Vuorotyöläiset ja päivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Miten te vuorotyötä tekevät olette ratkaisseet päivähoidon? Olen vielä hoitovapaalla, mutta tässä täytyisi alkaa tekemään päätöksiä pikkuhiljaa suuntaan tai toiseen. Eli meillä on toisella kolmivuoro ja toisella kaksivuorotyö. Onko ihan mahdoton yhtälö? Onko muita, kokemuksia kaipaisin?!

Meillä lapset ovat vuoropäiväkodissa. Miehen kanssa tehdään vuorotyötä ja samassa työpaikassa. Toinen illassa ja toinen aamussa, ollaan ns. "eri ryhmässä".

Lähinnä tarvitaan tuota vuoropäiväkotia viikonloppuhoitoon, eli lasten ei tarvitse olla yötä siellä. Lisäksi vapaapäiviä tulee lapsille aika runsaasti koska meillä ei ole koskaan samaan aikaan vapaapäivää. Hoidossa ovat n. 3-4 pv ja sitten 3-4 pv vapaalla.

Onhan se vähän hassua, kun ei ole samaan aikaan vapaapäivää miehen kanssa. Yhteistä aikaa on kuitenkin sillai, että jos toisella on vapaata ja toinen menee esim. iltaan klo 17 töihin. Tai toinen pääsee aamuvuorosta jo klo 13 ja toinen on vapaalla.

Itse kyllä tein muutaman vuoden pelkää päivätyötä, mutta vuorotyöhön tottuneelle se oli aika puuduttavaa. Olisiko teillä mahdollisuus toisen tehdä vain päivävuoroa, silloin onnistuisi hoito tavallisessa päiväkodissa?

Eihän tuo ole ongelma, jos teillä on käytössä vuorohoitotarha. Muutoin ongelmia tiedossa. =)

Meillä on useita vuosia jouduttu sumplimaan ja veuhaamaan työvuoroja juuri tämän tarhaongelman takia. Minä teen kolmivuorotyötä ja mies on jatkuvasti iltapainotteisesti töissä. Kumpikin on vaihtelevalla menestyksellä ja työkavereiden sietokyvyn rajoissa pyrkineet muuttamaan pois päällekkäisiä iltoja. Itse olenkin pääsääntöisesti tehnyt töissä 75% työaikaa. Muutoin ei olisi onnistunut.

Joo, kyllä meidän kylästä löytyy vuoropäiväkoti. Mietityttää varsinkin juuri ne illat, kun sattuu molemmille iltavuoro, saako pientä lasta enää
klo 22 jälkeen hakea tarhasta ja onko se järkevää? Lapsihan on kuitenkin jo nukkumassa silloin. Hoidontarve iltavuorossa olisi sitten
noin klo 13:sta aina seuraavaan aamuun, muutama tunti kotona ja taas tarhaan.. Ja sitten, yö + ilta, siinä jäisi omat unet todella minimiin yövuoron jälkeen, kun mies lähtee n. klo 13 iltaan, ja minun pitäisi herätä sitä ennen (nukkumaan pääsee n. 07). Tuntuu nyt ihan mahdottomalta ajatukselta saada hommaa toimimaan. Tietysti pitäisi ottaa kaikki mahdolliset vapaat noihin hankaliin viikkoihin ja yrittää vaihdella vuoroja mahdollisuuksien mukaan.

Me kun ollaan tehty myös toinen kaksivuoro-ja toinen kolmivuorotyötä on hoitopäiviä tullut vähemmän kun jos tekis esim 5pvä/vko aamuvuoroja.Lisäksi hoitopäivät ovat olleet tosi lyhyitä monesti esim kaksi tuntia.Lapset saaneet olla paljon kotona.Onnistuu siis hyvin ja suosittelenkin moista järjestelyä jos vaan vuorohoitopaikka löytyy.

minä teen 2-vuorotyötä, mies tekee pääsääntöisesti yövuoroja, mutta myös silloin tällöin päivävuoroja...meillä lapsi arkisin päiväkodissa joka avoinna 6-22, viikonloppuisin on sitten toisessa päiväkodissa joka on ympärivuorokautinen.

Mua harmittaa suunnattomasti,kun olen nyt työtön työnhakija kolmen hoitovapaa vuoden jälkeen. Haen päivätyötä,mutta minun alallani se on kiven ja kannon välissä eli vuorotyöhönhän se on pakko palata.
Vuorohoitopäiväkotiin jonoa eli paikkaa ei heti saa. Miehelläni ilta ja viikonloppu painoitteinen työ.
Poika on vielä kovasti kiinni minussa ja tuntuu karmaisevalle pistää yht´äkkiä pikku-mies tosiaan ilta-ja yöhoitoon yhteen putkeen.Kovat ajat on edessä koko perheellä,kun tämä asia saadaan läpikäytyä ja totutaan siihen rumbaan.

Yhteistyössä