VR:n hinnoittelu on todella epäselvää, osaisiko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli tahtoisin matkustaa lasten kanssa Helsinkiin kesäkuussa, lähtöpaikkana Rovaniemi. Lapsia on kolme, 2-, 5- ja 6-vuotiaat. Matkustaisimme makuuvaunussa. En ymmärtänyt yhtään tuota hinnoittelua, onko jollain tietoa.. Siis yksi 6-16-vuotias matkustaa aikuisen kanssa ilmaiseksi, mutta entäs muut? Ja pitääkö makuuvaunun hinta maksaa vain kerran vai kaikista erikseen?

Makuuvaunulle ainakin näyttäisi olevan vaihtoehdot, että maksaa joko yksittäisistä paikoista tai koko hytistä, mutta jos ymmärsin oikein, ne on vain 2 hengen hyttejä, joten tarvitsisitte kaksi hyttiä.

Noista lipuista... alle 6-vuotiaat pääsee ilmaiseksi ilman omaa istumapaikkaa, eli silloin vain 6-vuotiaasta pitäisi maksaa juniorilippu, mutta hänkin pääsee perhelipulla kanssasi ilmaiseksi.

Onpas oikeasti sekavaa, kun sitten jos sen makuuvaunun ottaa, niin olisiko se sitten niin, että kahdesta muusta juniorilippu + kaksi makuuhyttiä?

http://www.vr.fi/fin/junaliput/liput/lasten_lippu.shtml

Mä olen käsittänyt että perhelipulla saa vain sen istumapaikan ilmaseksi. Eli teidän tapauksessa kannattaa varmaan ottaa 2 hengen hytti ja nukuttaa isommat lapset vierekkäin ja pienin sun viereen. Halvemmalla toki matkustatte päiväjunassa, koska silloin voitte ostaa perhelipun, saatte kaksi paikkaa ja pienimmät matkustaa ilmaiseksi ilman paikkoja, mutta aina siellä sen verran tilaa on että mahtuu, ja leikkivaunussahan ne lapset touhuaa hyvin ilman paikkojakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen käsittänyt että perhelipulla saa vain sen istumapaikan ilmaseksi. Eli teidän tapauksessa kannattaa varmaan ottaa 2 hengen hytti ja nukuttaa isommat lapset vierekkäin ja pienin sun viereen. Halvemmalla toki matkustatte päiväjunassa, koska silloin voitte ostaa perhelipun, saatte kaksi paikkaa ja pienimmät matkustaa ilmaiseksi ilman paikkoja, mutta aina siellä sen verran tilaa on että mahtuu, ja leikkivaunussahan ne lapset touhuaa hyvin ilman paikkojakin.

Paitsi että aina ei välttämättä ole tilaa. jos matka osuu sellaiseen ajankohtaan että puoli muutakin suomea on juuri matkustamassa (loma-aikojen alut ja loput esim).
Me ollaan monesti jouduttu matkustamaan niin että ollaan saatu paikat vaan osalle perhettä, viimesin reissu oli niin että saatiin tasan yksi istumapaikka (meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta), mä istuin sitten vauvan ja puolien tavaroiden kanssa täpötäydessä vaunussa, mies oli esikoisen ja toisen tavara puolikkaan kanssa leikkivaunussa.
Onneksi oli lyhyt matka mikä junalla mentiin.

Ja ennen lapsia on käynyt myös niin että junassa ei ole ollut yhtäkään paikkaa enää vapaana, ollaan siis matkustettu lattialla istuen osa matkaa ennen kun jossain puolessa välissä on saatu istumapaikat.

Tosin ap:n lapset on sen verran pieniä että kaksi mahuu yhdelle paikalle ja yksi syliin jos ei muuten tilaa löydy.

Niin, totta tuokin että päivävaunussa pääsisi halvemmalla, mutta kun lupasin isommille makuuvaunun ja sehän sitten kuuluu olennaisena osana matkaan :D Tai sitten jos vain toiseen suuntaan.. Kahden hengen hyttiin kyllä mahdutaan. Nyt en saanut auki ollenkaan niitä makuupaikkojen hintoja :(

Yhteistyössä