Yhteishuoltajuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Emmaliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Emmaliina"

Vieras
Miten on, jos minulla ja miehelläni on yhteishuoltajuus, ja pari kuukautta sitten kun mieheni haki "asumiseroa" tai näin kuivittelin kun minulle sen hienosti kertoi että, mietimme hetken aikaa suhdetta uudelleen.
No mieheni sai minut tässäkin asiassa pääni pyörälle (että olen idiootti!!!!) että hän haluaa lastenhuoltajuuden kirjallisesti. Eli teimme lastenvalvojalla sopimuksen missä lapsi on kirjoilla isänsä tykönä mutta puolet kuukaudesta äitinsä tykönä ja puolet isänsä tykönä, ja kumpikaan ei maksa kummallekkaan mitään koska lapsi on puolet äidillään ja puolet isällään.

No nyt kun asumiserosta on kulunut KAKSI kuukautta, ex-mieheni ilmoittaa että hänellä on toinen nainen ja hän on jossain vaiheessa muuttamassa 130km päähän. Ja ihan vain tämän naisen takia. Nyt asia menisi niin että lapsi olisi minulla viikon ja toisen viikon isälläänsä, tai mies näin yrittää hienosti sen minulle kertoa, mutta nyt ei mene kyllä enään mikään läpí..
Miten sitten kun koulu alkaa (3v päästä) ja tulisin näkemään n. joka toinen viikonloppu lastani???
Voiko mieheni näin tehdä?? Muuttaa toiselle paikkakunnalle, minulle vain ilmoittamalla jos olemme tehneet lastenvalvojalla sopimuksen että lapsi on minulla puolet kuukaudesta? Voinko mitenkään estää tätä??

Miehesi ei saa muuttaa yhteishuollossa olevan lapsen kanssa mihinkään, ilman toisen huoltajan lupaa. Tutustu lakiin lapsen huollosta. Käytännössä kuitenkin harva maistraatti pyytää muuttoilmoitukseen molempien huoltajien nimet, eli muutto menee lainvastaisesti.

Menkää lastenvalvojalle keskustelemaan asiasta. On selvää, ettei 130 km välimatkalla voi koululaisen kanssa olla vko/vko systeemillä. Aina voit mennä oikeuteen ja vaatia lähihuotajuutta itsellesi, mikäli pystyt sen perustelemaan hyvin, esim. sillä että lapsella on tukiverkosto luonasi.

Lapsella asuu täällä 3 serkkua, kaksi tätiä ja minä olen työssäkäyvä ihminen.
Ex-mieheni on työtön ollut jo 3vuotta. Mieheni ei tunne täältä toiselta paikkakunnalta muuta kuin tämän uuden naisensa. Minulla on raha-asiat hyvin kun taas, miehellä on ulos-otossa reilusti velkaa. Eli rahallisesti pystyisin lapseni elättämään paremmin. Ja kaikki sukulaiset olisivat täällä, eikö se merkitse aika paljon??
Mistä saan ihan lakineuvoja?? Mä oikeasti kuolisin ikävään jos tulisin näkemään lastani sitten vain joka toinen viikonloppu kun lapseni aloittaa koulun? Olen sättinyt tässä itseni niin pitkään että miksi olin niin hyväuskoinen hölmö..:(

[QUOTE="jep";22467751]Miehesi ei saa muuttaa yhteishuollossa olevan lapsen kanssa mihinkään, ilman toisen huoltajan lupaa. Tutustu lakiin lapsen huollosta. Käytännössä kuitenkin harva maistraatti pyytää muuttoilmoitukseen molempien huoltajien nimet, eli muutto menee lainvastaisesti.

Menkää lastenvalvojalle keskustelemaan asiasta. On selvää, ettei 130 km välimatkalla voi koululaisen kanssa olla vko/vko systeemillä. Aina voit mennä oikeuteen ja vaatia lähihuotajuutta itsellesi, mikäli pystyt sen perustelemaan hyvin, esim. sillä että lapsella on tukiverkosto luonasi.[/QUOTE]

Oletko varma asiasta? Siis tuosta muutosta? Kyllä minä ainakin muutin 200 kilometrin päähän uuden miehen luokse mitään kyselemättä eksältä. Ja meillä on lapsen yhteishuoltajuus.
Siis missään ei kukaan mitään kysellyt lapsen huoltajuusmuodosta. Nyt lapsi on meillä vuoroviikoin siitä huolimatta, vuorotellen kuljetamme. Tosin ei ole vielä kouluikäinen.

Oletko varma asiasta? Siis tuosta muutosta? Kyllä minä ainakin muutin 200 kilometrin päähän uuden miehen luokse mitään kyselemättä eksältä. Ja meillä on lapsen yhteishuoltajuus.
Siis missään ei kukaan mitään kysellyt lapsen huoltajuusmuodosta. Nyt lapsi on meillä vuoroviikoin siitä huolimatta, vuorotellen kuljetamme. Tosin ei ole vielä kouluikäinen.

Kyllä se lain mukaan niin menee, että vanhemmat päättävät yhdessä mm. lapsen asuinpaikasta. Jolloin toinen ei saa muuttaa ilman toisen lupaa. Mutta maistraatti ei aina tarkista näitä huoltomuotokuvioita.

AP: mitä jos kirjautuisit vaikka sellaiselle sivustolle kuin uusionni.net, siellä on sulle paljon sielunkumppaneita ja myös auttavaa kättä ja siellä osaisivat kertoa myös lakiavusta.

[QUOTE="jep";22467836]Kyllä se lain mukaan niin menee, että vanhemmat päättävät yhdessä mm. lapsen asuinpaikasta. Jolloin toinen ei saa muuttaa ilman toisen lupaa. Mutta maistraatti ei aina tarkista näitä huoltomuotokuvioita.

AP: mitä jos kirjautuisit vaikka sellaiselle sivustolle kuin uusionni.net, siellä on sulle paljon sielunkumppaneita ja myös auttavaa kättä ja siellä osaisivat kertoa myös lakiavusta.[/QUOTE]

Ja minkähän rikoksen olen nyt tehnyt? Jotenkin vaan epäilyttää että sanooko oikeasti Suomen Laki noin. Eikä mitään keskustelupalsta. No, jokatapauksessa minä jatkan elämääni uuden mieheni kanssa rikoksestani huolimatta.

Ja minkähän rikoksen olen nyt tehnyt? Jotenkin vaan epäilyttää että sanooko oikeasti Suomen Laki noin. Eikä mitään keskustelupalsta. No, jokatapauksessa minä jatkan elämääni uuden mieheni kanssa rikoksestani huolimatta.

Lapsen huoltoa koskevia asioita säädetään Laissa lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (361/83) ja sen 1 §:ssä on määritelty lapsen huollon tarkoitus.

Jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus, käytännössä vastuun lapsesta kantaa se vanhempi, jonka luona lapsi kulloinkin on, ellei kyse ole erityisen merkittävästä asiasta, jolloin siitä on yleensä päätettävä yhdessä. Tällaisia asioita ovat lapsen asuinpaikka, koulutuspaikka, terveydenhuollolliset toimenpiteet, sukuniemi, kieli, uskontokunta ja passin hankinta.

Lapsen huoltoa koskevia asioita säädetään Laissa lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (361/83) ja sen 1 §:ssä on määritelty lapsen huollon tarkoitus.

Jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus, käytännössä vastuun lapsesta kantaa se vanhempi, jonka luona lapsi kulloinkin on, ellei kyse ole erityisen merkittävästä asiasta, jolloin siitä on yleensä päätettävä yhdessä. Tällaisia asioita ovat lapsen asuinpaikka, koulutuspaikka, terveydenhuollolliset toimenpiteet, sukuniemi, kieli, uskontokunta ja passin hankinta.

Minäkin olen kyllä yhteishuotajana pystynyt päättämään kaikki nämä asiat yksin. Sanoin että eksä oli matkoilla kun piti passia uusia eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Tosin olemme eksän kanssa hyvissä väleissä joten mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan asiassa. Outoa että "lain" noudattaminen jää ainoastaa tietämättömän henkilön varaan. Ei minäkään usko että tuo oikeasti pitää paikkaansa. Siinä tapauksessa sitä pitäisi myös viranomaisten noudattaa.

muusta en osaa sanoa mutta iski silmään kun joku sano että harvemmin maistraatti kyselee toiselta huoltajalta hyväksyntää lapsen muutosta. Niin, kyllä meillä ainakin maistraatti lähetti muutosta toiselle huoltajalle kirjeen jossa hänen piti hyväksyä lapsen muutto toiseen osoitteeseen. No tässä tapauksessa mies unohti koko asian (lapsi siis muuttamassa minun kanssa pois entisestä yhteisestä kodista) ja kysyin tätä maistraatista että mitä jos lapsen isä ei vahvistakkaan lapsen muuttoa niin mitäs sitten tehdään. No sanoivat että kun kirjeestä on mennyt pari viikkoa niin maistraatti sen itse hyväksyy eikä jää odottelemaan vahvistusta toiselta huoltajalta.

ELi periaatteessa toinen huoltaja saa aina tiedon lapsensa muutosta mutta periaatteessa voi muuttaa ilman toisen suostumustakin. Toki muut asiat varmaan myös siinä kohtaa painaa....

Ja sekin vielä että eivät kirjanneet edes MINUN osoitteen muutosta yksin ennen kuin olivat saaneet vahvistuksen??!! tätä en oikein ymmärtäny, no sama se kun saimme kuitenkin asiat hoidettua.

Isä ei voi noin vaan muuttaa noin kauaksi lapsen kanssa. Voit hakea siinä tilanteessa lähihuoltajuutta ja luultavasti tulet sen saamaan johtuen siitä että lapsi silloin saa säilyttää tuttu elinympäristö. Isästä tulee sitten etävanhempi ja tapaa sitten lasta viikonloppuisin jne.

Yhteistyössä