Yhtesihuoltajuus vai yksinhuoltajuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistava tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistava tilanne

Vieras
Hei. Ero on niin raskas ja ahdistava. En haluaisi luopua yhteiselämästämme, mutta olen ilmeisesti jäänyt jonkinlaiseen tunnekoukkuun, enkä sitä yksin saa auki! Käyn terapiassa selvittämässä näitä sotkuja. Mieheni on seurusteluaikanamme pahoinpidellyt minut kerran ja avioliittomme aikana sanonut "jos kosket muhun sormellakaan, niin se on sun viimeinen teko". Hän oli umpihumalassa ja tuona iltana ajoi minut lapsemme kanssa yön selkään. Hän ei koe ajaneensa, jos ei fyysisesti viskaa minua pihalle, vaan sanoo " kerää kamasi ja häivy, painu #&%?$!* täältä, mikä siinä maksaa, sä lähdet nyt". Hän on ajanut mua pois raskaana ollessani ja lapsemme synnyttyä ainakin 10 kertaa vuoden aikana. Lapsemme on nyt reilut 9kk. Sitten hän syyllistää minua. Hän ei ole kuulemma minkäänlaisen luottamuksen arvoinen. Itse en myönnä tuollaista, sillä olin ylpeä hänestä ja meidän perheestä. Minussa on varmasti virheeni, mutta paha en ole, kuten hän! Hän käyttää henkistä väkivaltaa. Ajaa pois, pyytää anteeksi, katuu ja rakastaa, sitten vihaa jne. Muutimme pois joulukuussa, kun hän selkeästi sanoi, ettei ole hyvä elää kanssani. Aloin järjestelemään asioita ja kolmen päivän kuluttua hän itkee äidilleen, ettei halua erota ja on ikävä...
Olen sekaisin.

Menimme lastenvalvojan luo, joka tietämättä elämästämme sanoi, että hän suosittelee yhteishuoltajuutta ja että suurin osa pariskunnista päätyy siihen. Ja, että se on lapsenkin etu ja jos mulle sattuu jotain, niin hänellä ei ole huoltajaa. Mitä olisin voinut sanoa!? Itketti ja yritin kertoa mieheni käytöksestä ja sanoin, että haluaisin jutella jonkun kanssa. Mieheni tiuskaisi, että sullahan on se terapia, juttele siellä. Sanoi myös, että ennen hänellä oli asiat hyvin ja rahaa, mutta tavattuaan mut on kaikki mennyt päin #&%?$!*!! Ostimme talon, johon muutimme. Itse olen opiskelija. OLimme onnellisia. Kaikki on kääntynyt. Hän syyttää minua kaikesta. Taloutemme oli heikko ja hän teki liikaa töitä. Olin surullinen, yritin tukea häntä ja hoitaa tyttöstämme. Asuimme paikkakunnalla, josta en tuntenut ketään ja olin paljon yksin.

Mieheni ei hyväksynyt yksinhuoltajuuttani ja mielestäni se johtui varsinkin virkailijan puheista ja siitä, että hän kertoi mielipiteensä vahvasti ja vaikutti tukevan miestäni olemaan vastaan yksinhuoltajuuttani. EN IKINÄ VEISI LAPSELTAMME ISÄÄ, mutta pelkään tulevaisuuden ristiriitoja ja että hänellä on valtaa manipuloida minua ja elämääni tyttäremme kautta.

Onko minun hankala saada yksinhuoltajuutta oikeuden päätöksellä asioiden nojalla, joita teille tässä olen kertonut? Todistajia on.

Kiitos vastauksista paljon!

Ero on aina raskas: se luopumisen tuska ja epäonnistumisen tunne...Ja usein äiti joutuu oman erosurunsa ohella hoitamaan lasten asiatkin sekä tietysti lapsille erosta johtuvan itkun ja murheen.

Käytännön eroa yksinhuoltajuudella taikka yhteishuoltajuudella on kuitenkin kovin vähän: eniten pelätään muuttamisen estämistä, mutta Suomen rajojen sisäpuolella esim työnperässä taikka kotikonnuilleen palaamista yhteishuollossakaan ei toinen voi estää. Kiusaa pystyy tekemään lähinnä nimenkirjoituksen (=luvan) antamiseen esim passia hakiessa.

Sinulla on meneillään raskain aika eron jälkeen: onko sinun edes järkevää alkaa nyt tapella yksinhuoltajuudesta? Sen hakeminen/saaminen jälkeenkinpäin, jos yhteishuolto osoittautuu huonoksi, on mahdollista. Oikeus yleisemmin määrää olosuhdeselvityksen tehtäväksi tuollaisessa prosessissa: se on täynnä raskaita haastatteluita, joissa selvitetään molempien mahdollisuuden/olosuhteet ym lapsen huollolle ja olosuhdeselvitys kunnasta riippuen voi kestää jopa puoli vuotta. Ja oletko valmis nyt "revittelemään" yhteiselonne todistajien kera oikeuden istunnossa? Silti, ikävä kyllä, toinen yrittää omilla todisteluillaan kumota kaikki väittämäsi ja silloin ollaan sana-sanaa-vasten: eikä kukaan osaa sanoa mikä on lopputulos. Varsinkin, jos ex-miehesi kuitenkin päällisin puolin on hoitanut asiansa: työnsä ja taloutensa ilman huomautuksia, eikä sinulla ole esim pahoinpiteyistä lääkärintodistuksia.

Kuohunnan jälkeen kuitenkin useinmiten elämään molemmin puolin palautuu jonkinlainen arki eli rauha; jossa asiat kuitenkin pystytään näkemään lasten ehdoilla.

Voimaa sinulle jaksaa: vaikka olet jo voittaja, kun olet jättänyt tuollaisen elämän taaksesi! Sen arvon huomaat vasta myöhemmin

:hug: