Yhä useampi suomalaislapsi syö kehnosti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä,

Vieras
yle.fi
Julkaistu eilen klo 10:05, päivitetty eilen klo 12:21

Puutteellisesta ruokavaliosta kuolemia myös Suomessa

Puutteellinen ruokavalio on aiheuttanut lasten kuolemia myös Suomessa. Suomessa tapaukset eivät liity veganismiin. Oli lautasella sitten eläinperäistä ravintoa tai ei, suomalaislapset kärsivät entistä enemmän puutteellisesta ravinnonsaannista.

- Meidän näkemys on se, että on entistä enemmän lapsia joilla on riittämätön tai suppea ravinnonsaanti. Tämä on viime vuosien ilmiö. On vakavia puutoksia ja vakavia sairastumisia. Meilläkin on kuolemantapauksia, mutta en sanoisi niitä vegaanilasten kuolemantapauksiksi. Ne ovat meillä harvinaisia, sanoo lastentautien ja lasten suolistosairauksien erikoislääkäri, dosentti Kaija-Leena Kolho.

Riittämättömän ravinnonsaannin taustalla saattaa Kolhon mukaan olla vanhempien liiallinen huoli lastensa ruoka-aineallergioista. Kolho on pannut merkille internetin allergiapalstojen keskustelut, joissa lasten niukka ruokavalio tulee ilmi.

- Allergiasivustoilta paljastuu kokonaiskuva suomalaislasten ruokavaliosta. Kirjoituksista käy ilmi kuinka suppealla ruokavaliolla osa lapsista elää, kun vanhemmat pelkäävät ruuasta aiheutuvia oireita.
Pärjääkö ilman lihaa?

Suomessa eläinkunnan tuotteiden jättäminen ruokavaliosta jakaa edelleen vahvasti mielipiteitä.

- Ihminen on sekasyöjä. Liha on erittäin tärkeää, se on raudan lähteistä yksi tärkeimmistä. Otetaan isoja riskejä jos lapsen ruokavaliota rajotetaan niin, että sieltä puuttuu liha tai eläinkunnan tuotteet kokonaan. Eläinkunnan valkuaiset ovat välttämättömiä, sanoo Kaija-Leena Kolho.

Mulla on kokemuksia pahasta allergiasta vain keskimmäisen kohdalla (sai ekan vuoden syödä pelkkää bataattia ja poroa) Lisäksi käytiin ravintoterapiassa, että poika saa kaikki mahdolliset pillerinä.
Nykyisin poika 10v. Syöminen on erittäin vaikeaa vaikka saa syödä kaikkea mahdollista.
Itse mietin vain sitä, että onko paljon sitten näitä vanhempia joiden lapsilla ei oikeasti ole allergioita vaan pitävät diettiä vain koska pelkäävät lapsen reagoivan allergioihin? Käyvätkö nämä lapset saamassa ravintotietoa? Sellaisen kuvan saa, että joukossa on paljon tällaisia vanhempia jotka muuten vain kieltävt lapsia syömästä ruokaa allergioiden pelossa. Mutta joukossa on ihan oikeasti niitä jotka eivät juuri mitään voi syödä.

Meillä kuopus on vilja, siis kaikki viljat, lehmä yms allerginen. Siis kaikille elukoille jotka ovat syöneet viljaa. Kananmunatkin koska kanat syö viljaa. Ei mitään maidon ainesosia. Ja on edelleen ikää nyt 3v. Polilla ollaan jos syö.

Ravitsemusterapeutin mukaan hänellä kuitenkin on monipuolisempi ruokavalio kuin tavallisilla terveillä suomalaislapsilla. Mitään ei ole purkista d-vitamiinin lisäksi tarvittu. Asian eteen on toki nähty vaivaa mutta silti ihmettelen miten sitten normi lapsi syö?

Itse mietin vain sitä, että onko paljon sitten näitä vanhempia joiden lapsilla ei oikeasti ole allergioita vaan pitävät diettiä vain koska pelkäävät lapsen reagoivan allergioihin?
Minä olen ymmärtänyt että tämä juuri on se ongelma. Vältellään ruoka-aineita vaikka siihen ei mitään syytä ole, vain "varanvuoksi".
Ne joilla on oikeita allergiota saavat yleensä ohjeistusta syömisen suhteen ravitsemusterapeutilta, huolehtivat kunnollisesta syömisestä eikä heillä ole mitään hätää. Nämä jotka karsivat syömisiä varalta, ovat sitten niitä joiden ruokavaliosta puuttuu tarpeellisia aineita

Minä olen ymmärtänyt että tämä juuri on se ongelma. Vältellään ruoka-aineita vaikka siihen ei mitään syytä ole, vain "varanvuoksi".
Ne joilla on oikeita allergiota saavat yleensä ohjeistusta syömisen suhteen ravitsemusterapeutilta, huolehtivat kunnollisesta syömisestä eikä heillä ole mitään hätää. Nämä jotka karsivat syömisiä varalta, ovat sitten niitä joiden ruokavaliosta puuttuu tarpeellisia aineita

Eikös neuvolassa voisi sitten puuttua tähän tai kouluterkkari? Meidän koulun terkka on ottanut yhteyttä meihin kun tuo poika on pelkkää luuta ja nahkaa...syö vaikka kuinka mutta ei vain liho.

Eikös neuvolassa voisi sitten puuttua tähän tai kouluterkkari? Meidän koulun terkka on ottanut yhteyttä meihin kun tuo poika on pelkkää luuta ja nahkaa...syö vaikka kuinka mutta ei vain liho.
Kuuntelevatko sellaiset ihmiset terkan puheita tai noudattavat saamiaan ohjeita? Luulisi että he alunperin ovat saaneet ihan samanlaiset ohjeet lapsen ruokinnasta kuin "kaikki ruokaisetkin".

Toisinaan alergiat ovat pahat ja tiukka ruokavalio tarpeen. Mutta joskus allergian hoito karkaa käsistä ja ohjaus vanhemmile ei ole riittävää. Lapsi saattaa olla allerginen ja perhe näkee lääkäriä ja rav.terapeuttia säännöllisesti, mutta oireiden tarkkailu ja siitä johtuva ruokavalion karsiminen on vanhempien käsissä.

Ajatellaan, että esim. lapsen kiukuttelu on poikkeuksetta oire allergiasta. Sen nyt tietää, ettei lapsella ole ruokavaliossa sen jälkeen mitään.

Jonkinlainen ylisuojelun muoto ehkä, mutta uutisen huoleaihe on aiheellinen.

Järkyttävää, en ole tieennyt ollenkaan, että tosiaan voi olla noin. Kuolemantapauksia!!?? Millaisella ruokavaliolla lapsi on suomessa kuollut sitten? En saata uskoa.....tai kai se on uskottava, mutta järkkyä..

Itse mietin vain sitä, että onko paljon sitten näitä vanhempia joiden lapsilla ei oikeasti ole allergioita vaan pitävät diettiä vain koska pelkäävät lapsen reagoivan allergioihin? Käyvätkö nämä lapset saamassa ravintotietoa? Sellaisen kuvan saa, että joukossa on paljon tällaisia vanhempia jotka muuten vain kieltävt lapsia syömästä ruokaa allergioiden pelossa. Mutta joukossa on ihan oikeasti niitä jotka eivät juuri mitään voi syödä.

sellaisia vanhempia on paljon, valitettavasti. on myös paljon vanhempia joilla lapsi on allerginen yhdelle ruoka-aineelle mutta joilla vältetään useita ruoka-aineita kuviteltujen oireilujen vuoksi. tai siksi että joskus on sattunut tulemaan jotain oireita jonkun ruoka-aineen nauttimisen jälkeen vaikka ne eivät välttämättä liity kyseiseen ruokaan millään tavalla. allergialistalla ja muilla foorumeilla (täälläkin) roikkuvat allergiafanaatikot eivät myöskään auta asiaa, sillä niissä tuppaa olemaan niin että jokaikinen röyhtäys on merkki allergiasta ja ihmisiä kehoitetaan rajoittamaan lapsen ruokavaliota "varmuuden varalta-periaatteella", esimerkiksi maitoallergien lapsen ruokavaliosta kehoitellaan poistamaan kananmuna, soija, kala ja jopa naudanliha, ihan varmuuden varalta, koska niille voi olla allerginen myös. hyvin usein myös kaikkea mahdollista ihottumasta löysään vatsaan pidetään nimenomaan allergiaoireina ja mikäli mitään allergiaa ei löydy, sitä väitetään silti allergiaksi jota vaan ei olla osattu tutkia kunnolla.

osittain tämän takia esimerkiksi iho- ja allergiasairaala testaa allergiat altistuksessa kaksoissokkotesteillä :|

tiedän että on oikeasti allergisia lapsia joilla on hyvinkin suppea ruokavalio, meilläkin asuu yksi sellainen. mutta joidenkin ihmisten fanaattisuus näissä asioissa on suorastaan pelottavaa ja niitä ihmisiä on paljon.

[QUOTE="vieras";23507138]sellaisia vanhempia on paljon, valitettavasti. on myös paljon vanhempia joilla lapsi on allerginen yhdelle ruoka-aineelle mutta joilla vältetään useita ruoka-aineita kuviteltujen oireilujen vuoksi. tai siksi että joskus on sattunut tulemaan jotain oireita jonkun ruoka-aineen nauttimisen jälkeen vaikka ne eivät välttämättä liity kyseiseen ruokaan millään tavalla. allergialistalla ja muilla foorumeilla (täälläkin) roikkuvat allergiafanaatikot eivät myöskään auta asiaa, sillä niissä tuppaa olemaan niin että jokaikinen röyhtäys on merkki allergiasta ja ihmisiä kehoitetaan rajoittamaan lapsen ruokavaliota "varmuuden varalta-periaatteella", esimerkiksi maitoallergien lapsen ruokavaliosta kehoitellaan poistamaan kananmuna, soija, kala ja jopa naudanliha, ihan varmuuden varalta, koska niille voi olla allerginen myös. hyvin usein myös kaikkea mahdollista ihottumasta löysään vatsaan pidetään nimenomaan allergiaoireina ja mikäli mitään allergiaa ei löydy, sitä väitetään silti allergiaksi jota vaan ei olla osattu tutkia kunnolla.

osittain tämän takia esimerkiksi iho- ja allergiasairaala testaa allergiat altistuksessa kaksoissokkotesteillä :|

tiedän että on oikeasti allergisia lapsia joilla on hyvinkin suppea ruokavalio, meilläkin asuu yksi sellainen. mutta joidenkin ihmisten fanaattisuus näissä asioissa on suorastaan pelottavaa ja niitä ihmisiä on paljon.[/QUOTE]

Minun pojalla ei allergiat näkyneet missään testeissä ennenkuin vasta 10 vuotiaana. Silti ripuloi pitkään. Ja hänen allergialääkäri ja sairaalan lääkäri yhdessä tekivät päätöksen lapsen ruokailusta ja ruoka-aineista, kuviossa oli mukana myös ravintoterapeutti.
Lapseni siis altistettiin rairaalassa ja sitä kautta tutkittiin mille aineille altistuu. On yksi ruoka-aine jota meillä ei käytetä ollenkaan vaikka lapset sitä voivat syödä ja se on kala. Olen hajulle, kosketukselle kuolettavan allerginen. Eli en voi käsitellä kalaa. He saavat kalasta saadun raviteen kalaöljystä.

Yhteistyössä