VUODATUS!!eroilta ja lapset puolustelemassa vanhempiaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "karitsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"karitsa"

Vieras
Taas oli erolapsia vanhempiansa puolustelemassa.

Esimerkiksi riitelystä aiheutunut pelko muistettiin mainita. Ja sitten oltiin onnellisia, siitä että vanhemmat ovat nyt onnellisia.

Mikä se onnen este siinä alkuperäisessä liitossa oli? Ei se ollut mikään muu, kuin se, että ei ollut kahta jotka tahtovat. Ihmisissä, vähintään toisessa oli vika, mutta lapset saavat kuulla, kuinka molemmat ovat niin rakastavia. Ja molemmat tekevät parhaansa ja kaikkensa lapsensa edestä.

Itse olin kanssa 20 vuotta sitä mieltä, että ero ei minuun vaikuttanut mitenkään, mutta kun sain oman lapsen ja näin, minkälainen on normaali lapsi ja normaalit ajatukset tajusin, että minua on kusetettu rankasti. Itsetuntoni on ollut täysin hajalla ja olen aina inhonnut itseäni, ilman syytä. JA täytyy huomauttaa, että en todellakaan ole oireillut NÄKYVÄSTI, vaan lähes itseni yllätin huomatessani kuinka rikki olen ja olen ollut. JA mitä syytä minun olisikaan ollut epäillä jonkin olevan vialla, koska minulle oli toitotettu, että parempi näin ja ethän sinäkään yhtään kärsinyt tapahtuneesta. Ja ympärillä muut erolapset olivat myös kuin heidän elämässään ei koskaan olisi mitään kovin kummallista ja vanhingollista sattunutkaan.

Minulla oli se onnellinen tilanne, että ei oltu keksitty mokomaa vuoroasumista. Sentään jonkinlainen totuuden häivähdys oli mulle, se että isin kanssa aika oli vähäistä. (Hän oli siis syyllinen eroon.) Mutta miten sekaisin olisinkaan, jos erosta ei olisi ollut niin sanotusti mitään seuraamuksia, vaan elämä olisi ikäänkuin jatkunut vain uudella järjestelyllä. Suru on tervettä ja kiukuttelu, ei se että kaikki on olevinaan ihan okei.

Ja tuosta riitelystä piti vielä sanoa. Että monesti se on ihan tervettä ja luonnollista, lapsi ja vanhemmat eivät vaurioidu siitä. Pelkääminen ei lyhytkestoisesti ole ollenkaan mikään vaarallinen asia. Ja jos riidat ovat jokapäiväisiä ja pitkiä, niin siinäkin olisi syytä muistaa, että aikuiset ihmiset voivat myös lopettaa riitelyn, ei siihen mitään eroa tarvitse. Jos ei halua lopettaa vihaa, jos ei halua alkaa rakastaa, niin sitten on syytä kantaa myös VASTUU eikä esittää enkeliä.
Ero kun on lapselle (tutkitusti) erittäin vahingoittavaa. En myöskään kannata mykkäkoululiittoja.. Miksi ei voi elää sulassa sovussa? Tahdosta se on kiinni kuitenkin. Jos ei pysty hallitsemaan itseään sen vertaa, tulisi hakea apua. Mutta ei perheiden hajottajat ja lasten vahingoittajat juttelevat joka paikassa kuin olisivat normaaleja ihmisiä ja kehtaavat lapselle valehdella rakkauttaan.

Mutta ei tulta ilman savua. Mikä kriisi se on sellainen, jossa molemmat sodan osapuolet ovat niin päteviä hoitamaan keskinäistä asiaansa.? Mukavuuserot tuomittaviksi. Mitään hyvinhoidettuja avioeroja ei sitten tarvita, kun ihmiset eroavat vain väkivallan tai päihteiden käytön tai henkisen pahoinpitelyn ym. seurauksesta ja sittenhän se syyllinen voidaankin jättää muhimaan omaan liemeensä. Ja avioeron hyvinhoitaminen on tarpeetonta.

jnejne... Mutta eniten vatuttaa tuo lasten aivopeseminen. "Vanhempani eivät tosin halunneet hoitaa minun perhettäni, eivät nauttineet minun perheestäni, mutta ovat he silti niin täydellisiä ja heidän onneaan on ihana katsoa aina silloin kun asun viikon siinä äidin perheessä ja aina silloin kun asun viikon siinä isän perheessä. Minulla ei enää tosin ole perhettä, mutta tavallaan minulla onkin kaksi perhettä ja onhan se vaan niin että enempi on parempi, kyllä se ero vaan oli helpotus heill.. siis mulle tietysti, kun ei ne olleet onnellisia mun äitinä ja isänä... Silloin pienenä mä aina jouduin oottelemaan isiä töistä kotiin, niin olihan se vähän rasittavaa ja on vaan niin paljon turvallisempi olo nyt kun tietää, että turha ootella isi ei tuu kotiin tai se siis menee sinne toiseen kotiin"

Sinun kokemus on sinun kokemus ja sinulle totta. Muilla voi olla toisenlaisia kokemuksia. En katsellut eroiltaa, joten en tiedä mitä siinä on puhuttu ja minkäikäiset lapset on siellä vanhempiaan puolustelleet (kuten sinä asian ilmaisit)

[Mutta ei tulta ilman savua. Mikä kriisi se on sellainen, jossa molemmat sodan osapuolet ovat niin päteviä hoitamaan keskinäistä asiaansa.? Mukavuuserot tuomittaviksi. Mitään hyvinhoidettuja avioeroja ei sitten tarvita, kun ihmiset eroavat vain väkivallan tai päihteiden käytön tai henkisen pahoinpitelyn ym. seurauksesta ja sittenhän se syyllinen voidaankin jättää muhimaan omaan liemeensä. Ja avioeron hyvinhoitaminen on tarpeetonta.]

Tuosta kohdasta olen samaa mieltä, meillä ainakin oli niin riitaista, ettei vieläkään pystytä lasten asioita hoitamaan yhdessä. Avioliitto oli minulle enimmäkseen yhtä helvettiä. Nuoruuden tyhmyydessä valittu kumppani höystettynä alkoholismilla ja mielenterveysongelmilla, jotka tulivat vuosien kuluessa.

Että paskaa sellainen ero, joka vain kumppanin vaihtamisen halusta tehdään, sellaiset ihmiset ovat ainakin vastuuttomia.

Niin niin, jos minua lyödään naamaan ja sinua lyödään naamaan, niin eihän ne ruhjotut naamat ihan samanlaiset ole.

Minusta on aivan välttämätön yleistää tää lapsen kärsiminen, niin paljon poikkeustapauksia on vastaan kävellyt, että ei vois uskookaan, mitä asiaan perehtyneet sanoo.

Kiitos karitsa!!! Raikasta, rehellista ja nykyään harvinaista vastuullista puhetta! Kiitos, että peräänkuulutat vastuun kantamista. Olen täysin samaa mieltä, että vanhemmat, siis äidit ja isät, eroavat ja tekevät muita tolkuttoman tyhmiä ja vastuuttomia päätöksiä pelkästään omaan mukavuuteensa vedoten. Tekee pahaa opettajana kohdata hylättyjä reppuselkälapsia, jotka vaihtavat nukkumapaikkaa muutaman päivän välein ja kokevat olevansa aina vieraissa nurkissa ilman omia vanhempia ja pysyvää kotia.

Tuosta kohdasta olen samaa mieltä, meillä ainakin oli niin riitaista, ettei vieläkään pystytä lasten asioita hoitamaan yhdessä. Avioliitto oli minulle enimmäkseen yhtä helvettiä. Nuoruuden tyhmyydessä valittu kumppani höystettynä alkoholismilla ja mielenterveysongelmilla, jotka tulivat vuosien kuluessa.

Että paskaa sellainen ero, joka vain kumppanin vaihtamisen halusta tehdään, sellaiset ihmiset ovat ainakin vastuuttomia.

Tällaisissa tapauksissa voidaan vasta puhua siitä, että ero ei ole huonoin ratkaisu. Aina se parhain on, että ne aikuiset ihmiset ryhdistäytyy ja hoitaa perheensä yhdessä. Mutta loppupelissä jokainen vastaa omasta tahdostaan ja teoistaan.

Se on mun mielestä lapselle terveellisempää, että voi jotenkin edes ymmärtää, miksi tää perhe hajoo.. (aikuisten on pakko ottaa syy niskoilleen, muuten lapsi ottaa sen) Jos on todelliset syyt, niin lapsellakin on kykyä se käsittää. Ja silloin on mun mielestä vaan totuuden vääristelyä kaikenmaailman vuoroviikkoasumiset.
Ja jos äiti on vaihdettu toiseen naiseen, mikä ei välttämättä ole lapselle tullut niin näkyvästi esiin, niin antaa se lapselle kummallisen kuvan, että tällainen ihminen on sopiva edelleen huoltajaksi vaikka jollain vuoroviikkosysteemillä, viimeistään sitten kun lapsi ymmärtää eron syyt.

Tuskinpa asiassa voi tehdä minkäänlaisia yleistyksiä suuntaan tai toiseen. Ihmisiä, suhteita ja perheitä on niin erilaisia, ydinperhe ei ole ainoa oikea avain onneen. Näin uskon. Sä koet noin, joku toinen kokee erilailla. Typerää väheksyä muiden tunteita ja ajatuksia heidän omasta elämästään....

[QUOTE="äiti88";29299999]Tuskinpa asiassa voi tehdä minkäänlaisia yleistyksiä suuntaan tai toiseen. Ihmisiä, suhteita ja perheitä on niin erilaisia, ydinperhe ei ole ainoa oikea avain onneen. Näin uskon. Sä koet noin, joku toinen kokee erilailla. Typerää väheksyä muiden tunteita ja ajatuksia heidän omasta elämästään....[/QUOTE]

Mitkähän niiden muiden tunteet sitten on? Jännä fiilis siitä tulee, kun toistellaan noita samoja fraaseja, puhutaan vanhempien elämästä ja onnesta, puolustellaan vanhempia ja toistellaan kuin pienet papukaijat, sitä että muhun ei sattunut, ei vaikuttanut, ei miltään tuntunut, suorastaan helpotus oli tai enintään ihan vähän vaan järkytti..

joo niin varmaan.

Varsinaisia itsediagnooseja, kuulostaa kuin juttelis niiden vanhempien kanssa eikä sen lapsen. Mä oon ite hölissy tota samaa litaniaa, niin kuka sen voi vakuuttaa, että siinä mikään pitää paikkansa. Psykologi jos toteaa, että tää ihminen on täysin terve, niin sitten voin uskoakin, mutta nuo kaunistelut kuulostaa vain sinnikkään (ymmärtämättömän) aivopesun tulokselta.

Itse olin tosin aika pieni eron tullessa, että varmaan pitempi aika ydinperhettä ja ero vanhempana, niin oisin ehtinyt vähän normaalimmaks vakiintua mieleltäni. Nyt oon alkanut parantua, eli senkin takia asian tiedostaminen ja myöntäminen olisi vain hyvä sen lapsen kannalta, nythän jäävät ilman hoitoa.

Kyllä tätä asiaa sietäisi tosiaan ihmisten ajatella syvemmin, eikä tuudittautua siihen että uudet kuviot peittää alleen "entiset" asiat, ja näin mukamas korjaavat ne paremmiksi.

Olen itse samalla kannalla kuin ap, eli ettei mitään mukavuuseroja. Noh, kai pitäisi kuitenkin olla tyytyväinen, että mieheni eksä päätyi mukavuuseroon, johon mieheni ei lasten takia olisi halunnut ryhtyä itse ominpäin. Kaksi epäsopivaa ihmistä yhdessä loppuiän, tahto ei riittänyt. Meillä ehkä parempi ennuste.

Molempia vaihtoehtojahan aika harvoin pääsee kokemuksena vertailemaan. Onnellisinta niin lapsen kuin muidenkin kannalta olisi jos ongelmat pystytään ratkaisemaan muuten kuin eroamalla. Joskus se ero kuitenkin on kahdesta pahasta se parempi vaihtoehto joka surusta huolimatta vaikuttaa vähemmän esim. lapsen elämään kuin lapsuuden jatkuminen riitaisessa tai rakkaudettomassa ehjässä kodissa.

[QUOTE="karitsa";29300030]Mitkähän niiden muiden tunteet sitten on? Jännä fiilis siitä tulee, kun toistellaan noita samoja fraaseja, puhutaan vanhempien elämästä ja onnesta, puolustellaan vanhempia ja toistellaan kuin pienet papukaijat, sitä että muhun ei sattunut, ei vaikuttanut, ei miltään tuntunut, suorastaan helpotus oli tai enintään ihan vähän vaan järkytti..

joo niin varmaan.

Varsinaisia itsediagnooseja, kuulostaa kuin juttelis niiden vanhempien kanssa eikä sen lapsen. Mä oon ite hölissy tota samaa litaniaa, niin kuka sen voi vakuuttaa, että siinä mikään pitää paikkansa. Psykologi jos toteaa, että tää ihminen on täysin terve, niin sitten voin uskoakin, mutta nuo kaunistelut kuulostaa vain sinnikkään (ymmärtämättömän) aivopesun tulokselta.

Itse olin tosin aika pieni eron tullessa, että varmaan pitempi aika ydinperhettä ja ero vanhempana, niin oisin ehtinyt vähän normaalimmaks vakiintua mieleltäni. Nyt oon alkanut parantua, eli senkin takia asian tiedostaminen ja myöntäminen olisi vain hyvä sen lapsen kannalta, nythän jäävät ilman hoitoa.[/QUOTE]

Olin 10-vuotias kun vanhemmat erosi. En ole koskaan väittänyt etteikö se vaikuttaisi mitenkään mihinkään, mutta se oli myös helpotus, koska näin jo hyvin pienestä että se rakkaus ja läheisyys ja kipinä vanhempien väliltä puuttui, vaikka hyvissä väleissä olivat ja ovat edelleen. Ja olen aidosti iloinen että vanhemmat löysi parisuhteen onnen jonkun toisen kanssa. Enkö saisi olla? Aina on meille lapsille painotettu että ero ei ollut mitenkään meistä johtuvaa, ja ollaan tehty "ydinperheenä" juttuja myös vanhempien eron jälkeen. Jouluaattona ollaan taas yhdessä, minä perheineni, sisarukset, äiti ja isä.

Niinkuin sanoin, tilanteet ja perheet on hyvin erilaisia. Ei vanhempien eron tarvitse olla maailmanloppu. Sinusta se ehkä on klisee, mutta minusta ratkaisevinta erosta selviytymiseen on se, miten se ero hoidetaan. Kamalaa on myös antaa lapsille vääränlainen parisuhteen malli, vain siksi ettei uskalleta erota. Kaikilla ei se rakkaus parisuhteeseen enää syty, vaikka kuinka yrittäisi ja haluaisi niin.

Kyllä minä ainakin uskon siihen, että olisin elänyt paljon onnellisemman ja terveemmän elämän, jos äitini vain olisi eronnut isästäni, eikä pitänyt tiukasti kiinni avioliitosta.

Olen itse samalla kannalla kuin ap, eli ettei mitään mukavuuseroja. Noh, kai pitäisi kuitenkin olla tyytyväinen, että mieheni eksä päätyi mukavuuseroon, johon mieheni ei lasten takia olisi halunnut ryhtyä itse ominpäin. Kaksi epäsopivaa ihmistä yhdessä loppuiän, tahto ei riittänyt. Meillä ehkä parempi ennuste.

Ei loppuiän tarvitse olla yhdessä. Vain siihen saakka, että se nuorimmainen on omillaan.

Ei helvetti mitä paskaa täällä taas suolletaan. Ota vastuu omasta elämästäsi ap ja kaltaisesi, ymmärrä, ettei kaikki ongelmasi välttämättä johdukaan isäsuhteesta. Pohjusta toki lapsillesi täydellinen elämä sillä että kituutat itse esim. rakkaudettomassa liitossa josta annat lapsille esimerkin paskasta ja epätyydyttävästä elämästä ja parisuhteesta, eroat heti kun lapset muuttavat pois kotoa jonka jälkeen he syyttävät itseään loppuikänsä teidän kärsimyksestänne yhdessä ja hymyile sitten onnellisena miten täydellinen äiti olet ollut :heart:

• Tykkää
Reactions: Pinki
Ei helvetti mitä paskaa täällä taas suolletaan. Ota vastuu omasta elämästäsi ap ja kaltaisesi, ymmärrä, ettei kaikki ongelmasi välttämättä johdukaan isäsuhteesta. Pohjusta toki lapsillesi täydellinen elämä sillä että kituutat itse esim. rakkaudettomassa liitossa josta annat lapsille esimerkin paskasta ja epätyydyttävästä elämästä ja parisuhteesta, eroat heti kun lapset muuttavat pois kotoa jonka jälkeen he syyttävät itseään loppuikänsä teidän kärsimyksestänne yhdessä ja hymyile sitten onnellisena miten täydellinen äiti olet ollut :heart:

Samaa mieltä.

Yhteistyössä