Vuoro-/reissutyöläiset: lastenne hoitoajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdin vain

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kuinka pitkiä aikoja putkeen lapsenne joutuvat olemaan hoidossa? Tunnen meinaan muutaman perheen, joiden lapset ovat useamman päivän putkeen päiväkodissa (siis eivät käy välillä kotona) ja aloin miettimään että onko tämä kovinkin yleistä.

Vaikken yleensä kauhistele mitään tämmöisiä asioita, mutta tuntuu kyllä suoraan sanottuna pahalta lasten puolesta :(

Vuorotöissä lastenhoitoajat yleisesti ottaen on lyhyempiä kuin jos molemmat vanhemmat tekevät säännöllistä päivätyötä. Yhtäkään epäsäännöllistä vuorotyötä tekevää yksinhuoltajaa en tunne. En myöskään tiedä myöskään yhtään yksinhuoltajaa tai pariskuntaa joka ilman esim. mummon apua tekisi reissutyötä.

Vuorotöissä lastenhoitoajat yleisesti ottaen on lyhyempiä kuin jos molemmat vanhemmat tekevät säännöllistä päivätyötä. Yhtäkään epäsäännöllistä vuorotyötä tekevää yksinhuoltajaa en tunne. En myöskään tiedä myöskään yhtään yksinhuoltajaa tai pariskuntaa joka ilman esim. mummon apua tekisi reissutyötä.

Näin mäkin sen olen ajatellut (itsekin siis teen vuorotyötä ja samoin mieheni). En vaan jaksa ymmärtää, miten joku voi pitää lastaan monta päivää putkeen hoidossa (ja omasta tahdostaan, kuulemma olisi toiselle vanhemmista ollut firman toimistolla ollut töitä tarjolla ilman reissailua mutta eipä halunnut sitä ottaa vastaan).

Kyllä mie tunnen monta yksinhuoltajaa, joilla on pitkiä hoitopätkiä lapsilla, ei tarvi olla edes niin älyttömän epäsäännöllinen vuorotyö, vuorot huonoon aikaan vain.

[QUOTE="vieras";27986041]Kyllä mie tunnen monta yksinhuoltajaa, joilla on pitkiä hoitopätkiä lapsilla, ei tarvi olla edes niin älyttömän epäsäännöllinen vuorotyö, vuorot huonoon aikaan vain.[/QUOTE]

Yksinhuoltajien kohdalla viä ihan ymmärrän, mutta jos perheessä molemmat vanhemmat niin eikö sitä millään saisi vuoroja järkättyä vähän fiksummin? :S

Yksinhuoltajien kohdalla viä ihan ymmärrän, mutta jos perheessä molemmat vanhemmat niin eikö sitä millään saisi vuoroja järkättyä vähän fiksummin? :S

Ai sä meinaat että vanhemmat tarkotuksella pitää lasta pitkiä aikoja hoidossa? Joo, vuoroja voi yrittää sumplia mutta einse todellakaan aina onnistu. Esimerkkinä minä sos.ala ja mies palomies. Jos mä alkaisin ruksimaan vuorojani miehen vuorojen mukaan,siellä olisi koko lista miten sattuu + työtovereina muitakin äitejä ja isejä jotka toivovat vklp-vapaata tai aamuvuoroa päivähoidon vuoksi.

Kannattaa muistaa että vaikka lapsi on pitkät pätkät hoidossa, on hän myös kotona usein useita päiviä (3-6) putkeen. Lapsi on myös yötä hoidossa ja koska hoitopaikka on ihana, ajattelen aina että pieni on vähän kuin yökylässä vaikka sukulaisella. Ja varmaan ymmärrät että vuorohoidossa meininki ei iltaisin tai öisin ole samanlaista kuin "normi" pk:ssa päivät.

Itselläni on reissutyö, mutta reissut onneksi ajoittuvat 7.30- 16.00 väöliselle ajalle, muuten sumplitaan puolison kanssa, vaikkakin todella harvoin tarvitsee. Tunnen kuitenkin yhden eroperheen, jossa lapsen ollessa isällään, lapsi joutuu olemaan päiväkodissa jopa 12 tuntisia päiviä, kun isällä on iltavuoro. Jostain täysin käsittämättömästä syystä isä haluaa viedä lapsen hoitoon viimeistään lounalle, vaikka pääsisikin töistä vasta ilta kymmenen jälkeen ja työ alkavat vasta kolmen neljän tienoilla. Tähän yrittää nyt päiväkoti puuttua, koska tilanne on täysin lapsen edun vastainen, eikä vastaa todellista hoitotarvetta. Onneksi lapsi on joka toisen viikon äidillään, jolloin lapsi ei ole hoidossa edes joka päivä.

[QUOTE="Vieras";27986166]Ai sä meinaat että vanhemmat tarkotuksella pitää lasta pitkiä aikoja hoidossa? Joo, vuoroja voi yrittää sumplia mutta einse todellakaan aina onnistu. Esimerkkinä minä sos.ala ja mies palomies. Jos mä alkaisin ruksimaan vuorojani miehen vuorojen mukaan,siellä olisi koko lista miten sattuu + työtovereina muitakin äitejä ja isejä jotka toivovat vklp-vapaata tai aamuvuoroa päivähoidon vuoksi.

Kannattaa muistaa että vaikka lapsi on pitkät pätkät hoidossa, on hän myös kotona usein useita päiviä (3-6) putkeen. Lapsi on myös yötä hoidossa ja koska hoitopaikka on ihana, ajattelen aina että pieni on vähän kuin yökylässä vaikka sukulaisella. Ja varmaan ymmärrät että vuorohoidossa meininki ei iltaisin tai öisin ole samanlaista kuin "normi" pk:ssa päivät.[/QUOTE]

No siis tiedän perheen, jossa on ihan vanhempien valinta se että lapset ovat pitkiä pätkiä hoidossa. Heillä olisi siis työnsä puolesta mahdollisuus toisenlaiseen järjestelyyn.

Meillä mies vuorotöissä, itse lähden klo 9.30 ja kotona klo 18.30. Lapsi hoidossa 2-3 päivänä viikossa maksimissaan 5h/pv. Jäin itse osittaiselle hoitovapaalle, jotta saatiin päivät lyhyiksi ja hoitopäivät mahd. vähiin. Suosittelen pienipalkkaisille. Rahallisesti tuossa ei häviä käytännössä mitään, koska kun tulot pienenevät myös verotus pienenee. Myös hoitomaksu pieneni huomattavasti, kun saatiin lapsi osapäiväiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27986265:
Meillä mies vuorotöissä, itse lähden klo 9.30 ja kotona klo 18.30. Lapsi hoidossa 2-3 päivänä viikossa maksimissaan 5h/pv. Jäin itse osittaiselle hoitovapaalle, jotta saatiin päivät lyhyiksi ja hoitopäivät mahd. vähiin. Suosittelen pienipalkkaisille. Rahallisesti tuossa ei häviä käytännössä mitään, koska kun tulot pienenevät myös verotus pienenee. Myös hoitomaksu pieneni huomattavasti, kun saatiin lapsi osapäiväiseksi.

Mä kans oon suunnitellut tekeväni 50%-työaikaa kun palaan töihin, jos vaan pomo siihen suostuu. Meillä kanssa tulee päivät pääosin olemaan lyhyitä koska mennään ja päästään aina eri aikoihin ja tosiaan molemmat tehdään vuorotyötä. Kaikenlisäksi päiväkoti on ihan meidän kodin vieressä, joten ei mene sitten matkoihinkaan aikaa :)

Yhteistyössä