VUOROTYÖLÄISET, miten järjestätte lapsen päivähoidon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuorotyöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuorotyöläinen

Vieras
Minulla siis on joka toinen viikko työtä klo 6-14 ja joka toinen 14-22. Lasten isä huolehtii hoitoon viemisistä ja hakemisista ja ennen tämän vuorotyöni alkamista ovat olleet klo 9-16 hoidossa.

Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut ne iltaviikot; kun heräilen niin lapset ovat lähdössä hoitoon ja kun tulen töistä ovat jo nukkumassa. Eli käytännössä näen heitä vain ohimennen aamuisin, itse aamuväsyneenä pitkän illan jälkeen ja lapset kiireissään eteisessä pukemassa :( Tällaisen viikon jälkeen ovat sitten viikonlopun tosi kiinni minussa ja toisina hetkinä raivoavat ettei tykkää äidistä, selvästi liian vähän ehdin aikaa heidän kanssaan viettämään.

No sitten kun jo harkittiin joka toinen viikko hoitoon viemistä myöhemmin, eli vaikkapa klo 12.30 jolloin voisin työmatkalla viedä lapset, niin nyt luin tuosta toisesta ketjusta ettei päiväkodissa tykätä näin myöhäisistä tulijoista. Meilläkin kyllä tuossa lasteni ryhmässä ovat tuohon aikaan juuri menossa päiväunille niin vähän hölmöltä tuntuu viedä suoraan nukkumaan. Mutta mitä muutakaan tässä nyt keksisi? Ideoita? Onko päiväkoti tosiaan tällaista järjestelyä vastaan?

minä vien iltavuoroon mennessä hoitoon klo 11. Jää yhteistä aikaa aamullakin, eikä hoitopäivät veny turhaan. Ruokailu on heti klo 11 jälkeen, joten hyvin pääsee päivärytmiin. Koskaan ei hoidon puoleltakaan ole ollut ongelmaa.

Sellaista se vuorotyö on. Oma isäni teki koko työuransa kahta vuoroa, enkä lapsena nähnyt häntä juurikaan iltavuoroviikkoisin. Mutta sellaista se työelämä joskus on.

vuoropäiväkoti!! eli sinne saa viedä lapset myöhempään.. ja lapset voivat myös yöpyä siellä mikäli on esim työvuoro 14-22 ja seuraavana aamuna 06-14
tai jos on ihan yötyötä..

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
vuoropäiväkoti!! eli sinne saa viedä lapset myöhempään.. ja lapset voivat myös yöpyä siellä mikäli on esim työvuoro 14-22 ja seuraavana aamuna 06-14
Usein on vaikea saada lasta vuoropäiväkotiin, jos toinen vanhemmista tekee säännöllistä päivätyötä. Kuten ymmärsin ap:n tapauksessa olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Usein on vaikea saada lasta vuoropäiväkotiin, jos toinen vanhemmista tekee säännöllistä päivätyötä. Kuten ymmärsin ap:n tapauksessa olevan.

niinhän se muuten onkin.. no sitten en tiedä oikein mitä vois tilanteessa tehdä.. muuta kuin koittaa saada vaikka isovanhemmat tai joku muu avuksi, että lapset ei menisi ollenkaan tarhaan iltavuoro viikolla vaan joku tulisi hoitamaan lapsia siksi aikaa kun ap lähtee töihin ja mies tulee töistä..

Lapset aloittivat vasta alkuvuodesta tuossa päiväkodissa joten en haluaisi vaihtaakaan heti, muuten vuoropäiväkoti kuulostaa siltä parhaalta ratkaisulta. Harmi kun en tiennyt että tulevat työaikani ovat vuoroviikkoja, olisin heti hakenut lapsille paikkaa tuollaiseen. Ehkä kuitenkin kysyn sitä vaikkapa klo 11 viemistä, lapsille olisi ehdottomasti parempi, samoin kuin itselle. Ikävä niitä tulee kun ei koko viikkona ehdi kunnolla näkemään. Toivotaan ettei sotke päiväkodin rytmejä mitenkään, tuossa toisessa ketjussa kun niin painotettiin että lapset on tuotava nimenomaan aamusta

Kyllä itse jouduin viemään yhdeltä hoitoon silloin kun miehellä ja minulla oli samaan aikaan ilta. Se olikin kivaa kun lapsien päiväunet meni ihan mönkään. Mutta pakko oli ettei tule liian pitkää päivää ja onneksi niitä oli harvoin. Muuten vein yhteentoista että pääsivät syömään. Itse inhosin tehdä niitä iltoja kun ikävöin niin kovin lapsia. Toivon kyllä päivätyötä.

mulla on samat vuorot kun ap:lla.
mies kun teki aikasta aamua myös niin poika oli mummollaan sen mun aamuvuoroviikon,semmosta vuoropäiväkotia johon voisi viedä jo viiden jälkeen,ei ole tällä kulmalla (mulla ei siis autoa) ja kauemmas en tietty pääse viemään kun ei julkiset kulje.

itse vein pojan iltavuoroviikolla aamupalalle päiväkotiin,näin toivoivat koska aamupalan jälkeen on sitä ohjelmaa jne. nyt tilanne on toinen kun mies tekee pelkkää iltavuoroa.

poika on iltavuoroviikon mummollaan,ja tulee sitten perjantaina kotiin illalla.

mulla oli hirvee fiilis aijemmin siitä etten näe lasta,eikä lapsi näe mua..ajattelin jo että lopetan työt.tätä se on,meiluummin kuitenkin vuorotyössä kun työttömänä.

tuosta vuoropäivähoidosta,meidän lähin vp on sellanen johon lapsi pitää viedä ilta yhdeksään mennessä ja hakea ennen sitä yhdeksää..aamusin ottavats vatsaan kuudelta,eli ei palvele meidän perhettä ollenkaan.

pojan päiväkodista toivottiin että poika tulisi jo aamusta eikä "vain nukkumaan",ikää nyt 2,5v
itse en halua laittaa yöhoitoon tuon ikästä :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapset aloittivat vasta alkuvuodesta tuossa päiväkodissa joten en haluaisi vaihtaakaan heti, muuten vuoropäiväkoti kuulostaa siltä parhaalta ratkaisulta. Harmi kun en tiennyt että tulevat työaikani ovat vuoroviikkoja, olisin heti hakenut lapsille paikkaa tuollaiseen. Ehkä kuitenkin kysyn sitä vaikkapa klo 11 viemistä, lapsille olisi ehdottomasti parempi, samoin kuin itselle. Ikävä niitä tulee kun ei koko viikkona ehdi kunnolla näkemään. Toivotaan ettei sotke päiväkodin rytmejä mitenkään, tuossa toisessa ketjussa kun niin painotettiin että lapset on tuotava nimenomaan aamusta

Meillä toimittiin juuri näin ja kaikki olivat tyytyväisiä!

Meillä siis aivan huippu hoitopaikka; ikinä eivät ole sanoneet, että olis jokin ongelma siinä, että tuodaan ja viedään eri aikaan, kun muiden lapsia. Hoitopaikka auki 6.30-17.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä siis aivan huippu hoitopaikka; ikinä eivät ole sanoneet, että olis jokin ongelma siinä, että tuodaan ja viedään eri aikaan, kun muiden lapsia. Hoitopaikka auki 6.30-17.

Mulla siis 3 vuorotyö, miehellä päivätyö. Aamulla jos menee, isänsä vie ja minä haen, kun ensin kerkeän kotipuoleen. Iltavuoropäivinä vien klo 11 ja isänsä hakee klo 16 jälkeen. Minusta ihanaa, että on näitä lyhyitä hoitopäiviäkin, kun toiset sitten ovat niitä n.7-15.30

Meillä on sama tilanne, mutta toisinpäin, eli mies 3-vuorotyössä. Miksi viet lapsia ollenkaan-kyselijöille tiedoksi, että kaikilla ei oo mitään mummoja ym. samalla paikkakunnalla ja hoitajan palkkaaminen on liian kallista vrt. päiväkotiiin. Mies lähtee iltavuoroviikoilla klo 13.15 töihin ja mä tuun klo 16 töistä, joten joku hoito täytyy sillekin välille olla.

Meillä mies vie noin klo 11- 11.30 (eli syömään) noilla viikoilla ja päiväkodista jotain siitä alussa kerran sanottiin. Me otettiin siihen ihan kunnon keskustelu, ja kysyttiin, että ovatko oikeasti sitä mieltä, että on parempi, että isä ei näe niillä viikoilla lapsiaan ollenkaan kuin nukkumassa? Isä kuitenkin puuhaa lapsien kanssa, joskus ulkoilevat, joskus leikkivät jotain sisällä, joskus ovat käyneet lähikirjastossa ja uimassakin. Nyt tänä talvena ovat paljon hiihtäneet ja luistelleet.

Lapset nyt 4 ja 5,5 v, ovat olleet päiväkodissa noin 1,5 v. Ikävä kyllä eivät nuku sen pitempään kuin päiväkotiaamuinakaan (heräävät klo 7), mutta kiireetön aamupala heillä on toki.

Lapset eivät ole valittaneet, etteivät pääse päiväkotiin aamusta. Musta päiväkodilla on asenneongelma, jos kuvittelevat, että heidän virike on niin ylivoimaista. Joskus hyvin harvoin lapset on viety päiväkotiin aamusta, koska kerran iltavuoroviikon aamuna oli joku nukketeatterivierailu ja kerran kirjastoretki. Eli tällaiset retket/esitykset me kyllä huomioidaan. Kirjastoretkikin, vaikka käyvcät siellä muutenkin, mutta ryhmäretki on kuitenkin kiva juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja vuorotyöläinen:
Minulla siis on joka toinen viikko työtä klo 6-14 ja joka toinen 14-22. Lasten isä huolehtii hoitoon viemisistä ja hakemisista ja ennen tämän vuorotyöni alkamista ovat olleet klo 9-16 hoidossa.

Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut ne iltaviikot; kun heräilen niin lapset ovat lähdössä hoitoon ja kun tulen töistä ovat jo nukkumassa. Eli käytännössä näen heitä vain ohimennen aamuisin, itse aamuväsyneenä pitkän illan jälkeen ja lapset kiireissään eteisessä pukemassa :( Tällaisen viikon jälkeen ovat sitten viikonlopun tosi kiinni minussa ja toisina hetkinä raivoavat ettei tykkää äidistä, selvästi liian vähän ehdin aikaa heidän kanssaan viettämään.

No sitten kun jo harkittiin joka toinen viikko hoitoon viemistä myöhemmin, eli vaikkapa klo 12.30 jolloin voisin työmatkalla viedä lapset, niin nyt luin tuosta toisesta ketjusta ettei päiväkodissa tykätä näin myöhäisistä tulijoista. Meilläkin kyllä tuossa lasteni ryhmässä ovat tuohon aikaan juuri menossa päiväunille niin vähän hölmöltä tuntuu viedä suoraan nukkumaan. Mutta mitä muutakaan tässä nyt keksisi? Ideoita? Onko päiväkoti tosiaan tällaista järjestelyä vastaan?

Meillä myös minä teen päivävuoroa ma-pe 8-16 ja mies vuorotyötä ma-su aamua, iltaa ja yötä.
Me tehtiin aina niin että myöhemmin menijä vei ja aiemmin pääsiä haki ja jos oli vapaata jommalla kummalla niin lapset kotona. Eli olivat hoidossa 3-4 päivää viikossa ja yleensä 11.30-16 tai 7.30-15. Vietiin aina ruokailuun vaikka mies olis mennyt vasta yhdeksi, koska sen jälkeen pk:ssa mennään nukkumaan jne ja olis sekoittanut kaikkia jos menis silleen välissä.

Tokihan vietiin aiemmin jos pk;ssa oli jotain kivaa, muuten omien vuorojen mukaan. Halutaan itse hoitaa lapsemme ja olla heidän kanssaan (ja he meidän) tokihan pk:lle oli hiukan hankalampaa kun kaikki ei tule ja lähde samaan aikaan, mutta ei meille siitä mitään ongelmaan ollut. Ja tosiaan asiat tärkeysjärjestykseen...

Teen kolmivuorotyötä. Meillä mun iltavuoropäivinä lapsi on hoidossa vaan joko muutaman tunnin päivällä tai sit ei ollenkaan (miehellä päivällä tavallisesti aikaa katsoa, kiinni töissään aamuisin ja iltaisin) lisäksi anoppi auttaa. Muutenkaan lapsi ei ole onneksi hoidossa joka päivä, vaan 2-4 päivänä viikossa.

ok, eli kyselen jos joka toinen viikko sopisi tuo klo 11 vieminen. Meillä ei ole autoa vaan kuljetaan bussilla niin vähän hölmöltä tuntuu viedä hoitoon, lähteä siitä bussilla kotiinpäin ja ehdin olla alle tunnin kotona kun sitten lähden töihin...
Toisaalta jos lähden päiväkodilta suoraan töihin niin olen 1,5h etuajassa töissä. Vaan se klo 12 vieminen ei sitten taida olla hyvä ajatus kun menevät suoraan päiväunille, kokeillaan tuota yhtätoista.

En ymmärrä miksi muutamat ehdottivat kotona pitämistä iltaviikoilla, koska lähden kuitenkin töihin klo 12.15 bussilla ja mies ehtisi kotiin aikaisintaan klo 16. Mihin siis ne lapset laitetaan siksi aikaa..? Jos meillä olisi joku mummo joka voi hoitaa niin eiköhän olisi heti tullut mieleen sellainen..

Onnekseni meillä on vain toinen vuorotyössä, kuulostaa rankalta aikataulutukselta tuollainenkin että molemmat tekevät eri vuoroja, eihän silloin jää aikaa puolisolle kuin viikonloppuisin :O Olen siis sittenkin onnekas vaikka ensin vuorotyö tuntuikin hankalalta, koko perhe on paikalla joka toinen viikko iltaisin :)

miettikääpä sitä että miten yksinhuoltajalla hoito asiat kun tekee kahta ja kolmivuorotyötä extraajana.yhtään sukulaista ei ole lähimaillakaan.nuo tejän ongelmat kuulostaa pieniltä.

kyllähän lapsen saa viedä päiväkotiin silloin kun haluaa. Ilta viikoilla lapsilla saattaa jäädä väliiin jotain askartelua tms, mutta ei varmaan vaarallista. Suotavaa kaiketi on, ettei vie kesken päiväunien...