Voitteko konkarit kertoa KINKUNPAISTOVINKIT!...ekaa kertaa ostamassa ja paistamassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli tahtoisin sellaista kuivaa kinkkua, en mitään vetistä huttua.
Jos ostaa pakastetun kinkun, saako siitä kuivaa vai onko se automaattisesti semmoista vetistä? :ashamed:

Millainenk inkku on teistä paras? Miten kauan sitä paistetaan ? Kilo ja tuntiko?
Antakaa konkarit kaikki kinkunpaistovinkkinne ja mitä on otettava huomioon kinkkua ostettaessa ja laitettaessa?

Kiitos jo etukäteen!

Mä en oo mikään konkari,viime vuonna paistoin ekaa kertaa. Mutta,lopputulos oli oikein onnistunut. Ei liian kuiva (mun äiti paistaa aina liian kuivaksi,murenee leikattaessa eikä saa siistejä siivuja) muttei mitenkään vetinenkään,sellanen sopivan mehukas. Googletin ohjeita,en muista tarkkaan ulkoa mutta tais olla niin että aluks kuumemmassa ja sit uunin lämpötilaa lasketaan ja siinä alemmassa lämpötilassa varmaan se tunti per kilo.
En "uskaltanu" ostaa jäistä,pelkäsin ettei kuitenkaan sula ennen paistoa..

paistomittari kylkeen (maksaa pari euroa). mun mielestä kinkku on parhaimmillaan siinä kun mittari näyttää suunnilleen 75 astetta sisälämpötilaa.

jos haluaa kuivemman niin pitää kauemmin uunissa, semmoset 80 astetta sisälämpötilaa tekee semmosen mitä ilmeisesti olet hakemassa.

kannattaa ottaa sulamaan 2-5 päivää ennen paistamista jääkaappiin. riippuu vähän kinkun painosta. joka tapauksessa kannattaa olla huoneenlämmössä ennen paistamista, niin että pinta ei tunnu kovin kylmältä.

Mä en oo konkari enkä tiiä, mitä tosta tulee, mutta ketjua tulin mäkin kurkkimaan vinkkien toivossa. :D

Mä paistan kanssa tänä vuonna ekaa kertaa kinkun (tähän asti joku muu hoitanut homman). Ostin tänään semmoisen luuttoman, ei pakastetun. Päätin, että mun hermo ei kestä sitä miettimistä, sulaako ajoissa vai ei, joten ostin ton. :D Mut paketin kyljessä lukee, että mittari kinkkuun ja kun lämpötila on 82 astetta, se on valmis.

Meinaan tosin laittaa tohon sinappia ja pippuria sekä suolaa, kuten mun äitikin aina tekee. En tee pelkällä tuolla valmiilla suolauksella.

sisälämpötila sitten nousee muutaman asteen senkin jälkeen kun kinkku on nostettu uunista.
eikä se niin tieteellisen tarkkaa ole niitten lämpöjen kanssa.

Olen paistanut kinkun oman isäni ohjeen mukaan eli EI paistopussia (se tekee kinkusta helposti vetistä) ja paistetaan tunti/kilo+3h (8-10kg kinkulla) ja osta ehdottomasti kinkku missä on luut mukana.

[QUOTE="meee";27726168]Toissa jouluna meni vahingossa yli 90 asteiseksi ja vahingosta viisastuneena meillä syödään vastakin reilusti ylikypsää kinkkua :)[/QUOTE]

Todellakin hyvää :P

Meidän paisto-ohje on siis, että ekax paistomittari nakataan mäelle ja sitten 1h per kilo + 1 ylimääräinen tunti. Asteet alkaa 225, siitä sitten tunneittan tiputus 200, 175, 150 ja loput tunnit myös 150. Paistopussi kuitenkin tarvitaan.

Näin tulee lähes hajoava, ylikypsä kinkku, joka on sikahyvää :D

Mä paistan ensin 175 astees tunnin, sen jälkeen lämpö 125 astetta ja paistan kunnes sisälämpötila on n. 95 astetta.

Viime vuonna tosin meni aivan sikakauan ennenku kinkku oli valmis, viiden kilon kinkku ja taisin paistaa sitä jotain 14 tuntia... Nostin lämpöäkin mutta ei se vaan meinannu kypsyä. Ihan hyvää oli kyllä mutta mä en vieläkään tajua miksei se halunnu kypsyä????

Mä paistan ensin 175 astees tunnin, sen jälkeen lämpö 125 astetta ja paistan kunnes sisälämpötila on n. 95 astetta.

Viime vuonna tosin meni aivan sikakauan ennenku kinkku oli valmis, viiden kilon kinkku ja taisin paistaa sitä jotain 14 tuntia... Nostin lämpöäkin mutta ei se vaan meinannu kypsyä. Ihan hyvää oli kyllä mutta mä en vieläkään tajua miksei se halunnu kypsyä????

se oli tressantuneen sian kinkku

Kinkun sisälämmön tulee olla +5-+10 astetta, vasta sitten uuniin.

Mittari kinkkuun niin, että näkee ikkunasta asteet.

Kinkku ritilän päälle ja alle (vaikka uunin pohjalle) reunallinen pelti, johon kipataan vettä, jota tarvittaessa lisätään paiston aikana.

½ tuntia 225 astetta (mahdolliset pöpöt taintuu) sitten 125 astetta kunnes
mittari näyttää liki 90 astetta.

Viime vuonna tein yhteishyvän ohjeella "ruiskuorrutettu kinkku", ja tuli ihan täydellinen. Sama tehdään tänäkin vuonna :)

http://www.yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit/reseptit/ruiskuorrutettu-joulukinkku/012088

Yhteistyössä