Yhden lapsen äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti se on yhdenkin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
No mutta se vaan on totta, että yhden kanssa on tavallaan helpompaa. Ja arvaa ketkä sen parhaiten tietää ne kenellä on ollut se yksi ja sitten on niitä muita lisäksi. Toisaalta jossain asioissa helpottaa, kun on useampi lapsi. Vauvaikäisen äiti ei voi myös tietää mitä on olla leikki-ikäisen äiti tai teinin äiti. Sen sijaan yhden lapsen äidiltäkin voi saada ihan hyviä vinkkejä eikä lapsiluku tee kenestäkään hyvää tai huonoa äitiä.

hyvin kirjoitettu. juuri näin!

Alkuperäinen kirjoittaja riina:
helpolla pääse ainokaisen äidit. joten älkää valittako.

Elä viitis! Jokainen ihminen on erillainen ja kokee asiat eri tavalla, yhden lapsen äidillä on juuri samat oikeudet valittaa kuin 3lapsen äidilläkin.Mistä sinä voit tietää vaikka 1 lapsi olisi vaikea, 3vuotiaaseen asti heräilevä joka viikko kipeä, vaativa ja kiukutteleva lapsi? Valittaa saa ihan jokainen, lapsi määrästä riippumatta.

Eikohan tassakin asiassa ole ihan vaan siita ilmaisusta kyse - siis miten asian tuodaan esille. Ei lapsiluku aitiytta maarita, mutta se maarittaa kylla sen kokemusmaaran. Otetaan vaikka ihan helppo esimerkki:

Ensimmainen vauva syntyy ja sairastuu; kuumetta, nuhaa, yskaa. Ekakertainen aiti soittaa hetimiten laakariin ja vauva kiikutetaan sinne. Nelikertainen aiti on hoitanut sairaita vauvoja jo niin monta kertaa ettei heti hataanny ja koittaa ensin omia poppakonstejaan ennenkuin lahtee laakarille asti.

Tammoisia esimerkkeja olisi vaikka kuinka paljon eika siina ole mitaan vahattelya yksilapsista aitia kohtaan. Asia vaan on niin etta kun on jo muutaman lapsen hoitanut, sita on saanut kokemusta, tietoa, rutiinia sen verran etta se lapsen hoito sujuu aivan eri mallilla neljannella kierroksella.

Kaikki on siita kiinni miten asia ilmaistaan - puolin ja toisin - eika aina tartte olla niin karvat pystyssa - voihan sen ihan hyvaksya etta joku voi tietaa vahan enemman jostain asiasta kun joku toinen ihan vaan kokemuksen perusteella, eiko? :)

Eikohan tassakin asiassa ole ihan vaan siita ilmaisusta kyse - siis miten asian tuodaan esille. Ei lapsiluku aitiytta maarita, mutta se maarittaa kylla sen kokemusmaaran. Otetaan vaikka ihan helppo esimerkki:

Ensimmainen vauva syntyy ja sairastuu; kuumetta, nuhaa, yskaa. Ekakertainen aiti soittaa hetimiten laakariin ja vauva kiikutetaan sinne. Nelikertainen aiti on hoitanut sairaita vauvoja jo niin monta kertaa ettei heti hataanny ja koittaa ensin omia poppakonstejaan ennenkuin lahtee laakarille asti.

Tammoisia esimerkkeja olisi vaikka kuinka paljon eika siina ole mitaan vahattelya yksilapsista aitia kohtaan. Asia vaan on niin etta kun on jo muutaman lapsen hoitanut, sita on saanut kokemusta, tietoa, rutiinia sen verran etta se lapsen hoito sujuu aivan eri mallilla neljannella kierroksella.

Kaikki on siita kiinni miten asia ilmaistaan - puolin ja toisin - eika aina tartte olla niin karvat pystyssa - voihan sen ihan hyvaksya etta joku voi tietaa vahan enemman jostain asiasta kun joku toinen ihan vaan kokemuksen perusteella, eiko? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Ei usein vähättelyssä oo kyse huolesta ja hädästä ja työn määrästä. Mä ainakin koen loukkaavaksi, jos kuvitellaan esim., että kolmen lapsen äiti valittaa lapsensa ruokahaluttomuutta. Kerron siinä sitten, miten MEILLÄ on asia ratkennut, mikä on auttanut jne., niin TÄHÄNKIN kommenttina voi olla, että kun sulla on vaan toi yksi, niin et sä näistä mitään tiedä. Se loukkaa.

Voisko siinä takana olla vaikkapa se, että hän useamman lapsen äitinä, ei hyvää konstiasi voi hyödyntää, kun lapsia on useampi. Eli se konsti ei toimikaan enää tilanteessa, jossa ei voi keskittyä vain yhteen lapseen.

Ei usein vähättelyssä oo kyse huolesta ja hädästä ja työn määrästä. Mä ainakin koen loukkaavaksi, jos kuvitellaan esim., että kolmen lapsen äiti valittaa lapsensa ruokahaluttomuutta. Kerron siinä sitten, miten MEILLÄ on asia ratkennut, mikä on auttanut jne., niin TÄHÄNKIN kommenttina voi olla, että kun sulla on vaan toi yksi, niin et sä näistä mitään tiedä. Se loukkaa.

Riippuu millä tyylillä asiasi esität. Jos olet sitä mieltä, että ruokahaluttomuus johtuu VAIN siitä, että antamiasi sääntöjä ei noudateta, ja vanhemmat eivät vain osaa lapsiaan kasvattaa, olet kommentit mielestäni ansainnut. Mutta jos ymmärrät, että lapset ovat erilaisia, ja joillakin on oikeasti ongelmia vaikkapa syömisenkin kanssa, vaikka miten fiksua linjaa vedettäisiin, ja kerrot vaan esimerkin omista ongelmistasi, ei yksilapsisuus asiaan kuulu.

Otetaas homma käänteisesti... useamman lapsen perheessä lapset luultavasti edes joskus leikkivät myös sopuisasti keskenään ja äidillä on aikaa muuhun kun taas yhden lapsen äiti yrittää viihdyttää lastaan ja olla leikkikaverina. Taidankin yhden lapsen äitinä ottaa tämän seuraavan kerran puheeksi kun kaveri sanoo miten helppoa minulla on...

No täytyy ensin ihailla sanaa "torpata". meilläpäin se on jotakuinkin synonyymi sanalle asua/kortteerata.

Mutta asiaan. Minäkin luulin tietäväni kaiken täysimetyksestä, synnytyksisä ja lastenhoidosta kun esikoiseni oli kaksivuotias. Mutta kyllä sitä moni asia on tullut uutena eteen, kun nuppiluku on kasvanut. Yhden lapsen äidit useimmin (kuten minäkin aikanani) arvostelevat useamman lapsen äitejä asioista, joista eivät tiedä. Esim. johdonmukaisesta kasvatuksesta, josta on helppo pitää kiinni yhden kanssa. Mutta kun lapsia on seitsemän ja kahdella vaipat, kahdella uhma, yhdellä isää ikävä ja yhdellä ADHD, on aika hankalaa istua alas ja pitää puolen tunnin terapiakeskustelu hiljaisessa ilmapiirissä murrosikäisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Elä viitis! Jokainen ihminen on erillainen ja kokee asiat eri tavalla, yhden lapsen äidillä on juuri samat oikeudet valittaa kuin 3lapsen äidilläkin.Mistä sinä voit tietää vaikka 1 lapsi olisi vaikea, 3vuotiaaseen asti heräilevä joka viikko kipeä, vaativa ja kiukutteleva lapsi? Valittaa saa ihan jokainen, lapsi määrästä riippumatta.

minulla on 3 lasta. kaksi heistä vielä herää yöllä. jos sinulla on vain yksi lapsi ja se herää yöllä, niin on se helpompaa.. ei kannattas valittaa. ihan ystävällisesti sen sanon. ajattele kuinka vaikeampaa sinulla olisi, jos olis vielä toinenkin heräilijä? nämä kolme lastani ovat myös usein kaikki samalla kertaa kipeänä, jos vaan yksi sairastaa niin on se helpompaa... joten turhaan valitat. saa toki valittaa, mutta kannattas miettiä joskus siltä kannalta.. että teillä yhden lapsen äideillä on helpompaa!

Otetaas homma käänteisesti... useamman lapsen perheessä lapset luultavasti edes joskus leikkivät myös sopuisasti keskenään ja äidillä on aikaa muuhun kun taas yhden lapsen äiti yrittää viihdyttää lastaan ja olla leikkikaverina. Taidankin yhden lapsen äitinä ottaa tämän seuraavan kerran puheeksi kun kaveri sanoo miten helppoa minulla on...

Jaa jos meillä pojat leikkivät hiljaa ja sopuisasti silloin on jotain pahasti vialla, ja äidin pitää kiireesti mennä katsomaan, mitä pahaa ovat tekemässä

;)

Leikkivät tovin yhdessä nyt, kun ovat vähän isompia, mutta aiemmin ei ollut näin, aina jaoit omia resurssejasi kolmelle lapselle aina huonoa omaa tuntoa potien. Kun autoit esikkoa läksyissä, olisi pitänyt olla pelaamassa keskimmäisen kanssa, kun pelasit keskimmäisen kanssa, pienin tuli kirjan kanssa, ja kun olit nukuttamassa pienintä päiväunille, se esikko olisi kaivannut apua läksyissä. Jatkuva kierre!

Mutta päivittäin ratkotaan myös useita riitoja.

Meillä tosiaan on vilkkaita poikia ja meno sen mukaista.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

minulla on 3 lasta. kaksi heistä vielä herää yöllä. jos sinulla on vain yksi lapsi ja se herää yöllä, niin on se helpompaa.. ei kannattas valittaa. ihan ystävällisesti sen sanon. ajattele kuinka vaikeampaa sinulla olisi, jos olis vielä toinenkin heräilijä? nämä kolme lastani ovat myös usein kaikki samalla kertaa kipeänä, jos vaan yksi sairastaa niin on se helpompaa... joten turhaan valitat. saa toki valittaa, mutta kannattas miettiä joskus siltä kannalta.. että teillä yhden lapsen äideillä on helpompaa!

En sanonut missään vaiheessa tekstiäni että kirjoitus oli minusta, vai sanoinko?

En sanonut missään vaiheessa tekstiäni että kirjoitus oli minusta, vai sanoinko?

no ei sillä ole väliä. sain varmaan sanomani kuitenkin perille. :)

..nythän täällä jo sujuvasti väännetään kättä siitä, kenellä on vaikeaa ja kenellä ei, ja saako valittaa vai ei :) Eli taisin saada vastauksen kysymykseeni.

Olen edelleen sitä mieltä että kaikki saa valittaa ja kaikilla saa olla vaikeaa jos niin kokee. Niin yhden kuin monenkin lasten äideillä. Taidan poistua sujuvasti takavasemmalle ja kiittää kommenteista!

Miksi pitää ajatella kuinkan vakeaa OLISI kun ei OLE.Sinä olet itse lapsimääräsi valinnut, ei kukaan muu.Samaa voin sanoa ihan ystävällisesti sinulle, turha sun on jauhaa yhden lapsen äideille kuinka vaikeaa sulla on, ei ole yhden lapsen äidin vika että olet tehnyt lapsia enemmän kuin yhden.
Ei yhden lapsen äidin tarvitse ajatella silloin kun valittaa, voi jospa mä ymmärtäisin jos mulla olis enemmän.Kun ei ole.

Nyt sen tajuaa itse kun lapsia on kolme, kuinka helppoa oli silloin kun oli vain esikoinen, vaikka kyllä minustakin silloin tuntui välillä rankalta vaan sen yhdenkin kanssa. Jokainen lapsi kasvattaa vanhempiaan, kärsivällisyys kasvaa eikä jaksa ihan joka jutusta hätkähtää ja sisarukset kasvattavat tavallaan toisiaan niin hyvässä kun pahassa, välillä ollaan ylimmät ystävykset ja välillä tapellaan oikein kunnolla. meille nelonen vielä tulossa, sitten perhe kasassa.

Tietysti usemman lapsen kanssa joutuu jakautumaan ihan eri tavalla ja jos lapset ovat vielä eri ikäisiä.Kyllä siinä kokemusta on kertynyt kuin esim. yhden vauvan- tai taaperoikäisen äidillä.Minua on usein hymyilyttänyt kun olen kuunnellut ensikertalaisen kommentteja lasten hoidosta ym.Useamman lapsen äidit osaa yleensä ottaa lunkimmin ja lastenkasvatus ei ole niin mustavalkoista.

Riippuu millä tyylillä asiasi esität. Jos olet sitä mieltä, että ruokahaluttomuus johtuu VAIN siitä, että antamiasi sääntöjä ei noudateta, ja vanhemmat eivät vain osaa lapsiaan kasvattaa, olet kommentit mielestäni ansainnut. Mutta jos ymmärrät, että lapset ovat erilaisia, ja joillakin on oikeasti ongelmia vaikkapa syömisenkin kanssa, vaikka miten fiksua linjaa vedettäisiin, ja kerrot vaan esimerkin omista ongelmistasi, ei yksilapsisuus asiaan kuulu.

Nimenomaan kerron ESIMERKIN, vain yhden ESIMERKIN, ratkaisuehdotuksen. En arvostele, en syytä, en epäile. Silti sillä ei ole mitään arvoa, kun minulla on vain yksi lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja v-v:

Miksi pitää ajatella kuinkan vakeaa OLISI kun ei OLE.Sinä olet itse lapsimääräsi valinnut, ei kukaan muu.Samaa voin sanoa ihan ystävällisesti sinulle, turha sun on jauhaa yhden lapsen äideille kuinka vaikeaa sulla on, ei ole yhden lapsen äidin vika että olet tehnyt lapsia enemmän kuin yhden.
Ei yhden lapsen äidin tarvitse ajatella silloin kun valittaa, voi jospa mä ymmärtäisin jos mulla olis enemmän.Kun ei ole.

kommenteillani yritin tarkoittaa juuri sitä, että yhden lapsen äideillä on helpompaa kuin monen lapsen äideillä. näin useamman lapsen äitinä sitä ajattelee, että oli vaan helppoa sen yhden lapsen kanssa. nyt kun niitä on monta, niin kaikki on haastavampaa. mutta varmasti monen lapsen äidit ei valita jokaisesta pienestä asiasta. kun on niin tottunut, ettei kaikki mene kuten ajattelee. minä olen hyvin onnellinen useammasta lapsestani. vaikka ne lapset ottaa, niin enemmän ne antaa. enkä minä valita vaikka kaikki ei aina suju täydellisesti, sitä se lapsiperhe elämä on. välillä raskasta ja välillä yllättävän helppoa. antoisaa ja opettavaa aina. :)

Onhan siinä iso ero, kuinka monta lasta on. jokainen lapsi opettaa.. niissä perheissä jossa on vain yksi lapsi, ei ole lasten välisiä riitoja. mitä on usein niissä perheissä, jossa on monta lasta. mikäs siinä, kun yksi lapsi leikkii ja touhuu ja äiti tekee myös omia juttuja. kun niitä lapsia on useita ja jokainen lapsi touhuu omiaan, täytyy äidillä olla silmät selässäkin. kaikki pukemiset, ruonlaitot yms. kaikki on suurempaa ja haastavampaa isommissa perheissä. helpolla pääse ainokaisen äidit. joten älkää valittako.

Musta taas tuntuu että toi juttu on vähän toisinpäin...

Onneksi on ihan sama mitä sarjasynnyttäjät papattavat, kun itse en sellaiseksi kaikkitietäväksi hautomakoneeksi edes halua.
kyllä mulla on vaikeeta yksin ollut yhdenkin kanssa, ei mitään piknikkiä kuulkaa.
Ihan kuin yks lapsi menis jotenkin siinä sivussa ja vois elää jotain huoletonta sinkkuelämää... ei se kyl ihan niin ole. :headwall:
Mutta tottakai yhden lapsen saa helpommin esim hoitoon.. ja saa sitä omaa aikaa. Ja siitä en luovu.

Monen lapsen äideiltä voisi sitten kysyä, että miksi ihmeessä olette hankkineet niin monta lasta, jos elämä on niin kauhean rankkaa, että pitää kaataa sontaa sellaisen niskaan, joilla ei ole aivan yhtä rankkaa?

Vaikka mä kyl veikkaan itse, että molemmissa on puolensa. Yhden (ensimmäisen kanssa) kaikki asiat ovat uusia, ja usein sitä on epävarmempi omasta äitiydestään. Useamman kanssa varmasti toiset asiat on helpompia, ja toiset sitten paljon rankempia.

Yhteistyössä