VVV:stä asiallinen kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostunut äiti

Vieras
Hei,

Te jotka harrastatte VVV:tä tai muuten tiedätte siitä niin olisi kysyttävää koska aihe kiinnostaisi :)

Itselläni on vähän reilu 2kk vauva. Haluaisin alkaa kokeilemaan VVV:tä mutten tiedä kuinka lähteä liikkeelle. Mistä lisätietoa niin paljon että saa kunnon käsityksen kuinka toimia?
Toiseksi, vauvani kakkaa oikeasti useita kertoja vuorokaudessa. Tiedän kyllä naamasta milloin sitä punkeaa mutta suurimmaksi osaksi kakkaus tapahtuu syödessä - siis imurefleksi laukaisee sen että vaippa pörähtää täyteen. Monesti jopa pyytää tissille että kakka tulee. Miten siis ihmeessä voin opettaa VVV:tä lapselle joka kakkaa syödessä?
Toinen on pissiminen joka tuntuu tulevan ihan randomina. Olen saattanut pitää lavuaarin yllä mutta mitään ei tule. Kun luovutan lopulta että ei varmaan ole hätä niin tulee kaaressa kun saan selälleni hoitopöydälle. Usein juuri nimenomaan peppupesun jälkeen tulee pissat kaaressa.
Eilen se pissasi kylvyssä!!! Se lienee jo aika epätavallista?? En olisi muuten huomannut mutta kun kallistin juuri selälleen niin alkoi kaari nousta pinnan kohdalla lorinalla (siis poikalapsi, lentää hienosti kuin suihkulähteestä :) )

Siis vinkit ja apu alkuunpääsyyn olisi tervetullutta koska olisin ihan oikeasti kiinnostunut kokeilemaan mutta alku on ollut vähän mahdotonta. Kauanko esim olette riiputtaneet lasta lavuaarilla että pissa lopulta tulee?

Kyselee kiinnostunut

Sulle varmaan vastaa joku, joka on oikeasti perehtynyt tähän aiheeseen, mut jotain varmaan voisin kertoa minäkin.:)

Meillä meni siis niin, että vauva itse tahtoi tehdä tarpeensa muualle kuin vaippaan, joten ollaan sit annettu tehdä. Joten en osaa neuvoa, miten tätä vois oikein vauvalle opettaa, kun meillä vauva opetti meitä.

Teen niin, että kun vauva herää uniltaan/on syönyt isomman satsin, otan hänet hoitopöydälle ja avaan vaippaa. Sit kujerrellaan hetki, sillä mun vauvalla nimenomaan vauvan ylle kumartuminen ja katsekontakti sekä lepertely laukaisee tuon pissaamisen. Samalla voi ottaa pikkuvarpaat kämmeniin ja "suukotella" niitä tai aavistuksen verran jumpata niitä, että vauva voi painaa jalkojaan kämmeniä vasten. Kun vauvalle levähtää kasvoille oikein leveä hymy, on aika ottaa vaippa pois ja nostaa vauva lavuaarin päälle. Pissaamisesta ei tehdä numeroa, pissas tai ei, en kehu ym. Lavuaarin päällä en siis roikotoa kuin maksimissaan minuutin, siinä ajassa se tulee jos on tullakseen jos ajoitus on oikea. Missään nimessä ei saa tulla tilannetta, että jäisin tarkkailemaan vauvaa ja odottamaan, että meinaatko pissata vai et, koska vauva ei tällaista ymmärrä ja menee siitä hämilleen.

Jos näen, että vauvaa selkeästi kakattaa ja pissattaa, mut jotenkin ei onnistu, niin nimenomaan pesen pepun reilulla määrällä lämmintä vettä. Se rentouttaa tuota peräaukon seutua ja auttaa lasta pissaamaan ja kakkaamaan. Mun lapsi ainakin pissais ja kakkais mielelläänkin kylpyyn, sitähän hän siellä kohdussakin teki, päästeli menemään lämpöisessä vedessä.:)

Jokaisella lapsella on oma rytmi, ja sen saa kyllä selville, kun vähän painaa mieleen kellonaikoja. En tiedä, mikä muiden vauvoihin tepsii, kun en ole aiheesta muiden kanssa jutellut. Mun vauva on siinä mielessä helppo, että kakka tulee vaan kerran päivässä, ja suurin piirtein samaan kellonaikaan iltapäivän aterian jälkeen, joten on helppo siinä samalla, aterian jälkeen auttaa hätää kärsivää.:) Mulle siis tää vauvan pissattaminen ei ole mitään siisteysopetusta. Se on vaan kommunikointia siinä missä vauvan syöttäminenkin, silloin kun näen että hänellä on nälkä, ja nukuttaminen kun pientä väsyttää.

Alle puolen vuoden ikäisillä harvemmin on mitään pissa/kakkarytmiä, kakkaaat tosiaan monta kertaa päivässä ja pissaavat ihan milloin sattuu. Eikä ole todellakaan harvinaista pissata kylvyssä! Voisin kuvitella että helpompaa vasta lähempänä vuoden ikää kun on selkeä kakkarymi niinkuin esim meidän 10-kuinen kakkaa aina n. tunnin päästä herättyään ja äkistääkin kakkaa jonkun aikaa ennen kuin tavaraa alkaa tulla. Ja kun syö kiinteitä säännöllisesti niin tulee jo kunnon pökäleitä eikä maitokakkaa vaipallista..

Kiitos linkkivinkistä. Eka kokeilu on nyt takana onnistuneesti luettuani vauvan päiväunien aikaan linkkejä. Päiväunien päätteeksi vein vaipanvaihtoon ja huomasin puhtaan vaipan joten pian poika lavuaarille ja sinne tuli, kakat ja pissat hienosti. Toin pois ja punkeminen alkoi melkein heti uudestaan joten vaippa pois ja takaisin lavuaarille ja taas tuli hienosti kakat sinne. En tosin tiedä miten moinen voi aamulla onnistua kun ensimmäiseksi huudetaan ruokaa eikä ole aikaa pissattaa jos toinen karjuu nälkää mutta katsotaan miten aletaan pärjäämään. Kiitos linkeistä vielä.

T. iloinen onnistunut kokeilija

Tässä toinen linkki. Itse käyn täällä.... Paljon asia tietoa ja samanhenkistä porukkaa. Neuvojakin löytyy kivasti jos tulee ongelmia.

http://vaipattomuus.foorumit.fi/index.php

Niin ja onneksi olkoon onnistuneesta pissatuksesta / kakatuksesta! Siitä se lähtee pissa ja kakka kerrallaan... ;D Eikä kannata pelästyä takapakkeja, niitä tulee varmaan kaikille.