yhteishuoltajuus ja iso välimatka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pepi04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pepi04

Uusi jäsen
05.09.2007
2
0
1
No niin...

Tilannehan on siis tämä.. Lasten isän kanssa ollut yhteishuoltajuus vuoroviikoin ja kaikki on toiminut loistavasti tähän saakka. Välimatkaa 15 km.

Nyt sain kuulla että ex löytänyt uuden naisen 350 km päästä ja alkanut tosissaan harkitsemaan muuttoa kyseiselle paikkakunnalle. Ei siinä mitään, kaikkea hyvää heille vaan toivon mutta MITEN IHMEESSÄ JÄRJESTÄÄ LASTENHOITOJÄRJESTELYT JOS NÄIN KÄY? Kyseessä 3 ja 4 vee lapset.

Exä yhdotti kuukaus-kuukaus systeemiä jonka tyrmäsin heti alkuunsa, mielestäni se on liian pitkä aika olla erossa puolin ja toisin. Olenko itsekäs? Siis noin pienet erossa äidistä niin kauan ja olisivat kahdessa eri hoitopaikassa...?

Jos jollain kokemuksia tälläisestä niin ehdotuksia/kokemuksia otetaan enemmän kun mielellään vastaan!

Musta toi välimatka on niin pitkä et teidän pitäisi tehdä koknaan uudet paperit huoltajuudesta tai siis eihän yhteishuoltajuudelle ole mitään estettä mut viiko ja viikko systeemi ois liian raskas lapsille eikä olisi mahdollinen sit kun lapset menee kouluun eli tapaamiset menisi uusiksi.

Mun mielestä A - joko sen naisen olisi muutettava sun ex-miehen luo jos haluavat muuttaa yhteen tai sit B -sun ex-miehestä tulisi viikonloppuisä.Ilmeisesti sä kuitenkin haluat olla se lähi vanhempi.

Ei noin pieniä lapsia voi pitää kuukausi ja kuukausi systeemillä. Iän mukaan ehdotattaisin toiselle yksinhuoltajuutta ja toiselle tiuha tapaamisoikeus. Se joka muuttaa noin kauas on kaiketi yleensä velvollinen myös järjestämään lasten matkat edes takaisin. Joka toinen viikonloppu isälle ja isä voi tarvittaessa tavata viikolla lapsia äidin luona. Tuskin se uus eukko niitä lapsia sinnekkään kokoaikaiseksi haluaa?

Meillä välimatkaa 550 km, lapset 6 ja 11, asuvat isänsä luona. Tapaamiset sovittu siten, että aina kun mahdollista, minä matkustan lasten luo ja pitkillä lomilla kuten esim. kesällä käyvät mun luona. Pyrin siihen, että joka toinen kuukausi nähdään, ja ne tapaamiset on sitten pitempiaikaisia.
Babbybluelle sanoisin, ettei se etävanhempi ole millään tavalla velvollinen järjestämään tapaamista, missään ei sellaista sanota. Ne sovitaan aina tapauskohtaisesti, ei siitä muuttamisesta kauemmas saa rangaista siten, että tapaamisjärjestelyt sysätään yksin toisen niskoille.
Enkä myöskään sitä ymmärrä, miksi välimatka vaikuttais jotenki siihen, onko vanhemmilla yhteishuoltajuus vai onko toinen yksinhuoltaja, eli miksi ap:n pitäis hakea yksinhuoltajuutta.

Miten toi viikko/viikko tolla välimatkalla voimii sitten kun lapset menee kouluun???
Mun mielestä lasten itäis asua jomman kumman vanhemma nluona ja "viearailla" sitten toisen luona vaikka viikonloppuisin ja lomilla.
Siis kun on noin pitkä välimatka.

Alkuperäinen kirjoittaja pepi04:
No niin...

Tilannehan on siis tämä.. Lasten isän kanssa ollut yhteishuoltajuus vuoroviikoin ja kaikki on toiminut loistavasti tähän saakka. Välimatkaa 15 km.

Nyt sain kuulla että ex löytänyt uuden naisen 350 km päästä ja alkanut tosissaan harkitsemaan muuttoa kyseiselle paikkakunnalle. Ei siinä mitään, kaikkea hyvää heille vaan toivon mutta MITEN IHMEESSÄ JÄRJESTÄÄ LASTENHOITOJÄRJESTELYT JOS NÄIN KÄY? Kyseessä 3 ja 4 vee lapset.

Exä yhdotti kuukaus-kuukaus systeemiä jonka tyrmäsin heti alkuunsa, mielestäni se on liian pitkä aika olla erossa puolin ja toisin. Olenko itsekäs? Siis noin pienet erossa äidistä niin kauan ja olisivat kahdessa eri hoitopaikassa...?

Jos jollain kokemuksia tälläisestä niin ehdotuksia/kokemuksia otetaan enemmän kun mielellään vastaan!

Mun miehen lapset asuu äitinsä luona kaukana. Isä tapaa lapsiaan lomilla. Ovat puolittaneet matkakustannukset. Eli siis isä hakee lapset puolesta välistä. Ei ketään voi laittaa yksin maksamaan matkakuluja tai rangaista siitä, että asuu 350km päässä. Lapsethan siinä kärsii, jos aletaan kostamaan sille joka muuttaa. Mutta valitettavasti tapaamiset luonnollisesti vähenee, jos lapset ovat kouluikäisiä.
Eihän tollanen vuoroviikoin/vuorokuukausin toimi kuin silloin, kun asutaan samassa kaupungissa. Kuukausi on kyllä noin pienillä liian pitkä aika erossa äidistä. Kyllä siinä lapsetkin ovat ihmeissään ja menevät sekaisin, jos kahteen eri hoitoonkin joutuu. Et todellakaan ole itsekäs vaan äiti, joka ajattelee lastensa parasta. En suostuis ikinä tollaseen vuorokuukausi juttuun. Voittehan te sopia pidennettyjä viikonloppu tapaamisia ja juhlapyhät vuoroin äidillä ja vuoroin isällä. Ja lomilla pidempiä tapaamisia. :hug:

Meillä on väliä 250km ja mies näkee tytärtänsä 2v, silloin kun haluaa tai miehellä on aikaa. Yleensä n. kerran kuussa, mä haluasin että useamminkin mutta eipä kai sitä voi pakottaa..
Yleensä mies maksaa matkakulut koska tulee melkeen aina samalla vanhempiensa luo kun tulee tyttöä katsomaan.
Mutta ei mun mielestä tuo kuukaus-kuukaus systeemi noi pienille toimi tai edes kannata..
Toivottavasti asia selviää..
:)

Mun vaavi on 7 kk ja iskä asuu 300 km päässä. mä ratkasin sen niin et vuokrasin osa-aika kämpän isän kaupungista ja oon siellä sillon tällön ja iskä saa tavata sen aikaa. vaihtelua omaan elämään ja uusia näköaloja :) onnistuu hyvin ku oon äippälomalla ja enkä aio mihkää sitoutuu viel mikä vaatis paikallaanoloo. vaavi ja iskä on ollu maks 1vrk yhessä ja niin tulee jatkuun toistaseks.