Vuosikkaan kotiruoka ja suola

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilma232
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vilma232

Jäsen
14.01.2005
309
0
16
Heitän nyt minäkin lusikkani tähän palstalla vellovaan ruokakeskusteluun ja teen avauksen: Minkä verran käytätte suolaa lapsenne syömässä kotiruoassa? Nyt kyselen lähinnä vuosikkaiden vanhemmilta. Neuvohan on, että annos pitäisi erottaa ennen suolausta, mutta jos ruokaa ei tee jauhetusta lihasta/kanasta/kalasta, on siihen mielestäni suola laitettava etukäteen, muuten se ei imeydy juuri lainkaan. (Eli esim. keittolihakuutiot ovat niin isoja.)

Entä käytättekö liemikuutioita lainkaan tuon ikäisen sapuskoissa? Niissähän on suolaa sekä lisäaineita. En ole uskaltanut laittaa vielä kuutioita ja suolauskin on ollut niin mietoa, että kotiruoka tuntuu nykyään maistuvan vain tytölle eikä vanhemmille ollenkaan
:laugh: . Missä vaiheessa lapsi saa alkaa syödä normaalisti suolattua ruokaa? Normaalilla tarkoitan esim. kokkikirjojen reseptien mukaan suolattua, en mitään "tönkkösuolattua".

Suolaan vähän alle tai saman verran kuin ohjeissa. Puurot (teen korvikkeeseen) ja muut vain lapselle syötettävät menee ilman suolaa. Omiin lisään joskus suolaa lautaselle. Kyllä se siinä maistuu ja lautaselle lisättynä sama suolamäärä itseasiassa maistuu voimakkaammin kuin valmistusvaiheessa sekoitettu! ;)

meillä mä laitan ihan lihaliemikuution esim. keittoon, ruuanlaitossa en nyt muuten käytä suolaa(/piilosuolaa) aivan älyttömästi mutta ei sitä voi koko ajan pelätäkkään mitä ruokaan laittaa ja mitä ruokaa antaa. :)

Eipä meillä tyttö saa oikeestaan enää lainkaan täysin suolatonta ruokaa.....laitan yhteisiin ruokiin vaan huomattavasti totuttua vähemmän suolaa ja ehkäpä enempi jotain pippuria ja sen semmosia paljon makua antavia mausteita! Joskus lisään omaan annokseeni lautasella suolaa, usein en, tekee ihan hyvää itsellekin syödä useemmin vähempisuolaista ruokaa kuin ennen. Liemikuutioita olen jo käyttäny jonkun aikaa, laitan niitäkin kyllä vähemmän kaikkien ruokiin kuin mitä ennen laitoin omiimme.

meillä käytetään vähän suolaakin ruuissa(kohtuudella) itse sitten lisäilemme omiin ruokiimme maun mukaan.
liemikuutioita keittoihin yms.
kasvikset tuovat kivasti makua perunaruokiin ja tuntuu paremmin menevän kotiruokakin alas kun lisukkeena on kasviksia ;)

Espanjassa lomaillessa jouduin ostamaan paikallisia lasten purkkiruokia, ja niihiin kaikkiin oli lisätty suolaa puolesta vuodesta eteenpäin. Ilmeisesti sen takia, että siellä lapset hikoilevat enemmän kun on lämmin. Lääkärituttavani ihmetteleekin tätä Suomessa vellovaa suolavouhotusta. Eli ei kaikkea suolaa tarvitse jättää pois, vaan antaa ihan normaalia vähäsuolaista perusruokaa.

Itse en juuri ole koskaan käyttänyt pelkkää suolaa ruuan maustamiseen. Käytän mm. pippureita ja erilaisia mausteseoksia (niissähän on jo suolaa). Myös lihaliemikuutioita käytän, vähäsuolaisia.

Meillä pojalle ainakin ruoka maistuu paljon paremmin jos se on maustettu. Eli meillä kaikki syö ihan samalla lailla maustettua ruokaa.

Mukava kuulla muiden arjesta!

Kyllä meilläkin käytetään muitakin mausteita kuin suolaa. Itse asiassa olen joutunut maustamaan tytön ruuat lähes samalla tavalla kuin meidän (suolaa lukuunottamatta) jo 7-8-kuisesta lähtien, kun tuntui maistuvan paremmin.

On kai se tässä vähän oman kokkaustaidon kehittämisen paikkakin, eli pitäis harjoitella maustamaan ilman liemikuutioita :whistle: . Niissähän taitaa vilistä suolan lisäksi aika lailla lisäaineita.

Vielä näistä eri maiden ruokapolitiikoista: kävimme viime kuussa Rodoksella, ja siellä oli myynnissä nelikuisille tarkoitettuja jälkkärisoseita, joiden aineksina olivat appelsiini, banaani ja KEKSIT. Energiaa näkyi olevan kaksi kertaa niin paljon kuin täkäläisissä lihasoseissa, eli varmaan aika keksi-/sokeripitoisia. Vaan kyllä maistui meidän mukelolle, kun omat hedelmät loppui kesken ;) .

Muuten maustan ihan normaalisti ruoan, mutta sen ruokasuolan jätän kokonaan pois. Kun käytän aika paljon maustesekotteita ym. niin niissähän sitä suolaa onkin. Sitten lisätään tarpeen mukaan suolaa omille lautasille, ja nykyään tulee vähemmän lisättyä, jotenkin tottunut jo suolattomampaan ruokaan :p
Lihaliemikuution laitan keittoihin ja jätän sitten sen suolan pois. Näin meillä :)

samaa ruokaa tyttö syö kun mekin,tosin itse en kauheesti käytäkään suolaa ja jos laitan mausteita joissa suolaa niin en lisää ruokasuolaa ollenkaan.lihaliemikuutioita käytän esim.risotossa ja keitossa.
eli yhteenvetona:en enää erottele lapsenruokia sen kummemmin.ja kyllä maistuukin kotiruoka tytölle!

Samaa ruokaa suolan ja mausteiden kanssa tyttö syö mitä mekin :wave:
Hieman vähemmän olen suolaa laittanut (käytämme ehkä hieman reippaasti mutta ei varmasti liikaa) ja lihalientä käytän ruoassa ihan kuin aina ennenkin.

valmisruoissa katson että on korkeintaan 1% (yleensä on se 0.8%/0.9%) sitä suolaa.
Ja tyttö syö kotiruokaa paljon paremmin kuin purkkiruokaa!!
Monesti lisään purkkiruokaan omatekemää sekaan =) <br><br>

meilläkin tyttö syö ihan samaa ruokaa kuin mekin...suolaakin niissä on vähän- niinkuin yli yksivuotiailla kuuluukin olla. Yli yksivuotiaille ei enää suositellakaan täysin suolatonta ruokavaliota. Tietystikään suolaa ei sinällään lisätä ruokiin, koska lihat, kanat ja kalat usein sisältävät jo suolaa sopivasti niinkuin leivät, leikkeleet ja juustotkin...

Mä en ole ikinä eläissäni käyttänyt suolaa pahemmin ruuanlaitossa, lähinnä tykkään kaikista intilaisista, thai-tyylisistä, meksikolaisista mausteista, niillä saa kyllä ruoan tosi maukkaiksi! Niin ja yrtit on loistavia mausteita, basilika, oregano, rakuuna jne. Paprikamaustetta käytän usein, eri pippureita, suolatonta grillausmaustetta, inkivääriä, chiliäkin, currya, intilaisia mausteseoksia garam masalaa jne.. Joten ongelmia meidän 1,5 v ruokien suolaamisessa ei ole, ruoan mausteisuutta vaan täytyy hieman vähentää ja itse lisätä lautaselle esim. chiliä yms.

Meillä syödään kasvisruokaa, joten suolan imeytymisestä jauhelihaan en tiedä :) Mutta eikös sitä jauhelihaakin vois maustaa paprikalla, suolattomalla grillausmausteella, ripauksella chiliä ja pippurilla? Just jostain luin että kun suolan käyttöä vähentää niin makuaisti tottuu siihen jonkun ajan kuluessa! Ei se suola niin terveellistä ole ja ihminen saa niin paljon piilosuolaa leivästä, eineksistä, juustosta, leikkeleistä yms. Lapsetkin on hyvä pienestä pitäen totuttaa vähäsuolaiseen ruokaan!

Musta usein tuntuu että suomalaisten perusmausteet on lihaliemikuutio, suola ja pippuri :) Ruuista saa tosi maukkaita kun hommaa kaappiin paljon erilaisia (suolattomia) mausteita! Suosittelen!! :)

Meillä sisko totutti lapsensa vähäsuolaisen ruoan makuun niin kersathan ei sitten vieläkään suostu oikein makaroonia kummosempaa syömään...ovat nyt jo ala-asteella nimittäin!! Että kumpikos on sitten parempi...vähän suolaa ja mausteita vai täysin suolatonta??

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 16:19 Vieras kirjoitti:
Meillä sisko totutti lapsensa vähäsuolaisen ruoan makuun niin kersathan ei sitten vieläkään suostu oikein makaroonia kummosempaa syömään...ovat nyt jo ala-asteella nimittäin!! Että kumpikos on sitten parempi...vähän suolaa ja mausteita vai täysin suolatonta??

No ompas tää hämärä kommentti.. Vähäsuolainen ruoka = makarooni..??
Pistäppäs ruokaan vähän chiliä niin johan saat potkua :) Jos suola on maustekaappisi ainoa sisältö niin aika köyhän makuista ruokaa saat aikaan. Yrtit, pippurit, paprika, chili, intialaiset mausteet, thai-mausteseokset jne. näitä meillä käytetään ja 1,5 vuotias syö hyvällä ruokahalulla! Ja suolaa ei lisätä koskaan (paitsi ripaus perunamuusiin aikuisille). Niin ja kun käyttää tuoreita vihanneksia niin niissä itsessään on hyvää makua, jota ei tarvi suolalla peittää! Vähän mielikuvitusta siihen ruoanlaittoon!! =)

Juu,juu...mutta kun kyse onkin siitä,että siihen sapuskaan nimenomaan EI saa laittaa mitään mausteita...ei edes sitä suolaa!! He kun nääs vauvasta lähtien tottuivat syömään ruokansa ns. mauttomana niin vieläkään eivätten syö kuin esim. PELKÄSSÄ vedessä keitettyä makaronia tms. Aina kun mukulat ovat luonamme kylässä niin heitä on todella vaikea saada syömään esim. samaa kuin mitä me syödään!! Sitten on pakko tehdä heille eri sapuska ja mauttomana!! Siksi olen sitä mieltä,että lapset olisi hyvä totuttaa pienestä pitäen vähän suolaan ja muihin mausteisiin...mutta ei siis tietenkään tulisiin vaan kohtuuden rajoissa...

haloo, lihaliemikuutio?? jostain olen lukenut että sitä ei saisi antaa alle 3 vuotiaille kuten ei muitakaan arominvahventeita sisältäviä ruokia..??ja siinäkinhän on sitä suolaa. meillä käytetään ruokaan vain vähän suolaa ja maku tulee muista mausteista ja yrteistä.

Eli tarkottaako tuo, että näitä "puolivalmisteitakaan" (esim. italianpata) ei saisi antaa alle 3-vuotiaalle? Entäs pakastekeitot? Onko pinaatti vielä kiellettyjen listalla, vai saako antaa pinaattikeittoa?

Yhteistyössä