Vuokra-asunto Helsingistä ja asunnottomuus,apua...!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen_83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen_83

Vieras
Olen ollut nyt tasan vuoden verran asunnottomana.. :( Viime kesänä lähti vuokra-asunto avoeron takia, ja tästä seurasi masennus (sairastin melko vakavaa masennusta kyllä jo ennen tätäkin). Kylkiäisenä seurasi rahavaikeudet ja velkaantuminen, joita en masennukseltani osannut/jaksanut hoitaa, ja alkuvuodesta lähtivät sitten luottotiedotkin (ei onneksi vuokrarästejä).

Olen aivan toivoton tilanteen kanssa. Olen roikkunut VVO:lla, Satolla ja Stadin asuntojen "jonoissa" erittäin kiireellisenä, mutta mitään ei kuulu. Näistä (aikankin Hki ja VVO on mahdollista saada asunto vaikka olisi luottohäiriömerkintä). Olen soitellut perään, lähettänyt sähköpostia, hakemus on laaja eli "mikä ja mistä vain kelpaa" MUTTA EI MITÄÄN KUULU! Ketkä näitä asuntoja oikein saavat, kun vapaana näyttäisi kuitenkin olevan aina jotain???

Alan olemaan jo äärimmäisessä hädässä, olen ollut yhteydessä sosiaalitoimeen, oikeusaputoimistoon ja saanut jopa lääkärinlausunnon, että asunnon saaminen olisi hoidon kannalta ensiarvoisen tärkeää. Mikään näistä ei siis ole edesauttanut asiaa :(( Tietääkö joku, onko enää mitään tahoa / keinoa tämmöisessä tilanteessa? Eihän tätä jaksa enää kauaa, en minä eivätkä sukulaiset ja ystävät, kenen nurkissa olen pyörinyt :( :( :( :(

Muutto Helsingistä ei liene vaihtoehto (on kyllä käynyt useasti mielessä!). Asiaan tämän enempää paneutumatta mm. yksi syy on jo mainitsemani vakava masennus, ja ollut sama omalääkäri ja hyvä sellainen jo 6 vuoden ajan. Hoitosuhdetta ei kuulemma ole nyt hyvä katkaista :/ Näinhän siis kävisi jos vaihtaisin paikkakuntaa.

Pimeästi asuminen ei ole käynyt mielessä, mutta... kohta sekin alkaa kuulostamaan loistoidealta. Olen asunut aina Länsi-Helsingissä mutta eipä tässä tilanteessa voi nirsoilla.

Otan osaa, tiedän miten vaikea täältä on saada asuntoa. Minua raivostuttaa kun mies on joutumassa työttömäksi ja sossu vaan marmattaa etteivät maksa vuokraamme (reilu tonni kolmiosta). Tekisi mieli huutaa sille päin naamaa että jos löytää jostain vapaan, kohtuuhintaisen kämpän kantasuomalaiselle perheelle, niin otetaan ilolla vastaan!! Vaan kun niitä asuntoja ei ole...ja ne menevät hyvin sattumanvaraisesti mamuille, elämäntapataiteilijoille ym.

Yksityiset tarjoaa soluhuoneita vuokralle, jos vaikka ensin sellaiseen ja elämänsyrjästä kiinni. Kun on duuni, niin asunnon saa helpommin.
Mun ongelma on se,ettei löydetä vaihtoasuntoa kun pitäisi saada muutettua isosta asunnosta pienempään kun perhekoko on pienempi nyt ja vuokra liian kallis, eikä tuu asumistukea kun asunto on liian iso. Ei saada vaihtokämppää, kaikki rahat menee vuokraan, koska jos on vuokrarästejä, ei saa vaihtaa asuntoa. Pattitilanne. Kämpän sijainti ei ole keskeinen, ja vuokra on kallis, niin vaihtajaa ei löydy, kaupunkia ei kiinnosta yhtään vaikka niillä on ahtaasti asuvia vailla isompaa asuntoa.
Ei vaan tarpeet kohtaa sitten niin millään.

Kokeilhan mennä katsomaan asuntoja osoitteesta www.stadinasunnot.fi - asunnot - vapaat asunnot ja sieltä löytyy linkki vuokraovi.comiin. Niitä asuntoja ei jaeta tarveharkinnan perusteella, siellä on nytkin yksi ylihintainen kaksio tyrkyllä, mutta on siellä joskus ihan kohtuuhintaisiakin asuntoja.

[QUOTE="mmm";26855837]Otan osaa, tiedän miten vaikea täältä on saada asuntoa. Minua raivostuttaa kun mies on joutumassa työttömäksi ja sossu vaan marmattaa etteivät maksa vuokraamme (reilu tonni kolmiosta). Tekisi mieli huutaa sille päin naamaa että jos löytää jostain vapaan, kohtuuhintaisen kämpän kantasuomalaiselle perheelle, niin otetaan ilolla vastaan!! Vaan kun niitä asuntoja ei ole...ja ne menevät hyvin sattumanvaraisesti mamuille, elämäntapataiteilijoille ym.[/QUOTE]

Kiitos "mmm" 'osanotoista'! Ja pahoitteluni myös teidän tilanteestanne :/ En tiedä mitä näiden ns. päättäjien päässä oikein liikkuu, kun eivät tunnu ymmärtävän ihmisten vaikeita tilanteita. Ei kai kukaan ehdointahdoin hommaa itselleen liian kallista asuntoa, tai voi esimerkiksi yllättävälle työttömyydelle yhtään mitään. Tai edes asunnottomuudelle.
Ja sitten nämä "liian pitkä työmatka (10 km), pakko saada asunto lähempää" tapauksia lukee, niin ei voi ajatella muutakuin että hohhoijakkaa. On ihmisiä kenellä on ihan oikea hätä!
Ja varmasti JOKAINEN vastaavanlaisessa tilanteessa oleva tekee kaikkensa parantaakseen asemiaan, esim. säästää rahaa yksityisten takuuvuokriin ja kalliisiin vuokriin, painaa ylitöitä jne.jne.

Mutta todella - kenelle nämä kaupungin asunnot oikein menevät ihmettelen vain??? Ja tämä on elämäni ensimmäinen kerta kun tarvitsisin ns. yhteiskunnan apua tällaisessa tilanteessa; vielä 1,5 v. sitten olin hyväpalkkaisessa työssä ja itse silloisen avopuolisoni kanssa vuokranantaja. Joskus vain elämä heittelee :(

[QUOTE="mmm";26855837]Vaan kun niitä asuntoja ei ole...ja ne menevät hyvin sattumanvaraisesti mamuille, elämäntapataiteilijoille ym.[/QUOTE]

Juupa juu :) Etsittiin miehen kanssa pari vuotta sitten keväällä asuntoa, joka näyttö oli täynnä mamuja mutta kummasti meille soitettiin joka ikisestä asunnosta, että ottaisitteko. Oltiin molemmat vasta valmistuttu lukiosta eikä ollut tietoakaan töistä, säästöistä tai siitä, tipahtaako opiskelupaikkaa... kumma kun vuokranantajat mieluummin tarjosivat asuntoa meille, kuin mamuille, joiden vuokra olisi kuitenkin ollu taattu sossun kautta.

Asuntoja kyllä löytyy, mutta jos on pakko saada se kolmio ja tietty määrä neliöitä ja tietyltä paikkakunnalta, eikä hinta saa olla normaalin hintatason mukainen, on varmaan ymmärrettävää, ettei sitä asuntoa löydy... Helsingistä kyllä löytyy normaalihintaisia kaksioita jatkuvasti.

Jos sulla on liikaa omaisuutta (jos olet ollut vuokranantaja, niin jotain rahaa luulis takataskussa olevan?) niin et saa kaupungin asuntoa. Varakkaiden ajatellaan vuokraavan vapailta markkinoilta tai ostavan oman tai asumisoikeusasunnon.

Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinen_83;26855997:
Mutta todella - kenelle nämä kaupungin asunnot oikein menevät ihmettelen vain??? Ja tämä on elämäni ensimmäinen kerta kun tarvitsisin ns. yhteiskunnan apua tällaisessa tilanteessa; vielä 1,5 v. sitten olin hyväpalkkaisessa työssä ja itse silloisen avopuolisoni kanssa vuokranantaja. Joskus vain elämä heittelee :(

Kaupungin asuntoja on ihan mahdotonta saada, minusta tuntuu, että ne suorastaan arvotaan... tuttava oli 18-vuotiaana saanut poikaystävänsä kanssa heti kaupungin asunnon, mutta me jonotimme miehen kanssa vuosia eikä koskaan mitään kuulunut vaikka olisi kuinka hätä ollut ja edellinen asunto mennyt alta.

Yksityisiltä kyllä löytyy asuntoja, kun vain jaksaa etsiä.

Mä olen saanut kaupungin asunnon kun olen sitä tarvinnut, vaikka olen välillä muuttanut pois kaupungin asunnosta.
En tiedä miksi olen ollut onnekas; luottotiedot ovat olleet kunnossa, olen käynyt töissä aika pienipalkkaisella alalla ja tarvinnut asuntoa. Asunnontarve ratkaisee, mutta sekin vaikuttaa, miten on raha-asiansa hoitanut. Vanhempien luona asuvat täysi-ikäiset ovat samassa kiireellisyysluokassa kuin asunnottomat jne.

Ja mä vähän luulen, että jos kaupungin asuntoa hakee avioparina ja molemmilla on työpaikka, niin kaupunki katsoo, että sellaisilla on mahdollisuus ottaa asuntolaina tai hankkia asumisoikeusasunto tai vuokrata asunto yksityiseltä vuokranantajalta.
Mä en olisi yksinhuoltajana saanut asuntolainaa, eikä yksityiset halua yksinhuoltajaa vuokralaiseksi, joten mulla olisi ollut erittäin huonot mahdollisuudet saada asunto muuten kuin kaupungilta. Edes VVO ei ole ollut mulle suotuisa ikinä.
Ja se, että yksiöitä on todella vähän tarjolla. Jos on työpaikka, niin monilla firmoilla on työsuhdeasuntoja ja kun on se duuni, niin saattaisi ehkä (sinkkuna) uskaltaa hakea asumisoikeusasuntoa ja siihen lainaa, sen vois jopa saada. Yksinhuoltajana, jolla on pieni palkka, mut olisi naurettu ulos pankista kuin pankista. Ja naurettiinkin.

Ei luottotiedottomille (kannattasko lukea aloitus kunnolla)

Sori, minun mokani. Luottotiedottomana varmaan onkin vaikea löytää asuntoa. Luulis, että noilla eväillä jo sais asunnon kaupungilta... kannattaisko soitella kaupungin asuntoja välittävälle taholle? Itse olen monesti saanut (muilta tahoilta) asunnon nopeammin, kun olen soitellut perään ja tehnyt selväksi, että asunnontarve on todellinen.

Ei luottotiedottomille (kannattasko lukea aloitus kunnolla)

Nimenomaan. En ole edes viitsinyt vaivautua, koska työssäkäyviä, luottotiedollisia hakijoita riittää jo heitäkin ihan pilvin pimein. Ja kyllä ymmärrän vuokranantajaakin; jos vaihtoehtona on "luotettava hakija" versus luottotiedot menneet, kyllä itsekin miettisin kaksi kertaa, kummalle vuokraan asunnon.

Niin en tiedä pitäisikö sitten alkaa juopoksi/narkkariksi vai mitä! Joskus aamulla metrossa istuessani viereisillä penkeillä istuu selkästi pahemman luokan alkoholisoituneita ns. spurguja, jotka pohtivat kenen asunnolle lähdetään Sörkkään jatkamaan ryyppyä :O

Kaikesta huolimatta yritän hoitaa asiani kunnolla ja toivoa vain parasta. Yksi paha ongelma on tämä oravanpyörä: ilman työpaikkaa ei meinaa saada asuntoa edes valtion/kaupungin tukemilta tahoilta, ja ilman asuntoa on kieltämättä vaikeaa mennä töihin, kun vaatteet ja huonekalut ovat siellä sun täällä ja osoitteeksi ilmoitettava Poste restante :(

Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinen_83;26856264:
Nimenomaan. En ole edes viitsinyt vaivautua, koska työssäkäyviä, luottotiedollisia hakijoita riittää jo heitäkin ihan pilvin pimein. Ja kyllä ymmärrän vuokranantajaakin; jos vaihtoehtona on "luotettava hakija" versus luottotiedot menneet, kyllä itsekin miettisin kaksi kertaa, kummalle vuokraan asunnon.

Niin en tiedä pitäisikö sitten alkaa juopoksi/narkkariksi vai mitä! Joskus aamulla metrossa istuessani viereisillä penkeillä istuu selkästi pahemman luokan alkoholisoituneita ns. spurguja, jotka pohtivat kenen asunnolle lähdetään Sörkkään jatkamaan ryyppyä :O

Kaikesta huolimatta yritän hoitaa asiani kunnolla ja toivoa vain parasta. Yksi paha ongelma on tämä oravanpyörä: ilman työpaikkaa ei meinaa saada asuntoa edes valtion/kaupungin tukemilta tahoilta, ja ilman asuntoa on kieltämättä vaikeaa mennä töihin, kun vaatteet ja huonekalut ovat siellä sun täällä ja osoitteeksi ilmoitettava Poste restante :(

Oletko katsonut jotain asunnottomien tukiasuntoja tai jotain sen tyylisiä? Joo, ei ne mitään luksusta varmasti ole mutta olis sitten edes joku asunto. Toisaalta voi olla ettet sä ole niihin tarpeeksi 'ongelmainen' kun ei ole päihdeongelmaa tms. En kyllä tiedä niiden myöntämisperusteita.

Ainakin joskus seurakunnilla on ollut vuokra-asuntoja, oletko kysynyt sieltä? Kirkon diakonilta voisit saada muutenkin hyviä neuvoja ja apua tilanteeseesi. Ja siellä ei siis mitenkään tyrkytetä uskonnollisia asioita.

Toivottavasti tilanteesi kohenee, ennen kuin arvaatkaan :)

En osaa sanoa millä perusteilla ne Stadin asunnoilta tarjoaa niitä kämppiä, mutta sen mä ainakin tiedän kokemuksesta, ettei ole sellaista hätää jolla asunnon varmasti saisi.
Säkään et luultavasti tule saamaan ikinä sieltä mitään.

Itse olin pienen vauvan kanssa 3kk asunnoton, kaupungilta ei tullut tarjouksen tarjousta.
Kolme kuukautta kyselin kaupungilta, VVO:lta, SATO:lta, S-asunnoilta jne, sekä kävin lähes päivittäin yksityisten vuokramarkkinoiden näytöissä, kunnes sit lopulta sain yksityiseltä ylihintaisen, mutta meille sopivan kokoisen asunnon.

Nyt ens kuussa ollaan taas joutumassa asunnottomiksi, koska putkiremppa alkaakin luultua aiemmin+kämppä rempataan kokonaan sekä vuokra nostetaan, ei voida siinä enää asua.
Kaupungilta ei oo kuulunu taaskaan mitään, vaikka oon mä sinne jotkut suosituksetkin saanut et pitäis saada sieltä.
Yksityisten hintoja ei periaatteessa ole vara maksaa, mut kai se pitää johonkin 25neliön yksiöön tunkea tuon lapsen kanssa, jos sellaisen onnistuisi yksityiseltä saamaan.
Yksityiseltäkin on nimittäin erittäin hankala saada, kun asunnontarvitsijoita on niin paljon eli kilpailu kovaa.
En tosiaan tiedä, ei meillä ole mitään paikkaa minne mennä.

Eli juu, i feel you...tsemppiä!
Onko sulla muuten lapsia?

Yhteistyössä