yh :t ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nomoney
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nomoney

Vieras
Mitä rahaa yksinhuoltajat saa.. Mä en tajua et miten mä pärjäisin jos eroaisin mun miehestä kun ei voisi töissäkään käydä kun ei täällä ole vuoropäiväkotia lapsille..
Lapsilisä ja elatustuki, eihän niillä maksa edes vuokraa ?

[QUOTE="Kenguru";22720565]Hä? Niin kuin kaikki muutkin aikuiset. Töissä käymällä tienaa. Et kai nyt ihan pelkkänä lokkina ajatellut elellä?[/QUOTE]

Niinpä niin :)

[QUOTE="Kenguru";22720565]Hä? Niin kuin kaikki muutkin aikuiset. Töissä käymällä tienaa. Et kai nyt ihan pelkkänä lokkina ajatellut elellä?[/QUOTE]

Lapsia ei voi ottaa töihin mukaan...

Niin, sori tuo karkea viesti. Näen vähän punaista jos joku ei halua ottaa vastuuta omasta elämästään itse, vaan olettaa että ne rahat pitäis tulla jostain ulkoapäin ja ilmaiseksi. Etkö voi hakea päivätöitä? Eikö miehesi voi hoita lastanne kun olet iltavuorossa?

Mulle tulee: asumistuki 303e, opintotuki 268, elarit kahdesta lapsesta 280, 2 lapsen l-lisät 300 (ja hilut päälle). vuokra 452,90 (tulee nousemaan). Sossusta saan joskus, kun ei ole ollut töitä ja on esim. sähkölaskukuukausi. Muutoin teen satunaisia työkeikkoja 80-300kk

Minä jäin kotiin vielä lapseni kanssa vaikka erosinkin. Olen aika hyvin pärjännyt asumistuki 395e hoitotuki 350e (sis.lisän) lapsilisä 146e ja isän elatus 200e vuokra 700e. Tiukkaa tekee mutta pakkopärjätä kun töihinkään ei ole asiaa ennen kesää kun menin laittamaan että olen sinne asti kotona. Jos lähtisin tekemään nyt osapäivästä jota olen aatellut niin sillon tuet tippuisi ja se olisi plus miinus nolla. Oon eläny sillä periaatteella nyt että mä olen tehnyt töitä ennen lastani hulluna ja maksanu veroa jos nyt parisen vuotta olelen tiukalla ja välillä haen toimeentuloa niin käytän ns "omaani" pois jonka olen maksanukkin. :D Ei musta kyllä lokkia tulis vaikka olishan se kiva kotona lapsen kanssa olla. Odotan jo kesää että pääsen töihin "lomailemaan" .

Mitä rahaa yksinhuoltajat saa.. Mä en tajua et miten mä pärjäisin jos eroaisin mun miehestä kun ei voisi töissäkään käydä kun ei täällä ole vuoropäiväkotia lapsille..
Lapsilisä ja elatustuki, eihän niillä maksa edes vuokraa ?

Sä saat opintotuen, asumislisän sekä OPINTOLAINAN. Se katsotaan myös tuloksi. Jos et sitä halua nostaa, niin se on oma moka, koska tuloksi sekin katsotaan.

Jos ei ole kumppania, saa korotetun lapsilisän, joka on noin 150 euroa per lapsi. Lisäksi sitten elarit, jotka ovat yleensä 0-200 euroa, yleisimmin noin 100-140 euroa kuussa per lapsi. Lisäksi yleensä katsotaan, että lähivanhempi (sinä) maksat myös lapsen kuluja saman verran kuussa, eli noin 100-140 euroa.

Käsittääkseni kunnan on pakko järjestää lapselle vuorohoitopaikka. Meidän pienellä paikkakunnalla ainakin on muutama perhepäivähoitaja, jotka hoitavat vuorolapsia. Ja lisäksi: lapsenhan voi viedä isälle!!! Moni ei tule tätä ajatelleeksi. Turhaa kai sitä on hoitomaksuja maksaa, jos isä pystyy olemaan lapsen kanssa.

Toisaalta, jos kokee ettei tulisi lapsen kanssa toimeen, niin ainahan isä voi ottaa lapsen lähihuoltajuuden. Sitä paitsi se olisi tässä kyseisessä tilanteessa varsin kannattava vaihtoehto, koska silloin elarit tulis kelalta (tokihan ne joskus maksettais takas).

[QUOTE="yhäippä";22720682]Minä jäin kotiin vielä lapseni kanssa vaikka erosinkin. Olen aika hyvin pärjännyt asumistuki 395e hoitotuki 350e (sis.lisän) lapsilisä 146e ja isän elatus 200e vuokra 700e. Tiukkaa tekee mutta pakkopärjätä kun töihinkään ei ole asiaa ennen kesää kun menin laittamaan että olen sinne asti kotona. Jos lähtisin tekemään nyt osapäivästä jota olen aatellut niin sillon tuet tippuisi ja se olisi plus miinus nolla. Oon eläny sillä periaatteella nyt että mä olen tehnyt töitä ennen lastani hulluna ja maksanu veroa jos nyt parisen vuotta olelen tiukalla ja välillä haen toimeentuloa niin käytän ns "omaani" pois jonka olen maksanukkin. :D Ei musta kyllä lokkia tulis vaikka olishan se kiva kotona lapsen kanssa olla. Odotan jo kesää että pääsen töihin "lomailemaan" .[/QUOTE]

Onhan se lapselle kiva (ja omasta mielestäni hyväkin) mitä pidempään pystyy olemaan kotona. En minä sitä, jokaisellahan on erilaisia vaiheita elämässään. Ihan pelkälle asenteelle: "muut maksaa, en tee töitä" murisin.

Eikös kunnilla ollutkaan velvollisuutta järjestää se vuoropäivähoito jos yksikin lapsi sitä tarvitsee vanhemman töiden takia? Eli tod.näk. joku pph alkaa hoitaa ilta/yölapsia, muuten on sitten päivävuorojen aikaan muualla hoidossa. Jos nyt ei sitten joku päiväkoti ala vuorohoitoa tarjoamaan.

Mulle tulee kotihoitotuki lisäosineen noin 380€, elatustuki 140€, asumistuki 40€, lapsilisä 146€. Vuokra on 350€ ja vesi, sähkö noin 100€/kk.
En pärjäisi jos en tekisi joskus keikkatöitä, siitä tulee noin 100-200€ / kk. Silloin lapsi on mummulassa hoidossa.

Oma palkka (päivätyö), Kelasta elatustuki ja lapsilisä yh-korotuksella. Näillä pitää pärjätä. Se mikä minusta eniten mättää tällaista työssäkäyvää yh:ta on päivähoidon maksutaulukko. Reilun 2000 e (brutto) palkkatuloilla joudun maksamaan yhden lapsen hoidosta reilut 150 e kuukaudessa, kun taas kahden hyvää palkkaa (3000e ja yli) saavan vanhemman perheessä lapsen päivähoito maksaa max. sen reilut 250 e kuussa.... Onko tässä sitten mitään järkeä???

[QUOTE="Kenguru";22720717]Onhan se lapselle kiva (ja omasta mielestäni hyväkin) mitä pidempään pystyy olemaan kotona. En minä sitä, jokaisellahan on erilaisia vaiheita elämässään. Ihan pelkälle asenteelle: "muut maksaa, en tee töitä" murisin.[/QUOTE]

Sille minäkin murisen :D Minun tuttuni ei ole tehnyt päivääkään töitä ja se pistää vihaksi kun hänellä ei olisi edes estettä tehdä jos ottaisi niskasta kiinne ja kantaisi vastuunsa elämästään. mutta eii.. Hän juoksee sossussa joka kuukausi hymyssä suin toisin kun minä, olen parina kuukautena tässä vuoden aikaan käynyt sielä ja joka kerta hävettää ihan kauheesti. Mutta lapsen takia tekee nähtävästi mitä vaan :) Mulla on hyvä tukiverkosto sen takia ylipäätänsä jäin kotia lapsen kanssa ilman sitä ei olisi tullut mitään, ymmärrän hyvin ettei kaikki kykene jäämään.

Yhteistyössä