vuorotyöläiset ja muut työssä kävijät. miten ekaluokkalaisten hoito järjestyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuorotyöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuorotyöläinen

Vieras
minusta ekaluokkalainen on aika pieni olemaan yksin kotona. meillä mies saattaa olla töissä myöhään iltaan ja minulla saattaa olla iltavuoro yhdeksään. on pitkä aika tuon ikäiselle olla yksin kotona koulun jälkeen (iltapäivällä voi mennä iltapäiväkerhoon, mutta niitä on harvemmin klo 21 asti).

entäs onko teidän tuon ikäiset yksin kotona kesälomalla kun te olette töissä. minusta tämä on uskomaton lapsiperheiden heitteillejättö kun ekaluokkalaiset eivät voi mennä hoitoon vaan joutuvat olla kotona.

stressaa!!!!!! miten järjestynyt muilla???

Meillä ottavat päiväkotiin tai sen aukiolojen ulkopuolella perhepäivähoitoon, iltapäiväkerhoja meillä ei ole. Me ollaan kans molemmat vuorotöissä ja nyt lapsi menossa kouluun. Eniten harmittaa viikonlopputyöt joita meillä on aika paljon, esim nyt heinäkuussa lapsi on ollut kolmean viikonloppuna hoidossa. Sit kun koulualkaa lapsi on viikot koulussa ja viikonloput hoidossa, kivakiva...onneks miehellä harvenee noi vkl työt kun lomajat loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tuo iltapäiväkerho maksullinen?

No eiköhän kaikki lastenhoito ole maksullista. Mutta toki voi miettiä mikä on tärkeää elämässä se että lapsi on turvallisessa, valvotussa hoidossa vai se et ei tarvi maksaa mistään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko tuo iltapäiväkerho maksullinen?

No eiköhän kaikki lastenhoito ole maksullista. Mutta toki voi miettiä mikä on tärkeää elämässä se että lapsi on turvallisessa, valvotussa hoidossa vai se et ei tarvi maksaa mistään mitään.

no jos sinä mietit sitä tuolta kannalta...?
meillä ei ole iltapäiväkerhoa ja pohdin vaan että mitähän se maksaisi jos olisi, onko samoissa hinnoissa ja perusteilla kuin päikkärissä. Maksamme lapsen hoidosta kouluajan ulkopuolella päiväkotiin maksimin mukaan, koska maksu menee pisimmän päivän mukaan (meillä noin kerran kuussa tulee se 8 tunnin päivä, muuten lapsi hoidossa 0-3 tuntia per arkipäivä). Tottakai otan maksullisen hoidon ennemmin kuin jätän lapseni yksin kotiin noin pienenä, mut tuo maksun määräytyminen vaan ihmetyttää kun nyt maksetaan enemmän kuin viimevuonna vaikka tuntia ontuplasti vähemmän.

Mä vaihdoin jo yli vuosi sitten pois vuorotyöstä valmiiksi just tän takia, et esikoinen aloittaa nyt koulun.
En tosiaan tiedä mitä ois tehty, jos oltais molemmat vuorotöissä.

Varmaan pitäs palkata hoitaja kotiin illoiksi jolloin tarvis ja samallahan se hoitais kuopuksen.
Meillä onneksi isovanhemmat vois auttaa, mutta parempi näin koska ei se oo heidän velvollisuus kumminkaan.

Miten teidän lapset viihtyneet päikkärissä, onko paljon muita koululaisia hoidossa jne? Meillä lapsi ei tosiaan haluais mennä päikkäriin enää koulun jälkeen saati sitten viikonloppusin vapaapäivinään. Vaihtoehtoja ei kauheesti vaan ole.

Esikoisen aloittaessa koulun mä olin kuopuksesta hoitovapaalla. Olin siis kotona. Mulla oli parin naapurin kanssa diili, että jos heidän ekaluokkalaisilleen jokin hätä tulee tai muuten vaan pelottaa olla yksin kotona tms, niin voi tulla meille. Sama homma ekan luokan jälkeen kesällä.

Kuopus oli koulun jälkeen yksin kotona sen minkä oli eli max 2 tuntia. 13 vee isosiskonsa kun pääsi koulusta yleensä viimeistään 2 tuntia kuopuksen jälkeen.