Yhden lapsen äidit!!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaino

Vieras
Ja huom, tämä koskee vain meitä yhden lapsen äitejä...

Missä vaiheessa/minkä ikäinen on lapsi ollut, kun ihmisten utelu seuraavista lapsista laantuu tai loppuu, vai loppuuko se ennen eläkeikää???
Voi muiden mielestä tuntua minun "murheet" pieniltä, mutta oikeesti ottaa aivoon, kun lapsista keskustelu johtaa aina siihen, että joko kysellään seuraavan tulemisesta tai vain suorastaan sanotaan tyyliin, älkäähän nyt jättäkö ikäeroa liian suureksi, aivan kuin kaikkien kuuluisi tehdä enemmän.
Välillä toivon, että sektiossa kohtuun olisi tullut jotain, että voisin sanoa olevani pystymätön tekemään lisää lapsia, se lienee ainut keino hiljentää uteliaat.

multa ei oo kyselty, mutta johtuu varmaan siitä että olen yksinhuoltaja... tyttö on siis 3 vuotta. itselläni ei ole ollut sisaruksia...minulle on tosi vaikea paikka ollut aina ja pahalta tuntuu ajatella ettei tyttöni ehkä koskaan saa sisarusta!!! :(

mutta kyselijöille voit varmaankin sanoa ettei asia pätkääkään heille kuulu!!!!

Kukaan ei ole koskaan kysynyt seuraavista eikä edellisistä. - Kun olin tuota ainokaista hakemassa sairaalassa, pari häissään sammunutta hurskasta nuorta rouvaa kysyi, onko lapsemme luomu.

Meillä mun äiti sanoi, kun totesin jääväni kh-tuelle, kunnes poika täyttää 3.v, että "eikös siihen jo sitten kannata se seuraava pyöräyttää"! Rupes kyllä niin raivostuttamaan tuo kommentti (vaikka yleensä ottaen tulen hyvin juttuun äitini kanssa), kun hän kuitenkin vallan hyvin tietää, että en ole kovin helpolla raskautuvaa tyyppiä. Ilmeisesti ei sitten halua vaan uskoa sitä, tai jotain :headwall:

No eipä ole paljoa kukaan kysellyt, kun olen jo sairaseläkkeellä ms-taudin takia.. Oma äitinikin vastusti raskauttani kamalasti, mutta nyt on sitten NIIIN rakas lapsenlapsi.. Joskus tekisi mieli kysyä joltakulta naiselta, että aikooko tehdä lapsia, mutta en ole uskaltanut, koska sehän on jokaisen henkilökohtainen asia.

Itselläni on kaksi lasta, uskaltaudun silti tänne kirjoittamaan.

Jos teitä yhden lapsen äitejä "kiusataan" kysymyksillä toisesta lapsesta, niin kiusataan sitä meitä kahdenkin lapsen äitejä. Meillä on tosiaan kaksi tyttöä, ikäeroa vajaa 2v. Kun ilmoitimme toisen tytön syntyneen saimme heti kuulla kommentteja että no jospa teille vielä se poika tulisi. Nyt kun kuopus on kohta vuosikas niin olemme saaneet kyselyjä että milloinkas kolmas olisi tulossa. Tällä hetkellä kun mieli on sitä mieltä että meidän lapset on nyt tässä, niin kyllä minua nuo jatkuvat utelut loukkaavat, ja tulee tunne että eikö tytöt muka riitä, pitääkö perheessä olla poikiakin jos kerran useampi lapsi on. Itse tunnen monia joilla on yksi lapsi eikä useampia enää kuulema tule, tunnen monia jotka eivät voi saada lapsia, tunnen monia joille lapsien saanti ei ole ollut mikään itsestäänselvyys. Itse en siis kysele keneltäkään että milloin on lisää lapsia tulossa. En ainakaan itse koe olevani kenellekään tilivelvollinen meidän perhesuunnitelmista enkä siis vaadi selityksiä keneltäkään toiseltakaan.

Multa tuskin tutut ihmiset kyselevät tuollaisia, koska tietävät etten pakosta saa lisää lapsia. Siis vaikka mulla olis mies, nythän mulla ei sellaista ole eikä niitä lapsia taida pyhästä hengestä tulla :xmas: :saint:

no,sukulaiset ei oo kyselly ikinä mutta sit semmoset hyvänpäivän tutut jatkuvasti,tyyliin;eikös tytön pitäs saada pikkuveli tai sisko,kun on jo noin vanha tai tehkäähän nyt se toinen :kieh: :kieh: Joo,toista lasta kuumeiltu jo kauan,mutta kun se ei edellenkään oo kaikille selvää,että niitä lapsia ei tehdä,niitä saadaan ja meillä se ei käy niin helposti :headwall: :headwall:

Meillä on nyt kaks lasta, mutta ennenkö tulin raskaaksi toistamiseen, varsinkin anoppi koko ajan puhui seuraavasta lapsesta: "kannattaa tehdä yhteen putkeen", "kahdesta lapsesta on seuraa toisilleen, niin pääset vähemmällä" jne. Anoppi jopa osti jotain valokuvakehyksiä ym. ihmejuttuja kaks kappaletta, et on sit toiselle lapsen lapselle samanlainen.
Nyt kun suunnittelemme kolmatta, niin ei oo seuraavista lapsista mitään puhunut, että anopille vissiin riittää noi kaks :kieh:
Lisäksi viimesimmän raskausaikana anoppi puheli kokoajan masuasukkiamme tytöksi ja osti tyttöjen vaatteita ym. tilpehööriä ja sanoi vielä tuolloin, et teette sitten niin kauan lapsia, että tulee joskus tyttökin :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja MarjaK:
Joskus tekisi mieli kysyä joltakulta naiselta, että aikooko tehdä lapsia, mutta en ole uskaltanut, koska sehän on jokaisen henkilökohtainen asia.

Ehkä kerroin asiani vähän turhan ehdottomana, ei mulla ainakaan oo vastaan asiallisia kysymyksiä, juuri tyyliin; aiotko tehdä lisää lapsia. Mutta kun se on juuri sitä tyyliä, että pidetään itsestäänselvänä, että tottakai sitä nyt tehdään useampi kun kerran on aloitettu, että vain ajankohta kiinnostaa. Ja kun ne on ne samat ihmiset jotka aiheesta vinoilee ja vihjailee toistuvasti.
Itse olen 5 lapsisesta sisarusparvesta, joten tiedän sisarusten hyvät ja myöskin ne erittäin huonot puolet. Mutta sisarukseni eivät ole näitä painostajia, vaikka heillä kaikilla on vähintään 2 lasta. Pahin painostaja on oma anoppi :-/

Kun joutui lapsen vauva-aikana psykiatriseen sairaalaan ja muutenkin ollut vaikeeta niin ei kovin herkällä udella.. Ja mulla on hyvät syyt olla tekemättä enempää. Vaikka ei siihen syitä tarvita. Oma valinta :)

on kaksi lasta, mutta ikäeroa 4v.
Kertaakaan ei kukaan kysellyt toisesta lapsesta.
Jos on tarpeeksi köyhä, ei kysellä. (Korkeakoulutetut pienipalkkaiset vuokralla asuvat vanhemmat...)

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Itselläni on kaksi lasta, uskaltaudun silti tänne kirjoittamaan.

Jos teitä yhden lapsen äitejä "kiusataan" kysymyksillä toisesta lapsesta, niin kiusataan sitä meitä kahdenkin lapsen äitejä. Meillä on tosiaan kaksi tyttöä, ikäeroa vajaa 2v. Kun ilmoitimme toisen tytön syntyneen saimme heti kuulla kommentteja että no jospa teille vielä se poika tulisi.

Samaa olen minäkin kuullut, kaksi tyttöä on ja nuorempi on nyt 5 v. Jatkuvasti joku muistaa mainita, että no pitäähän se poikakin tehdä.

Miten niin pitää? Eikö tytöt tosiaan ole yhtä arvokkaita kuin pojat? Ja meillä mies on sentään molemmilla kerroilla oikein toivonut tyttöä, kun on sitä mieltä että tytöt on helpompia kasvatettavia :)

Kaksi karmeaa synnytystä on takana (ensimmäisellä kerralla oli oma terveys kyseessä, toisella kertaa lapsen henki) enkä todellakaan aio enää kolmatta kokea! Voisivat ihmiset tosiaan vähän miettiä mitä muille laukovat!

Kyllä tämä aihe kirpasee joka kerta kun toisesta lapsesta udellaan. Meillä on kyse siitä, että emme ole saanu toista, ja yritystä on jo takana kauan. Ja kyllä se tuntuu ihan älyttömän pahalle, kun ihmiset olettaa, että kaikki lisääntyy sormia napsauttamalla.

Yhteistyössä