VR leikkitila ja perhehytti, matkustamisesta kahden lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vr palveluista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vr palveluista

Vieras
Ymmärsinkö oikein että leikkitila ja perhehytit on eri kerroksissa junassa? Tosi järkevää, ihan kuin pystyisin liikkuvassa junassa siirtymään taaperon ja vauvan kanssa kerrosten välillä. Ja vaunupaikkakaan ei ole siinä vieressä..

Onko hyviä vinkkejä matkustamiseen alle 2v:n ja 4kk vauvan kanssa, matka on pitkä ja sisältää kaksi vaihtoa.. :/

Ilmeisesti perhehytti ei maksa erikseen.

Perhehytistä on rappuset leikkivaunuun. Perhehyttiin mahtuu yhdet lastenvaunut, mut sit siellä ei liikuta. Selaa koko juna, vanhemmassa päässä on kahdeksan hengen isoja hyttejä, joihin mahtuu vaunut kunnolla. Itse jätän vaunut vaunuparkkiin ja kyselen muilta vaununomistajilta, jos sivusilmällä kattoovat munkin vaunuja. Matkatavarat aulassa sijaitsevaan lukkokaappiin ja vierailulla käydään leikkivaunussa. Ees taas ravaamistahan se on, mut niin vaan se matka menee nopeemmin. Ja matkatovereina vauva 5kk, 2v3kk ja 3v10 kk. Matka-aika 4h20 min+matkat junalle ja junalta pois yht 2h. :)

onko pitkäkin matkustusaika?miks pitäis olla perhehytti?mikset ota paikkoja suoraan sieltä leikkivaunusta?tai sitten joku oma lelu mukaan ja pysytte siellä perhehytissä..voihan se olla, et 2 v viihtyy vaihtuvissa maisemissa matkan ajan ihan siellä hytissäkin :)

perhehytissä on hiukan leikkikaluja,, ja ei maksa erikseen, ainoostaan sen normaalin matkan ja paikat.. voit myös ottaa hieman omia leluja mukaan,, ja vauvalle turvakaukalo niin junassa liikkuessa ei tartte pelätä jos ite kaatuu. mä olen matkustanut junassa usein lasteni kanssa, jopa heidän ollessa vauvoja. ei mitään ongelmaa. mut tosiaan jos perhehytistä siirrytte leikkitilaan ni vauva turvakaukaloon ja menoks. myös omia eväitä mukaan, ravintolavaunu on pirskatin kallis paikka. älä suotta myöskään jännitä, lasten kanssa usein helpompikin matkustaa ku vaikka miehen =P

Joo ei kannata ravata kerroste välillä, jos ei itseä huvita. Mä otan aina paikan sieltä leikkitilan vierestä, lapset saa kävellä ja touhuta siellä, tosin sielä on portaat ja pieni liukumäki jossa ihan pienet ei pärjää isompien seassa liikkuvassa junassa. Toinen vaihtoehto on pysyä perhehytissä, ottaa leluja mukaan, eikä kertoa mitään että olis leikkitilakin.

Sieltä leikkivaunusta lähti sellainen ulina (isot lapset riehuivat ja vauva t itkivät), että olin ihan kiitollinen ettemme ottaaneet istumapaikkoja ko. tilan läheltä.

Intercity-junissa olen ollut samanikäisten kanssa leikkivaunussa. Sinne yläaulaan on mahtunut meidän matkarattaat, joissa on molemmat ottaneet unet ja muuten lapset ovat nauttineet seurasta, jota leikkivaunussa on. Matkat ovat sujuneet joutuisasti!

Kyllä sinä pystyt kahden lapsen kanssa liikkumaan junassa, kun kerta muutkin pystyvät. :) Vauvan voi ottaa vaikka Manducaan tai kantoliinaan tms., niin jää kädet vapaaksi 2-vuotiasta varten. Normaali kaksivuotias pystyy kyllä kulkemaan junan liikkuessa ja kyllähän sen ikäinen lapsi joka tapauksessa on jaloillaan matkan aikana (leikkii, pomppii, mitä lie), sillä ei todellakaan jaksa istua koko matkaa paikallaan. Aina voi pyytää muilta perheellisiltä apua, esim. joku pitelee vauvaa sillä aikaa kun käytät isompaa vessassa tms. tai kun änget romuja paikalleen.

Hyttipaikassa on se hyvä puoli, että lapset ovat "rajatussa tilassa", eikä tarvitse juosta pitkin käytäviä mukeloiden perässä. Hytissä on myös varmemmin nukkumisrauhaa ja lattialle/pöydälle voi laittaa omat leikit, eikä kukaan häiritse. Leikkivaunussa voi olla hurja meininki, jos juna on täynnä ja jos leikkimässä on myös isompia, lähes kouluikäisiä lapsia. Silloin pienemmät voivat jäädä jalkoihin. Toisaalta jos 2-vuotiaasi tykkää muiden lasten seurasta ja viihtyy ihan vaikka katsojana, taittuu matka leikkivaunussa vikkelämmin. Leikkivaunussa voi käydä välillä leikkimässä ja sitten mennä hytin rauhaan.

[QUOTE="vieras";28296922]Sieltä leikkivaunusta lähti sellainen ulina (isot lapset riehuivat ja vauva t itkivät), että olin ihan kiitollinen ettemme ottaaneet istumapaikkoja ko. tilan läheltä.[/QUOTE]

Mies taas ottaa työmatkoja varten paikan leikkivaunusta, siellä on kuulema tosi rauhallista aamuisin, joskus on kuulema ollut yksi lapsi leikkimässä. Harva lapsiperhe matkustaa niin aikaisin.

Netin kautta lippuja ostaessahan voi valita itse paikkansa ja näkee, mitkä on jo myyty.

Muistuu mieleen eräs junamatka, kun jouduin vastoin tahtoani leikkivaunuun. Siellä oli korvia huumaava meteli, ja pari pientä apinaa leikki "ei saa koskea lattiaa" -leikkiä toisten matkustajien penkkien käsinojilla.

Kun yksi pikkuapina romahti syliini, ilmoitin että nyt mennään teidän vanhempien juttusille. Poikien isä löytyi alakerran viileästä ja rauhallisesta perhehytistä läppärinsä ääreltä.

Että näinkin voi matkustaa, vinkvink ;)

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28297208]Muistuu mieleen eräs junamatka, kun jouduin vastoin tahtoani leikkivaunuun. Siellä oli korvia huumaava meteli, ja pari pientä apinaa leikki "ei saa koskea lattiaa" -leikkiä toisten matkustajien penkkien käsinojilla.

Kun yksi pikkuapina romahti syliini, ilmoitin että nyt mennään teidän vanhempien juttusille. Poikien isä löytyi alakerran viileästä ja rauhallisesta perhehytistä läppärinsä ääreltä.

Että näinkin voi matkustaa, vinkvink ;)[/QUOTE]

Mä tulin just kahdeksan tuntia junassa, jossa äiti ei mennyt kolmen 2-6-vuotiaan tyttärensä kanssa leikkivaunuun, vaan he leikkivät tätä samaa leikkiä ihan siellä normaalivaunussa... Niinkin voi matkustaa ;)

Kuten joku jo sanoi, ei kannata ottaa paikkoja sen leikkitilan vierestä. Hirveä meteli, et saa lasia raihottumaan tai päiväunille.

Se perhehytti on hyvä tai jos ne on varattu niin muu yksityishytti, ei karkaa sun 2 v omille teille kun imetät. Omat lelut mukaan. Se leikkitila on myös hieman hankala vielä 2 vuotiaalle liikkuvassa junassa. Meidän 2v lapsi ainakin tarttee siellä apua liukumäessä, kun juna liikkuu ja tärisee.

Ja vessan lavuaari on surkea, vaikkakin on oikein hoitohuoneeksi nimetty, ainakin siis niissä junissa jossa oon matkustanu. Ota siis pyllynpesuun puhdistuspyyhkeitä.

Yhteistyössä