Vuoden ikäinen totuttelee lehmänmaitoon. Jatkuu tyhmällä kysymyksellä

  • Viestiketjun aloittaja kokeilemallako vain
  • Ensimmäinen viesti
kokeilemallako vain
Olen antanut lehmänmaitoa korvikkeen kanssa niin,että aluksi annoin neljäsosan ja sit siitä vähitellen hiomena lisännyt. Välillä oli niin etttä puolet ja puolet. Tiputin sitä koska tuntu liian suurelta määrältä ja annoin neljäsosan vaan enään, Nyt lapsella mahavaivoja niin,että on ihan löysällä. kakkaa noin 2-3 kertaa päivässä ihan vihertävät vellikakat ja oksentelee jonkin verran kanssa.
Onko tuo merkki siitä että ei kestä lehmänmaitoa vielä vai onko ennemminkin merkki laktoosiallergiasta?
 
fd
Oletko kokeillut aiemmin n.10 kk:n iästä eteenpäin antaa hapanmaitotuotteita, vai siirryitkö suoraan tavalliseen maitoon? Jos ei piimästä yms. ole tullut mitään, tuskin on laktoosin kanssa ongelmia. Mutta jos et ole antanut mitään hapanmaitovalmisteita, voi tuo lehmänmaito olla vain liian vaikea sulateltava pienen vatsalle alkuun. Kannattaa mielestäni kokeilla vaikka vielä piimää tai viiliä ensin. Toivottavasti helpottaa :)
 
"Emppu"
Laktoosi-intoleranssi tuossa iässä on oikeasti harvinaista. Pitäisin viikon-parin tauon, että maha rauhoittuu ja siten jatkaisin sekoittelulla uudelleen. Jos sitten tulee oireita, niin voi olla maitoallergiaa ja yhteys neuvolaan. Meillä alkoi epäilykset yhden lapsen kanssa näin ja 11-kuisena verikokeessa todettiin maitoallergia.
 
"mimmu"
No ei tuo kysymys kyllä tyhmä ollut. Meillä kävi niin, että samoilla oireilla meidän piti lopettaa maito ja kokeiltiin esikoisella sitten kaikki erikoismaidot - lopulta puolen vuoden kokeilujen jälkeen ja kahden viikon kokonaan maidottomuuden jälkeen hän yllättäen kestikin lehmänmaitoa. Toinen lapsi myös oksenteli heti maidon jälkeen ja ripuloi...hänelle maito ei sovi tänäkään päivänä, mutta juo lakstoositonta maitojuomaa. Sun ei varmaan auta muu kuin kokeilla...allergiatestit ei ole kauhen luotettavia tuon ikäisillä...että tämmöstä kokeilua, siedätystä, havainnointia nyt sitten vain. Neuvolasta voit apuja kysellä myös.
 
kokeilemallako vain
On kyllä viiliä, piimää, jogurttia syönyt ja niistä tosiaankaan ei ole tullut mitään oireita. Onko hyvä kuitenkin jatkaa maidon antamista pienissämäärin vaiko lopettaa ja sitten kokeilla myöhemmin uudelleen?
 
kokeilemallako vain
Sieltä olikin jo vastauksia tullut :) Meillä vanhempi tyttö ei kestä laktoosia maidossa laisinkaan, mutta ihan pieninä määrinä jossain muissa tuotteissa. Esim jäätelön voi syödä, mut lasi maitoa niin on ihan kuralla. En tiesä miten se on mahdollista kun olin itse ajatellut että jos on allerginen niin on silloin kaikissa muodoissa.
 
"..."
Meillä 1v1kk ei kanssa kestä lehmänmaitoa... 10kk aloin antamaan hapanmaitotuotteita, sillon kesti kyllä ne. Sitten kun aloin antamaan juotavaksi (1v.), niin meni vatsa löysäksi. Melkein niinkuin teilläkin. No, pari viikkoa kokonaan ilman lehmänmaitoa (ei edes niitä hapanmaitotuotteita) niin vatsa menee sekaisin jo jogurtistakin... Neuvolassa käskivät vielä pari kk kokeilemaan (jos ei kestä, pari viikkoa pois ja uudelleen kokeilu), jos ei ala onnistumaan niin lääkärille tutkimuksiin. Tänään alkais taas uusi "kokeilujakso" tällä kertaa luomujogurtilla. Tavalliset ja laktoosittomat on kokeiltu huonolla menestyksellä...
 
+-
Sieltä olikin jo vastauksia tullut :) Meillä vanhempi tyttö ei kestä laktoosia maidossa laisinkaan, mutta ihan pieninä määrinä jossain muissa tuotteissa. Esim jäätelön voi syödä, mut lasi maitoa niin on ihan kuralla. En tiesä miten se on mahdollista kun olin itse ajatellut että jos on allerginen niin on silloin kaikissa muodoissa.
Laktoosi-intoleranssi ei ole allergiaa. Ja korvikekin on lehmänmaitoa.
 
hepulis
Maitoallergiaa voi olla, joka yleensä aina menee ohi ajan kuluessa. Mulla on itsellä ollut pienennä maitoallergia. Eli kaikki muut maitotuotteet oli ihan jees mutta maito ei. Maito alkoi sopimaan noin 2-vuotiaana. Eli sinuna lopettaisin sen maidon ja kokeilisin myöhemmin uudelleen.
 
Kyllä siinä korvikkeessakin on lehmänmaitoa ja laktoosia. Myös äidinmaidossa on laktoosia.

Luulen että lapsellasi on lievä vatsatauti, sen takia ehkä käyttäisin nyt hetken aikaa pelkkää korviketta, myöhemmin uusi yritys tavallisen maidon kanssa
 

Yhteistyössä