Von Willebrandtin tauti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cath
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cath

Jäsen
13.11.2005
75
0
6
Täytyy täälläkin vielä kysellä (Odotusaika-palstan lisäksi), jos vaikka sattumalta löytäisin "kohtalotoverin" (itseni lisäksi siis), jolla tuo kyseinen tauti on.

Haluaisin siis lukea kokemuksia tuohon tautiin liittyen, onko synnytyksessä tai raskausaikana vaikuttanut mitenkään, jos on niin miten. Lisää voi lukea Odotusaika -palstalta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Alkuperäinen kirjoittaja Cath:
:wave:

Mul o.

Haluatko kertoa enemmän? Vaikka sähköpostilla (jos et tänne halua kirjoittaa)?

katja(at)kuopiolainen.com

Mitä sää halluut tiätää? :D

Verta tulloo kon Esterin perseestä... :whistle:

No kyselin tuolla Odotusajalla lähinnä, että onko tauti vaikuttanut synnytykseen (tai raskauteen) ja jos on niin miten. Onko tarvinnut jotain lääkkeitä (ennen tai jälkeen)? Onko sulla muuten se lievänä vai vaikeampana? Saat toki kertoa enemmänkin, kaikki tieto on tervetullutta. =)

No kyselin tuolla Odotusajalla lähinnä, että onko tauti vaikuttanut synnytykseen (tai raskauteen) ja jos on niin miten. Onko tarvinnut jotain lääkkeitä (ennen tai jälkeen)? Onko sulla muuten se lievänä vai vaikeampana? Saat toki kertoa enemmänkin, kaikki tieto on tervetullutta. =)

Lieväksikin luokiteltu.
Cyklocapronia syön tarpeen vaatiessa (hampaanpoisto jne...siis semmoset tilanteet, joissa on ennakoitavissa veren tuloa )

Todettiin pojjaan syntymän jälkeen ja verta menetin synnytyksessä tolkuttomasti.
Uutta raskautta ei suositella. :)

Lieväksikin luokiteltu.
Cyklocapronia syön tarpeen vaatiessa (hampaanpoisto jen )

Todettiin pojjaan syntymän jälkeen ja verta menetin synnytyksessä tolkuttomasti.

Ei suositella? Ei mua kukaan ole kieltäny raskautumasta. :/

Sulla ei vissiin siis käytetty mitään lääkkeitä, jos todettiin jälkikäteen.

Lieväksikin luokiteltu.

[/quote]

Siinä on riskinsä...Kon mikään pakko ei ole lisää lapsia tehdä, niin mikäs siinä :) .
Eikä lääkitty raskausaikana joo, kon ei tiietty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&hs=fHV&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Von+Willebrand+tauti&spell=1

Ei toimi tuo linkki...

Ei näköjään.Mutta kirjoita sdiihen tuo otsikkosi.

Kyllä mä olen jo googlettanut aika paljon, ja toki olen lääkäreiltäkin saanut tietoa jo lapsesta lähtien. Nyt vaan kaipailen kokemuksia synnytyksistä. Niistä en netistä googlella ole tietoa paljoa löytänyt...

http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&hs=fHV&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Von+Willebrand+tauti&spell=1

Ei toimi tuo linkki...

Ei näköjään.Mutta kirjoita sdiihen tuo otsikkosi.

Kyllä mä olen jo googlettanut aika paljon, ja toki olen lääkäreiltäkin saanut tietoa jo lapsesta lähtien. Nyt vaan kaipailen kokemuksia synnytyksistä. Niistä en netistä googlella ole tietoa paljoa löytänyt...

Monesti on ollut jotain linkkejä joillekin keskustelusivuile mutta nyt ilmeisesti ei.Sillä laitoin.

Lieväksikin luokiteltu.

Siinä on riskinsä...Kon mikään pakko ei ole lisää lapsia tehdä, niin mikäs siinä :) .
Eikä lääkitty raskausaikana joo, kon ei tiietty. [/quote]

OK. :)

Onkos kellään muulla kokemuksia? Varsinkin, jos olis ollut tiedossa jo raskausaikana.

mulla on lievänä versiona.
synnytyksessä laitettiin juuri tuo tippa,ja tokalla kertaa muistaaseni myös mutta ei muuten vaikuttanut eikä verta tullut muutenkaan paljokaan.
mulla se näkyy arkielämässä siten että saan helposti sellaisiakin mustelmia mistä ei oo hajuakaan koska ja miten tullu,eli sellasia jotka ei oo kipeitä lheskään aina.
haavoissa veren hyytyminen kestää hieman pidemmän aja.
mulla diagnosoitu ollessani 2. luokalla.
voi periytyä mutta sen näkee kuulemma vasta jonkin leikkauksen yhteydessä lapsessa.

Alkuperäinen kirjoittaja pupuli harmaana:
synnytyksessä laitettiin juuri tuo tippa,ja tokalla kertaa muistaaseni myös mutta ei muuten vaikuttanut eikä verta tullut muutenkaan paljokaan.
mulla se näkyy arkielämässä siten että saan helposti sellaisiakin mustelmia mistä ei oo hajuakaan koska ja miten tullu,eli sellasia jotka ei oo kipeitä lheskään aina.
voi periytyä mutta sen näkee kuulemma vasta jonkin leikkauksen yhteydessä lapsessa.

Tippa? Hyytymistekijää?

Saitko puudutuksia, kipulääkitystä...? Mulle on siitä sanottu, ettei välttämättä saa.

Itselläni ei ole vaikuttanut elämään just mitenkään, ei tule mustelmia (yleensä ) yhtään herkemmin eikä vuoda kuukautiset tai haavatkaan tavallista enemmän. Silti kannattaa kuulemma olla varuillaan synnytyksessä.

ahaa....sain ihan normaalisti epiduraalit molemilla kerroilla eikä kukaan kyllä sanonut että ei olis saanu,ei myöskään sanottu että synnytyksessä mitenkään pahemmin kävis.
ja joo se hyytymistekijä.

sukulaiseni lääkärinä otti raskausaikanani selvää et meillä kun on tyyppi 2, niin alkaa elimistö kehittää raskausaikana puuttuvia tekijöitä. Ihme ja kumma miten on luonto asiat järjestäny! Eli siis normaalisti jos jotai operoijaa nii tarvis cyklokapronit ja isommissa cryo ahg (vai mikä se tippalääke nyt tarkalleen oli), vaan synnytys oli ihan normaali.

Täyty kyllä testauttaa hyytymisajat loppuraskaudesta varmuuden vuoksi.

Siis kyseisen hyytymiseen vaikuttavan sairauden voi tutkia verikokeen ja hyytymisaikatestin avulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailulla:

Siis kyseisen hyytymiseen vaikuttavan sairauden voi tutkia verikokeen ja hyytymisaikatestin avulla.

joo mulle tehtiin tämä silloin ala-asteella mutta synnytyksen jälkeen lääkäri vai sanoi että se huomataan sitte seuraavassa leikkauksessa mikäli on.ja kuulemma erikseen ei tarvi testata joten jätin sen sitten tekemättä.
kyllähän se kuitenkin hyvä olis tietää varmuuden vuoksi.

Yhteistyössä