Vulvodynia ja ehkäisy

• Viestiketjun aloittaja siiri
  • Ensimmäinen viesti
siiri
Miten te muut vd-potilaat ootte hoitaneet ehkäisyn? Mulla on vestibuliitti, ja olin syönyt pillereitä (Trikvilar) 12v kun mut diagnosoitiin ja pillerit käskettiin lopettaa. Paavonen ei ehdottanut hormonikierukkaa tässä vaiheessa, enkä itse sellaisesta mahdollisuudesta tiennyt (monethan sanoo, ettei se sovi synnyttämättömälle, mikä ei pidä paikkaansa).

Sähellettiin kondomien kanssa joku 1-2v, mutta tiputteluvuotoa oli paljon ja siitä seuras endometrioosiepäily ja Paavonen määräs pillerit takas (Microgynon). Nyt 2v pillerien käytön jälkeen vd-oireet tuli takas ja Paavonen käski taas lopettaa pillerit ja ihmetteli, miten olin ne uudestaan aloittanut, varsinkin kun endo oli vaan epäily! Ite se ne mulle määräs, eikä ollu puhettakaan silloin et tiputteluvuodosta olis voinu päästä hormonikierukallakin.

No, nyt sitten sanoin, et kortsuilla en enää sählää, vaan haluan sterilisaation (30v tuli tässä välillä täyteen). Paavonen antoi lähetteen, ja sanoi, ettei tässä kannata alkaa kierukoiden kanssa sähläämään. Kättärillä sanottiin kuitenkin, et suurin osa päätyy kuitenkin hormonikierukkaan sterilisaation sijaan ja kehottivat kokeilemaan sitä. Soitin Paavoselle, et oliks joku syy, miks mulle ei oo ehdotetty kierukkaa, niin ei ollu, kyllä mulle sen voi laittaa.

En enää ymmärrä, että mitä pitäis tehdä. Paavoselta saa ristiriitaisia kommentteja (kiireinen mies tietysti) ja muut lääkärit ei tiedä vestibuliitista mitään. Kierukan laittaminen pelottaa, ja haluaisin lopullisen ratkaisun enkä mitään kokeiluja enää. Olin täysin varma sterilisaatiosta, mutta hormonikierukalla olisi toki etunsakin (niukat vuodot).

Miehen sterilisaatio ei ole vaihtoehto (en halua tässä selittää miksi, sanonpahan vain kun sitäkin aina kysytään).

Justiina
Asian vierestä hieman, mutta ihmettelen kuitenkin. Miksi päätyä sterilisaatioon? Oletteko päätyneet lapsettomuuteen?

Siis sillä, että sain jotenkin sellaisen kuvan, ettei teillä ole lapsia.

Siiri
Äh, tämä jäi tässä mainitsematta kun asiasta keskustelin tuolla vela-palstalla jo (missä ei tarvitse selitellä tätä valintaa). Mulle on niin itsestään selvyys, etten missään tapauksessa ikimaailmassa halua lapsia, etten muista sitä aina erikseen sanoa. Miksi siis ei sterilisaatiota. Olisin mieluusti ottanut sen jo 18v, niin ei olis tarvinnut tuhlata elämää ja omaisuutta e-pillereihin.

elanna
Kuinka moni vulvodynisti siis on ohjeistettu kierukkaan? En oo itse kuullutkaan tästä vaihtoehdosta! Ilman pillereitä olisi vaikeaa, kun alapää ei kestä kondomien poimuja eikä muuta liukastetta ku ceridal-rasvan (joka on rasvaa, eikä sovi siis kumin kanssa yhteen). Siis onko kierukka suositeltu vaihtoehto? Muakin kiinnostaisi, miten vd-potilaat asian hoitaa...

Kathrine
Ite Pidin pillereistä reilun vuoden tauon. Siitä ei ollut helpotusta vestibuliittiin.(melkein päinvastoin). Ilman pillereitä oli vaikka mitä muita vaivoja.Nyt sitten aloitin ne taas kesällä ennen kun menin leikkaukseen(vestibulektomia n.3vko sitten). Että sais menkat siirrettyä. Leikkaus oli viimeinen vaihtoehto mulle, kun mikään muu keino ei ollut auttanut.
Gynekologi määräs mulle niitä uusia yasminelleja. Onkohan ne millaisia?Vielä en ole niihin vaihtanut.
Sitä vaan mietin et kannattaakohan mun nyt sitten jatkaa pillerien syöntiä ettei vaan tule vestibuliitti takaisin.(se voi kuulemma uusia leikkauksen jälkeen) Jos toi leikkaus nyt on edes auttanut.Täytyy yrittää kysellä ekalla tarkastuskäynnillä. Muutenkin mietityttää että miten sitä jatkossa kannattaa"elää"jos tää leikkaus on nyt onnistunut. Ettei vaan..

Siiri
Oon lukenut hormonikierukasta nyt aika paljon ja menen seuraavaks perhesuunnitteluneuvolaan keskustelemaan aiheesta. Kierukan yks vika on käsittääkseni se, että se johtaa emättimestä niitä lankoja pitkin suoraan kohtuun ja emätintulehdusten vaivatessa tulee kohtutulehduksen vaara. Mulla on aina Paavosella käydessä ollu hirveesti leukosyyttejä emätineritteessä (eli tulehdus), ja siihen on kokeiltu Zidovalia ja Dalacinia. Välillä paranee, välillä ei. Paavosen mukaan toi salaperäinen tulehdus saattaa pitää kipupisteissäkin sitä vestibuliittia yllä.

Pillereistä tekee mieli kyllä luopua kun lääkäri sanoo, että "90% varmuudella sun oireet helpottaa sitten". Vielä en niitä jättänyt kun kortsut tosiaan kiusaa paikkoja myös. Kyllä se paljas iho on kuitenkin paras, mutta eihän tätä hullukaan kestä.

Mulle tehtiin viimeksi penslaushoito, mistä ei tunnu olleen hyötyä, mutta sovittiin, et jos ei auta, niin saan kortisonipiikkejä. Niitä oon saanut ennenkin (ja on auttanut jopa vuodeksi), ja musta niiden laittaminen oli pikku juttu penslaukseen verrattuna. Tosin jos se olis auttanut, niin menisin ihan mieluusti ottamaan senkin hoidon uudelleen (se tehdään kai yleensä 3-4x).

Yhteistyössä