"aapee"
On päiväkodissa, ja sieltä on tullut palautetta että on ottanut hienosti taidoissa kiinni. Esim. puhetta on alkanut tulla paljon enemmän kun lapsi meni päivähoitoon. Ilmeisesti se ongelma päiväkodin kanssa tulee pääasiassa siitä, että lapsi on edelleen vaipoissa vaikka pitäisi siirtyä isompien ryhmään, ja omaa avustajaa ei ole saatavilla, vaan ryhmässä on yksi ryhmäavustaja.Siis se äiti on sanonut että lapsi ei koskaan kävele ulkona, eivät tee mitään lapsentahtisia ulkoiluretkiä tai vie tätä leikkipuistoon tms. Se on omituista. Mitä muuten pyörään tulee, jos sanovat ettei lapsi osaisi kuitenkaan polkea niin on olemassa apuvälinepolkupyöriä. Meillä motorisesti todella hitaasti kehittynyt lapsi (käveli liki 4v) ajeli sellaisella jo 2,5v iässä.
Eikö äitiä ja lasta saa houkuteltua mukaan mihinkään lastenpaikkoihin/aktiviteetteihin missä lapsi pääsisi vapaammin näyttämään taitojaan?
Entä se mitä joku jo ehdotti, eli pyytäisit lasta kylään teille ja jälkeenpäin kehuisit mitä kaikkea lapsi on itse osannut?
Onko lapsi päiväkodissa? Sieltä luulisi saavan palautetta lapsen taidoista ja toiminnasta.
Ollaan kyllä käyty leikkipuistossakin, mutta äiti haluaa että lapsi enemmän leikkii esim. hiekkaleikkejä tai autoilla kuin kiipeilee tai laskee mäkeä. Mun mielestä ei tartte esim. liukumäessä yhtään sen enempää apua kuin muutkaan lapset. Nämä ovat juuri niitä tilanteita, että ihmettelen kun en näe mitään eroa ikätovereihin, ja jos sanon siitä ääneen, tämä äiti kertoo niistä kaikista asioista mitä lapsi ei osaa. Tavallaan kierrämme siinä kehää, koska eihän se keskustelu siitä etene mihinkään. Osaksi on varmaan sitäkin, että minä jolla ei ole erityislasta en saisi ottaa mitään kantaa erityislapsen perheen elämään. Sanomiset täytyy asetella tosi varoen, ja no, ei taida viesti mennä perille.
Lähinnä sen päiväkodin tai toimintaterapian tms. toivon olevan niitä paikkoja joissa ammattilaiset rohkaisisivat tätä äitiä lapsen kanssa ihan tavalliseen normaaliin elämään. Terapioita kannattaa varmasti jatkaa jos niitä on saatavilla, mutta kun monessa jutussa tarvittaisiin minusta vain vähän lisää rohkeutta. Ei se varmaan ole niin vakavaa, jos lapsi ei osaa heti hiihtää tai pyöräillä. Pyörää voi taluttaa, sitä voi taputtaa, sen kanssa voi leikkiä, jos ei heti uskalla mennä satulaan ja kokeilla polkea. Mutta jos asenne on sellainen että "ei siitä mitään voi tulla koska meidän lapsi on erityislapsi", eikä edes yritetä niin jossain on musta pahasti juttuja pielessä. Ei se lapsen vamma/viive tarvitse tarkoittaa sitä ettei mitään voisi tehdä.
Monet yhteiset jutut kaatuu siihen että tämä perhe ei pysty/voi tehdä jotain mikä suurimmasta osasta muita ihmisiä olisi ihan normaalia, mutta heille jotenkin hirmuisen hankalaa koska lapsi on niin erityinen. En mä väitä että pyörätuolia käyttävä pystyisi kävelemään jos niin haluaisi, mutta moneen juttuun pyörätuoli-ihminenkin pystyy osallistumaan jos niin haluaa. Paljon vaikeammin vammaiset tekevät vaikka mitä, ja nämä eivät voi tehdä oikein mitään. Vastaan tulee päiväunet, ruokailuaikataulut yms jutut jotka tajuan kyllä vauvaperheellä mutta vähän isomman kanssa luulisi voivan jo hiukan joskus joustaa aikatauluista.