Vr:llä on ihme mulkkuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huuh

Vieras
"amperelainen opiskelija Jenni Lehto osti tavalliseen tapaan junalipun verkosta opiskelijahintaan. Lehto käytti opiskelijakorttia aikaisemmin koulun ruokalassa ja oletti kortin olevan lompakossa. Opiskelija hyppäsi junaan Savonlinnasta. Kun konduktööri tuli tarkistamaan lippua, opiskelijakorttia ei löytynytkään.

- Selitin rauhallisesti mitä oli tapahtunut. Yritin tarjota mahdollisuutta, että olisin todistanut opiskelijarekisteristä netin kautta olevani opiskelija, Lehto muistelee.

Matkustajalla ei ollut tarpeeksi käteistä rahaa, mutta hänellä oli Visa Electron -kortti. Kyseinen kortti ei kuitenkaan käy maksuvälineenä junassa.

- Juna pysähtyi ja konduktööri käski minut ulos junasta. Näin vain peltoja ja metsää ja menin paniikkiin. Seuraava juna olisi kulkenut kahden tunnin kuluttua.

Lehdon mukaan konduktööri kohteli häntä kuin roskaa, edes vaihtoehtoja matkan jatkamiseen ei tarjottu. Hysteerinen opiskelija ei suostunut lähtemään junasta vaan huusi apuun muita matkustajia.

- Lupasin maksaa matkan heti nettipankin kautta takaisin, jos joku auttaisi.
Auttajakin ulos junasta?

Se joku auttaja oli joensuulainen opiskelija, joka näki Lehdon hädän. Auttaja yritti ensin sovitella tilannetta ja kysyä, voisiko asian ratkaista vasta Parikkalassa.

- Konduktööri sanoi, ettei asia kuulu minulle. Koska jouston varaa ei ollut maksoin Lehdon matkan. Tuntui kauhean pahalta nähdä ihminen niin hätääntyneenä, auttaja kuvailee tilannetta.

- Tuntui, että konduktööri ei olisi halunnut, että joku maksaa lippuni. Hän sanoi, että viivästytän muiden matkustajien matkaa, Lehto kertoo.

- Konduktööri kysyi minulta, olenko tarpeeksi rauhallinen matkustamaan loppumatkan junassa, auttaja ihmettelee.

Lehto kertoo järkyttyneensä saamastaan kohtelusta ja itkeneen pitkän aikaa. Joensuulainen auttaja kertoo, että samassa vaunussa olleet matkustajat olivat myös hämmentyneitä tilanteesta."

Opiskelijakortti hävisi – hätääntynyt opiskelija aiottiin poistaa junasta | Yle Uutiset | yle.fi

Joo ei ole eka kerta... Kaverini oli kerran tulossa Jyväskylästä meille kylään PK-seudulle. Hän oli ostanut kännykkään sen lipun. Noooh, ilta meni siinä, pohdittiin, että koska kaveri ilmottaa, että tulen häntä paikkaan X vastaan. Siinä sitten ihmeteltiin ja koitettiin kaveriin yhteyttä. Vihdonkin kun yhteys saatiin, selvisi, että hän oli vielä Tampereeella. Konnari oli jättänyt junasta, kun ei ollut kaverin puhelimesta saanut sitä lippua luettua. :O

Noh, kaveri pääsi lopulta perille, muistaakseni tuli bussilla Tampereelta. Toki sitten sai kyllä VR:ltä korvaukset jälkikäteen, tosin vaan sen lipun hinnan.

Mitä tuokin vinkuu, oma vikansa. Opiskelijakortti on oltava mukana, se sanotaan VR:n puolesta hyvin selkeästi. Visa Electron ei käy junassa, sekin sanotaan selväksi. Ilman asianmukaista lippua ei matkusteta, sen luulisi olevan selvää muutenkin. Totta kai pummilla matkustajat voidaan nakata junasta. Lisäksi, jos juna tosiaan pysähtyi, paikalla oli erittäin todennäköisesti asema vaikka matkustaja ei sitä omasta ikkunastaan ehkä nähnytkään.

• Tykkää
Reactions: Wolt
On myöskin matkustajia, jotka kertovat, ettei kerennyt lippua ostaa ja ylläripylläri, ei ole, kuin Visa Electron -kortti.

No, nuo on niitä jotka yrittää matkustaa pummilla.

Jaa, enpä tohon nyt osaa sanoa, kun itse pitäisi todistaa, että on oikeutettu alennukseen. Mutta ystävällisessä asiakaspalvelussa vr:llä on parantamisen varaa.

Kerran juna pysähtyi tunneliin jyväskylän ja tampereen väliin. Oli kuuma kesä päivä ja vanhoissa pikajunissahan ei tuuletus toimi...reilu 1,5 h matka venyi nelituntiseksi. Seistiin vaan paikoillaan ei kuulutettu kunnolla, mitä tapahtunut ja kuinka kauan kestää ja kaiken lisäksi vaunusta meni valot pois, eli suurin osa ajasta odotettiin pimeässä vaunussa. Ystävällisesti tampereella annoin palautetta konduktöörille, että olisivat voineet kuuluttaa mitä tapahtui. Konduktööri rupesi huutamaan. No, asiakaspalvelusta saatiin myöhemmin korvausta (joka tosin ei ollut suuri). Asiakaspalvelun perusteella en matkustaisi VR:llä, muuta junallista vaihtoehtoa ei valitettavasti ole.

Tässä kokemus VR:n konduktööristä, jonka muistan lopun ikäni...

Neljä vuotta sitten, kun matkustin 16-vuotiaana Pasilasta Turkuun, tuli konduktööri kysymään lippua. Se oli minulla valmiina kädessä ja ojensin sen hänelle samantien. Lippu oli oikeutetusti ns. juniorilippu, sillä olin alle 17-vuotias. Konduktööri tiukkasi heti TODELLA ilkeään sävyyn, että "minkäs ikäiset saa matkustaa lastenlipulla?!" Vastasin suoraan, että alle 17-vuotiaat. Sen jälkeen hän kysyi jälleen, vieläkin ilkeämmin, että "minkäs ikäinen sinä olet?!" Vastasin että 16, ja ojensin hänelle todisteeksi alaikäisen henkilökorttiani, joka sekin oli minulla valmiina kädessä (ja jonka olin joutunut hankkimaan jo 12-vuotiaana, kun konduktöörit eivät aina uskoneet minun olevan alle 17-vuotias! Enkä todellakaan näyttänyt niin paljon ikäistäni vanhemmalta).

Konduktööri jatkoi ilkeilyään todeten, kuinka typerää ja epärehellistä yli parikymppisten on matkustaa juniorilipulla ja yrittää valehdella ikäänsä. Kirosanojakin mahtui joka väliin. Tyrkytin hänelle henkilökorttiani ja sanoin ystävällisesti, että tästä voit tarkistaa ikäni. Lopulta hän tyrkkäsi kortin takaisin minulle ja marssi vihaisena pois, sanomatta enää sanaakaan.

Kiltisti nielin tämän kohtelun, mutta vielä tänäkin päivänä harmittaa, etten huomauttanut hänelle käytöksestään. Tuskinpa hänen palkkaansa vaikuttaa se, että matkustin puoleen hintaan, joten miten se häneltä on pois. Ja vaikka olisikin, niin matkusin ihan VR:n määrittämän hintaryhmän mukaan.

Vaikkei varsinaista vääryyttä lopulta tapahtunutkaan, kun pääsin perille ostamallani lipulla, oli konnarin käytös silti todella törkeää ja asiatonta nuorta tyttöä kohtaan...

mun lapselle ja hänen kahdelle kaverille kävi samoin. olivat shoppailleet niin, että rahat ei riittäneetkään junalippuun, joka oli kalliimpi illalla kuin aamulla. konnari oli aikonut jättää tytöt seuraavalle asemalle. onneks oli ollut joku ystävällinen täti, joka oli antanut jokaiselle tytölle sen kolme euroo. ja mä sitten siirsin 10 euroo tämän tädin pankkitilille. jos ei näin olis ollut. olis se tiennyt mulle 20 kilsan autolenkkiä. mutta ei tullu mieleenkään syyttää vr:ää asiasta. tyttöjen oma vikahan se oli. olin tästä heitä varoittanut, että säästävät rahaa lippuun. olivat säästäneet saman verran kuin mitä aamulippu oli maksanut. mutta se ei riittänytkään iltapäivälippuun

Yhteistyössä