yhteishuoltajuudesta tärkeä kysymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ongelma

Vieras
eli, meillä on yhteishuoltajuus. mies on harrastanut henkistä väkivaltaa aiemmin ja erostamme on 2,6v.
elän nyt omaa elämääni ja olen tavannut ihanan miehen.

lapsi on joka toinen vkonloppu isällään. hän hakee lapsen päiväkodista ja tuo sen su iltana.
olen ajoissa ilmoittanut viikkoa ennen tai muutamaa päivää ennen, tuoko hän lapsen minun kotini pihalle, josta lapsen haen vai nykyisen mieheni pihalle (joka on lähempänä tätä ex ukkoakin).
tämä ex on nyt alkanut tehdä ongelmaa tästä.
vietämme lapsen kanssa paljon aikaa tämän uuden mieheni luonna, meilä on hyvä, tasapainoinen suhde. exän mukaan minun kuitenkin pitäisi palata aina minun omaan kotiini vastaanottamaan lapsi.
en saisi sxiis elää omaa elämääni ollenkaan sielä missä haluan.

lisäksi ex on nyt sanonut että, minun vastuulleni kuuluu hakemiset ja viemiset hänen luokseen.
ja jos en ole omassa kotonani niin hän jättää lapsen kotipihalle "joku viranomainen noutaa sieltä lapsen kyllä jos et sinä".

mitä mieltä olette siitä, että jos paikka jonne hän voisi lapsen tuoda on lähempänäkin, niin minun pitäisi mennä siksi aikaa omaan kotiini vastaanottamaan lapsi kun voisin tehdä se nyk. miehenikin pihalla....

Exäs on vaan vittumainen ja hankala,sellaiseen ei tarvi alistua.Mun exä kieltäyty palauttamasta mulle lapsia kun hän toi ne päivällä vaikka aina yleensä tuo vasta klo 20 kieppeillä (pitäisi palauttaa klo 18) ja olin 100 metrin päässä miesystäväni kodissa.Huusi ja raivos puhelimessa,väitti että olen juovuksissa ja vei lapset takaisin kotiinsa ja ilmoitti lastenhuoltoon monena päivänä että mulle ei voi lapsia palauttaa.Aina menee hullummaksi tää touhu.
Omien kokemusten perusteella suosittelen että otat yhteyttä sosiaalitoimistoon ja keskustelet asiasta miten jatkossa toimitaan.
Tollaset hankalat exät kun menee sitten aikaa myöden niin röyhkeiksi ettet lopulta saa mennä niiden mukaan kun ruokakauppaan ja töihin ninku mun exäni on määränny.Erosta 7 vuotta.

kuullostaa clivia samantapaiselta toiminnalta. ja kyse ei ole 100km...päinvastoin, nykyinen mieheni asuu lähempänä exää, kuin minä itse eli bensa kulujakin ajatellen matka on lyhyempi, mutta siitä huolimatta minun pitäisi autottomana mennä eka omaa kotiini ja noutaa lapsi sieltä ja sitten takaisin nykyisen miehen luokse.

onneksi nyxä on ymmärtäväinen ja ihan hankaluuksien välttämiseksi olemme muutaman kerran vieneet lapsen exän luokse jos olemme olleet siinä mieheni luonna.

lisäksi minun pitäisi hoitaa kaikki lapseen liittyvä tekstiviesteillä...joihin mies vastaa tai sitten ei, omat asiansa hän kyllä soittaa. näinkö tämä toimii vielä 15 vuotta...
lisäksi tämä ex on uhkaillut kuinka on tehnyt lastensuojeluun ilmoituksen minusta 2,6kk sitten, ja ihmiset toimivat minun selän takanani ja hän on mm. sairaalasta selvittänyt minun sairastaustani (hoidan masennustani psyk.avopolilla) ja kuinka lapseni kohta lähtee minulta. hän on hakenut yks.huoltajuuttakin sanojensa mukaan...kuitenkin hetken päästä hän peruu puheensa...mielestäni tuo on aivan sairasta valehdella asioita.
minä en puutu hänen yks. elämäänsä ja älä sättiä häntä tai hänen suhdettaan(ex siis seurustelee), mutta jos soitan hänelle lapsen asioista niin hän puuttuu henk. kohtaisesti minuun (mm. tapa itsesi, olet hullu, hoida itses kuntoon yms) ...koitan itse pysyä rauhallisena ja asiallisena...mutta tuntuu hyvin ikävältä kun toinen ei kykene aikuismaiseen toimintaan lapsen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kuullostaa clivia samantapaiselta toiminnalta. ja kyse ei ole 100km...päinvastoin, nykyinen mieheni asuu lähempänä exää, kuin minä itse eli bensa kulujakin ajatellen matka on lyhyempi, mutta siitä huolimatta minun pitäisi autottomana mennä eka omaa kotiini ja noutaa lapsi sieltä ja sitten takaisin nykyisen miehen luokse.

onneksi nyxä on ymmärtäväinen ja ihan hankaluuksien välttämiseksi olemme muutaman kerran vieneet lapsen exän luokse jos olemme olleet siinä mieheni luonna.
Meillä mä suostuin kerran siihen että toimitan lapset junalla ja sen jälkeen se on vaatinut sitä jatkuvasti vaikka on sopimuksessa että hän hoitaa matkat.
Jos on vähänkään hankala exä niin suosittelen tiukkaa linjaa.
Mun exä kuvitteli tekevänsä mulle kiusan kun teki minusta lastensuojeluilmoituksen.
Lopputulos oli kuitenkin toinen,nyt hän saa tavata lapsiaan enää vain niinä viikonloppuina kun mitä sopimuksessa lukee sekä kaksi viikkoa kesällä.
Ennen olen aina antanut periksi ja saanut hakea ja pitää lapsia niin paljon kuin halusi.
Sosiaalityöntekijät olivat sitä mieltä että tiukasti sopimuksessa pysytään,se on lapsille parempi.
Kiusa osui siis omaan nilkkaan.

Ei tuohon muuta voi neuvoa, kuin otat tiukan linjan exän suhteen, ja kieltäydyt kuuntelemasta haukkuja. Sulje puhelin jos käytös on asiatonta. Ilmoita exälle, että jos hän lapsen jättää heitteille yksin pihallesi, tapaamiset muuttuvat valvotuiksi. Olisiko helpointa itse aina hakea tapaamisen päätteeksi lapsi? Jos ei onnistu, exän on tuotava lapsi sinne minne vaadit, jollei tämä pidennä matkaa.

Jos mies on hankala, ota yhteys lastenvalvojaan.

Yhteistyössä