vuorotyö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta, miten arki sujuu, kun molemmat vanhemmat vuorotyössä? Itse olen nyt hoitovapaalla, mutta ajatus töihinpaluusta ahdistaa. Jos palaan odottamassa olevaan paikkaan, on minulla säännöllinen vuorotyö, viikko aamua ja viikko iltaa, eli samoin kun miehelläni. Lapsen hoidon kannalta meidän olisi "pakko" olla eri vuoroissa, eli näkisimme miehen kanssa toisiamme lähes vain viikonloppuisin. Tuo vanha paikka ei kuitenkaan yhtään houkuta, ja harkitsenkin irtisanoutumista. Päivätöitä ei tunnu mistään löytyvän, eli riskinä olisikin että löydän työn jossa iltaa ja viikonloppuja. Tällöin ei yhteistä vapaata ole välttämättä joka viikko, samoin lapsen hoitopäivät voivat venyä myöhäänkin. Uskaltaisinkohan silti irtisanoutua? Eli kiitollinen kaikista kokemuksista, joissa molemmat vanhemmat tekevät vuorotyötä.

Uskaltaisinkohan silti irtisanoutua?

Tämä riippuu ihan miten tarkoilla olette taloudellisesti. itse irtisanoutuessa jos aiot jäädä työttömäksi, tulee 3-5 kk karenssi ja alasta riippuen työhönosoituksia voi tippua tiheeseenkin laatikosta. Tai sit ei.

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
Uskaltaisinkohan silti irtisanoutua?

Tämä riippuu ihan miten tarkoilla olette taloudellisesti. itse irtisanoutuessa jos aiot jäädä työttömäksi, tulee 3-5 kk karenssi ja alasta riippuen työhönosoituksia voi tippua tiheeseenkin laatikosta. Tai sit ei.

Tämän karenssin aikanahan saisin ymmärtääkseni normaalisti kotihoidontuen, eli tulot eivät muuttuisi. Karenssin jälkeen sit taas omat tulot tuplaantuisi, tosin kauhean paljon pidempää, kuin kotihoidontukea tulisi ole varaa työttömänäkään olla, mitään isompia hankintoja kun ei ole varaa hankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja justjuu:
Mä tekisin tota työtä sen aikaa, että löytäisin uuden.
Kyllä se siitä luttaantuu. Nimim. kokemusta on.

tässä ehkä isoin ongelma onkin, että tuo töihinpaluu ei huvita yhtään. Viimeisen vuoden aikana, kun sitä on ajatellutkin on iskenyt tosi paha ahdistus. Huono työilmapiiri suurin syy. Eli en tiedä kykenenkö henkisesti palaamaan vanhaan paikkaan. Lapselle toki parempi vaihtoehto, kun hoitopäivät jäisi lyhyiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voithan kokeilla. jos oikein tökkii niin katsot vaan irtisanomisajan valmiiksi, sen kärvistelee vaikka käsillä seisoen.

tämähän olisikin muuten hyvä, mutta silloin pitää olla valmiiksi katsottuna uusi työ. Nyt olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää 3v. eli jos sitten "heti" irtisanoutuisin, tulisi tuo karenssi ilman mitään rahaa, ja muutenkin voi olla että tuo 3v. on raja johon pystytään kituuttaamaan näillä pienillä tuloilla. Eli vielä kokemuksia, voiko parisuhde toimia, jos vanhemmilla erilaiset vuorotyöt, jolloin yhteistä vapaa-aikaa satunnaisesti?

Meillä on aina ollut molemmilla vuorotyö, epäsäännöllinen sellainen. Hyvin on toiminut. Välillä on ollut aikoja, jolloin ollaan hoidettu parisuhdetta lähes pelkästään puhelimen välityksellä, kun on vuorot menneet niin pahasti ristiin. Ensimmäinen loma yhtä aikaa saatiin vasta 10 vuoden yhdessäolon jälkeen, sitä ennen oli aina lomatkin eri aikaan.

Nyt teen itse pelkkää yötä, mies vuoroa. Siinähän tämä sujuu, välillä on sitten yhteisiä viikkovapaitakin. Emme ole ottaneet asiasta ongelmaa, joskus nähdään enemmän ja joskus vähemmän :)

Meillä aikoinaan molemmilla 2-vuorotyö. Eri vuoroissa käytiin just lasten takia. Meille se oli pidemmän päälle huono ratkaisu, koska nähtiin toisiamme vain viikonloppuisin ja hetki iltaisin, vieraannuttiin ja siinä meinas käydä vanhanaikaisesti.
Paha kriisi käytiin läpi, ennenku asiat selvis ja yhdessä jatkettiin. Oli aikamoinen soppa.

mies tekee 4aamua, vapaa, 4 iltaa, vapaa, ja 4yötä ja 6vapaata. Menin töihin kun kuopus oli 2v 7kk. Aamua ja iltaa siis. Olihan se aikamoista. Haettiin välillä muksuja peittojen kanssa hoidosta, ja muutenkin aamut jos osu yhtäaikaa niin hoitoon vietiin viideltä. Ja kamalinta koko hommassa oli että mulla oli ihan tajuttoman vaikea sopeutua iltavuoroihin kun ikävöin lapsia. Ei siitä tullut mitään ja ei me nähtykkään usein miehen kanssa. Mitä järkeä perustaa perhe jos siitä ei voi edes nauttia. Ja eihän tuo mikään ongelma ole irtisanoutua hoitovapaalla.

Yhteistyössä