Vuorotyö vai virka-aikatyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhh

Vieras
Kummasta tykkäätte? Hyviä ja huonoja puolia :) Itse tein ensin virka-aikatyötä, maanantaista perjantaihin 8-16. Oli mukavaa olla viikonloput vapaalla ja menoja pystyi hyvin suunnittelemaan kun tiesi milloin on töissä. Mutta virastoissa oli vaikea päästä käymään, kampaajalla ym.
Sitten vaihdoin vuorotyöhön, kauppaan. Työt olivat 7-21 välillä, jokaisena päivänä. Iltavuorot olivat aivan kamalia, en vain tykännyt. Luulin tottuvani mutta vuoden aikana näin ei käynyt. Palkka oli tässä työssä paras, lisät on hyvät.
Nyt teen kai vuorotyötä? Työt 7-15, jokaisena päivänä. Arkivapaat on kivoja, voi käydä kampaajalla ja hoitaa muita asioita. Viikonloppulisä ja sunnuntainpalkka toki myös kivoja. Menoja ei tässäkään voi kovin pitkälle suunnitella, paitsi illalle.
Luulin että virka-aikatyö on minulle paras, mutta kyllä tuo päivätyöä mutta myös viikonloppuisin on paras.

Ehdottomasti tekisin mieluummin vuorotyötä, virka-aika vie voimat tosi nopeasti. Nyt teen sekalaista systeemiä, ei järkevää 3-vuorotyötä. Kyllä sekin menettelee, kun on paljon vapaa-aikaakin.

Ehdottomasti virka-aikatyö. No, mulla se työaika vaihtelee klo. 6.00-17 välillä, mutta illat, viikonloput ja pyhät on aina vapaata.

Nuorena tein kahta vuoroa kaupassa ja viikonloppuja, ei sopinut mulle. Opiskeluaikana tuli kokeiltua myös pyhätöitä ja öitä, niitä tehdessä kyllä vitutti potenssiin miljoona. Ei kiitos.

Ja nyt kun on lapsiakin, niin tää virka-aikatyö sopii parhaiten minulle. Ja kerran viikossa otan lyhennykset, jolloin pääsee jo siinä klo.12-13 maissa kotio. Asiat olen aina pystynyt hoitamaan, kampaajatkin on auki iltaisin ja viikonloppuisin.

Molempia tehnyt ja voin kertoa, että vuorotyö on niiiiiin perseeeestä!!!! Onneksi älysin vaihtaa hommia ja nyt saan nauttia ma-pe klo 8-16 (liukumilla) työvuoroista, JOKAINEN joulu, juhannus, vappu, pääsiäinen ja muu kissanristiäinen on mulla AINA VAPAA!!!!

Sori, mutta en vaan ymmärrä vuorotöiden tekijöitä, että miten he jaksavat. Itse ahdistuin totaalisesti, eikä mulla tuolloin ollut edes lapsia vielä.

Mieluiten tekisin 9-17 tai 10-18 työtä. Ikävintä on jos joutuu jo seitsemäksi menemään, en vaan saa unta tarpeeksi aikaisin enkä muutenkaan mukaudu siihen rytmiin mtä se vaatis.

Vuorotyötä teen sairaalassa. On aamu-, ilta- ja yövuorot ja joka vuorossa omat hyvät puolet. En haluaisi päivätyönön. Tykkään, että on välillä 3-4 päivän vapaita ja mulle käy viikonlopputyöt.

[QUOTE="vieras";28762642]

Sori, mutta en vaan ymmärrä vuorotöiden tekijöitä, että miten he jaksavat. Itse ahdistuin totaalisesti, eikä mulla tuolloin ollut edes lapsia vielä.[/QUOTE]

Meillä kumpikin teki lasten pikkulapsivuodet kolmivuorotyötä, saimme soviteltua hyvin vuorot niin, että lapset olivat vain hyvin vähän hoidossa. Työpäivinä näimme toisiamme vähän, mutta meillä oli paljon vapaata ja lomia, jolloin saimme olla yhdessä. Niillä eväin jaksoimme ja lapset saivat leppoisat elämänsä alkuvuodet. Ei se aina onnistu, jos ei voi vaikuttaa vuoroihinsa, mutta me pystyimme sitä tekemään.

Kai se on niin luonnekysymys, joillekin vuorotyöt sopii, toisille, eikä se ole mikään paremmuuskysymys kumpaankaan suuntaan. Niitä tarvitaan, jotka tekee säännöllistä työaikaa, samoin kuin niitä, jotka eivät tee. Hyvä, että löytyy kumpaakin sorttia. Se on ikävää, jos ei voi tehdä työtään sillä itselle sopivalla tavalla. Se on ahdistavaa ja väsyttävää.

[QUOTE="vieras";28762642]Molempia tehnyt ja voin kertoa, että vuorotyö on niiiiiin perseeeestä!!!! Onneksi älysin vaihtaa hommia ja nyt saan nauttia ma-pe klo 8-16 (liukumilla) työvuoroista, JOKAINEN joulu, juhannus, vappu, pääsiäinen ja muu kissanristiäinen on mulla AINA VAPAA!!!!

Sori, mutta en vaan ymmärrä vuorotöiden tekijöitä, että miten he jaksavat. Itse ahdistuin totaalisesti, eikä mulla tuolloin ollut edes lapsia vielä.[/QUOTE]

Juuri nuo kissanristiäiset nostavat palkkaa kivasti, minulla lisät on noin 200-400 kuukaudessa. Vuorotyössä just jaksaa, joskus on kiva kun on muutama päivä töitä ja taas vapaata. Joskus taas vaikkapa 9 päivän putki ja useampi vapaa. Tässäkin just huomaa miten erilaisia ihmisiä on :)

Olen tehnyt molempia, enemmän vuorotyötä, ja se jotenkin sopii mulle paremmin.

Eniten tykkään kuitenkin tästä nykyisestä yrittäjäelämästä:
Minä ilmoitan asiakkaalle, koska mulle sopii tehdä töitä, ja asiakas joko järjestää aikataulunsa sen mukaan, tai yrittää löytää jonkun muun tekemään homman :D

[QUOTE="vieras";28763478]miksi?[/QUOTE]

Haluan että saan toisina aamuina nukkua pidempään,kaikki asioiden hoidot käy paremmin.Välillä on monta vapaapäivää putkeen ja lyhyempiä työpäiviä.
Minusta joku 8-16 päivä vuosikaudet aina samaa olis katastrofi.

Kolmivuorotyötä sairaalassa teen ja päivätyöstä haaveilen...hyviä puolia on just nuo pitkät arkivapaat, helöppo järjestää omia menoja ja vuorolisät tekee muuten pieneen palkkaan ihan ok lisän. Lasten ollessa pieniä mahdollistaa vähäiset hoitopäivät
Mut...joka hemmetin joulu, juhannus, uusivuosi se tappelu ollaanko töissä vai vapaalla, samoin vkl, kun muu perhe on vapaalla, usein itsellä töitä. KOuluikäisiä ei pahimmillaan nää liki 3vrk:een, kun kunnon työputki sattuu...
Eli päivätyötä etsiskellen

Ehdottomasti virka-aikatyö jos noista pitää valita. Itsellä on niin ihanteellinen tilanne, että teen töitä kotoa käsin ja voin hoitaa noita asioita viikolla keskellä päivää. Toki työpäivä venyy silloin iltaan, mutta eipä se haittaa. Viikonlopputöitä tulee harvemmin tehtyä.

Vuorotyö ehdottomasti. Jää aikaa olla lasten kanssa, sekä hoitopäivät ovat lyhyitä tai niitä on vain muutamia viikossa (mies tekee myös vuorotyötä). Mulla aamuvuoro voi alkaa klo 04-05 ja loppuu klo 12-13 viimeistään. iltavuoroon menen n. klo 16-18 ja aamuyöstä kotiin. Eli suuren osan työpäivästä teen silloin kun lapset nukkuvat.

Olen tehnyt myös päivätyötä, mutta työpäivät olivat paljon raskaampia, kun koko ajan oli kova meno päällä. Tottakai palkkakin on parempi vuorotyössä ja vastaavasti esim. hoitomaksut meillä pienemmät, kun vuorohoidossa maksetaan käytetyistä tunneista.

Huonoja puolia on varmasti se, että joskus siellä töissä joutuu olemaan joulun, juhannuksen jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vuorotyöläinen;28762681:
Juuri nuo kissanristiäiset nostavat palkkaa kivasti, minulla lisät on noin 200-400 kuukaudessa. Vuorotyössä just jaksaa, joskus on kiva kun on muutama päivä töitä ja taas vapaata. Joskus taas vaikkapa 9 päivän putki ja useampi vapaa. Tässäkin just huomaa miten erilaisia ihmisiä on :)

Juu, kokemusta on, mutta mua se lisäliksakaan ei menneen joulun jälkeen lämmittänyt. Onneksi meitä on kuitenkin monenlaisia ja osa nauttii vuorotyöstäkin, eipä täällä muuten sairaalat ja muut pyöris :)

Itselläni on virka-aikatyö, en koskaan ole kokeillut vuorotyötä.

Välillä käy mielessä että olisikohan vuorotyö sittenkin kivempaa. Mutta tämä minun työpaikkani on noin muuten niin mukava, ja on liukuva työaika, ja hiljaisempina aikoina (talvi) saan vähentää tunteja jos laiskottaa ja rahatilanne antaa myöten, joten en kyllä ole ajatellut vaihtaa.
Pahimpia on tietysti aamut, ei aina kiinnostais herätä päivästä toiseen kukonlaulun aikaan.

Yhteistyössä