Voivatko oikeasti sisäelimet hajota kohdun painosta???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraileva tähti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieraileva tähti"

Vieras
Viittaan tähän Maisa Torpan tapaukseen.

Esikoistaan odottava Maisa Torppa, 21, on joutunut viettämään jo neljä viikkoa sairaalassa. Maisa päivitti ikäviä uutisia Facebook-sivuilleen.

- Mut on leikattu viimesen viikon aikana kolmesti, kun sisäelimet hajoaa kohdun painosta. Viimenen leikkaus käynnisti jumalattomat supistukset jotka on kestänyt nyt 31h ja kerran lähti jo taju, mut synnytys vaan ei etene. Enempää ei oo enään kipulääkkeitä mitä vois antaa, Maisa kirjoitti.

Kaunotar on kokenut lähiaikoina niin hirveetä tuskaa, ettei toivoisi kenenkään kokevan samaa. Kaikesta huolimatta hän pystyy myös vitsailemaan aiheen vierestä.

- Kun vasta vk 36 niin ne ei suostu leikkaa ennen ens viikkoa :( supistuksia tulee 3min välein, mut ne käynnistää tätä niin hitaasti, et tätä menoo rakennetaan Poriin uus jäähalli ennen mun synnytystä. Eikä epiduraalia voi antaa ennen ku on 3cm auki :( en enään ikinä valita mistään päänsärystä!!:D
http://www.seiska.fi/viihdeuutiset/_a473621/

[QUOTE="vieraileva tähti";27222828]Olen raskaana rv 19 ja tämä on ensimmäinen raskauteni. Sori jos en ole raskauksien asiantuntija.[/QUOTE]

Kyllä mua huolestuttaa uutiset jotka kertovat pokkeavista raskauksista ja synnytyksistä. Kai se on ihan normaalia?

[QUOTE="vieraileva tähti";27222841]Kyllä mua huolestuttaa uutiset jotka kertovat pokkeavista raskauksista ja synnytyksistä. Kai se on ihan normaalia?[/QUOTE]

Snadia lähdekritiikkiä kannattaa suorittaa noita "uutisia" lukiessaan, varsinki jostain seiskasta :rolleyes:

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
[QUOTE="vieraileva tähti";27222841]Kyllä mua huolestuttaa uutiset jotka kertovat pokkeavista raskauksista ja synnytyksistä. Kai se on ihan normaalia?[/QUOTE]

Ei. Selvitä lähteiden todenperäisyys.

Ystävän synnytystä käynnisteltiin viisi päivää vaikka olo oli raskaumyrkytyksestä johtuen todella huono. Joten tuon synnytyksen hitaan käynnistämisen ainakin uskon.

[QUOTE="Vieraileva tähti";27222873]Seiskahan on lainannut suoraan Maisa Torpan yksityisen Facebook-sivun päivitystä. Eli Maisa Torppa on kirjoittanut leikkauksista itse omille Fb-kavereilleen.[/QUOTE]

Ja tämä on sun mieelstä luotettava lähde???! :) :) Maisahan on tunnettu lääketieteellisten faktojen julkaisija :)

Umpisuoli voi puhjeta raskaana ollessakin, mutta se ei ole raskauden syy että se puhkeaa. Yleensä kohdun kasvaessa sisäelimet ''nousevat ylös'' ja maan vetovoima taas painaa kohtua alas, joten kohtuun sitä painetta yleensä tulee. Kohtu voi painaa peräsuolta ja lantion suonia ja häiritä siten verenkiertoa, tästä voi aiheutua pahojakin peräpukamia. Itse jouduin rv 33 leikkaukseen kun ulkoiset peräpukamat trombosoituivat ja olivat todella kivuliaita. Seisoma-asennossa niihin tuli niin kova paine että olin pyörtyä.

Mutta kyllä jotain vakavaa on kyseessä, jos viikkojakin joutuu sairaalassa olemaan.

Minustakin kuulosti tosi oudolta, että viikon aikana on leikattu jo kolme kertaa mutta vauvaa ei voi ottaa vielä ulos...? Täh? Eikös kaikenlaiset (vatsaan) suoritettavat leikkaukset ole sikiöllekin riski? Mitä järkeä on leikkailla raskaana olevaa noin monesti jos kerran ensi viikolla kuitenkin on suunnitteillla se sektio...

Minustakin kuulosti tosi oudolta, että viikon aikana on leikattu jo kolme kertaa mutta vauvaa ei voi ottaa vielä ulos...? Täh? Eikös kaikenlaiset (vatsaan) suoritettavat leikkaukset ole sikiöllekin riski? Mitä järkeä on leikkailla raskaana olevaa noin monesti jos kerran ensi viikolla kuitenkin on suunnitteillla se sektio...

Eihän siinä kerrottu mistä on leikattu. Jos niitä peräpukamia... Onhan se peräsuolikin kai sisäelin joka pukkaa ulos... :whistle:

[QUOTE="vieraileva tähti";27222971]Voikohan kohtu painaa sisäelimiä siksi että joutuu olemaan niin monta viikkoa vuodelevossa?[/QUOTE]

Siis haloo, nyt oikeasti, minkä ikäinen olet? Kohtu painaa sisäelimiä kasvaessaan, vaikka roikkuis pää alaspäin. Ja se on ihan normaalia ja kuuluu asiaan, eikä haittaa yhtikäs mitään.

okei no jos on kyseessä ne peräpukamat niin sitten ymmärtää kyllä... ;)

Miten muuten leikataan toi umpilisäke jos on raskaana? Kyllähän se siis leikataan kun pakko on mutta miten vauva kestää anestesialääkkeet jne? Tietääkö joku? Loppuraskaudessa varmaan sektioidaan lapsi ja sit leikataan, mutta mites on jossain keskiraskaudessa?
Mietin tätä kun omalla kohdalla liippasi aika läheltä, mutta umpilisäke tulehtui onneksi sitten vasta 6 viikkoa synytyksen jälkeen ;)

okei no jos on kyseessä ne peräpukamat niin sitten ymmärtää kyllä... ;)

Miten muuten leikataan toi umpilisäke jos on raskaana? Kyllähän se siis leikataan kun pakko on mutta miten vauva kestää anestesialääkkeet jne? Tietääkö joku? Loppuraskaudessa varmaan sektioidaan lapsi ja sit leikataan, mutta mites on jossain keskiraskaudessa?
Mietin tätä kun omalla kohdalla liippasi aika läheltä, mutta umpilisäke tulehtui onneksi sitten vasta 6 viikkoa synytyksen jälkeen ;)

En ole varma, mutta kaiketi leikkaus pyritään tekemään selkäydinpuudutteella? Tehdäänhän sektiokin useimmiten epiduraalilla :)

Raskausaikana äidin henki on aina ensisijainen.

[QUOTE="vieras";27222982]Siis haloo, nyt oikeasti, minkä ikäinen olet? Kohtu painaa sisäelimiä kasvaessaan, vaikka roikkuis pää alaspäin. Ja se on ihan normaalia ja kuuluu asiaan, eikä haittaa yhtikäs mitään.[/QUOTE]

Olen 28. En ole mikään raskauden asiantuntija ja tämä tosiaan on ensimmäinen raskauteni. Ainoastaan yksi kavereistani on ollut raskaana ja hänkään ei asu paikkakunnalla joten en ole kovin paljon hänen kanssaan raskaudesta keskustellut, ainoastaa synnytyksestä. En ole ikinä edes pitänyt vauvaa sylissä jos ei lasketa niitä kertoja alle kouluikäisenä jolloin pikkusisrukset ja serkut ovat ollet vauvaiässä. Joten kovin paljoa ei ole tietoa raskaudesta ja sisäelimistä raskauden aikana yms. Asia ei ole minua ennen kiinnostanut. Aika moni asia on tullut tämän raskauden aikana yllätyksenä.

[QUOTE="vieraileva tähti";27223039]Olen 28. En ole mikään raskauden asiantuntija ja tämä tosiaan on ensimmäinen raskauteni. Ainoastaan yksi kavereistani on ollut raskaana ja hänkään ei asu paikkakunnalla joten en ole kovin paljon hänen kanssaan raskaudesta keskustellut, ainoastaa synnytyksestä. En ole ikinä edes pitänyt vauvaa sylissä jos ei lasketa niitä kertoja alle kouluikäisenä jolloin pikkusisrukset ja serkut ovat ollet vauvaiässä. Joten kovin paljoa ei ole tietoa raskaudesta ja sisäelimistä raskauden aikana yms. Asia ei ole minua ennen kiinnostanut. Aika moni asia on tullut tämän raskauden aikana yllätyksenä.[/QUOTE]

Mun mielestäni sun kysymykset/pohtiminen, ei ole ollut ollenkaan typeriä, vaikka joku niin tuntuupi ajattelevan.

Sellainen on tietysti mahdollista, että hänellä on jokin synnynnäinen sairaus/epämuodostuma jota raskaus on nyt pahentanut. Peräpukamien vuoksi ei pidetä viikkoja sairaalassa. Tai ehkä hän on nyt ymmärtänyt jotain väärin liittyen tuohon tilansa syntymekanismiin.
En kylläkään henkilökohtaisesti ymmärrä, kuinka tuossa tilanteessa ei muka lasta leikata ensin ulos...

Mulla ainakin ilmoitettiin tokassa raskaudessa jo ihan alussa, ennen niskapoimu-ultraa, että jos mun olo alkaa olla yhtä huono kuin ekalla kerralla, niin sitten käynnistetään synnytys viikolla 35. Sain lääkäriajankin jo valmiiksi. Ekalla kerralla kärsin tosi kovista selkäkivuista ja liitoskivuista. Onneksi ei tarvinnut käynnistellä, kipuja ei ollutkaan.

[QUOTE="vieraileva tähti";27222971]Voikohan kohtu painaa sisäelimiä siksi että joutuu olemaan niin monta viikkoa vuodelevossa?[/QUOTE]

Höpsis. Kaksosista olen ollut vuodelevossa melkein 10 viikkoa ja ei mitään ongelmia sisäelimiin. Eiköhän toi ole tosiaan joku peräpukamajuttu. Jos olis jotain vakavampaa äidin terveydelle niin eiköhän se vauva noilla viikoilla sieltä sektioitaisi maailmaan ennenkuin äitiä aletaan leikellä.

Yhteistyössä