Vuokralla omakotitalossa: plussat ja miinukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh

Vieras
Olen vakavasti harkinnut muuttamista vuokralle omakotitaloon. Olen yksinhuoltaja ja asun kerrostalokaksiossa pienen lapsen ja kahden koiran kanssa. Tuttuni vuokraa edullisesti omakotitaloaan (rintamamiestalo, täysin omassa rauhassa, iso oma piha, pihasauna) eikä vuokra olisi kuin 70e kalliimpi kuin tässä kaksiossa! Paikka kuulostaa kaikin puolin aivan mahtavalta!

Ja silti epäilyttää.. Pärjäänkö yksin pienen lapsen ja ok-talon töiden kanssa? Talossa on sähkölämmitys, mutta sen pystyy lämmittämään täysin puilla, joka huoneessa on tulisija.

Olisin hullu, jos en tälläistä tilaisuutta käyttäisi, mutta haluaisin kuulla omakotitaloasumisen plussia ja miinuksia :).

Olen itse kokopäivätyössä, joten taloudellisesti uskoisin pärjääväni.

Kaikki kulut nousee kun muuttaa omakotitaloon tai vastaavaan.
Meillä paritalo 105neliöö, sähkölämmityksellä niin sähkölaskut ollu pahimmillaan talvella 350e/kk.

Rintamamiestalon lämmityskustannukset ovat järjettömät verrattuna kerrostalokaksioon. Jos puilla voi lämmittää niin kiva, mutta ilmaista tai vaivatonta se ei ole.

Koirien kannalta omakotitalo on hyvä vaihtoehto. Helvetisti vaivaa ja kuluja siitä kyllä on.

Niinpä, en pelkää töitä, mutta osa tutistani on kovasti sitä mieltä että on liian raskasta yksin huolehtia työn lisäksi ok-talon työt (ruohon leikkuut, lumityöt..). Sitä alkaa tässä sitten itsekin epäileen :D. Kallistun kuitenkin sille puolelle, että ihan hyvin pärjään. Mulla on suuri tukiverkostokin, josta olen kovin kiitollinen..

Tuo sähkön kulutus itseäkin hiukan mietityttää, mutta edellisen vuokralaisen sähkölasku oli kahdelta kuukaudelta alle satasen kovien pakkasten aikaan! Ei ollut tarvinnut avata pattereita lainkaan, kun oli pari pesällistä päivässä polttanut leivinuunissa :) Eräs sukulaiseni meinasi, että on kyllä niin rankkaa sit lämmittää joka päivä.. Mikä ihme siinä mahtaa niin kovin rankkaa olla ku itse en nää puiden kantamista ja pesän sytyttämistä ym. niin ihmeellisenä.. Mutta kun kuulen näitä epäilyjä, niin alan itsekin epäilemään ;)

Kyllä tuo silti niin hyvältä paikalta mulle kuulostaa, että sen melko varmasti vuokraan.

Talossa on oma kaivo, joten vesimaksua ei ole. Puita on valmiiksi vajassa, lisää saa keväällä rankamettästä ;). Jätehuolto kuuluu vuokralaiselle. Tiemaksuista ei ole kyllä mitään käryä, ei ainakaan ole ollu mitään puhetta semmosesta :/

Kokisin tuon ok-talo asumisen sinänsä elämää helpottavaksi, että nimen omaan koirien kanssa olisi 100 kertaa helpompaa! Ei tarttis joka aamu talvellakin vetää lapselle haalareita ja muuta varustusta päälle, että koirat pääsis asioilleen.. Eikä koirien tarttis muutenkaan kökkiä neljän sienän sisällä, sais muutenki hengailla pihalla ku pelkästään lankeillä :)

Kuka ne puut tekee? Heittomotti klapeja ostettuna on aika raakasti rahaa, kattoppa paljonko, harva lähtee hyväntekeväisyyttään tekemään puita kenellekään. Sulla koko talon lämmittämiseen menee noin 20 heittomottia klapeja ja siihen päälle sähköt yms. Milloin kaivon vesi on viimeksi tutkittu että se on juomakelpoista? Kaivovesi voi loppua aika äkkiä kuivana aikana, mitäs sitten?

Kokeile, pääsethän sieltä aina tarpeen vaatiessa pois. Talvet ovat yleensä maalla helppoa aikaa, kun ei ole muuta kuin lumityöt ja lämmitys, joista jälkimmäistä en itsekään koe minään työnä, vaikka päivittäin talvisin lämmitetään kolme tulisijaa, ja on totta, että sähkönkulutukseen pystyy sillä huimasta vaikuttamaan. Meillä on myös lisäksi ulkosauna, joka siis ei vie sähkän missään muodossa, niin sähkönkulutus on talossamme aika maltillista, vaikka si sitä mitenkään erityisesti säästetä (n. 11000 kwh/h, 2 aik + 2 teiniä, 130 m2).
Kesäkaudella puuhaa on enemmän, tai toki se on itsestä kiinni. Puusavotat keväisin, liiterien täytöt, jatkuva nurmikon leikkuu, talon ja muiden rakennusten huoltotyöt, peruna- ja kasvimaat, kukkapenkit, yleinen pihan raivaus, jottei pihan ihan metsity, sadonkorjuut (omenat, viinimarjat, vadelmat, kirsikat jne pihasta)... mutta tuohan on melko vapaaehtoista hommaa, oikeastaan nurmikon leikkuu on ainoa välttämätön lasten kanssa, että käärmeet ei ihan pihalle tule.
Mutta maalla on niin hyvä olla, ettö kokeilla ainakin kannattaa. Itselläni pää leviäisi kaupungissa, jossa ei ole omaa rauhaa ja hiljaisuutta (lintujen laulua ei lasketa).
Ja koirien näkökulmasta katsottuna onhan maalla asuminen kuin olisi paratiisíin päässyt, ainakin meillä, kun koiria varten on aidattu suuri alue talon ja pihapiirin lisäksi, jossa saavat olla vapaana.
Noista edellisen kirjoittajan maksuista, btw, mikä on ekomaksu?

Talon vakuutus, kelle kuuluu.
Se vasta on kallista.
Sähkölaskuun saat laittaa satasen lisää, ei niin pieni voi olla.

En sano ettetkö pärjäisi. Sopeudut hyvinkin. Raha on tiukassa sen jälkeen.
Tontti kun ei oma niin ei kannata ostaa uutta kasvillisuutta.

Ei muuta kun rohkeasti vaan muuttamaan! :) Itse olen ihan näillä näppäimillä muuttamassa lasten ja eläinten kanssa ok-taloon vuokralle. Samaa pähkäsin itsekin että miten kerkeää ja jaksaa hoitaa yksin kaiken, mutta eiköhän sitä sisua löydy kun on tähänkin asti löytynyt. Ja täälläkin niitä epäilijöitä on riittänyt "et jaksa" "ei riitä rahat" "huono idea" ym. Uskon kyllä että on kaiken sen vaivan ja rahan arvoista kun saa mukavasti asua. Tsemppiä sulle :)

Puut tekisin yhdessä mun äidin miehen kanssa. Rankametsään ensin ja sitten pihassa klapeiksi.

Kaivon vesi on tutkittu viimeksi keväällä. Tuollaista en kyllä miettiny, että mitä jos vesi loppuu.. Täytyykin kysellä vuokranantajalta, onko näin joskus käynyt ja mitä sitten.

Kiva, kun ootte antanu lisää ajattelemisen aihetta :). Esim tämä kaivon veden loppuminen :)

Jos on maalla niin talvella kulkeminen voi olla hankalaa koska auraaja voi tulla vasta iltapäivällä tai illalla eikä pääse autolla mihinkään.Kaupungissa jos en niin tuota ongelmaa ei ole.

Puut tekisin yhdessä mun äidin miehen kanssa. Rankametsään ensin ja sitten pihassa klapeiksi.

Kaivon vesi on tutkittu viimeksi keväällä. Tuollaista en kyllä miettiny, että mitä jos vesi loppuu.. Täytyykin kysellä vuokranantajalta, onko näin joskus käynyt ja mitä sitten.

Kiva, kun ootte antanu lisää ajattelemisen aihetta :). Esim tämä kaivon veden loppuminen :)

Jos se on kunnon porakaivo (niinkuin meillä), ei siitä vesi lopu. Pintakaivot sitten asia erikseen, ne taitavat vaan jo olla vähän harvinaisempia?

Käsittääkseni vakuutus kuuluu omistajalle. Ja onhan vuokralla asumisessa se hyvä puoli, että siitä on sitten helppo lähteä, jos tuntuu pahalta :)

Kiva kuulla, että muutkin on pärjäilleet! Olen myös itse valmis näkemään vaivaa sen eteen, että saadaan asua maalla :) Ja kait ne rahatkin johonki riittää, kun ei tartte niitä puita ostella, eikä (toivottavasti) uunien ansiosta maksella suuria sähkölaskuja!

[QUOTE="arja";28639144]Jos on maalla niin talvella kulkeminen voi olla hankalaa koska auraaja voi tulla vasta iltapäivällä tai illalla eikä pääse autolla mihinkään.Kaupungissa jos en niin tuota ongelmaa ei ole.[/QUOTE]

Sehän on ihan kiinni siitä, minkälaisen auramiehen kanssa sopimuksen tekee! Meillä tieosuuskunta teki aurausspimuksen siten, että aamusta pitää olla tiet auki (ajettavassa kunnossa) arjet ja pyhät, ja näin on ollut. Sama auramies linkoaa myös meidän autotien ja autopihan. Kustannuksia näistä tulee 90 e/vuosi / tiehoitomaksu + n. 120 e/vuosi oman tien auraus.

Auraus oli sellainen kysymys, mikä itseäkin mietitytti.. Lähellä asuva maanviljelijä on auraillut tähän saakka myös tuonne vuokratalolle johtavan tien. Toivottavasti näin on jatkossakin, ja kai se on sovittavissa :). Täällä onneksi asuu ihan mukavaa väkeä.

Kirjallinen sopimus kaikesta.
Siihen kaikki mikä kuuluu vuokralaisen maksaa.
Sekä maininta et jos tulee laskuja joita ei tässä mainita vuokralaiselle kuuluvaksi kuuluu talon omistajalle.

Valokuvaa yleisesti paikat, huonot kohdat etenkin ja liitä vuokrasopimukseen.

Älä luota liikaa. Kysy kaikki ja kirjaa ylös. Molemmat allekirjoittaa paperin.

Jos pääasiassa lämmittäisit puilla, on aika hiton kova homma tehdä 15-20 kuutiota polttopuuta ilman traktorikäyttöistä klapikonetta rangasta asti polttokuntoon.

Muuten en epäile etteikö normaali aikuinen pärjäisi yksin. oma isoäitini eli leskeksi jäätyään parikymmentä vuotta yksikseen rintsikassaan, kunnes kuoli 84-vuotiaana. Viimeiseen viikkoon saakka eli kotonaan.

Eli rohkeasti vain, elämässä on kummasti sisältöä, kun asuu omakotitalossa. Pientä puuhaa riittää aina jos haluaa tehdä.

Lumityöt ja ruohonleikkuu ehkä ne isoimmat hommat. Lumitöissä auttaa kyllä joka talvi naapuri auraamalla ja häntä muistetaan sitten keväisin pienellä lahjalla. Jos jotain hajoaa, niinku meillä pari kertaa putki vuotanut niin ollaan aina soitettu vaan vuokraisännälle, joka sitten hankkii paikalle tarvittavat huoltomiehet.

Meillä vuokraan kuuluu öljylämmitys, jätehuolto yms. Vakuutus on vuokraisännällä. Vesi ja sähkö maksetaan itse. Kyllä on ollut hyvä tapa asua eikä ihan helpolla enää lähdetään kerrostaloon takaisin :)

tuohon auraamiseen... ainakin täällä paikallinen maajussi auraa pienet yksityistiet jo heti aikaisin aamusta. silloin kun itse asuin vielä kaupungissa pienessä lähiössä tiet oli talvella kamalassa kunnossa, liikennettä oli paljon tiet sohjoontui ja auraamassa käytiin , koska huvitti.

me siis asumme rintamiestalossa, jossa 3 varaavaa tulisijaa+ kellarikerroksessa puukiuas. menoja on sähköt, (talvella voi hinta olla kovina pakkaskuina 300e luokkaa (meillä autotallia lämmitetään välillä, kun mies tekee remonttihommia siellä), mutta kesä tasoittaa kulutusta, jätekaivon tyhjennys, nuohous, jätemaksu, kiinteistövero ja tietysti pienet remonttit. omilla valinnoilla ja itse tekemällä ei ole kallista. lumenluonnit ja puutarhanhoito kannattaa ottaa ilmaisena hyötyliikuntana.

uskoisin itse ainakin pärjääväni tässä omakotitalossa kolmen lapsen (alle kouluikäisiä) kanssa ilman miestäkin.

Yhteistyössä