa...

Riippuu henkilöistä, tietenkin. Eihän ihmiset ole samanlaisia.

Eikö lasta sinusta pitäisi suojella? Jos 12v on sitä mieltä että seksi kiinnostaisi, niin eikö kuitenkin olisi aikuisen ihmisen tehtävä toppuutella sitä???
Ja vaikkei ne teinipojatkaan ihannekumppaneita ole, niin eipä ne vanhemmat miehetkään usein muuta kuin halua käyttää hyväkseen.

16v on raja. Sen jälkeen ei kellään ole mitään sanomista. Tehkööt mitä tekee kunhan ehkäisystä ja taudittomuudesta huolehtivat. Alle 16v ikäisiä pitää suojella seksiltä ja aikuisen seksin harrastaminen alle 16v kanssa on rikos!!!

[QUOTE="fakta";27726220]16v on raja. Sen jälkeen ei kellään ole mitään sanomista. Tehkööt mitä tekee kunhan ehkäisystä ja taudittomuudesta huolehtivat. Alle 16v ikäisiä pitää suojella seksiltä ja aikuisen seksin harrastaminen alle 16v kanssa on rikos!!![/QUOTE]

No lain mukaan ei tietenkään ole sanomista, jos ikäraja ei ole kovin suuri, mutta kyllä omille lapsilleen saa sanoa. Kun muistelen itseäni, niin olin kovin lapsonen vielä 16-vuotiaana. Ja harrastinkin seksiä ensimmäisen kerran 21-vuotiaana.

[QUOTE="vieras";27726171]Eikö lasta sinusta pitäisi suojella? Jos 12v on sitä mieltä että seksi kiinnostaisi, niin eikö kuitenkin olisi aikuisen ihmisen tehtävä toppuutella sitä???
Ja vaikkei ne teinipojatkaan ihannekumppaneita ole, niin eipä ne vanhemmat miehetkään usein muuta kuin halua käyttää hyväkseen.[/QUOTE]

Olet varmasti saanut kokea elämässäsi hienoa seksiä?

Aikuisen ihmisen tehtävä on opettaa lapsia. Kaikessa.

[QUOTE="fakta";27726220]16v on raja. Sen jälkeen ei kellään ole mitään sanomista. Tehkööt mitä tekee kunhan ehkäisystä ja taudittomuudesta huolehtivat. Alle 16v ikäisiä pitää suojella seksiltä ja aikuisen seksin harrastaminen alle 16v kanssa on rikos!!![/QUOTE]

Suomessa.
Ja, olet pelle, ja sinulla on paska seksielämä.

[QUOTE="vieras";27726224]No sairas se olet sitten sinäkin. Iljettävä, yök, mene pois vastaamasta kommentteihini.[/QUOTE]

Pusi ja hali! Toivottavasti saat kilosi karistettua, ja joskus ihanaa seksiä.

[QUOTE="vieras";27726246]Modet, voisitteko tulla poistamaan tämän ketjun. Täällä pesii taas lapsiinsekaantujat.[/QUOTE]

Kai laeista saa keskustella. Eihän ne muuten muutu. Pelle.

"http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/
art-1288525321994.html?pos=ok-nln eli kun odottaa yli 20 vuotiaaksi ilman seksiä...saa
jatkossa paremman seksielämän."

Et ole tosissas noin pässi... :DD ei tullut mieleen, että tutkimukseen voi vaikuttaa vähän muutkin asiat

Sulla taitaa olla aika kaukaiset välit omiin vanhempiisi. Se on ihan normaalia, jos vanhemmalla ja lapsella on hyvät välit, että lapsi kertoo noinkin intiimin asian. Ja hyvä niin, koska silloin voi luottaa siihen että lapsi kertoo vanhemmalleen myös jos on joku hätänä.
Ja herraisä, monet 17 vuotiaat ovat jo äitejä/isiä ja suurinosa on jo harrastanut seksiä tuon ikäisenä. Ap:n tapauksessa on hienoa, jos 17 vuotiaalla on jo tyttöystävä, eikä näinollen luultavasti harrasta yhdenyön juttuja..
suurin osa muuten ei oo harrastanu seksiä ton ikäsenä, monet kylläkin.

Mun mielestä on jollakin tavalla "sööttiä", että oma lapsi on ihan hyvässä iässä tuonkin "saavuttanut", siis yksi tämmöinen kehitysaskel muiden joukossa. Vähän niinkuin 1-vuotias oppii kävelemään tai koululainen menee ensimmäistä kertaa yökylään kaverille. Mä en näe mitään ongelmaa siinä, että yli 16-vuotiaat harrastavat seksiä, kunhan on järki päässä, ehkäisy kunnossa ja mieluiten vielä tunteita mukana. En minä 14-15 vuotiaastakaan kauheasti shokeeraantuisi, mutta ehkä se 16v on aika sopiva ikäraja jos jokin pitäisi päättää. Veikkaan, että useimmat ovat siinä iässä ihan valmiita. Mulla on itselläni oikein lämpimiä ja mukavia muistoja ja kokemuksia 16-17 vuotiaana harrastetusta seksistä.

Mä tulin raskaaksi 18-vuotiaana, menin naimisiin ja sain esikoiseni 19-vuotiaana. Vähän hupsu ajatus, että 17-vuotiaana en muka olisi ollut valmis harrastamaan seksiä... :D Nyt olen 24-vuotias, yhä onnellisesti naimisissa, nykyään kahden lapsen äiti ja maisterinopinnot ovat alkamassa. Puoliso ehti jo valmistua ja ostimme juuri ensimmäistä kertaa asunnon. Elämäni ei siis ole romahtanut vaikka olen jo 17-vuotiaana harrastanut seksiä! :xmas: (Itseasiassa olin 15-vuotias kun ekaa kertaa olin... Ja muutama kumppanikin ehti olla ennen tätä nykyistä, ooh, kamalaa ;) )

Mun mielestä 14-15-vuotias on liian nuori. Yli 16-vuotiaana, mielellään jopa vasta siinä 18 vuoden korvilla olisi parasta. Esim. 14-vuotias on liian nuori raskauteen, synnytykseen ja äitiyteen, mutta myös abortti voi olla tosi kova paikka sen ikäiselle (kun on monesti vanhemmallekin naiselle). Veikkaisin, ettei nykymaailmassa moni olisi valmis vanhemmuuteenkaan alle 20-vuotiaana vaikka sinä olitkin. Harva sen ikäisenä muodostettu suhde myöskään kestää vaikka olisi yhteinen lapsi.

Jos mietitään, minkä ikäinen kykenee huolehtimaan ehkäisystä, ymmärtää omat oikeutensa seksin suhteen (esim. että milloin tahansa on ok sanoa EI, ei ole toisen painostettavissa jne.), kykenee kantamaan tarvittaessa seuraukset (abortti/lapsen pitäminen) ja mielellään muutenkin ottamaan vastuuta myös kumppanistaan ja hänen hyvinvoinnistaan sekä parisuhteesta (teiniseurustelu on välillä aika kaukana tästä...) niin kyllä se noin 18 ikävuotta olis aika passeli. Vähintään 16-17-vuotiaana. En usko, että odottamisesta voi olla mitään haittaa, siis jos tuon vuoden pari odottaa. Sen sijaan liian nuorena aloitettu seksi on riski niin fyysisesti kuin henkisestikin. Harva ajattelee näitä asioita sen syvemmin kuin, että nuori on fyysisesti valmis seksiin. Hyvin, hyvin moni ei omalla yläasteajallani tuntenut edes omia oikeuksiaan vaan tuli tavalla tai toisella hyväksikäytetyksi.

Viimeksi muokattu:
tutkimuksen mukaanniillä, jotka menevät sänkyyn yli 20-vuotiaana on parempi rakkauselämä. He ovat tyytyväisempiä parisuhteisiinsa ja kokevat olevansa suhteissaan rakastetumpia. He myös puuhastelevat mieluummin kumppaninsa kanssa päivittäisiä askareita kuin nuorena neitsyytensä menettäneet.

Myöhäisempi sänkyyn hyppääminen nähtiin suojaavana tekijänä tulevaisuuden kannalta. Tarkkaa syytä siihen ei kuitenkaan tiedetä. Tutkimustulosta ei voinut selittää taustalla tai kasvatuksella. Pitkittäistutkimuksessa seurattiin 1659 samaa sukupuolta olevaa sisarusta teini-iästä 29-vuotiaaksi.

Tutkimuksen tehnyt psykologian laitoksen apulaisopettaja Paige Harden uskoo, että kypsällä iällä parisuhteiden säännöt opettelevat oppivat ne paremmin kuin kuin ne, jotka muodostavat samat käytösmallit teineinä. Hän arvelee, että myöhemmin neitsyytensä menettävät valitsevat huolellisemmin kumppaninsa.

Toihan on ihan itsestäänselvyys, että valitsee kumppaninsa keskimäärin huolellisemmin, jos odottaa yli 20-vuotiaaksi. Sehän tarkoittaa, ettei todennäköisesti suosi irtosuhteita tai muitakaan kevyempiä juttuja vaan odottaa, kunnes on "tosi kyseessä". Sen ikäisenä se neitsyys myöskään harvemmin on enää mikään "juttu", mikä pitää saada pois alta, kuten monilla teininä seksielämänsä aloittaneilla.

Yhteistyössä