vuokran maksusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuuva

Vieras
Mulla unohtui marraskuun vuokran maksu. Elin täysin kuvitelmissa, että olen sen jo maksanut, kunnes sain pari viikkoa eräpäivän jälkeen perintätoimistolta kirjeen, jossa ilmoitettiin, että vuokra on maksamatta jne. Pelästyin kovin (olin siis oikeasti itse muistavinani että maksoin sen, tarkastin sen nettipankista ja en ollut kuitenkaan maksanut) ja maksoin sen sitten saman tien. Eli maksoin marraskuun vuokran parisen viikkoa myöhässä. Olen asunut tässä hoas:in asunnossa jo 2,5 vuotta ja joka kuukausi maksanut vuokran ajallaan. Nyt se vain unohtui.

Maksoin sitten joulukuun vuokran jo 2. päivä, koska tilillä oli silloin ylimääräistä rahaa. Kuitenkin kävin tänään 7. päivä nettipankissa ja huomasin, että pankki on automaattisesti maksanut vuokran 7. päivä. Käytännössä joulukuun vuokra on siis maksettu kaksi kertaa nyt.

Millainen käytäntö tässä yleensä on, jos unohtuu vuokra maksamatta? Meneekö se siis automaattisesti sen jälkeen aina suoraperintään, koska tästä en ole tehnyt sopimusta enkä myöskään saanut ilmoitusta?

Mä oon tosi hämmentynyt, vaikka oma syyni onkin että vuokra jäi maksamatta. Mutta kuitenkin aina aikaisemmin maksanut ajallaan. Onko mulla nyt sitten joku maksuhäiriömerkintä vai? Siis en tule saamaan asuntolainaakaan... Itkujen itku. Oisin samantien soittanut pankkiin, jos se olis vielä auki, mut täytyy oottaa huomiseen...

Ei ole maksuhäiriömerkintää. Outoa et heti menee perintätoimistoon. Ylensä tulee kotiin eka muistutus erääntyneestä laskusta. Siinä voi olla maininta et seuraava menee perintätoimistolle.

rauhotu nyt toki. ei ole merkintää. merkintä tulee jos ehtii menemään oikeuteen asti, se vie aikaa,kuukausia.

-Mutta ei ne kyllä voi ilman sinun suostumustasi laittaa mihinkään suoraveloitukseenkaan, ilman allekirjoitustasi. selvittele vähän, jotain kummaa tuossa on.

Maksoitko verkkopalvelussa? Jos olitkin vahingossa laittanut sen marraskuunlaskun eräpäiväksi 7.12 etkä 7.11 eli siitä on tullut maksupalvelutoimeksianto joka menee eräpäivänä. Nythän olet siis maksanut tavallaan jo tammikuunkin vuokran. Jos haluat ylimääräisen maksun takaisin niin sinun on pyydettävä saajaa palauttamaan rahat. Pankki ei voi sitä tehdä.

[QUOTE="vieras";22617023]Ei ole maksuhäiriömerkintää. Outoa et heti menee perintätoimistoon. Ylensä tulee kotiin eka muistutus erääntyneestä laskusta. Siinä voi olla maininta et seuraava menee perintätoimistolle.[/QUOTE]

Nykyään aika monet tahot on ulkoistaneet maksumuistutukset sekä perinnän jollekin ulkopuoliselle taholle (usein perintätoimisto) ja siksi kirje perintätoimistolta ei vielä tarkoita perintää vaan on oikeastaan vain aivan tavallinen karhukirje eli maksumuistutus. Perintään siirtyminen tapahtuu vasta paljon myöhemmin. Käytännöstä riippuen ensin lähetetään 1-3 maksumuistutusta ja sitten vasta lähdetään perimään rahoja oikeusteitse.

[QUOTE="vieras";22617158]Maksoitko verkkopalvelussa? Jos olitkin vahingossa laittanut sen marraskuunlaskun eräpäiväksi 7.12 etkä 7.11 eli siitä on tullut maksupalvelutoimeksianto joka menee eräpäivänä. [/QUOTE]Tätä minäkin veikkaan tai sitten olet näpytellyt sen joulukuun vuokran jo kertaalleen aikaisemmin hyvissä ajoin ja sitten olet maksanut vielä etuajassa, kun sattui sitä rahaa olemaan.

Ei tosiaan ole mitään merkintää sulla eikä sitä parin viikon myöhästymisestä tule. Maksuhäiriömerkintä edellyttää, että jätät sen maksun kuukausiksi maksamatta. Ja olisihan se nyt aika kohtuutonta, että inhimillisen virheen takia mitään merkintöjä tulisi (puhumattakaan typerästä, ei olisi yhteiskunnankaan kannalta järkevää saattaa luottokelvottomaksi ihmistä, joka maksaa tunnollisesti laskut muuten, mutta tekee virheen kerran).

Tarkista ihan ensin, onko sun tililtä nyt varmasti mennyt se joulukuun vuokra kahdesti. Jos on, siinä on joku virhe tapahtunut, sillä ei sun laskuja tosiaan voida ilman sun lupaa mihinkään suoraveloitukseen laittaa. Tarkista siis tilitapahtumat tarkkaan ja jos se tosiaan on mennyt kahdesti, eikä ole käynyt esim. niin että olet laittanut eräpäiväksi sen 7.12 silloin kun sen maksoit, niin ota yhteys HOAS:lle ja pyydä palautusta, tai sitten sun tammikuun vuokra voidaan kuitata sillä.

Maksoin sitten joulukuun vuokran jo 2. päivä, koska tilillä oli silloin ylimääräistä rahaa. Kuitenkin kävin tänään 7. päivä nettipankissa ja huomasin, että pankki on automaattisesti maksanut vuokran 7. päivä. Käytännössä joulukuun vuokra on siis maksettu kaksi kertaa nyt.

Ethän sä ole tehnyt nettipankkiin sellaista toistuvaa maksua? Mulla on joka kk viimeinen pv kuukausittain toistuva maksu säästötilille, jolloin mun ei tarvitse itse huolehtia mistään, opintolainan maksun määrä on jemmassa toisella tilillä kun lasku tulee 2 krt vuodessa.

[QUOTE="vieras";22617158]Maksoitko verkkopalvelussa? Jos olitkin vahingossa laittanut sen marraskuunlaskun eräpäiväksi 7.12 etkä 7.11 eli siitä on tullut maksupalvelutoimeksianto joka menee eräpäivänä. Nythän olet siis maksanut tavallaan jo tammikuunkin vuokran. Jos haluat ylimääräisen maksun takaisin niin sinun on pyydettävä saajaa palauttamaan rahat. Pankki ei voi sitä tehdä.[/QUOTE]

Soitin tänään pankkiin ja näinhän siinä on käynyt. Eli näppäilin tosiaan sen joulukuun eräpäiväksi. Hah. Oma moka siis totaalisesti. Mut mä muistelinkin että "maksoin sen marraskuun vuokran" ainoo vaan, että eräpäivä kuun myöhässä.

No ei tässä mitään sen kummepaa nyt, kun vaan tammikuunkin vuokra on jo etukäteen maksettu :D

No ei tässä mitään sen kummepaa nyt, kun vaan tammikuunkin vuokra on jo etukäteen maksettu :D
Toivottavasti ei ole kuukausittain vaihtuva viitenumero, siinä tapauksessa ilmoita maksunsaajalle, että on maksettu tuolla vanhalla viitenumerolla, niin ei tule siitä uusia sekaannuksia.

Ja pistä itsellesi ylös, että on maksettu, ettet vahingossa mene maksamaan uudestaan ;)

[QUOTE="vieras";22619656]Toivottavasti ei ole kuukausittain vaihtuva viitenumero, siinä tapauksessa ilmoita maksunsaajalle, että on maksettu tuolla vanhalla viitenumerolla, niin ei tule siitä uusia sekaannuksia.

Ja pistä itsellesi ylös, että on maksettu, ettet vahingossa mene maksamaan uudestaan ;)[/QUOTE]

Ei kai vuokrissa yleensä vaihtuvaa viitenumeroa ole? Vai meinaatko, että ne joka kuukausi lähettäisi vuokrasta erikseen laskun?

[QUOTE="vieras";22619695]Ei kai vuokrissa yleensä vaihtuvaa viitenumeroa ole? Vai meinaatko, että ne joka kuukausi lähettäisi vuokrasta erikseen laskun?[/QUOTE]

Riippuu ihan vuokranantajasta, toisilla vaihtuu ja toisilla ei. Maksu kuitenkin menee ihan oikein saajan tilille vaikka viitenumero olisikin väärin. Viitenumeron avulla vaan kohdistetaan kirjanpidossa mistä maksusta on kyse, reskontrien tehtävä on sitten kohdistaa väärillä viitenumeroilla maksetut laskut kohdalleen, jotkut tosin lähettävät muistutuksen ja maksettu lasku kohdistetaan vasta sitten kun asiakas ilmoittaa "minä olen kyllä maksanut tämän".

[QUOTE="vieras";22619732]Riippuu ihan vuokranantajasta, toisilla vaihtuu ja toisilla ei. Maksu kuitenkin menee ihan oikein saajan tilille vaikka viitenumero olisikin väärin. Viitenumeron avulla vaan kohdistetaan kirjanpidossa mistä maksusta on kyse, reskontrien tehtävä on sitten kohdistaa väärillä viitenumeroilla maksetut laskut kohdalleen, jotkut tosin lähettävät muistutuksen ja maksettu lasku kohdistetaan vasta sitten kun asiakas ilmoittaa "minä olen kyllä maksanut tämän".[/QUOTE]

Kyllä mä tiedän mitä viitenumero tarkoittaa, meinasin ihan vaan, että yleensä vuokrasta ei lähetetä joka kuukausi uutta laskua, jolloin tietenkään viitenumerokaan ei voi olla vaihtuva. En tosin tiedä, miten kaikki eri säätiöt toimii, joten voi toki olla, että jollain onkin.

[QUOTE="vieras";22619695]Ei kai vuokrissa yleensä vaihtuvaa viitenumeroa ole? Vai meinaatko, että ne joka kuukausi lähettäisi vuokrasta erikseen laskun?[/QUOTE]

Kyllä minä ainakin aikoinaan sain aina nipun vuokranmaksulappuja, jokaiselle kuulle omansa. Samaten yhtiövastikkeessa oli vielä viime vuonna joka kuulle oma viitenumero, nyt on sentään yksi ja sama, ei tarvitse näpytellä joka kerta uutta.