Vuorotyöläisen " ihanuutta": lapsi sairas, niin ei saa nukkua vuorokausilepoa

riiviöiden äiti

Aktiivinen jäsen
21.10.2006
5 172
15
38
Juuri tulin töistä, ja ihana olisi päästä 12 tuntisen työntäyteisen vuoron jäljiltä nukkumaan, mutta lapsi onkin kipeä, eikä voi mennä siis tarhaan.
Mutta, koska minä tulin jo töistä kotiin, ei mies voi jäädä tänne sairasta lasta hoitamaan, vaikka minun pitäisi saada nukkua.
Suunnttelun kukkasia taas sairaan lapsen hoitamisen säännöksissä.

Kyllä meillä toinen jää kotiin jos yötyöläinen ollut edellisen yön töissä. Vuorokausilepo on voitava mahdollistaa.. johan tuo mainitaan sopimuksissakin, että jos toinen on kykenemätön hoitamaan ja toinen saa jäädä kotiin. Jos lepo jää väliin, niin sehän vastaa jo lievää humalatilaa eikä näin ollen henkilö ole kykenevä hoitamaan lasta.

Meillä on yks vahinko tämmöset tilanteessa käynyt.
Torkahdin sohvalle ja lapsi oli vieressä. Lapsi lähti sohvalta ja hänen käsi jäi jotenkin mun käden mutkaan ja lapsen kyynärpää meni sijoiltaan...
Hieman hävetti mennä tk:seen laitaan käsi paikoilleen. Tuntui, että oli jättänyt lapsen "heittelle" ja vahinko kävi sen vuoksi :(

[QUOTE="Virastorotta";29350481]Kyllä meillä toinen jää kotiin jos yötyöläinen ollut edellisen yön töissä. Vuorokausilepo on voitava mahdollistaa.. johan tuo mainitaan sopimuksissakin, että jos toinen on kykenemätön hoitamaan ja toinen saa jäädä kotiin. Jos lepo jää väliin, niin sehän vastaa jo lievää humalatilaa eikä näin ollen henkilö ole kykenevä hoitamaan lasta.[/QUOTE]
Tarkistettu on, ei saa jäädä.
Ja jos molemmat olisi ollut yövuorossa niin sittenhän toisen pitäisi jäädä jäädä valvomaan joka tapauksessa...
Dvd:tä on 4 valmiina, sarjana vaan pyörimään. Onneksi poika on jo 6,, ja eiköhän noilla sisaruksillä ole vähän lyhyempi työpäivä koulussa tänään.
Mutta eilen aamulla olen siis herännyt, ja jo vuorokauden ollut hereillä.

Näin se menee, ihan /ceestä. Olen itse vastaavassa tilanteessa joskus paimentanut oksentelevaa ja ripuloivaa kolmevuotiasta (joka ei enää nukkunut päivunia). Muistelen, että iltapäivällä olikin sitten jo aika 'jännä' olo... Rauhallista ja leppoisaa päivää teille!

sitähän se on, omavalinta, me jaksoimme melkein 13.v tota oravanpyörää, sitten vaihdoimme työpaikkoja ja alaa, lapset kärsii jos molemmat vanhemmat käy vuorotöissä, mieluimmin elän pikkasen "köyhemmin" ja olen ajallisesti lapsilleni läsnä, kuin teen rahaa lasteni kustannuksella, ei se mammona nyt niin tärkeää ole?:)

[QUOTE="vieras.";29350498]tilapäinen ongelma, ei päivittäinen. vaatii vaan sopeutumista.[/QUOTE]

Vaatii se vähän muutakin. Ainakin siinä tilanteessa jos on toinen yövuoro tulossa vielä perään.

Jotenkin ihmiset jotka eivät vuorotyötä tee tuntuvat vähättelevän unentarvetta. Ihmetellään jos yötöistä tullut nukkuu vielä klo 12 päivällä. Harva sen sijaan ihmettelee miksi normaalia päivätyötä tekevä ei herää aamuyöstä kahdelta uniltaan? Olishan sekin samalla logiikalla saanut nukkua jo ihan tarpeeksi.

En osaa muista soppareista sanoa, mutta Ves sanoo ainakin näin" virkamiehellä tai työntekijällä ei ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen, jos toinen vanhemmista on kotona, ellei kotona oleva vanhempi ole sidoksissa sellaiseen toimintaan, joka estää lapsen päivittäisen hoitamisen tai eillei hän ole muutoin kykenemätön hoitamaan lasta."

Tuossahan tuo on. Ja vuorokausilepoa nukkuva vanhempi ei ole kykenevä hoitamaan lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja myös vuorotyöläinen;29350530:
sitähän se on, omavalinta, me jaksoimme melkein 13.v tota oravanpyörää, sitten vaihdoimme työpaikkoja ja alaa, lapset kärsii jos molemmat vanhemmat käy vuorotöissä, mieluimmin elän pikkasen "köyhemmin" ja olen ajallisesti lapsilleni läsnä, kuin teen rahaa lasteni kustannuksella, ei se mammona nyt niin tärkeää ole?:)
No lasten vuoksihan me teemmekin vuorotyötä, tällä viikolla tarhalaisella siis 2 hoitopäivää, toinen 4 ja toinen 6 tuntia juuri siksi kun olemme vuorotöissä.
Mies varsinkin haluaisi vaihtaa "normaaliin" työhön, mutta jää ensi syksystä tekemään 75% työaikaa kun kuopus menee kouluun.
Eli ei ole mammonan sanelema juttu, vaan lasten hyvinvoinnin :saint:

[QUOTE="Virastorotta";29350558]En osaa muista soppareista sanoa, mutta Ves sanoo ainakin näin" virkamiehellä tai työntekijällä ei ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen, jos toinen vanhemmista on kotona, ellei kotona oleva vanhempi ole sidoksissa sellaiseen toimintaan, joka estää lapsen päivittäisen hoitamisen tai eillei hän ole muutoin kykenemätön hoitamaan lasta."

Tuossahan tuo on. Ja vuorokausilepoa nukkuva vanhempi ei ole kykenevä hoitamaan lasta.[/QUOTE]

Esim. minun tuntemani sairaanhoitopiirit (kunta-alan työnantaja) tulkitsevat juuri tuota paragraafia niin, ettei nukkuminen ole a) este eikä b) aiheuta kykenemättömyyttä (vuorokausilevolla ei välttämättä tarkoiteta nukkumista tms vaan enemmän vapaata työstä)?

Alkuperäinen kirjoittaja myös vuorotyöläinen;29350530:

No ehkäpä kaikilla ei ole mahdollisuutta tällaiseen vaihtoon. Varsinkin tälllaisena aikana kun irtisanomisista ja lomautuksista kuulee lähes päivittäin, on työpaikan vaihto monella alalla mahdottomuus

Eikö mobiiliversiossa pysty lainaamaan ollenkaan? No, Riiviöiden äidille halusin vain sanoa, ettei se välttämättä ole lasten etu että vanhemmat ovat vuorotellen töissä ja lapset näyvät vain silloin tällöin kääntymässä päiväkodissa. Ei ole yhteistä aikaa perheenä ja lapset jäävät vaille laadukasta varhaiskasvatusta ja pysyviä ystävyyssuhteita. Terveydenhoitajana tämän näen asiakkaissani selvästi. Tietysti säästyy rahaa hoitomaksuissa, mutta lasten etu se ei ole, varsinkaan jos ovat jo lähempänä kouluikää.

[QUOTE="vierailija";29350646]Eikö mobiiliversiossa pysty lainaamaan ollenkaan? No, Riiviöiden äidille halusin vain sanoa, ettei se välttämättä ole lasten etu että vanhemmat ovat vuorotellen töissä ja lapset näyvät vain silloin tällöin kääntymässä päiväkodissa. Ei ole yhteistä aikaa perheenä ja lapset jäävät vaille laadukasta varhaiskasvatusta ja pysyviä ystävyyssuhteita. Terveydenhoitajana tämän näen asiakkaissani selvästi. Tietysti säästyy rahaa hoitomaksuissa, mutta lasten etu se ei ole, varsinkaan jos ovat jo lähempänä kouluikää.[/QUOTE]

Eikös siitä olla paasattu että kotihoito on nimenomaan pienen lapsen etu. Täähän nyt on ihan ristiriitaista. Ja kyllähän ystävyyssuhteita syntyy vaikka näkisi vain kerran viikossa tai harvemminkin. Ja entäs laadukas varhaiskasvatus..eikö omat vanhemmat kykene sitä järjestämään vai täytyykö hyvään vanhemmuuteen olla nykyään koulutus?!?

[QUOTE="Kirurgi";29350521]Näin se menee, ihan /ceestä. Olen itse vastaavassa tilanteessa joskus paimentanut oksentelevaa ja ripuloivaa kolmevuotiasta (joka ei enää nukkunut päivunia). Muistelen, että iltapäivällä olikin sitten jo aika 'jännä' olo... Rauhallista ja leppoisaa päivää teille![/QUOTE]

Tämä on todellakin suuri epäkohta työlainsäädännössä. Käsittämätöntä, ettei sitä ole muutettu tässä 'sivistysvaltiossa'. EK:n pellet eivät ymmärrä, että univelkaiset työntekijät ovat vaaraksi itselleen ja muille, eivätkä todellakaan ole tuottavia työntekijöinä.

En todellakaan haluaisi esimerkiksi sellaisen kirurgin käsittelyyn, joka on joutunut valvomaan vaikkapa kolme vuorokautta putkeen sairaiden lasten takia.

[QUOTE="vierailija";29350674]Eikös siitä olla paasattu että kotihoito on nimenomaan pienen lapsen etu. Täähän nyt on ihan ristiriitaista. Ja kyllähän ystävyyssuhteita syntyy vaikka näkisi vain kerran viikossa tai harvemminkin. Ja entäs laadukas varhaiskasvatus..eikö omat vanhemmat kykene sitä järjestämään vai täytyykö hyvään vanhemmuuteen olla nykyään koulutus?!?[/QUOTE]

Ehkö joku on paasannut, minä en ole sitä mieltä. Jos päiväkodissa käy vain silloin tällöin, eikä siellä ole välttämättä edes silloin samoja lapsia kuin viimeksi (varsinkin vuoropäiväkodeissa lapset näkevät toisiaan harvoin ja tavallisissakin on paljon osa-aikaisia lapsia), niin ystävyyden rakentaminen on hyvin vaikeaa ja helposti jää ryhmästä ulkopuoliseksi. Myöskään varhaiskasvatukseen ei pääse oikein kiinni kun lapsi käy säilössä päiväkodissa muutaman tunnin silloin tällöin. Oikeasti varhaiskasvatus on lapsille hyvä juttu!

Ja tosiaan vielä se, että jos vanhemmat ovat vuorotellen töissä niin että lapset "saavat" olla kotona, parisuhde ja perheen yhteinen aika kärsii. Sekään ei ole lasten etu.

Tuo nyt vaan on järjetön pykälä, ei siitä pääse yli eikä ympäri, vaikka kuinka vedettäisiin tähän taas iänikuinen väsynyt "kotihoito vai päiväkoti" -länkytys, joka ei edes asiaan liity. Väitän, että oikeus jäädä hoitamaan sairasta lasta toisen nukkuessa yövuoron jälkeen kyllä maksaisi itsensä takaisin vähentyneinä sairauspoissaoloina, onnettomuusriskin alenemisena (no, hyötyhän tulee siitä sen yövuorolaisen eikä päivävuorolaisen työnantajalle lyhyellä tähtäimellä, mutta kyllä yhden ylirasitus tai vaaratilanteet vaikuttavat koko perheeseen ja sitä kautta puolison työkykyyn).

Pisteet kaikille niille, jotka väheksyvät tuota, koska "minäkin jaksoin valvoa kuukauden putkeen enkä edes syödä ehtinyt kahteen kuukauteen kun oli niin vaativat lapset ja kiirettä töissä", mutta säädökset tulisi soveltaa yleiseen, normaali-ihmisen toimintaa koskevaan tutkimustietoon. Jota on rutkasti mm. valvomisen vaikutusten osalta olemassa.

Eikä ole edes oma lehmä ojassa, meillä ei kumpikaan ole yötöissä, mutta huutava vääryys tuo on.

Aika monissa paikoissa yökkö jakaa lääkkeet. Aika monissa paikoissa yökkö on yksin vastuussa esim. 25 ihmisestä 10 tunnin ajan. Mutta ilmeisesti joidenkin mielestä on ihan okei, että sinne laitetaan ihminen jonka toimintakyky on känniläisen luokkaa.

Yhteistyössä