Vuoroviikkoasuminen,miten lapsilisät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaveri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaveri"

Vieras
Kysyn nyt yhden miespuoleisen ystäväni puolesta,jolla on hankala exä.
Eli pariskunta erosi noin vuosi sitten. Tästä asti lapsi on asunut puoliksi vanhemmillaan,vuoroviikoin. Isä maksaa kaikki lapsen vaatteet,harrastukset ja muut,koska lapsen äidin rahat menevät muuhun. Koko tämän vuoden ajan äiti on saanut lapsesta lapsilisät,koska hän on lähivanhempi paperilla. Nyt lapsen isä sanoi,että hän aloittaa opiskelut ja raha on tiukilla, haluaisi puolet lapsilisistä koska lapsi myös asuu hänen luonaan puoliksi. Exä sanoi että rahaa ei tipu ja jos hän jatkaa vinkumistaan niin lapsi muuttaa kokonaan naisen luokse!

Miten muilla viikko-viikko asujilla menee lapsilisät?

[QUOTE="kaveri";23898052]Exä sanoi että rahaa ei tipu ja jos hän jatkaa vinkumistaan niin lapsi muuttaa kokonaan naisen luokse! [/QUOTE]

Eipä se nainen sitä päätä, vuoroviikko asuminen jatkuu. Miehelle tulisi elarit ja nainen maksaisi lapsen kulut. Mies saisi pienen vähennyksen elareihin siitä että lapset ovat hänen luonaan vuoroviikoin. Opiskellessa voi olla että kela maksaisi elatustuen ja elatusapua ei tarvitsisi maksaa.

[QUOTE="vieras";23898154]Tarkoitin mihin äiti tuhlaa esim lapsilisätkin jos ei vaatteitakaan lapsille osta?[/QUOTE]

Ikävä kyllä on niitäkin äirejä joita kiinnostaa enemmän omien vaatteiden ostelu tai itsensä hemmottelu kuin lapsen

Eräillä tuttavilla on ihan toimiva systeemi. Lapsilla on omat tilit, jonne menevät lapsilisät ja siltä tililtä tehdään suurin osa hankinnoista, vaatteet, koulutarvikkeet ja urheiluvälineet. Luonnollisestikaan lapsilisä ei täysin riitä elatukseen, mutta tuo tilijuttu helpottaa vähän ja tuntuu oikeudenmukaiselta.

Jos lapsi asuu vuoroviikoin isällä ja äidillä, kumpikaan ei maksa elatusmaksua. Lapsilisä menee lähivanhemmalle. Isä voi tietenkin laittaa rahahanat kiinni tai ottaa yhteyttä sossuun jotta myös maksuasiat saadaan sovittua paperilla. Ei isällä mitään velvollisuutta kaikkia hankintoja ole maksaa.

Minä olen lähivanhempi ja saan lapsilisät. Olen myös paljon pienituloisempi (koska opiskelen) kuin exäni, joten lapsilisät ovat minulle tärkeä tulo. Elareita ei makseta, mutta ajelen exän omistamalla autolla, jonka kulut hän maksaa, ja ex osallistuu lasten isompiin hankintoihin (harrastusvälineet, esikoisen silmälasit jne.).

Jos lapsi asuu vuoroviikoin isällä ja äidillä, kumpikaan ei maksa elatusmaksua. Lapsilisä menee lähivanhemmalle. Isä voi tietenkin laittaa rahahanat kiinni tai ottaa yhteyttä sossuun jotta myös maksuasiat saadaan sovittua paperilla. Ei isällä mitään velvollisuutta kaikkia hankintoja ole maksaa.

Väärin. Meillä on vuoroviikko ja lapset jaettu molemmille lähivanhemmuuden osalta. Lapsilisät menee lähille, ja mollemmat maksamme toisillemme elatusmaksuja tai paremminkin kela maksaa elatustukea.

Yhteistyössä